Za lepší pozici ve výsledcích hledání v Obchodě Play bude možné zaplatit

sponzorovane_aplikace_ico

Google včera oznámil, že v následujících týdnech umožní vývojářům zaplatit za lepší pozici ve výsledcích vyhledávání v Obchodě Play. Princip bude podobný, jako v tradičním webovém vyhledávači Google, kde se na prvních místech zobrazují takzvané “sponzorované odkazy”, za kterými teprve následují relevantní výsledky na zadaný dotaz. Zpočátku se bude systém sponzorovaných aplikací týkat jen velmi omezeného vzorku uživatelů a vybraných inzerentů, postupně ale bude rozšířen na všechny. Až dosud přitom byla jakákoli reklama v oficiálním repozitáři tabu.

Google na oficiálním blogu uvádí: “Neustále hledáme nové způsoby, které vám pomohou dostat vaše aplikace do hledáčku potenciálních nových uživatelů. To je důvod, proč v příštích několika týdnech začneme pilotní testování sponzorovaných výsledků vyhledávání v Obchodě Play, kde uplatníme naše jedinečné znalosti v oblasti reklamy ve vyhledávání.” V praxi tak uživatelům, kteří budou hledat “aplikaci pro cestování” nebo “zdraví”, budou na stránce s výsledky vyhledávání zobrazeny na prvních místech aplikace Expedia či Endomondo. Stejně, jako na Google.com, budou v Obchodě Play zobrazovány na předních pozicích relevantní výsledky od vývojářů, kteří jsou ochotni za tuto výsadu zaplatit.

Následující animace ukazuje, jak to celé bude fungovat v praxi:

Za lepší pozici ve výsledcích hledání v Obchodě Play bude možné zaplatit Za lepší pozici ve výsledcích hledání v Obchodě Play bude možné zaplatit

Důvod, proč se Google vydal touto cestou, je více než jasný: jde o peníze. V minulém roce zaplatila společnost vývojářům, kteří prodávají své programy přes Obchod Play, sedm miliard dolarů (asi 172 miliard korun). Samozřejmě tuto částku nevydala ze své kapsy, ale získala ji z plateb uživatelů, kteří si aplikace zakoupili a Googlu na účtu pochopitelně zůstala nějaká ta provize. Obchod Play používá přes miliardu lidí ve více než 190 zemích po celém světě a jeho cílem je “být nejlepším místem k vyhledání skvělé aplikace, hry a další zábavy.”

Komerční potenciál je poměrně značný – v Obchodě Play proběhne měsíčně více než sto miliard vyhledávání, takže je zde obrovská příležitost pro zobrazení relevantní reklamy, která uživatele zaujme. “S více než 100 miliardami hledání každý měsíc na Google.com vidíme, jak reklamy ve vyhledávání mohou výrazně zlepšit objevení obsahu pro uživatele a inzerenty, velké i malé. Sponzorované aplikace v Obchodě Play umožní vývojářům zvýšit povědomí o své aplikací a poskytnout spotřebitelům nové způsoby, jak objevit aplikace, které by jinak mohli přehlédnout,” uvádí vyhledávací gigant v oficiálním vyjádření.

Čistě subjektivně ale nad tímto krokem v redakci SvětAndroida tak trochu kroutíme hlavou, neboť vyhledávání není právě silnou stránkou Obchodu Play. I při zadání názvu konkrétní aplikace dostane uživatel výsledky, obsahující mnoho balastu, včetně programů, parazitujících na dobrém jménu renomované aplikace. Navíc zcela chybí jakékoli možnosti řazení a filtrování (například podle ceny, počtu stažení, průměrného hodnocení, …) – v tomto směru bychom zrovna od Googlu čekali mnohem více. Přinejmenším konkurenční AppBrain dokazuje, že když se chce, tak to jde. Pokud se v Obchodě Play nyní na prvních místech budou objevovat aplikace jen proto, že za to jejich vývojáři byli ochotni zaplatit, bude relevance výsledků ještě o další kousek horší. Stručně řečeno se tedy na nejvyšších pozicích budou zobrazovat programy, jejichž vývojáři jsou ochotni nejvíce investovat do marketingu.

Google to ale – celkem logicky – vidí zcela opačně: “Věříme, že reklamy ve vyhledávání budou užitečným doplněním Obchodu Play pro uživatele a vývojáře, a my doufáme, že to přinese ještě větší úspěch naší komunitě vývojářů.” Je ale nutné si uvědomit, že tento úhel pohledu je dán faktem, že Google je v první řadě “reklamní společnost.” Ze všech produktů a služeb společnosti, které používáme každý den, má firma největší finanční profit právě z reklamy. Z této roviny nás tedy může překvapit, že se “sponzorovanými aplikacemi” přišel vyhledávací gigant až nyní a ne už před mnoha lety. Smiřme se s tím, že reklamy se staly nedílnou součástí našich životů a světa, ve kterém žijeme, proto musíme počítat s tím, že na ně budeme narážet všude, kde je to jen trochu možné.

Co si myslí naši čtenáři? Dejte nám vědět v diskuzi pod tímto článkem svůj názor! Budou sponzorované aplikace spíše ku prospěchu, nebo naopak vnímáte tento krok negativně?

Zdroje: Android Central, Android Developers Blog, Engadget, Phandroid, The Verge, Droid Life, Android Authority.

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (12)