Menu

Couch-to-5K: Uběhněte s Androidem 5 km bez přestávky!

Jen třikrát týdně věnujete 30 minut sportu po dobu devíti týdnu a dokážete uběhnout pět kilometrů bez přestávky. Je to možné? Zkuste to s aplikací Couch-to-5K!

Ačkoli zažitá představa nadšence do chytrých mobilních telefonů evokuje spíše “typického geeka,” tedy zpravidla rachitického a vyhublého člověka, kterému se o svalové hmotě může jen zdát, není to ani zdaleka pravidlem. Ostatně o tom, jak sportují redaktoři našeho portálu, jste se mohli díky recenzím nejrůznějších sportovních aplikací již několikrát přesvědčit. V únoru jsme například v rámci cyklu SvětAndroida doporučuje přinesli přehled čtyř programů na sportování, jež následně naši čtenáři rozšířili o dalších pět aplikací.

Začněme otázkou: dokázali byste uběhnout pět kilometrů “v kuse,” tedy bez přestávky? Pokud je vaše odpověď kladná, pak patrně nemá smysl, abyste četli následující řádky. V opačném případě pro vás máme trenéra – aplikaci Couch-to-5K, která vás v průběhu devíti týdnu vytrénuje tak, abyste tento úkol zvládli.

Rozhraní aplikace Couch-to-5K

Rozhraní programu Couch-to-5K můžeme rozdělit do tří částí. V horní liště můžete vidět, jak daleko jste již pokročili v tréninku – je zde celkem 27 značek, rozdělených po třech do devíti skupin. Co skupina, to jeden týden, co tečka, to jeden tréninkový běh. Aplikace tedy počítá s tím, že budete trénovat cca půl hodiny třikrát týdně po dobu devíti týdnů, což je, dle našeho mínění, “tak akorát.” Tréninkový program, navržený trenéry pod hlavičkou Active.com, je ideální pro začínající běžce, nebo pro lidi, kteří se snaží dostat do formy, a chtějí v ní zůstat. Aplikace tak pomáhá vyřešit otázku, jak začít, a zabraňuje tomu, aby nováček svůj trénink přehnal a následně odpadl, což je zpravidla velmi demotivující.

Rozhraní programu Couch-to-5K můžeme rozdělit do tří částí

Rozhraní programu Couch-to-5K můžeme rozdělit do tří částí

Následuje okno s popisem tréninkového plánu pro daný den. Zde můžete vidět, co vás čeká – tedy který den jakého týdne plánu budete absolvovat, jak dlouho trénink potrvá a jaký bude jeho průběh. Každý trénink začíná rychlou pětiminutovou chůzí “na rozehřátí,” pak následuje několikeré střídání běhu a rychlé chůze. Doba jednotlivých běžeckých etap se přitom průběžně prodlužuje, naopak časové úseky, ve kterých můžete vydechnout při rychlejší chůzi, se postupně zkracují. Postupně tedy vzrůstá fyzická kondice a vytrvalost. V seznamu tréninků lze přitom listovat dopředu i dozadu, takže pokud by se vám například nedařilo, není problém kterýkoli trénink opakovat, nebo, kdyby se vám zdál tréninkový plán příliš snadný, přeskočit na vyšší úroveň.

V dolní liště se nachází kvarteto ikon, kterými budete přepínat mezi jednotlivými sekcemi programu. Co najdete pod Workout jsme si popsali v předcházejících dvou odstavcích. V sekci Log jsou evidovány všechny tréninky, konkrétně se můžete podívat na informace o uběhnuté vzdálenosti, čase na kilometr a své hodnocení.

Záznamy tréninků jednotlivých dnů

Záznamy tréninků jednotlivých dnů

Informace o uběhnuté vzdálenosti, čase na kilometr a hodnocení

Informace o uběhnuté vzdálenosti, čase na kilometr a hodnocení

Dále je možné výsledky poslat na Facebook a Active.com Trainer. Pod tlačítkem Map naleznete mapu se záznamem uběhnuté trasy, se kterou ale, bohužel, není možné dále pracovat (např. exportovat, opravit případné chyby způsobené nedostatečným signálem GPS).

Mapa se záznamem trasy

Mapa se záznamem trasy

Mapa se záznamem trasy

Mapa se záznamem trasy

Tlačítko 5K Events patrně v Česku příliš nevyužijete – najdete zde seznam běžeckých akcí, na kterých můžete změřit své síly s ostatními. Přímo z aplikace je možné se na danou akci zaregistrovat. Zapojení se do kolektivu ale brání jedna podstatná věc – všechny nabízené akce se konají ve Spojených státech, takže pokud se zrovna nechystáte na výlet do zámoří, bude pro vás tato sekce zbytečná.

Můžete si zaběhat s ostatními, ale jen v USA

Můžete si zaběhat s ostatními, ale jen v USA

Nastavení

Přes poslední ikonu Settings se dostanete do nastavení programu. Hned první položka Trainer naznačuje jednu z hlavních funkcí Couch-to-5K – aplikace vás totiž během tréninku bude upozorňovat hlasovými pokyny na to, co máte dělat – tedy kdy máte běžet, a kdy můžete zvolnit. Nemusíte tak neustále sledovat displej, což by při běhu mohlo být poměrně nebezpečné ;). Občas vás trenér také povzbudí nějakým komentářem, ale celkově není tak interaktivní, jak bychom si představovali – například vás nepopožene, pokud běžíte pomaleji, než se očekává. Na výběr jsou tři hlasové sady, prezentované jako trenéři: důrazná Constance, koketnější Billie a uřvaný vojenský seržant. Pokud zvolíte seržanta, jehož způsob vedení připomíná ze všeho nejvíce vojenský dril, můžete si být jisti, že budete přitahovat pozornost okolí ;). Po tapnutí se vám každý trenér stručně představí svým hlasem, takže si můžete udělat představu, jak zní.

Vybrat si můžete jednoho ze tří trenérů

Vybrat si můžete jednoho ze tří trenérů

Dále je možné nastavit hlasitost příkazů, upozornění vibracemi, jednotky měření vzdálenosti (metrický systém/imperiální systém). Kromě toho lze povolit či zakázat určování polohy pomocí GPS (pokud chcete mít přesně změřenou vzdálenost, doporučujeme nevypínat) a nechat si k běhání přehrávat hudbu v náhodném pořadí, případně s opakovaným přehráváním. V závěru nechybí možnost smazat dosud uložené záznamy, nebo resetovat nastavení celé aplikace.

Veškeré možnosti nastavení aplikace Couch-to-5K

Veškeré možnosti nastavení aplikace Couch-to-5K

Běháme!

Když tedy máte za sebou seznámení s programem, a vše nastavené podle vašich představ, můžete se pustit do trénování. Z úvodní obrazovky vyberete odpovídající tréninkový týden a den (aplikace si pamatuje, kde jste skončili, takže jako výchozí nabízí následující etapu) a stisknete tlačítko Go to workout. Rozhraní aplikace se následně poněkud změní – Couch-to-5K vyhledá signál GPS (stav indikuje “kontrolkou”) a než se to podaří, můžete si přes jednoduchý přehrávač v dolní liště vybrat písničky ze své sbírky, jež budete poslouchat. Pak už zbývá jen tlačítko Start a můžete začít.

Tlačítkem Start zahájíte trénink

Tlačítkem Start zahájíte trénink

Na obrazovce se ukáže, co máte dělat (paralelně s tím dostanete i hlasový příkaz trenéra do sluchátek či hlasitého reproduktoru telefonu) a kolik času zbývá do konce dané aktivity. Následuje zobrazení celkového času do konce tréninku a tlačítka pro pozastavení a přeskakování mezi jednotlivými fázemi. Nad ovládáním přehrávače se zobrazuje uběhnutá vzdálenost, průměrná rychlost (respektive počet minut, které potřebujete k absolvování jednoho kilometru) a délka následující aktivity.

Začínáme pětiminutovou rychlou chůzí

Začínáme pětiminutovou rychlou chůzí

A běžíme!

A běžíme!

Ikonou zámku v levém horním rohu lze uzamknout obrazovku alternativním zámkem tak, že uvidíte všechny potřebné informace, aniž by hrozilo, že nechtěně stisknete nějaké tlačítko na displeji. Aplikaci lze také odsunout na pozadí – v takovém případě se do ní vrátíte přes ikonu v notifikační liště.

Aplikace má vlastní zámek obrazovky

Aplikace má vlastní zámek obrazovky

Do Couch-to-5K se můžete vrátit přes notifikační lištu

Do Couch-to-5K se můžete vrátit přes notifikační lištu

Na konci tréninku můžete (ale nemusíte) propojit aplikaci s účtem na Active.com a odeslat své výsledky na tento server. Přihlásit se můžete buď účtem na Active.com, který si můžete přímo z programu založit, nebo přes Faceook. V případě založení účtu po vás bude požadováno pouze jméno, e-mail a heslo. Svůj běh můžete, kromě automaticky generovaného textu, ohodnotit také prostřednictvím “smajlíků”.

Můžete propojit aplikaci s účtem na Active.com

Můžete propojit aplikaci s účtem na Active.com

Registrace nevyžaduje zbytečné informace

Registrace nevyžaduje zbytečné informace

Svůj běh můžete ohodnotit.

Svůj běh můžete ohodnotit.

Naučí vás běhat?

Aplikace sama o sobě vás samozřejmě běhat nedonutí – nebude vaši lenost či nechuť lámat otravnými oznámeními, zvuky, ani vibracemi, a upozorňovat, že byste se měli zvednou z křesla. Motivace je v první řadě na vás. Patrně není nutné nějak podrobněji vysvětlovat, jak je pravidelný běh prospěšný – může snížit riziko vzniku chronických onemocnění, jako jsou nemoci srdce a oběhového systému, diabetes druhého typu a mozkové mrtvice, zlepšit náladu a pomáhá, zvláště v kombinaci se zdravou stravou, udržet váhu pod kontrolou. Zejména pro ty, jež v práci většinu času tráví v sedě (což, předpokládáme, je případ většiny našich čtenářů), je běh perfektním způsobem, jak se udržet v kondici.

Jistým “vedlejším účinkem” je také možnost zvýšit si sebevědomí a víru ve své schopnosti, když zvládnete dosáhnout cíle, který jste si určili. Pravidelné běhání může také pomoci odbourat stres (kdo dnes v práci či ve škole není ve stresu?) a dokonce bylo prokázáno, že je účinné proti depresi.

Vraťme se ale k otázce z nadpisu: naučí vás Couch-to-5K běhat? Velmi pravděpodobně ano. Zvyšování zátěže je postupné, a když náhodou některý den nezvládnete, není problém ho opakovat. Ani začátečník by tak neměl mít problém dosáhnout v uvedených dvou měsících slibované mety.

Couch-to-5K je k dispozici také pro iOS, kde se chlubí například vítězstvím v letošních Appy Award za nejlepší aplikaci pro zdravotní péči a fitness.

Drobnou nevýhodou tak zůstává cena, která je nastavena na 1,99 amerických dolarů (cca 37 Kč), což ale, s ohledem na to, k jakým výsledkům a kondici vás tento program může dovést, není tak mnoho. Určitě je to investice, která se vám vrátí. Stačí jen chtít.

Uživatele telefonů s malou interní pamětí musíme ještě upozornit, že Couch-to-5K zabere v telefonu přes 15 MB a podle všeho ho není možné přesunout na paměťovou kartu.

Couch-to-5K
Active.com
Verze1.0.0.0017 (28. 3. 2012)
Velikost15 MB
2.1+


37,21 Kč

Komentáře

Spook

Spook

19.6.2012 8:38

Zajímavý nápad. Neexistuje ještě něco pro pokročilejší běžce? Konkrétně bych se chtěl připravovat na 1/2 maraton s časem pod 1:45 a uvítal bych takového pomocníka. Rozepsat treninkové dávky, v průběhu kontrolovat tempo a hlasitými povely “buzerovat” ke zrychlení či zpomalení.
To bych i rád podpořil zakoupením… :)

Jirka

Jirka

19.6.2012 8:54

Pět vteřin na Googlu ;)

http://www.androidzoom.com/android_applications/half+marathon+training

http://cs.appbrain.com/app/learn-to-run-2-half-marathon/it.LearnToRun2TheHalfMarathon

Aplikace jsem nezkoumal, ale alespoň jedna z nich musí vaše požadavky splňovat.

Tomas

Tomas

19.6.2012 9:14

No existuje. Micoach od Adidasu, akorát srdeční senzor, krokoměr a přijímač vyjdou teď na nějaké 3 tisíce…ale jejich webové služby, kde si vybíráš, nebo sám sestavuješ trénink můžeš používat i bez toho a mají i aplikaci zdarma. Je tam i specializovaný trénink na 1/2 maraton :-) http://www.micoach.com Já mám teda i ty čipy, na aukru jdou někdy sehnat levně. Na běhání asi nic lepšího neexistuje, max. pak ještě dražší hračičky :D

Viper

Viper

19.6.2012 9:15
Tomas

Tomas

19.6.2012 9:18

Koukám, že čas 1:45 je nejtěžší náročnost :D
http://imageshack.us/photo/my-images/835/pulmaraton.png/

fit456

fit456

19.6.2012 9:29

to Spook: já myslím, že Endomondo Sports Tracker ve verzi PRO tohle umí. I ve screenu na GPLAY tam je intenzita tréningu různá a možnost nastavit vlastní.

Tomas

Tomas

19.6.2012 9:36

Jop, endomondo to umí taky, akorát myslím nemá hlasové pokyny, ale možná se mýlím.

Spook

Spook

19.6.2012 9:51

Panejo tolik tipů. Moc díky, zkusím se tím nějak prokousat a vybrat

marcoama

marcoama

19.6.2012 10:14

Endomondo Pro používám, ale koučování jsem nezkoušel. Ale dobrý tip ;-)

Bobo

Bobo

19.6.2012 15:07

Hm, 5km v kuse oběhnu a dál jsem proto nečetl, chápu, že tohle má nulovou informační hodnotu, ale někdy má prostě člověk touhu se svěřit… :D ;)

mrrca

mrrca

20.6.2012 6:43

Diky za recenzi, navedla me na konkurencni aplikaci RunDouble, sice neni na prvni pohled tak libiva, ale funkcne je na tom obdobne a nabizi vic treningovych programu (az po pulmaraton). Konecne me neco vytahlo ven! :)

PJ

PJ

25.6.2012 20:48

česky by to nešlo?

RSS (komentáře k článku)