Povánoční slevy: Nafouknutá bublina a klamání zákazníků? Posuďte sami

android vanoce

Rádi si po vánocích brousíte zuby na každoroční výprodeje? I nákupy dražší elektroniky, včetně smartphonů a tabletů, se tradičně přesouvají na dobu těsně po svátcích v naději, že nakoupíme levněji. Reklamy, plakáty ve výlohách i oficiální oznámení eshopů se snaží zákazníky přesvědčit o jediném – čekání na výprodeje se vyplatí. Kde je háček?

Vyplatí se s nákupem elektroniky počkat na povánoční slevy?

Nákupní horečka se netýká pouze Vánoc samotných. Reklamní bannery a letáky sebevědomě lákají na povánoční výprodeje, které mnohdy trvají až do února. Často se setkáme i s deklarovanou úsporou až 70 či 80 %. Jedná se pouze o marketingové triky nebo se honba za výhodnými cenami elektroniky vyplatí? Analýza Karsa Monitor si vzala na paškál více než 137 kategorií zboží ve 120 populárních českých internetových eshopech právě za tímto účelem. Vývoj cen byl pečlivě sledován od 1. října 2015 do 4. ledna následujícího roku.

slevy

Data hovoří jasně: Manipulace s cenami a minimální slevy

Velmi častou praktikou u chytrých telefonů – stejně jako u jiných kategorií – bylo prvotní nadsazení cen před Vánoci a následné snížení na původní hodnotu. Položky pak byly chytře označovány jako zlevněné. Podobná praktika se dotýkala v některých eshopech až 20 % zboží. Zajímavým faktem i výsledná procentuální sleva internetových obchodů, které zboží skutečně zlevňovalo – slevy se pohybovaly v řádu pouhých několika procent, nikoli avizovaných 50, 70 či 80 %.

Tabulka 1: Průměrná sleva a zlevněné zboží

E-shop (zaměřen alespoň z části na elektroniku)

Průměrná sleva v %

Kolik % sortimentu bylo zlevněno

Kolik % sortimentu zlevněno opakovaně*

eleshop.cz 19,3 21 21
euronics.cz 18,1 4 1
electroworld.cz 17,5 13 3
datart.cz 16,8 11 6
alza.cz 13,7 8 3
kasa.cz 12,9 13 7
mall.cz 12,6 9 6
CZC.cz 12,3 5 5
okay.cz 10,1 38 5
tsbohemia.cz 9,9 4 3
*Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Tabulka 2: Procentuální podíl slev

E-shop s elektronikou

Sleva více než 5 %

Sleva více než 10 %

Sleva více než 20 %

Sleva více než 30 %

okay.cz 38 % 15 % 0 % 0 %
electroworld.cz 13 % 9 % 3 % 1 %
mall.cz 9 % 5 % 1 % 0 %
euronics.cz 4 % 4 % 1 % 0 %

Jsou slevy vůbec skutečné? Ano, ale týkají se úzkého okruhu zboží

Co nám tedy data prozradila? Slevy jsou malé, týkají se velmi úzkého okruhu zboží a procentuální podíl zlevněných výrobků v eshopech je minimální. A pokud už se nějaké slevy dočkáme, nejčastěji se pohybuje v rozmezí 5 – 10 %. Sražení ceny o více než 30 % je spíše výjimečné a tvoří ji z velké části spotřební zboží v podobě obalů, krytů a doplňků k mobilním telefonům. Mezi modely smartphonů, které se po letošních svátcích vyplatilo pořídit, byl Samsung Galaxy S6 Edge a Sony Xperia Z3+. Rozhodně zde však neplatí slogany typu “sleva na všechno zboží”.

Mobilní telefony

Kategorie mobilních telefonů zlevnila po Vánocích o téměř 13 %, slevy se však týkaly pouze 16 % nabízeného sortimentu a celých 6 % z celkového výsledku zabírá opakovaná sleva.

internet-shopping

Závěr? Nevěřte procentům a monitorujte zboží sami

Povánoční výprodeje jsou z hlediska elektroniky a mnoha dalších kategorií pouze efektivním trikem prodejců, který každoročně přiláká masu zákazníků. Manipulace s cenami rozhodně nejsou ničím neobvyklým, rovněž jako zlevnění pouze několika produktů za účelem přilákání zákazníka do daného eshopu. Strategie obchodníků je prostá – čím vyšší podíl procent je na slevovém plakátu, tím více zákazníků.

Pro dosažení co nejvyššího čísla na prospektech není většině eshopů “podvádění” cizí. Tlaku u vidiny výhodného nákupu se však lze vyvarovat – nedejte na naservírovaná čísla a ceny vytouženého zboží si začněte hlídat nejlépe měsíc před Vánoci. Sledování přemětu s předstihem vám dá náskok před prodejcem a vůči slevám-neslevám se tak lze efektivně ubránit. A pokud se vám opravdu poštěstí vysledovat pořádnou nabídku, směle do ní!

Nakupujete v povánočních výprodejích?

 

Zdroj: Karsa Monitor

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (15)