Menu

Bezdrátové nabíjení: Jak funguje a jak ho přidat do jakéhokoliv telefonu?

nabíjení bezdrátové pro každý telefon
Bezdrátové nabíjení: Jak funguje a jak ho přidat do jakéhokoliv telefonu?
3 (60%) 2 hlasů

Nabíjení a vybíjení je častým tématem k diskuzím – zejména kolem nových smartphonů. Jak se technologie neposouvá už tak viditelnými mílovými kroky jako před lety, kdy každý rok zavítala na trh převratná funkce a novinka dosud nevídaná, jsme čím dál důslednější ve vylepšování toho stávajícího. Baterie, výdrž a samotné bezdrátové nabíjení je v tomto případě stěžejní – kdo by si každodenní proces nechtěl ulehčit?

Jak bezdrátové nabíjení funguje?

Bezdrátové nabíjení vypadá až magicky. Zapojíte věc do věci, položíte smartphone na věc a ejhle – ono to absorbuje energii! Jak se ale dostane energie ze zdi do baterie vašeho zařízení?

Technologie má kořeny u samotného Tesly

Na začátek je vhodné podotknout, že bezdrátové nabíjení není výdobytkem tohoto desetiletí a používalo se například u elektrických kartáčků už v raných devadesátých letech. I slavný Tesla předbíhající svou dobu byl schopný rozsvítit žárovku na několik metrů bez použití drátů.

 

bezdrátové nabíjení 2

Nabíjení je pomalejší

V současnosti bezdrátové nabíječky fungují na jednoduchém principu elektromagnetické indukce mezi dvěma cívkami. Pokud je podložka připojena ke zdroji, vytváří cívka magnetické pole. V mobilním telefonu je pak druhou cívkou indukován střídavý elektrický proud, který je následně usměrněn a přiveden do baterie. Nejrozšířenějším standardem bezdrátového nabíjení je Qi, které obsahuje i komunikační centrum – to například rozpozná úroveň nabití zařízení ležícího na podložce.

Cyklus je narušen přiložením kompatibilního zařízení na podložku, kdy se proudění přesune mezi podložku a baterii telefonu. To je také důvod, proč je bezdrátové nabíjení pomalejší – v přímé komunikaci se zdrojem se ztrácí energie mnohem méně.

Další standardy:

  • A4WP
  • PMA

Bezdrátové nabíjení není dokonalé

Nutno podotknout, že komunikace nevznikne mezi jakoukoli baterií a jakoukoli nabíječkou. Technologie musí být podporovaná a potřeba jsou i speciální nabíječky. Rovněž mezi plochou podložky a telefonem nesmí být žádné bariéry a smartphone musí být umístěn přesně na určené místo.

bezdrátové nabíjení nexus 5Ne tak uplně bezdrátové

To celé popularizování bezdrátového nabíjení poněkud komplikuje, protože ve výsledku není ani bezdrátové (pořád je potřeba mít podložku zapojenou v zásuvce) ani rychlé ani vhodné pro všechna zařízení.

Několik následujících let se technologie bezdrátového nabíjení pro běžné spotřebitele příliš nezmění – už se však pracuje i na skutečně bezdrátovém nabíjení skrze obyčejné WiFi.

Jak na bezdrátové nabíjení u nekompatibilních telefonů?

Pokud nemáte telefon podporující bezdrátovou technologii, a přesto po ní prahnete, řešení by mohlo být i jinde než v koupi nového telefonu. U kompatibilních modelů lze koupit speciální kryt nebo samolepky. Je důležité zkontrolovat přesné specifikace vašeho telefonu – spousta levnějších modelů bezdrátové nabíjení podporuje, u některých je však třeba dodat speciální příslušenství.

Nabíjení skrze podložku na stole je však rovněž dostupné i všem oficiálně nekompatibilním přístrojům – a překvapivě i plně funkční. Možností je hned několik (Digiyes, levné recievery z Číny, atd.). Vždy se jedná o přijímač, který se schová pod ochranný kryt telefonu a zapojí se do USB portu. Poté stačí vylepšený smartphone položit na jakoukoli kompatibilní podložku a standardně se nabíjí.

bezdrátové nabíjení

Vylepšení je trochu nepraktické

Nevýhodou je samozřejmě nutnost nošení ochranného krytu a neustále obsazený microUSB port – je to však bezpochyby řešení pro ty z vás, kteří po bezdrátovém nabíjení opravdu touží.

Je pro vás bezdrátové nabíjení důležité?

zdroj: wirelesspowerconsortium.com

Komentáře

pavoukandre

pavoukandre

z aplikace
1.12.2015 20:04

zatím je to spíš k vzteku. Software u LG G3 furt otravuje a než najdu správnou polohu tak tam radši vrazim kabel.

Jiří Pleskot

Jiří Pleskot

z aplikace
1.12.2015 20:22

A prodávají se nějaké ty ,,bezdrátové nabíječky pro nekompitabilní modely“ i v česku?

Palo

Palo

1.12.2015 20:38

Sony Xperia magnetický dock. Nevidím rozdiel. Položím a nabijam. Takže pre mňa to nie dôležité.

ricollast

ricollast

z aplikace
1.12.2015 20:57

Bezdrátový 10% = 1h
Drátový 100% = 1,5h
SGS5

hip002

hip002

z aplikace
1.12.2015 21:00

Jiří Pleskot: zkusil bych sunnysoft

Johanna Kovaczicz

Johanna Kovaczicz

1.12.2015 21:01

ricollast napsal: 1.12.2015 20:57

Bezdrátový 10% = 1h Drátový 100% = 1,5h SGS5

Zdravím,

to je prozatím bohužel častý problém bezdrátových nabíječek, proud se zkrátka ztrácí. Doufejme, že se technologie brzy zlepší. :)

Hezký zbytek večera.

Jarpet

Jarpet

z aplikace
1.12.2015 21:18

Hmm., Google evidentně nemá Teslu rád, jinak by neudělal tu kravinu s letošními Nexusy. To je krok zpět!!

vterinove lepidlo

vterinove lepidlo

1.12.2015 21:21

a já bych si dal čaj :)

Ivo

Ivo

1.12.2015 21:38

Kvůli bezdrátové mu nabíjení jsem si před 2 lety koupil NEXUS 5. Docela spokojenost. Mám 4 nabíječky. V noci leží mobil na podložce na nočním stolku. Sednu do auta a pomoci magnetických držáků TETRAX „odložím“ mobil do držáku s podložkou a naviguji a natáčím jízdu pomoci kamery a to bez ztráty energie. Příjezdu do práce a položíme mobil do šikmého držáku TYLT vedle monitoru počítače a rovněž nabíjím. Nestalo se mi, ze by mi došla energie.
PS NEXUS 5 jsem vyměnil za iPhone 5S. Bohužel nepodporuje QI, takže jsem si musel dokoupit zmiňovanou „nálepku“

Googler

Googler

z aplikace
1.12.2015 21:56

Ivo: Souhlasím, chytře vymyšlené, až na tu výměnu Nexus 5 za iPhone 5S:D

pepan

pepan

1.12.2015 22:11

tzv. bezdrát je na nic. Nedávno psaný článek o wifi připojení dnes a několika lidmi zde považovaný za demagogii pomalu se začíná přetvářet v realitu. Tomu čemu vy zde říkáte bezdrát, když stejně musí být dock připojený v zásuvce a k tomu telefon musí někde ležet, takže není možné s ním ani moc manipulovat :D tuhle bublinu si mohou výrobci někam strčit :D

KllR007

KllR007

1.12.2015 22:32

Ricoast-ak sa tu 10% nabije za hodinu zjavne más niečo zle..

Qi pouzivam dlhú dobu či už na 920,930 a teraz N5, všetky s Nokia Dt-910 a nikdy nebol problem. Nabíjanie je možno dlhšie ale je to možno tak polhodina (0-100) rozdiel.

snowi

snowi

1.12.2015 23:00

to Ricollast: Co to prosím tě meleš? Nešiř tu fámy. Mně se SGS5 nabije z 10% na 100% za cca 3,5 hodiny, možná méně. Dle tvého propočtu bych tedy měl nabíjet 9 hodin… to si upadl ne? Neříkám že 3,5 hodiny je super čas, ale k tebou udávaným hodnotám to má hodně daleko. Jestli ti to tedy nabíjí takhle pomalu, tak je něco špatně. Pokud tedy užíváš veškeré originální příslušenství, tak to reklamuj a nešiř bludy.

mob

mob

2.12.2015 0:21

taky me stvala ta softwarova hlaska u LG G3 o spatnem polozenim ale po nahrani CM uz me nic takoveho neotravuje.
Mozna se nabiji pomaleji nez kdyby byl polozen uplne presne ale to me nejak netrapi na rychlonabijeni mam kabel

zipp

zipp

2.12.2015 7:27

Já si teda bezdrátovou nabíječku nemůžu vynachválit. Koupil jsem ji před rokem a půl ke svému Nexus 4. Aktuálně ji používám s S6 Edge a opět maximální spokojenost. Není to sice rychlé, jako fast charge, ale pomalé bych to rozhodně nenazval. Za dvě hodiny je telefon nabitý – ovšem to není primární účel této nabíječky. Ten je v tom, že místo toho, aby mi telefon ležel jen tupě na stole a vybíjel se, leží na podložce a celou dobu se dobíjí. Takže kdykoliv v práci chytnu telefon do ruky, má 100%.
Ti lidi, co tu píšou něco o bublinách a nesmyslech, ti to očividně nikdy nezkoušeli a ví o tom houby nebo tomu jednoduše neporozumněli.

uzivatel

uzivatel

2.12.2015 9:14

A prodávají se nějaké ty ,,bezdrátové nabíječky pro nekompatabilní modely“ i v česku?

kolega

kolega

2.12.2015 10:04

Pepane, ze jsi nikdy nepouzival bezdratove nabijeny mobil, vid? Ja jiny mobil nez s bezdratem uz nekupuji (mam treti)…Ani nevis jaka je to parada, kdyz odkladam mobil na nabijeci podlozku a nemusim provadet to otravne „trefovani se“ do zdirky microusb. Rychlost nabijeni-ano, je pomalejsi, ale jaky ma to vyznam, kdyz mobil stejne porad nepouzivas, takze odkladas nekam na stul. Ja jej polozim na podlozku (mam 2, doma a v praci) a o nic jineho se nestaram. Dokonce mne ani nezajima kapacita baterie – proc take, kdyz mobil je porad nabity, vid?

Karlos23

Karlos23

2.12.2015 13:41

Souhlasím se spokojenými a řadím se k těm spokojeným.
Mám QI nabíječku na 1 telefon z Ikea a NEXUS 5. Téměř výhradně nabíjím jen bezdrátově už asi 3/4 roku. Nabíjení mi trvá z nějakých zhruba 15% na 100% kolem 3 hodin. Ano zázrak to není, ale úplně v pohodě to stačí (a hlavně když v noci spím, tak je mi to úplně jedno) .
Z mého pohledu je to extrémně návyková záležitost. Položíte telefon (a ano, musí se trošku ohlídat přesnost položení) a procenta přiskakují vesele.
A s tou přesností položení to není zas tak hrozné. Za těch cca 3/4 roku se mi stalo jednou, že jsem telefon blbě položil a ráno byl skoro prázdný. Tak jsem to holt napích v práci na chvilku na kabel přes PC-USB (žádný zázrak) a bylo mi to úplně jedno.
Ani nevím, kde mám originál nabíječku.

Kashtford

Kashtford

z aplikace
2.12.2015 15:14

Ja teda nevim, ale mam G3ku s bezdratovou nabijeckou od S6ky (ctvercova ne kulata) a nemam zadny problem s umistenim telefonu. Ani s hlaskou o spatnem umisteni. Navic pouzivam orig. obal a i pres nej nabijim normalne. Jen mi to obcas napise, at pouzivam pouze original LG bezdratovou nabijecku. Doba nabijeni se mi protahla cca o 35-40 minut, coz me netrapi…

ziter

ziter

2.12.2015 20:00

Naprosty souhlas bezdratove nabijeni nema chybu mam QI a S4 a funguje to super je to lepsi vychytavka nez nejaky ctecky otisku atd

smates

smates

2.12.2015 20:07

Mam bezdrat na Note 3 a uz nechci jinak.Podlozku mam pichlou do PC do USB3 a telefon to nabiji 640mA.Kdyz ho napojim na normal 2A nabijecku tak nabiji 1200mA.Takze bezdratem je to cca polovicni rychlosti,ja jsem spokojen.

Jirka

Jirka

2.12.2015 20:59

Smates: a můžeš sem, prosím Tě, přidat nějaký odkaz, jakou podložku používáš? Díky

CpeDratDoPC

CpeDratDoPC

2.12.2015 21:14

Ono je potřeba se zmínit o tom jakou spotřebu má telefon v klidu při nabíjení.
Protože část proudu dodávaná dobíječkou je spotřebovávaná na provoz telefonu a zbytek dobíjí baterii.
Např. dobíječka umí 1A a telefon v klidu bere 0,2A tím nám na nabíjení zbývá 0,8A a to přibližně 3 600mAh baterii nabije z 10% na 50% 60% za 3,6/2/0,8 = 2,25 hod.
Ale pokud nám dobíječka např. bezdrátová dobíjí jen 0,6A tak po odečtení 0,2A na provoz telefonu, zbývá na dobíjení jen 0,4A což je dvakrát delší dobíjení než v předchozím případě.
0,2A je zde uvedena klidová spotřeba docela vysoká v reálu pokud telefon nepoužíváme je ve většině případů nižší.
Záleží jak máme odladěný systém a kolik toho máme nainstalováno pro nepřetržitý provoz.
Proto pokud potřebujete telefon rychleji dobít, pomůže telefon při dobíjení mít vypnutý. To platí hlavně pro slabší dobíječky. Kdy ten poměr proudu dobíječky a kapacity baterie velmi souvisí.
Např. pro 2 500mAh baterii dobíječka nad 1,5A je už silná, tak to určitě neplatí pro 3A dobíječku pro baterie nad 4 000mAh a naopak.

Irun66

Irun66

z aplikace
3.12.2015 7:08

Bezdrátové nabíjení není bez nedostatků, ale klady převyšují – používám na Note 4 a už ani nevím kdy jsem se dostal pod 50 % kapacity baterie, protože mám pořád „dobito“ když jdu ven…

Pillowrecker

Pillowrecker

17.12.2015 15:23

Ke QI jsem přičichl poprvé s Lumií 920. A od té doby jsem koupil buď telefon přímo s integrovaným nebo jsem jej doplnil (Lumia 1520, Note 4 a nyní S6 Edge) – a nechtěl bych telefon bez něj.
Ano, je pomalejší než FastCharge (1 h. vs. cca 2h) ale je velmi praktické v případě, kdy má telefon jen nečinně ležet. V mém případě mám nabíječku na nočním stolku. A v noci když jdu spát nemusím budit ženu vedle mě tím, že budu šmátrat jak správně zapojit microUSB. Takto položím, nikoho nebudím a trefovat se nemusím protože mám dvoucívkovou nabíječku. A ráno vstanu s nabitým telefonem. Samozřejmě pokud potřebuji telfon dobít před odchodem rychle, je Fast Charge k nezaplacení. Přesto je bezdrát tak návykový, že když jej jednou máte, dost těžko se odvyká.

KokosaK57

KokosaK57

15.8.2017 1:42

Podporuje samsung s6 qi?

RSS (komentáře k článku)