TOPlist

Flir One Pro recenze: termokamera pro každý smartphone

Flir One Pro recenze

Termokamery mohou mít celou řadu využití a zdaleka se netýkají jen stavebnictví nebo průmyslu. Kvalitní, jednoúčelové termokamery pro profesionální využití jsou však poměrně drahou záležitostí, nemluvě o ne vždy umí být uživatelsky přívětivé. Toho se chytla i společnost Flir, jejíž produktové portfolio je opravdu široké a obsahuje zejména kamery nejrůznějších provedení a určení. Širší veřejnosti je však tato značka známá zejména právě díky termokamerám a my se v dnešní recenzi podíváme na jeden z nejúspěšnějších „hobby“ modelů – Flir One Pro.

Obsah recenze Flir One Pro

Robustní design je základ

Musím se přiznat, že při prvním kontaktu s termokamerou Flir One Pro mi ihned na mysli vyskočily připojitelné fotoaparáty, kterými byly známé zejména telefony Siemens a Sony Ericsson v dobách dávno minulých. A ono skutečně takové srovnání není úplně mimo mísu. Také zde se jedná o zařízení, které se zapojí do konektoru telefonu, jen nenahrazuje přímo fotoaparát a v tomto případě používá USB-C namísto proprietárního konektoru. A změna se udála i na úrovni samotného zpracování.

Flir One Pro USB

Flir One Pro na první pohled působí jako robustní zařízení. Tělo je tvořeno převážně kovem a hrany jsou opatřeny gumovými nárazníky. Důležitou součástí konstrukce je pak USB-C konektor s nastavitelným přesahem. Jeho vysouvání / zasouvání má na starost šroubovice ovládaná válečkem pod konektorem. Díky této vychytávce si pak nastavíte konektor tak, aby termokamera Flir One Pro přesně přiléhala k hraně telefonu. Problém tak nebudete mít ani pokud vlastníte odolný smartphone, nebo na svém telefonu máte odolné pouzdro.

Flir One Pro obal

Na těle termokamery dále naleznete tlačítko napájení a USB-C konektor sloužící pro nabíjení. Aby totiž kamerka neždímala baterii vašeho smartphonu, je vybavena vlastní baterií. Ta ji udrží v provozu přibližně 1 hodinu. Tento údaj však berte s rezervou, neboť hodně záleží na konkrétním použití. Při testování se mi podařilo kameru vcelku bez větších problémů vybít i za půl hodiny ale vydržela i . Přesnější je pak údaj o rychlosti nabíjení. Výrobce udává, že k plnému nabití zcela vybité kamery je potřeba 40 minut. Já jsem testoval nabíjení z 15 na 100%

Flir One Pro USB-C

Aplikace Flir One

K používání termokamery Flir One Pro pochopitelně potřebujete mít ve svém smartphonu nainstalovanou také patřičnou aplikaci. S vymýšlením jejího jména se výrobce nijak nepáral a tak zde máme aplikaci Flir One, která obsahuje vše potřebné k plnohodnotnému používání termokamery. Nejdříve musíte absolvovat základní nastavení spojené s vytvořením registrace. Ani jedno není nijak složitý proces a zabere nanejvýš jednotky minut.

Jakmile absolvujete první spuštění, budete nejspíš potřebovat chvilku na seznámení s aplikací. Vše zde není úplně intuitivní a osobně doporučuji seznámení s ní pár desítek minut věnovat, aby vám žádná funkce neunikla. Nicméně věřím, že po chvíli se s aplikací lze sžít vcelku dobře. Ocenit zde musím zejména propracované návody zahrnující základy i pokročilejší úkony a také dobře (a mnohdy i překvapivě detailně) zpracované vysvětlivky k jednotlivým pojmům a funkcím kamery. V neposlední řadě pak musím zmínit také v aplikaci obsaženou galerii výrobcem schválených aplikací kompatibilních s kamerou (či jejím výstupem).

Práce s kamerou Flir One Pro

Teď už ale pár slov k samotné práci s kamerou. Jak jsem již zmínil o odstavec výše, doporučuji věnovat pár minut procházení aplikace a nastudování základních pojmů. To platí dvojnásob, pokud jste dosud s prací s termokamerou ještě neměli tu čest. Nemusíte se však bát, základní obsluha kamery není nijak složitá. Měření pak usnadňuje také fakt, že Flir One Pro, oproti některým jiným řešením, disponuje nejen termální ale i klasickou kamerou. Vidíte nejen samotný tepelný obraz ale snímek je složen i z reálného obrazu. Mezi těmito režimy pak můžete plynule přepínat ve fotografické části aplikace. Konkrétně jsou zde režimy popsány jako MSX (smíšený snímek), IR (termální snímek) a DC (vizuální snímek).

Flir One Pro smartphone

V prostředí „fotoaparátu“ pak naleznete také IR stupnici, která se automaticky upravuje tak, aby bylo u dané scény dosaženo co nejlepšího barevného kontrastu. Se stupnicí však můžete i dále pracovat, uzamknout její limity nebo je zadat ručně. V rámci daného snímku pak můžete zadat body, jejichž konkrétní teplota vás zajímá nebo si naopak nechat označit nejteplejší či nejchladnější místo na záběru. Aplikace dává také možnosti nastavení barevné škály snímku a můžete si například  nechat barevně zvýraznit nejchladnější nebo naopak nejteplejší místo a zbytek snímku nechat černobílý. V neposlední řadě pak musím zmínit také nastavení emisivity. Ta vyjadřuje jak účinně daný předmět vyjadřuje teplo – stačí nastavit měřítko, které nejlépe odpovídá dané scéně.

Technické parametry kamery Flir One Pro

Jak jsem zmínil již výše, termokamera Flir One Pro disponuje dvojicí senzorů. Ten klasický – vizuální, disponuje rozlišením 1440 x 1080 px. Stejné maximální rozlišení pak nabídne i pořízený videozáznam ovšem s 9Hz snímkovou frekvencí. Termální snímač pak poskytuje obraz v rozlišení 160 x 120 px s 12 µm pixely a reaguje na infračervené záření o vlnové délce mezi 8 a 14 µm. Kamera pak zvládá pracovat s teplotním rozsahem -40 až 120°C a 0 až 400°C – v závislosti na uživatelském nastavení. Flir One Pro zvládá ostřit na objekt od 15 cm ale zobrazení smíšeného MSX snímku funguje až od 30 cm.

Flir One Pro specifikace

Možnosti použití termokamery

Tím se pomalu přesouváme k samotnému používání termokamery Flir One. Spektrum využití kamery je pochopitelně velmi široké a může se velmi lišit v rámci vašich specifických potřeb. Flir One se ale sice řadí více do hobby sektoru, nicméně věřím, že uplatnění nalezne i v menších firmách. Namátkou třeba pro kontrolu elektrických rozvaděčů, servopohonů nebo rozvodů tepla jsou její schopnosti zcela dostatečné. Ostatně i v domácích podmínkách ji jistě dokážete využít například právě pro úkony spojené s rozvodem tepla či třeba ke zjištění stavu zateplení vašeho domova.

Ukázkové snímky a video

Flir Ignite

Součástí softwarového balíčku pro kameru Flir One je také služba Flir Ignite. Ta spočívá zejména v možnosti automaticky zálohovat snímky pořízené kamerou a to bezplatně až do kapacity 1 GB. To se v současnosti možná nejeví jako úplně vysoká hodnota, nicméně s přihlédnutím k faktu, že snímky z kamery obvykle zabírají 1 až 2 MB to je pro hobby využití vcelku dostatečná hodnota. Knihovnu pak můžete otevřít prakticky na libovolném zařízení a nechybí zde ani možnost snímky sdílet či exportovat do dalších nástrojů od Fliru jako je Flir Tools či Thermal Studio

flir ignite

Flir Tools

Aplikace s tímto příznačným názvem slouží pro další práci s pořízenými snímky. Jelikož snímky z kamery jsou uloženy ve formátu .jpeg a každý jejich pixel má přiřazena data obsahující informaci o teplotě. Díky tomu jste schopni z pořízených snímků vygenerovat zprávu ve formátu .pdf. Do té můžete přidat libovolné množství měření či můžete ve snímku provádět úpravy jako například změnu barevné palety. Tato paleta nástrojů je k většině produktů zdarma a existuje jak v mobilní Android, tak deskopové verzi pro Windows.

Flir Thermal Studio

Jedná se o software pro správu a zpracování snímků a videí z termokamer Flir. Do značné míry umí podobné věci zaměřené na správu a úpravu pořízených snímků jako Flir Tools. Mezi jeho speciality pak patří funkce pro zpracování plánu prediktivní údržby či odhalování problémů v daném systému. Také zde můžete vytvořit a uložit vlastní šablony protokolů a vytvářet překryvy více snímků. Oproti předešlým nástrojům je však tento zdarma jen v základní verzi. Pokud budete chtít odemknout pokročilejší funkce, budete si muset předplatit jeden ze dvou ročních plánů.

Getting Started with FLIR Thermal Studio Suite

Cena Flir One Pro

Termokamera Flir One Pro s USB-C konektorem se na našem trhu dle serveru Heureka.cz aktuálně prodává od 12,5 tisíce Kč s DPH. Za víceméně totožnou částku pak seženete i verzi s lightning konektorem pro zařízení s iOS.

Flir One Pro termokamera

Závěr recenze Flir One Pro

Síla termokamery Flir One Pro spočívá především v jednoduchosti obsluhy, kterou většinu konvenčních termokamer naprosto převálcuje. Výhodou připojení ke smartphonu je pak i možnost nejen pořízení i základního zpracování termosnímků na jednom zařízení. Díky bezplatné aplikaci Flir Tools se totiž nemusíte spoléhat čistě na zachycený snímek v dané podobě ale můžete s ním i dále pracovat a upravovat zobrazené informace. Krom toho, je kamera kompaktní, lehká a velmi dobře zpracovaná. Summa summarum, nebojím se, že by své použití termokamera Flir One Pro nenašla jak v domácím, tak firemním prostředí.

Potenciální překážkou v koupi pak může být pochopitelně cena, která není nejnižší. Na druhou stranu, pokud máte pro kameru to správné využití, může se skutečně vyplatit – a to klidně i v domácím prostředí. Samozřejmě, existují i levnější alternativy, některé se testované termokameře dokáží rovnat i po hardwarové stránce, většina však ztrácí v oblasti softwaru a uživatelské přívětivosti. Z dalších negativ můžu zmínit například velmi „náladovou“ výdrž baterie a také bych ocenil o něco plynulejší video o vyšší snímkové frekvenci.

+ snadné použití
+ návody a seznámení s pojmy v aplikaci
+ kvalitní zpracování