Mýtus vyvrácen, Android umí využívat více jader v aplikacích
Menu

Mýtus vyvrácen, Android umí využívat více jader v aplikacích

Bylo jen otázkou času, kdy se vícejádrové procesory dostanou také do mobilních přístrojů. S jistotou můžeme říci, že standardní počet jader se dnes ustálil na číslovce 4, na trhu jsou už ale i 8jádrové čipy a tím výrobci nekončí. Spousta uživatelů ovšem vidí v přidávání jader pouze marketingovou strategii jednotlivých výrobců a nevěří, že by více jader mělo smysl. Dlouhou dobu se dokonce tradovalo, že aplikace dodnes využívají pouze jedno jádro. Velmi zajímavý test proto provedl server Android Authority, který sledoval vytížení jader v jednotlivých aplikacích. Otestován byl 4jádrový i 8jádrový procesor ve známých aplikacích. Jak test dopadl?

Zajímavé jsou například výsledky testu z aplikace Chrome, která využívá všechna jádra, ať se jedná o čtyřjádro nebo osmijádro.android počet - chrome 4android počer jader - chrome 4 2android - chrome 8android počet jader - chrome 8 2

Test proběhl také na dalších aplikacích – GMail, YouTube, Raptide GP2 a Templerun 2. V tomto případě už bylo využití více jader nižší, záleželo dokonce také na tom, zda byl použit procesor od Qualcommu či MediaTeku. Přesto je vidět, že ani zdaleka neplatí, že by zmíněné aplikace využívaly pouze jedno jádro, a ukazuje se, že moderní aplikace dokážou využít potenciálu vícejádrových procesorů.

zdroj: androidauthority.com

Mohlo by vás zajímat

 

Komentáře

martin

martin

z aplikace
28.5.2015 8:54

Asi takto.Mam lg g2 a vypnul jsem nastalo dve jadra.Telefon sa nijako nezpomalil hry slapu ako ked mam zapnute vsetky4.Dvodod jasny uspora energie.

uni

uni

28.5.2015 9:10

Snadný testík si může udělat každý, s root právy nainstalovat Micro CPU Monitor a koukat na “teploměr” s vytížením jednotlivých jader, pro mnohé to bude smutné pokoukání:)

uni

uni

28.5.2015 9:14

eh, root netřeba, pardon.

pablade

pablade

z aplikace
28.5.2015 9:15

jsem zvedav na reakce na tento clanek :-) Podle testu, co jsem provadel, nektere aplikace umi vyuzit vice jader. Ovsem nektere ne efektivne. Vyuzit mnoho jader na banalni vypocet neni vubec efektivni. Pri vyberu telefonu nekoukejte na pocet jader, ale na rychlost pristupu k ram, k interni pameti a hraci jeste, co je tam za gpu. Pocet jader je opravdu podruzny udaj, nemajici velky vliv na rychlost pristroje. Kvalitni HW s rychlou pameti a sbernici se silnym dvoujadrem udela vic muziky, nez ty vase podtaktovany osmijadra. Snizovani taktovaci frekvence jen kvuli tomu, aby se to neupeklo :-) Za cas budou na ty sestnacti jadra dela vodni chlazeni.

chucky

chucky

28.5.2015 9:46

To Pablade, v zásadě máš pravdu, problém je ale, že tyto údaje člověk kolikrát pracně hledá, ani v recenzích a kolikrát i v testech se tyto údaje neuvádí.

uni

uni

28.5.2015 9:53

chucky: A tom to je, viz má trvalá kritika “kvalitních” recenzí nejen zde nebo praštěný názor “číňan za polovinu=to samé”., Když i tvůrci názorů selhávají ve vytváření informovanosti, jak k ní mají dojít běžní občané? Chápu u politických apod. článků, kde je pravda často nezjistitelná, ale u tech. parametrů a jasných faktů?

Tomogo

Tomogo

28.5.2015 10:13

Tak já tedy nevím, ale na “Core usage over time” je jasně vidět, že jádra nejsou vůbec využita. Takže mýtus zbořen není. Ono to chce taky umět ty hodnoty správně přečíst… Taky by bylo dobré znát trochu IT background, pak by bylo jasné, že to jestli jádra běží na 100% vůbec nic neříká o jejich skutečném zapojení do “smysluplné” práce. Ale to by bylo na delší vyprávění.

Zero

Zero

28.5.2015 11:07

Bohužel, většina lidí si nekupuje telefon podle rychlosti přístupu k paměti a podobných údajů. Většina lidí to prostě nepotřebuje vědět, nezná, ani je to nezajímá. Proč by taky mělo? Většina lidí používá v mobilu “piškvorky”, zprávy, nějaké IM a social klienty a nic víc, nepotřebují se starat o to jaká je rychlost přístupu k paměti. (Vyjma hráčů, ale hrát hry/ty paskvily na mobilu to je kategorie sama pro sebe). Dneska je ten výkon naprosto dostačující úplně na všechno. Proč by měl výrobce udávat takové specifické, a většině zákazníků stejně nic neříkající, údaje? Výrobci telefonu jsou závislí na většině a ta takové informace prostě nevyžaduje. Většina lidí si vybere podle designu, pár funkcí, foťáku. Kvůli pár geekům se z toho opravdu nepo*serou. V recenzích uvádět takové údaje nebo vůbec psát recenze na toto téma si myslím je taky zbytečné. Nejsou dneska vpodstatě žádné aplikace, které by potřebovaly výkon který dnešní HW nenabízí (a kdyby byly, opravdu by mě zajímalo jaké a na co by to byly aplikace, kor v mobilu?:) ). Až by to bylo na hraně, tak by mělo cenu diskutovat a psát recenze o tom, který mobil je lepší z hlediska toho či onoho výkonu nebo té či oné specifikace k dané aplikaci. Nicméně ano, jedna věc je mít počet jader, druhá věc je k tomu optimalizovat SW. Nicméně i když možná některé apky ktere se zmiňovaly nejsou “optimalizované”, mi jedou v pohodě na 2 roky strém telefonu, takže co bych od toho měl chtít více?

Petr S

z aplikace
28.5.2015 11:29

Podíval jsem se na původní článek na Android Authority. Na konci píšou, že ostatní aplikace a to včetně 2 her a YouTube používají max. 2 jádra a většinou na maximum je zatíženo jen jedno jádro. Tzn. Chrome je zřejmě výjimka. Většina aplikací reálně používá nejvíc jedno jádro. Optimalizovat aplikace pro více jader není jednoduché a ve většině případů je to i zbytečné pokud aplikace nedělá intenzivní práci.

Uni

Uni

28.5.2015 11:32

Zero: no nevím, to je jako tvrdid, že nemá smysl psát o autech a zvláště tech. parametrech, to auto že tam preci tak jako tak doveze. Proto si ten článek asi číst nebudu, ne? Ad výkon, určitě není téma “aplikace využije xyz”. Telefon je dnes malé PC (a služebně personal), kde neběží zdaleka jen jedna aplikace nebo služba.

Petr S

z aplikace
28.5.2015 11:35

K těm hrám… Využití jen 1-ho jádra u her mě ani nepřekvapuje, protože většinu práce obstarává grafický procesor. Hlavní procesor jen vyhodnocuje události uživatele a na základě to říká GPU co má vykreslovat.

Petr S

z aplikace
28.5.2015 11:40

Uni: V telefonu běží v jednu chvíli na popředí jen 1 aplikace a ta spotřebovává výkon. Služby na pozadí by neměly CPU moc zatěžovat. Pokud ano, tak by došlo k rychlému vybití baterky.

SeppWinkler

SeppWinkler

28.5.2015 12:34

@Zero: Presne ako hovoríš. Ne všetku bežnú činnosť, okrem náročných hier, bohate stačí HW spred dvoch rokov. Pri výbere telefónu na CPU nehľadím vôbec. Dôležitá je pre mňa silná batéria, aby ma nenechal v štichu aspoň do 24 hodín, veľká pamäť pre aplikácie, aby som nemusel pri inštalovaní jednej hľadať, čo odinštalujem, veľké úložisko, aby som nemusel fotky presúvať po tridsiatich urobených, pre mňa veľký displej, ale to je otázka osobných preferencií a potom už asi len dizajn a trochu podľa recenzií fotoaparát.

uni

uni

28.5.2015 12:39

Petr S: Nevím co je moc. Je hodně přehrávání empétrojka na pozadí? A co s využitím Audio tunneling? Co když je to bezeztrátová hudba. Co když k tomu mám aktivovaný nějaký EQ nebo jiný efekt? Nevím co značí “neměl by CPU zatěžovat” proces na pozadí. Co třeba záznam trasy? Co třeba stahování torrentu? Atd. Hrát si na nějaké “na pozadí není výkon třeba (který je dost odlišný, něco jiného zvládne na jádro můj Qualcomm na 2,5Ghz a něco Mediatek na polovině… To bych nechal koňovi, má větší hlavu:)

pablade

pablade

z aplikace
28.5.2015 13:57

uni: to jsi slusjej uchylak, jestli stahujes na telefonu torrenty :-)

uni

uni

28.5.2015 15:54

pablade: tj, jsou prostě situace, kdy je to nejvhodnější řešení:) Navíc např. uTorrent je zrovna ukázka dobré moderní apky.

pocket

z aplikace
28.5.2015 16:46

hahahahah Dotekomanie je vždy několik dní před vámi :-D

pastix

pastix

z aplikace
28.5.2015 18:06

stáhněte si trepn profiler (již zde recenzovaný) a můžete sami zjistit jak vám pracují jádra. … a ještě by to chtělo něco na játra. ..

Milan

Milan

28.5.2015 19:46

Diskuse o prdu, jsou úlohy, které umožňují paralelizaci a jsou úlohy, kde to prostě ani teoreticky možné není. A to je všechno.

Lakome

z aplikace
28.5.2015 21:49

Nevim či né.

RSS (komentáře k článku)