Proč v tunelech pražského metra není signál? Vyjádření mobilních operátorů

signal_ico

V tunelech metra v našem hlavním městě si nezavoláte, nepošlete textovou zprávu, ani se nepřipojíte na Internet. Jaká je situace v podzemce v patnácti velkých světových městech? A co na to naši operátoři? Nejen to se dozvíte v pokračování našeho článku!

Proč v tunelech pražského metra není signál? (Foto: Michal Kuty) Proč v tunelech pražského metra není signál? (Foto: Michal Kuty)

Minulý týden jsme ve článku Proč v tunelech pražského metra není signál mobilní sítě? rozebírali situaci ohledně signálu mobilní sítě v pražském metru. Shrneme-li současný stav, tak v podzemce si v našem hlavním městě zavoláte pouze ve stanicích, případně také v některých úsecích, vedených nad zemí. Důvody vysvětlil za Dopravní podnik hlavního města Prahy vedoucí odboru Řízení provozu Zdeněk Rampa: “Vlaková souprava totiž svým objemem tunel doslova „ucpe“ a signál GSM se nemá kudy šířit – z klasických vyzařovacích antén vůbec, nevhodné jsou i zářiče v provedení anténní dvoulinky. Jediným možným prostředkem zůstává štěrbinový kabel; jeho pokládka sama o sobě není levná, jenže ke spolehlivému provozu je zapotřebí i dalšího technického zařízení.”

Jak je to v zahraničí?

Přímo ve článku jsme se zmínili o moskevském projektu, který přinesl Internet do vozů metra prostřednictvím Wi-Fi. Čtenáři se v diskuzi pod článkem podělili o své zkušenosti, nasbírané v dalších zemích.

Vídeň signál v metru má Vídeň signál v metru má

Paříž signál v metru má Paříž signál v metru má

  • Bangkok (Thajsko): signál je – po exotických destinacích cestoval jenda, který přispěl hned dvěma postřehy: “metro nástupiště i tunely pokryté, telefonování i 3G.”
  • Berlín (Německo): signál je – jak nám potvrdil Lukas.
  • Budapešť (Maďarsko): signál je – thomas napsal: “Signál tam majú, dokonca aj 3G sieť, surfovanie na nete tak nebol problém.”
  • Kuala Lumpur (Malajsie): signál je – podruhé se hlásí jenda: “všechny linky pokryté, internet i volání funguje. Lidé jsou ohleduplní a telefonují jen na nástupištích.”
  • Lausanne (Švýcarsko): signál je – své zážitky sdílel ropik: “…v metru signál 3G bez Wi-Fi. I když značná část města je pokryta free Wi-Fi, kterou si obnovuje člověk každou hodinu posláním kódu zdarma. Pro turistu neuvěřitelná pomoc.”
  • Londýn (Velká Británie): signál není ani ve stanicích – Regis informuje: “Buďte rádi alespoň za pokrytí ve stanicích. V Londýně není signál ani tam, kvůli teroristům. Neoficiální informace mluví o tom, že dopravní podnik vyžadoval za nájem nesmyslný peníze.”
  • Mnichov (Německo): signál jen částečně – schneeberg hlásí “signál je ve stanicích, mezi stanicemi slábne nebo i vypadne. Řekl bych, že tu mají širší tunely.”
  • New York (Spojené státy): signál je – informace ze zámoří přinesl Radim: “Metro v New Yorku taky pokryto… (zkoušeno cca. 2 měsíce zpět).”
  • Oslo (Norsko): signál je – Petr popisuje situaci slovy: “signál v celé síti metra i 3G.”
  • Paříž (Francie): signál je – o zkušenost z francouzského hlavního města se podělil Bob Bargel: “Stejně tak v Paříži je signál na všech tratích metra. Lidi netelefonují, ale většina, co jsem koukal, píše SMS a nebo jsou na netu.”
  • Peking (Čína): signál je – o své poznatky se podělil t3n: “V Pekingu je normálně signál ve všech stanicích, přestupech i tunelech během jízdy, pravda metro není tak hluboko jako u nás.”
  • Singapur (Singapur): signál je – zde přispěl zkušeností stego: “V Singapure 3G a Wi-Fi v tuneloch aj na nástupišti.”
  • Soul (Jižní Korea): signál je – Radek potvrzuje: “v metru v Soulu (celkově 981 km) jsme měli signál kdykoliv. V každé soupravě byla Wi-Fi stanice (stejně jako po celé Koreji), bez problémů šla chytnout televize pozemní vysílání a nikdy jsem neviděl, že by někdo na chvíli přerušil hovor nebo chat. :-)))” Jinými slovy, když se chce, všechno jde.
  • Šanghaj (Čína): signál je – z této destinace nám zprávu podal Mirek: “V Šanghaji je 15 linek metra i ve třech patrech nad sebou a signál je ve všech tunelech.”
  • Vídeň (Rakousko): signál je – nicméně Fila dodává: “tam to mají o to jednodušší, že častokrát jede metro nad zemí.” Svou zkušeností přispěl také Mak: “Vídeň pokryta skvěle. Běží Internet i telefon v podstatě kdekoli.”

V Budapešti signál v metru je V Budapešti signál v metru je

V Singapuru signál v metru je V Singapuru signál v metru je

Co na to čeští mobilní operátoři?

Požádali jsme o vyjádření ke stavu signálu v pražském metru všechny tři české mobilní operátory. Tisková mluvčí Vodafone Markéta Kuklová na dotaz odpověděla: “S případnou žádostí o komentáře a s dotazy se v této věci prosím obracejte na Asociaci provozovatelů mobilních sítí. APMS v této věci zastupuje všechny tři operátory.” Lukáš Hrabal z T-Mobile kromě odkazu na APMS uvedl: “Na téma pokrývání metra probíhají v současné době jednání mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Asociací provozovatelů mobilních sítí.”

Mobilní operátory zastupuje Asociace provozovatelů mobilních sítí Mobilní operátory zastupuje Asociace provozovatelů mobilních sítí

Obrátili jsme se tedy přímo ke zdroji – za Asociaci provozovatelů mobilních sítí odpověděla tajemnice Martina Tocháčková: “Zástupci mobilních operátorů jednají pod hlavičkou Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) v současné době s vedením Dopravního podniku hlavního města Prahy o možnosti pokrytí tunelů nové trasy metra 5A mobilním signálem, které by umožnilo cestujícím zákazníkům využívat mobilní služby včetně vysokorychlostního internetu. Za tímto účelem proběhne na této trase v následujících měsících další potřebné vyměřování parametrů pro umístění kabeláže.

Do doby, než budou ukončena jednání s Dopravním podnikem hlavního města Prahy o pokrytí tunelů na trase 5A, nemůžeme k této věci poskytnout žádné podrobnější informace.

Otázka pokrytí tunelů celé sítě pražského metra se bude řešit až tehdy, pokud se podaří úspěšně implementovat a spustit sítě pokrývající tunely trasy 5A.”

Vizualizace stanice Bořislavka na trase V. A Vizualizace stanice Bořislavka na trase V. A

Vizualizace stanice Nádraží Veleslavín na trase V. A Vizualizace stanice Nádraží Veleslavín na trase V. A

Vizualizace stanice Petřiny na trase V. A Vizualizace stanice Petřiny na trase V. A

Vizualizace stanice Nemocnice Motol na trase V. A Vizualizace stanice Nemocnice Motol na trase V. A

Vše tedy závisí na implementaci a výsledcích testovacího provozu na novém úseku pražského metra. Dodejme, že trasa V. A bude navazovat na stávající konečnou Dejvická a bude mít čtyři stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Její budování probíhá od roku 2010 a celý úsek by měl být zprovozněn již na jaře příštího roku (viz Harmonogram zpracování projektu a Plány a vizualizace na oficiálním webu DPP).

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (28)