Menu

Google čelí žalobě kvůli krátkému času na vrácení placených aplikací

Právníci společnosti Google musí být v sedmém nebi. Není den, kdy by neřešili nějaký soudní spor. Tenktokrát ženou Google k soudu dva uživatelé systému Android z Kalifornie, kterým se nelíbí, že v případě zakoupení aplikace mají jen 15 minut na vrácení.

V minulosti byl limit na vrácení delší, nyní se snížil na pouhých 15 minut. Je však velmi diskutabilní, zda je to dostatečná doba na vyzkoušení aplikace. Některé aplikace je totiž potřeba zkoušet i několik hodin a 15 minut je vskutku směšná doba. Dostatečných by tak bylo například 12 nebo 24 hodin. Uvidíme, jak celý soudní spor Davida s Goliášem dopadne.

Jaký je Váš názor na tak krátkou dobu pro vrácení placené aplikace?

zdroj: phandroid.com

 

Komentáře

Pavel

Pavel

17.3.2012 19:07

No podle me je to akorad.. ta doba by mela stacit na to aby otestovali jestli jim aplikace funguje.. Vracet aplikace protoze se jim nelibi nebo ze uz v ni udelali co potrebovali je blbost.. Za tu dobu muzou treba dohrat hru, takze by na ni nikdo nevydelal ani korunu..

Michal

Michal

17.3.2012 19:08

No lepší by bya delší doba to je jasné :) Třeba hry chtějí stáhnout dodatečná data ( a to je pokud je to pořádná hra více nebo kolem 500mb). A to zhruba trvá 15 minut i déle. Takže hr člověk do 15minut nevyzkouší.
Ale na druhou stranu se to dá obejít si myslim. KDyž máme Titanium backup hru stáhnete, uděláte si zálohu a můžete ji vrátit a máte hru zadarmo :D Takže nevím no :D

bestak

bestak

17.3.2012 19:08

Google by tuhle “službu” vůbec nemusel poskytovat. A někomu se to zase nelíbí.

Petr

Petr

17.3.2012 19:09

No tak vzhledem k tomu, že vyzkoušet si nějakou hru, která musí stahovat ještě další data přes wifi třeba půl hodiny, tak potom je 15 minut od instalace opravdu málo.

Michal

Michal

17.3.2012 19:09

Ale na druhou stranu mám htc evo 3d a koupil sem si hru Shadowngun ( či jak se to píše) v akci za 10kč. Hra mi, ale nejde po najetí první mise se na displeji objeví takový kostičky a telefonu musim pomoci vyndáním baterky bo se sekl. Zajímavý je, že datadisk co je u hry funguje :D

Petr

Petr

17.3.2012 19:11

bestak: jde o to, že oni ten čas cca před rokem dost razantně zkrátili, a to se právě nelíbí…

M.1.K

M.1.K

17.3.2012 19:16

Ta hodina by se docela hodila, vic uz by podle me prave kvuli hram nemelo smysl

Mishack

Mishack

17.3.2012 19:28

Ano, 15min je dost malo. Hodina by byla, dle me, akorat. Nebo i 45min.

Co se tyce stahovani dodatecnych dat, tak pokud me pamet neklame, Google nedavno navysil velikosti souboru v marketu na 4GB. Tim se to resi, ptze se cas 15min bude pocitat od nainstalovani aplikace, ne od zakoupeni.

Zdenys

Zdenys

17.3.2012 20:11

Taky bych byl rád kdyby s tím Google něco udělal. Někdy samotná autorizace platby trvá déle jak 15minut a když člověk konečně aplikaci stáhne…15minut je fakt málo. Minimálně 24h.

sauron_xxx

sauron_xxx

17.3.2012 20:17

No na druhou stranu se jedná v podstatě o nákup přes internet, takže nevím, jestli by neměl mít kupující právo dle českého práva do 14ti dní odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu a požadovat vrácení peněz?

Charla

Charla

17.3.2012 20:40

15 minut je málo. Samozřejmě u aplikace, která dělá něco jednoduchého, třeba svítilna, stačí vyzkoušet zda se rozsvítí diodka nebo ne, ale u navigací, nebo kancelářských balíků apod, je 15 minut málo. A například takové Need for Speed jsem zkoušel a vzhledem k tomu, že se mi spustil až napodruhé a během hry to 2x spadlo, tak jsem to odinstaloval, ale třeba to byla náhoda, ale nehodlám riskovat že by se takhle nestabilně u mě aplikace chovala stále a za takhle nestabilní věc nehodlám dát třeba i pár stovek. Samozřejmě vůči autorům to může být nefér, ale když autor udělá dobrou aplikaci, která bude dělat co má a bude fungovat, tak jí uživatelé vracet nebudou.

adsamcik

adsamcik

17.3.2012 20:42

já bych dal buď 15m od kompletního stažení aplikace se vším všudy nebo 60minut od zakoupení a nebo např. 0-10mb 15m 11-500mb 30m 501-2000mb 60m atd.

Honza77

Honza77

17.3.2012 20:54

4 GB limit pro jednu aplikaci? Ktery telefon ma tolik vnitrni pameti pro aplikace (a to by tam byla jen jedna)? Aplikace podle me stejne budou tahat data po spusteni, protoze ty si ukladaji na kartu, kde je typicky vice mista.

renoar

renoar

17.3.2012 20:59

Já bych se přidal k těm 60 minutám a musím říct, že mě hry vůbec nezajímají. Ale je spousta dalších programů ať už pro zábavu, sport nebo práci a tam je 15 m nemožných nebo velmi šibeničních.
Jako ideální se jeví buď trial verze nebo dvě verze programu. Ta “lite” je osekaná a s reklamou a ta “pro” (placená) je plně funkční a bez balastu.
Tam má člověk opravdu klid a čas aby vyzkoušel všechny funkce a zjistil, jestli mu program prostě vyhovuje.

Matěj Konečný

Matěj Konečný

17.3.2012 21:12

Já si myslím, že ten čas na vrácení aplikace se může klidně zrušit úplně. Pokud je aplikace nefunkční, mělo by ji jít “reklamovat”. A že se mi nelíbí, to je můj problém.

Pokud by chtěl prodejce být seriózní, nabídne trial verzi. Placené aplikace bez nějaké ukázky zdarma by si lidé, kteří si nejsou jisti, prostě nekoupili, a to je problém autora aplikace, ne uživatelů.

Imhotep

Imhotep

17.3.2012 21:27

Dle mého, je doba na vrácení aplikace jen solidní bonus od Googlu.

Když jdete do obchodu a koupíte si krabicový SW, tak na nějaké vrácení taky nárok nemáte, jak je to s nakupováním po internetu v Americe nevím, jestli nějakou dobu na vrácení mají nebo ne.

A jestli nechcete kupovat zajíce v pytli, tak si čtěte weby vývojářů a recenze.

v6ak

v6ak

17.3.2012 22:53

Tak delší doba by se líbila, ale vymáhat to soudně? Jednou jsem s podmínkami souhlasil, tak by měly platit.

Jinak by bylo šikovné, kdyby Google nabídnul autorům aplikací možnost nastavit tuto dobu. Pro různé aplikace je vhodná doba různá. Ale opět mi přijde divně k tomuto někoho nutit soudem…

Libor Foltýnek

17.3.2012 23:42

v6ak: já třeba koupil za dost peněz program Locale na automatizaci podle polohy a trvalo mi určitě dýl, než 15 minut, abych zjistil, že žere nehorázně baterku. Pak jsem si koupil nějakou hru, ta stáhla několik set MB dat a pak řekla, že můj telefon není podporován (neměla to poznat před stažením, náhodou?)
A ad podmínky: já si registroval účet, když tam bylo 24 hodin.
Podle mě by bylo nejlepší, kdyby autor aplikace mohl říct, že chce nechat delší dobu na vyzkoušení. Trialy nejsou řešení, bývají často nějak osekané

Imhotep

Imhotep

18.3.2012 1:18

@ Libor Foltýnek: Trialy jsou osekané i na PC, dema her na PC ukazují jiné věci než jsou ve hře a častokrát je hra MNOHEM horší. Tak proč u PCček nikdo neřve že nemůže vrátit hru nebo program který si koupí?

Dle mého, je 15 minut dostačující abych viděl jestli aplikace opravdu dělá to co má, resp. FUNGUJE, jde spustit!!!

Jestli funguje = jde spustit. To je co Google ošetřuje.. ne to jestli funguje tak jak si kupující v duchu úpřeje aby fungovala!

n0

n0

18.3.2012 2:06

Souhlasili se smluvníma podmínkama? Tak nevím o co jim jde:)

Tomáš Procházka

Tomáš Procházka

18.3.2012 8:22

Taky nesouhlasím s tím, že za 15 minut jde něco vyzkoušet, možná by to šlo i do několika stovek, kdybych spočítal aplikace, které jsem koupil a po 1-2 dnech se ukázaly jako naprosto k ničemu. Souhlasím také s tím, že by si autoři aplikaci mohli čas na vrácení sami určit, i podle toho by pak šlo posuzovat za jak kvalitní ji tvůrce sám považuje.

byzi

byzi

18.3.2012 8:29

@Imhotep: +1
Jsi trefil hrebicek na hlavicku. Presne tak to je. Toto 15min. vyzkouseni slouzi pouze o overeni kompatibility programu a zarizeni. Neslouzi primarne k vyzkouseni programu (hry atd.) a jeho funkci ci kvality.

Fefi

Fefi

18.3.2012 9:56

Řekl bych, že těch 15 minut stačí. Jak tady psali další, jde o to vyzkoušet, jestli aplikace funguje, a né jestli funguje tak jak chci já.

Mishack: 15 min se od nainstalování aplikace počítá už teď, je ale pravda, že se do toho nepočítají dodatečný data. Od zaplacení se to nepočítá už dlouho.

Honza77: 4GB je limit, a jde tam hlavně o to, že pro různý telefony můžou být různý data, takže v konečným důsledku to může být akorát.
A co se týče té druhé věci, tak je to jenom úložiště. To, kam ta aplikace bude tahat data je čistě na ní, je to jenom alternativa k úložišti co používaj teď, sám ani nepoznáš, jestli taháš z googlu, nebo nějakýho jejich serveru.

bckp

bckp

18.3.2012 12:40

Ehm, nelíbí se mi, že Google chce vyjít lidem vstříc a oni ho za to žalují, dívejte se, Apple nedává žádnou možnost vrácení peněz, a lidé drží hubu, pokud si budou vyskakovat, tak nám to google utne taky a co potom? Jako banda bláznů, místo aby ocenili že můžou aplikaci vrátit, tak ještě nadávají že nemají čas… Jde snad o to, zda aplikace běží ne? Když mi aplikace neběží, můžu ji vrátit… Nemluvě o tom, že v licenčních podmínkách to je jasně řečeno, takže buď souhlasíte a STFU nebo nesouhlasíte, a pak market nepoužívejte…

David

David

18.3.2012 12:52

Uz jsem par aplikaci vratil, protoze nefungovaly, u tech, ktere se otestuji za 1 minutu je to jednoduche. Pokud si chci koupit neco, co vyzaduje testovani na vice jak 15 minut (navigaci, office, nebo hry, ktere tahaji tunu dat), vetsinou si stahnu nelegalni verzi, vyzkousim a kdyz funguje tak si ji koupim (nasel jesm par dost aplikaci, vetsinou her, ktere podle Google na mem telefonu mely fungovat, ale po stazeni z oficialniho Marketu a instalaci dalsich desitek az stovek megabytu se ani nespustily).
Je sice pravda, ze 15 minut, ktere dava Google na vraceni je nestandartnich (u jinych systemu neni zadna moznost aplikaci vratit) a zaruka a pravo na vraceni penez podle prava u softwaru neexistuje, ale obzvlaste u drazsich aplikaci bez demoverzi (nebo s osekanou trial verzi, ktera neobsahuje vetsinu funkci) by mela platit nejaka vyvojarem stanovena zaruka. Nejlepsi by byla moznost, aby si vyvojar mohl stanovit limit od 0 do 24 hodin a poskytoval tak zaruku, ze produkt bude fungovat. Pokud si nekdo aplikaci zpirati, neni problem to zjistit a smazat mu ji, popripade upozornit policii (Google sice nema moji adresu, ale IMEI, seriove cislo SIM a telefonni cislo by melo policii stacit, i kdyz skoda bude jenom par stovek, po nekolika porusenich se nascita a jednalo by se o trestny cin), nebo ucet zablokovat. Drazsi aplikace casto kontroluji licenci v Marketu, takze ze se jedna o nelegalni verzi Google a vyvojar poznaji. U jednoduchych zivych pozadi a prehravacu hudby by proste moznost vraceni nebyla, nebo minimalni, u slozitejsich programu by si vyvojar urcil zkusebni dobu treba 12 hodin.
Velky problem je, ze pro Android existuje i mnoho neuzitecnych aplikaci za 99 centu (to klidne ozelim), ale pokud se clovek trikrat spali a stahne si program nebo hru treba za 10 dolaru a nefunguje mu, tak se velka cast zacne spolehat na warez, tam je to se zarukou vraceni penez:-)

Malakai

Malakai

18.3.2012 19:22

@David: Kecy, zjistit jestli aplikace funguje = zkusit ji spustit – jestli najede, tak funguje.

To co aplikace dělá nebo nee, je druhá věc a neměla by být podstatou toho času na vráceni.
Může se stát, že někomu na telefonu náhodou nepojede, tak ji vrátí, ale né, že se budou app vrace protože se Vám nelíbí písmo na tlačítkách (jasně přeháním, ale dneska to tak udělat jde).

Hry (páč jiný SW není až takové zlo) na PC jsou uplně to samé, distributor píše jak je hra dobrá a kolik hodin u ní strávíte etc., ale nakonec většinu času strávíte u instalace, hra je stupidní, grafika blbá a nikdo je nevrací a nejsou kolem toho kecy.

Tohle je zas jen jedna z blbostí dnešní doby, žalovat kdekoho za kde co.
Google to má určitě ošetřené ve svých smluvních podmínkách, takže si myslím, že to bude jen snaha o zviditelnění se.

El Carlos

El Carlos

18.3.2012 23:19

@Malakai To je nesmysl. Na PC verzi máš většinou možnost si vyzkoušet nějaké shareware nebo trial demo, abys tušil, jestli ten Corel za to stojí nebo ti víc sedne Photoshop. Na Androidu to tak moc není. Někdo dělá free a paid verze, ale proč bych měl kupovat nějaký Exchange klient v řádu stovek korun, když 15 minut je dosti hraniční termín jenom pro instalaci/nastavení serveru?

Nemluvě o tom, že trend poslední doby Android aplikací je udělat SW (hru) o nějakém tom MB, ale první co se dozvím po spuštění, že je třeba stáhnout X-set mega… To samozřejmě do 15 minut nestihnu a v ten moment prostě nevím, jestli to nakonec bude fungovat nebo ne. Dokonalý příklad je Sonic CD (650MB jsem tahal asi den kvůli jejich serveru)

Protože 24 hodin mi přijde nevýhodné pro některé vývojáře (aplikace za tu dobu může splnit účel a následně být odinstalována – napadá mě třeba převodník hodnot apod.), stál by za úvahu kompromis 3 – 6 hodin nebo prostě neomezovat čas, ale počet spuštění aplikace.

RSS (komentáře k článku)