Menu

Češi jsou lídry Evropy v bezkontaktních platbách, zapojí se i mobily?

Bezkontaktních plateb napříč celou Evropou drasticky přibývá a dvojnásob to pak platí u nás v České republice. Společnost Visa, jež je jedním z hlavních zprostředkovatelů služeb platebních karet, právě oznámila, že za posledních 12 měsíců bylo pomocí bezkontaktních karet uskutečněno neuvěřitelných 1,1 miliardy transakcí v celkové hodnotě přesahující 360 miliard Kč. Rostoucí trend u bezkontaktních plateb potvrzuje také fakt, že jen za březen 2015 utratili držitelé bezkontaktních karet Visa přes 43 miliard korun právě prostřednictvím bezkontaktních transakcí – to je třikrát více než za stejné období loňského roku.

Statistikám využití bezkontaktních plateb velmi pomohli také obyvatelé České republiky – téměř 60 % všech transakcí, které zde proběhly, bylo totiž provedeno bezkontaktně. Díky tomu se Česká republika řadí do čela celé Evropy, co se poměru bezkontaktních plateb týče.

češi jsou lídry bezkontaktních plateb

Top 5 zemí s nejvyšším podílem bezkontaktních plateb v obchodech

Statistiky využití bezkontaktních plateb by však mohly být ještě mnohem příznivější, pokud by konečně dorazil funkční způsob, díky kterému by bylo možné platit prostřednictvím mobilu s NFC čipem. V minulosti bylo pro bezkontaktní mobilní platby zapotřebí speciální SIM karty a tím pádem i zapojení operátora. Několik takových to pokusů, jak u nás rozjet platby mobilem, dokonce i proběhlo, vzpomeňme například na aliance, které utvořilo O2 s GE Money Bank či T-Mobile a Era/ČSOB. Ani jedno z těchto partnerství však nebylo úspěšné. Android 4.4 však přišel s funkcí nazvanou Host Card Emulation, díky níž je možné si do telefonu naklonovat nejen platební, ale například i různé věrnostní karty. Na své využití u nás tato funkce bohužel zatím stále čeká, byť se nejspíše blýská na lepší časy. A je to právě Visa, která se o to aktivně zasazuje a do svého programu bezkontaktních plateb mobilem postupně nabírá celou řadu evropských bank. V některých zemích pak již stihla tato společnost spustit pilotní program pro otestování plateb prostřednictvím Host Cart Emulation.

Sandra Alzettová, výkonná ředitelka pro klíčové produkty Visa Europe pak dodává:

Obliba bezkontaktních plateb v budoucnu ještě poroste, neboť právě nyní jsme svědky nástupu nové generace digitálních plateb, kde bude jednoduchost a pohodlnost rozšířena na mobily a NFC technologii zabudovanou na příklad do hodinek nebo oblečení.

Zdroj: TZ

Komentáře

Xender

Xender 0

z aplikace
13.7.2015 22:08

bezkontaktní platbu pomocí mobilu s NFC bych rozhodně uvítal. Ale bude trvat minimálně 2 až 3 než banky začnou vypouštět aplikace přes které půjde platit.

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

13.7.2015 22:23

Co čech, to i d i o t … platit kartou, kdykoliv a kdekoliv, může jen hlupák. Normální člověk i platby za půl milionu rozdělí na 2 části a zaplatí hotově.

Dawe

Dawe

13.7.2015 22:29

Hotovost je přežitek patřící do pravěku a nebo jako nouzovka.

Xender

Xender 0

z aplikace
13.7.2015 22:49

@Fakt
To říká ten pravej.

Jarda

Jarda

13.7.2015 23:17

@Faktuz: pouzivat statem vydane platidlo muze jenom i d i o t – pravy muz pouziva zasadne zlate valouny ;-)
Jinak platby pres NFC z telefonu nevim nevim – NFC docela zere baterku a vyhody oproti karte zadne nevidim – leda kdyz prijdete o mobil, prijdete opravdu o vsechno ;-)

Libor

Libor

13.7.2015 23:19

Díky lenosti.

Lipo

z aplikace
13.7.2015 23:22

Samozrejme by to bolo pohodlné, platiť mobilom, ale takto bude za chvíľu mobil cennejší ako auto :D

Boos

14.7.2015 0:29

Jarda: NFC téměř vůbec nežere baterii s vypnutým či zapnutým nepoznáš ve výdrži rozdíl.
Sám už nějakou tu dobu platím mobilem pomocí NFC samolepky a je to mnohem pohodlnější než kartou. Rozhodně rychleji vytáhnu z kapsy mobil než kartu, kterou nosím v peněžence. Navíc mobil u sebe mám vždy, což se o peněžence říct nedá. Když jdu běhat nebo jinak sportovat, peněženku si neberu, kdežto mobil ano.

Honza

Honza

z aplikace
14.7.2015 0:46

“se blízká na lepší časy”? To si teď ale už doopravdy musíte dělat srandu…normálně to nechávám být, ale tohle už mi přijde na úrovni “syrek” nebo “zvýřete”…nechcete si najmout korektora? Ty články to opravdu degraduje na hodnotu nula…

Was3k

Vašek Švecexternista 0

14.7.2015 1:06

Honza: Omlouvám se a děkuji za upozornění, podařilo se mi docela nepěkné upsání se.

bohemka

bohemka

14.7.2015 5:33

Faktužmetedmegamocmoczacinatestvat: můžeš zase jednou aspoň svou myšlenku rozvést a ne jen tady pár milionů lidí urážet. Budiž je to tvůj názor, ale vedle toho urážení by bylo fajn slyšet i nějaké argumenty. Ono urážet umí každý blbec :D
Jinak za sebe platební karty jsou super a hotovost je skutečně přežitek. Pokud jde, ale o platby přes v přes mobil díky technologii NFC tam si nejsem jistý. Nejsem v této oblasti vzdělán a nevím zda tam není příliš velké riziko, že se vám někdo do mobilu nabourá takže nemohu za sebe říct ani ano ani ne dokud bych nevěděl víc. Kreditka s bezkontaktem je ale super vynález. Jen je škoda, že stále ne všude se dá takto platit. Doufejme, že jednou skutečně papírové peníze zaniknou a budeme o nich jen vyprávět vnoučatům jako vzpomínku na minulost.

optimas

z aplikace
14.7.2015 6:03

Fakt už minule jsem ti psal aby jsi používal nick debil. Je to kratší a výstižné. Tady jses jako debil předvedl v plné kráse.

Cm

Cm

14.7.2015 7:30

Dawe: s tímto tvrzením určitě souhlasí 99% Řeků. Taky se zoufale snaží vyměnit hotovost za karty aby mohli platit za chleba…

Pavel S.

14.7.2015 7:56

OMG, vždycky jsem naprosto v šoku z toho, kolik lidí se pokaždé chytne a opravdu se pak s trollem dohaduje a nebo dokonce po něm požaduje argumetaci. Upřímně skoro začínám chápat, proč je to tak baví :-) Jinak k platbám mobilem – už to tu mělo běžet několik let!

Tom

Tom

14.7.2015 9:52

Platit velké nákupy je pro někoho je dejte tomu OK.Ale proboha,platit svačinu kartou a zdržovat ostatní je sobectví a nesmysl.Proboha proč? Ušetříte ne,je to rychlejší ne,pokuď vám někdo ukradne pár stovek v hotovosti tak je to smůla ale nic tragického,u karty je zřizování nové pěkný opruz…

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

14.7.2015 10:26

Pokud máte v podstatě jakoukoliv z Českých bank, všechny Vaše stransakce jsou zaznamovány, uchovávany a zpracovávány do podoby, která vyhovuje zájmu třetích stran. Není to jen statistika a údaj pro ČNB. To, že bance vždy musíte sdělit účel, pro který budete účet používat, to je jedna věc. Tomu se nikdo z nás nevyhne. Zákon také říká, že při užívání účtu jiným než uvedeným způsobem může být účen zablokovám, včetně financí na něm uložených. A co se týče samotných plateb, nejsem paranoidní nebo skeptický. V podstatě vše co děláte je shromažďováno tak, abyste v případě problému měli problém ještě větší. To, že nemáte vzdělání a potřebné informace k tomu, abyste skutečnost pochopili neznamená, že jsem d e m e n t n í. Pouze se vám snažím pomoct.

error

error

14.7.2015 10:31

TOM> Platit kartou je rychlejší právě když platíš bezkontaktně, protože jenom přiložíš do sekundy ti to pípne a ty jdeš. Ale u hotovosti buď hledáš drobné ty, nebo pokladní.

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

14.7.2015 10:34

error: Ale neříkáš třetím stranám, a že je zainteresovaných víc než dost, kde jsi v kolik hodin byl a co sis za kolik koupil ;)

error

error

14.7.2015 10:41

Faktužmetedmegamocmoczacinatestvat>
No dobře, to máš pravdu. Ale na druhou stranu kartou platím v podstatě jen v obchoďákách při nákupech jídla a tam mě netrápí, že někdo bude vědět co budu mít k večeři :D Je pravda aniž bych si to sám uvědomil, že vlastně když si jdu koupit něco dražšího (nad 500Kč) tak v naprosté většině případů platím hotově, ale to je jen několikrát do měsíce. Takže jako mé osobní shrnutí považuji, že většinou platím kartou, ovšem z toho někdo vyčte jen co jím, protože větší častky platím osobně.

karel

karel

14.7.2015 10:49

Jak to tady čtu tak stát tedy bača musí hýkat blahem jak se mu daří ovce holit a oni hýkají blahem. Jsem zvědav co budete soudruzi “hotovost je přežitek” dělat až stát vypne karetní systém a zavře banky, tak jak se to minulý týden stalo v Řecku a u nás stejný scénář nastane nejpozději do roku 2024 , kdy se ČR ostane do pozice v jaké je Řecko dnes. O tom, že vás vašima bezhotovostními platbami stát kontroluje nehovoříc.
K bezkontaktním platbám, Asociace kapsářů a zlodějů plně a rozhodně bezkontaktní platby podporuje.

Jarda

Jarda

14.7.2015 10:50

Boos: NFC samolepka je neco trochu jineho. Tady jde o NFC obvody v telefonu, ktere lze pouzit i na soustu jinych veci (skripty v automate, napr.) a to uz baterii zere. V me Xperii je rozdil v pohotovosti cca 5 hodin.

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

14.7.2015 10:57

error: Až budeš nemocný, žádat ZTP, budeš chtít vyplatit pojištění atp., vstaneš před sousem jako svědek, budeš chtít dítě do péče atp., můžeš časem litovat. Zejména pokud jsi mladší 20 let, tato zkušenost tě ve stáří nemine. Stačí mít např. 3x do měsíce uvedeno že kupuješ alkohol nebo cigarety a už je na tebe pohlíženo jinak.Ono je v podstatě jedno za kolik na kartu nakupuješ, ale co nakupuješ. Až budeš chtít např. po pojišťovně vyplatit životní pojištění (které si lidé poslední dobou tak rádi vyřizujíi a spoléhají na něj za 30 let), bude to jako v Kanadě a řeknou ti prostě NE, nedodržel jste podmínky smlouvy, protože jste kuřák, alkoholik, denně řídíte více než jste uvedl, byl jste v zahraničí i když jste uvedl že nebyl, atp. A věř, že tohle není nic, co prostě a jednoduše nenastane, jelikož je to výhodné naprosto pro všechny strany. Tedy pro stát, pojišťovny i lidi okolo tebe. Ztratný na tom vždycky bude pouze a jen ten, kterého se to přímo dotkne, takže to nikomu vadit nebude.

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

14.7.2015 11:03

Jarda: Kup si pořádný telefon místo náhražky a zjistíš, že nonstop zapnuté NFC např. na stařičkém Samsung Galaxy S3 při využití NFC 1x denně se podílí na spotřebě přibližně 10 minutami z celkové výdrže baterie. U Galaxy S5 to nejsou ani 3 minuty. NFC jako technologie totiž v přípdě nepoužívání opravdu nic nežere, ono je to také technologicky v podstatě nemocné. Maximálně baští baterii spuštěný proces, který NFC ovládá. Hádat se ale tradičně nebudu, na internetu je testů hromada … technologie NFC prostě není GPS, bluetooth nebo WiFi, která neustále detekuje vysílače/přijímače (a že vždycky přes den něco najde). NFC nálepka kterou mám v autě, u postele a v práci už 3 roky nalepenou nebere ani špetku slunečního záření ;)

mates

mates

14.7.2015 11:29

faktužmetedmegamocmoczacinatestva :
Vrať občanku a vrať se zpátky na strom. Ano v necem mas pravdu, ale ja chci zit z novych technologii a chci je vyuzivat. Hotove plati jen nakupy do 100,- jinak vse virtualne. Pokrok nejde zastavit, v budouci dobe stejne penize jako takove nebudou a vse bude virtualni. Budes chtit pujcit kamosovi pajsku ?? date k sobe mobily a ty mu je jednim tahem presunes. Proste nasi deti si uz mit penize nebudou a nebudou moci sporit do polstaru. Pokud budou chtit aby o ne v pripade krachu neprisly, jedina moznost je do neceho investovat, pozemky, zlato, nemovitosti.

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

14.7.2015 12:34

mates: Vrať občanku, typická reakce sociálně založeného jedince, kterému je život lhostejný. Ano, pokrok zastavit nejde, ale způsob jakým s námi lidmi ostatní zacjázejí, lze řádně eliminovat. To co popisuješ s 50,- Kč a přisunutím mobilu k sobě funguje i nyní. Script si na NFC nálepku uděláš za pár vteřin, aplikace z banky tomu nebrání, v podstatě jde jen o předvyplněn í údajů a ty to stvrdíš pinem. Dělal jsem tyhle aplikace před několika lety, to není budoucnost, pouze oddalování toho co společnost chce, ale já to dělat nebudu. Co budou mít tvé děti je na tobě, mé děti jsou dospělé, rozumné a postarají se o to, aby jejich děti netrpěly tak jako tvé budoucí. Jediné s čím souhlasím je závěr ohledně investic. Proto jsou mé děti vychovány tak, aby ve 30 letech nemusely být zadlužené a měly kde bydlet (ve vlastním). To je základ k tomu, aby byl člověk zcela svéprávný a mohl si dělat co chce, což je například ignorování systému a monitorování jejich života.

bohemka

bohemka

14.7.2015 13:00

Tom: nevím co máš proti tomu platit sváču kartou. Rozhodně je to mnohem rychlejší když máš bezkontaktní a nemusíš se přehrabovat v peněžence s drobáky. Tím pak skutečně zdržuješ ve frontě :D

bohemka

bohemka

14.7.2015 13:06

Faktužmetedmegamocmoczacinatestvat: zajímalo by mě co jsi zač, když máš takový strach aby o tobě nikdo nevěděl a nevěděl jaké provádíš transakce. No nejspíš to nebudou moc čisté transakce. Ať si banka mé transakce dá třeba na nástěnku před hlavní vchod nemám co skrývat a za co se stydět. Většinou mají strach ti co nemají čisté svědomí a chtějí vše mlžit. Slušný člověk se dnes nemá za co stydět, za jméno, za své datum narození, své fotky ani třeba výpis z banky. To jestli se někdo chová nevhodně neeticky či dokonce protizákonně to už je pak jeho věc a ten se bojí slušný člověk se bát nemusí.

Tom12

Tom12

14.7.2015 14:06

Ono by chtělo dodat že kdo na kartách vydělává jsou banky kterým platí obchodníci za služby a obchodnící protože je fakt že kdo platí bezhotovostně dělá v průměru cca. o 30% dražší nákup…Přeloženo do češtiny,zákazník kupuje o 30% více pitomostí které by nekoupil kdyby platil hotovostí..

bohemka

bohemka

14.7.2015 14:19

Tom12: neplatí to vždy, ale máš pravdu, že především ti méně oduševnělí lidé, díky tomu utrácí víc. Je pravda, že kreditku by měl vlastnit ten kdo je finančně gramotný a dokáže rozumně uvažovat :D jenže kdo to bude určovat, že jí smí nebo nesmí využívat :D

Boos

z aplikace
14.7.2015 14:22

Jarda: já samozřejmě psal o obvodech v telefonu, nálepku jsem přidal jen jako dodatek (proto další odstavec).
V tom případě to má Sony špatně vyřešené. Na Nexu 4 není absolutně žádný rozdíl ve výdrži, už asi pro to, že při vypnutém displeji se NFC také vypne.

Roda

Roda 0

z aplikace
14.7.2015 18:47

staci bezkon. karta nfc je zbytecne stejnak mam kartu pořád u sebe

mannik

mannik

14.7.2015 19:14

Ježiši, jak si to tady čtu, tak mám pocit, že jsou tady dva extrémy paraidnosti – jedni by nejradši zrušili internet i psané záznamy, aby se o nich někdo nedozvěděl v Big datech, a potom jsou tu druzí, kteří by si v pohodě vylepili výpis z banky na dveře.. bože, je tu ještě někdo normální? Kartou se platit nebojím (teda pokud vím, že když to někdo bude číst, tak z toho nic nevyčte, kdybych například přeprodával kradené auta, tak bych to asi fakt takhle nedělal). Je hloupost říkat, že banka prodává informace o konkrétních lidech, co kde nakupují nebo tak. OK, asi anonymní data jo, to mi je ale fuk. Takže jsem tam, kde asi většina lidí, kromě těch na svetandroida.

Každopádně on-topic – platby bych určitě uvítal, přeci jen mít s sebou jen mobil je pohodlnější, než celou peněženku. Doufám taky, že někdy budeme moct mít v mobilu třeba i opencard, ale to by se ten systém musel asi celý předělat.. Potom už bych svou peněženku ani nepotřeboval :)

Zouldavid

zouldavid 0

z aplikace
14.7.2015 19:49

Mě by ještě zajímalo o jaký podíl se jedná? Z článku jsem úplně nepochytil, zda jde o podíl bezkontaktních plateb na celkovém počtu všech transakcí (hotovostních i bezhotovostních) či pouze podíl ze všech plateb provedených kartami?

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

14.7.2015 21:33

Tom12: Konečně někdo normální, který dané problematice rozumí. Děkuji

mates

mates

14.7.2015 23:10

Ja vlastne ve vysledku kartu pouzivam minimalne. Muj druhy prijem z konicka mi chodi v hotovosti, takze ja neustale bojuji s tim, jak se zbavit tech papirku co se mi doma hromadi v hotovosti, jelikoz spousty bank je jen virtualnich a neprijmaji hotovost :) Takze si ze mne manzelka dela bankomat, ja ji dam hotovost a ona mi castku pak prevede na ucet :))) Nikdy jsem vlastne kartu nepouzil v bankomatu :)

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

15.7.2015 9:08

mates: Ano, i v této době lze prakticky plnohodnotně žít bez toho, aniž by člověk nosil v kapse nějakou hotovost. Pořád to ale odmítám platit kartou, viz výše. Pokud něco náhodou platím přes internet, pak peníze z banky pošlu na PayPal a teprve pak za zboží či službu zaplatí. PS: neplést s PayU atp., kde Vám z karty rovnou strhnou peníze za danou službu.

mates

mates

15.7.2015 16:07

Tak platit kartou primo pres paypal se nebojim, Limit mam nastaven na 0, tesne pred potvrenim nakupu povolim limit na stanovenou castku, potvrdim napriklad v eby transakci, penize se hned z uctu ztrhnou a hned nastavim limit pro placeni kartou v IB zpet na nulu. Uprimne ale nevidim dovod odmitat platit v obchodech kartou, ja samozrejme preferuji taky penize, je to porad rychlejsi, stvou mne lidi, co si koupi dva rohliky a pak zdrzuji u pokladny. Kartou vetsinou platim jen, kdyz je v penezence malo penez. A vubec je to kazdeho vec, ty technologie jsou tu pro nas a jak snima nalozime je kazdeho vec. Kazdopadne doba papirku a minci jednou skonci. Mne jen vadi michani verejneho sektoru do soukromeho sektoru viz Recko, Stat jako spatny hospodar zkrachuje a clovek jako dobry hospodar se najednou k penezum v bance nedostane, k jeho vlastnim penezum, co si nasporil, protoze mu je vlastne stat pres banky zproneveril. To mne trapi do budoucna vice.

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

faktužmetedmegamocmoczacinatestvat

15.7.2015 17:37

mates: Lidé se k penězům nedostanou právě proto, protože si nevýžili jejich hodnoty a jak střelení nakupovali kartou a akumulovali je na účtu = prostá d e m e n c e.

bohemka

bohemka

16.7.2015 5:20

Faktuž… ty tu odsuzuje placení kartou jen proto že plno lidí je hloupých a když platí kartou nedokáže se ohlídat nakupuje víc a zbytečnosti na čemž pak vydělávají banky i prodejci. Kurňa, ale to je hloupost lidí, že se chovají nezodpovědně a primitivně ne toho celého systému používání karet. Buď je člověk finančně gramotný a zodpovědný pak klidně může vlastnit a používat karty nebo je prostě blbec a často by neměl dostávat peníze vůbec. Ten problém je jednoznačně v lidech a systému kreditních karet. To že máš panickou hrůzu, že se ti do telefonu někdo nabourá, že se ti někdo přes banku dostane k účtu nebo přes kartu to je už zase jiná věc takový panická strach se dá léčit, ale ty karty jsou o lidech a pro inteligentního člověka jsou dobrým pomocníkem v životě a pro blbce můžou být zase branou do pekel. Skoro vše je o lidech a ne o systému.

Jery

z aplikace
16.7.2015 8:13

Tom12 U tebe je krásně vidět jak funguje omezenost příjemce statistiky.Víš proč je o 30% vyšší utrata při bezhotovostní platbě???Protože nejsi omezovaný co máš ten okamžik v kapse a celkově uspoříš 30% nákupů!!! a ještě jiné aspekty do toho zasahují,ale to by bylo na tebe už moc.

bohemka

bohemka

18.7.2015 5:42

Jery: nevím co tu nasazuješ na Tom12. vždyť máte oba pravdu ani si pořádně neprotiřečíte. Jak napsal Tom12, tak lidé utratí víc protože nakoupí víc pitomostí, když nemají přehled kolik mají v peněžence a ty tu zase tvrdíš, že nejsi omezený tím co v daný okamžik máš v peněžence. Za mě je v podstatě totéž a snad bych řekl, že Tom 12 to popsal lépe. Souhlasím, že těch aspektů je i víc, ale nechápu, proč se tu na toho Toma tak nasazuješ a děláš z něj něco méně. Vůbec mě štve a teď nejen tvé chování, ale i dalších lidí co se tu tak chovají proč si tak agresivní, proč máte potřebu někoho urážet jen protože má jiný názor a zvlášť třeba u vás dvou když máte i stejný názor. Nějak tohle chování nechápu. Nejspíš si tu musíš ventilovat životní trable na jiných, ale s tím se jdi vycpat a raději si skoč do fitka vyplavit ty endorfiny a to je vzkaz tobě i dalším podobným.

RSS (komentáře k článku)