Menu

Bude mít Android M číslo verze 5.2 a nikoli 6.0, jak se čekalo?

V květnu tohoto roku na vývojářské konferenci Google I/O vyhledávací gigant z Mountain View představil příští verzi svého mobilního operačního systému, označovanou jako Android M. Postupně byla odhalena řada nových funkcí, nicméně za rouškou tajemství zatím zůstávaly dvě důležité informace: jaké bude číslo této verze a jak se bude jmenovat (respektive jaké bude mít kódové označení). Zdá se, že odpověď na první otázku byla odhalena: Android M bude mít číslo verze 5.2, nikoli 6.0, jak se často čekalo.

Google totiž společně s oznámením uvolnil testovací, takzvaný “vývojářský náhled” (“developer preview”) pro telefony Nexus 5 a Nexus 6, tablet Nexus 9 a přehrávač Nexus Player. Uživatelé i programátoři tak mají již dnes přístup k řadě funkcí a možností nové verze operačního systému Android (viz náš článek Stáhněte si Android M do svého Nexusu! Google vydal vývojářský náhled. a informace o první aktualizaci Android M Developer Preview 2 je tu! Jaké novinky přináší?).

Android M nabízí přepnutí do tzv. demo režimu

Android M nabízí přepnutí do tzv. demo režimu

V případě čísla verze 5.2 se zatím nejedná o oficiální informaci, nýbrž poměrně věrohodně podloženou spekulaci. Vychází z takzvaného “demo režimu”, který může uživatel použít, když chce telefon či tablet zapůjčit dalšímu uživateli, aniž by tento měl přístup k jeho osobním datům. V tomto provozním módu má uživatel přístup pouze k rozhraní a základním funkcím přístroje, kromě toho jsou skryty všechny ikony a oznámení ve stavovém řádku. Když na testovacím sestavení zapnete “demo režim”, je na obrazovce ukazován stoprocentní stav akumulátoru a stále stejný čas 5:20.

Čas 5:20 naznačuje číslo verze 5.2

Čas 5:20 naznačuje číslo verze 5.2

Není to sice oficiální potvrzení, nicméně Google právě ukazatelem času na displeji na fotografiích či renderech v minulosti již několikrát naznačil číslo verze chystaného Androidu. V případě Androidu 4.4 se na displeji zobrazoval čas 04:40, stejně tak u verze 5.0 ukazovaly hodiny na snímcích 05:00. Čas 5:20 tedy napovídá, že Android M bude verze 5.2. To odpovídá i dosud odhaleným změnám a novinkám, kterých není mnoho, takže lze předpokládat, že půjde jen o menší aktualizaci. Je to sice chytání se pomyslného stébla, nicméně zdá se poměrně nepravděpodobné, že by nastavený čas byl pouhou shodou okolností.

Co se týká názvu, naši čtenáři v hlasování pod článkem Jak by se měl jmenovat Android M? vyjádřili názor, že Android M by se měl jmenovat “Muffin”. Zahraniční zdroje se ale často přiklánějí ke jménu “Milkshake”, přičemž se odkazují na animaci, kterou mohli vidět diváci během představení Androidu M na hodinkách šéfa vývojářů Davea Burka. Ten ale později spekulaci utnul s tím, že jeho hodinky zobrazují čtyři různé animace zákusků, začínajících na písmeno “M”.

Dave Burke a jeho hodinky během prezentace Androidu M

Dave Burke a jeho hodinky během prezentace Androidu M

Vývojáři operačního systému Android zjevně našli zalíbení v narážkách ve formě hodin a hodinek, nicméně na oficiální potvrzení verze a názvu si budeme muset ještě několik měsíců počkat.

Jak se Android dostal na číslo verze 5.2?

Před měsícem jsme vám ve článku Historie Androidu v kostce aneb Od verze 1.0 až po Android M představili všechny verze Androidu od roku 2008 až po současnost. Připomeňme si tedy v bodech, jaké číslo verze a jméno nesla jednotlivá sestavení:

  • Android 1.0
  • Android 1.1
  • Android 1.5 Cupcake
  • Android 1.6 Donut
  • Android 2.0 Eclair
  • Android 2.1 Eclair
  • Android 2.2 Froyo
  • Android 2.3 Gingerbread
  • Android 3.0 Honeycomb
  • Android 4.0 Ice Cream Sandwich
  • Android 4.1 Jelly Bean
  • Android 4.2 Jelly Bean
  • Android 4.3 Jelly Bean
  • Android 4.4 KitKat
  • Android 5.0 Lollipop
  • Android 5.1 Lollipop
  • Android 5.2 M?

Zdroje: Droider, Phone Arena, Technodify, PocketNow, Pocket Lint, Independent, Softpedia, AndroidPit.

 

Komentáře

pet

pet

21.7.2015 8:03

uz lollipop mel mit jen 4, nejsou v nem takove zmeny. osobne ho blokji. prinasi jen problemy a jeste svetle hnusne pozadi

jenja

jenja

21.7.2015 8:17

Lollipop NEBRAT, horší Android jsem neviděl

bufalobil

z aplikace
21.7.2015 8:24

přes ne. Já mu dal šanci 3x a pokaždé jsem se vrátil z pět na kit kat. je to smejd

pavek.1

pavek.1

z aplikace
21.7.2015 8:45

Je úplně jedno jak se bude jmenovat….a jaké bude mít číslo….hlavně ať je funkční lollipop se zatím moc nepovedl….

k8

k8

21.7.2015 8:51

Aspoň jeden konkrétní příklad, proč je Lollipop špatnej, nebo každej umí jen tak obecně plkat? Já osobně na něm nevidím vůbec nic špatnýho.

pavek.1

pavek.1

z aplikace
21.7.2015 8:58

to k8: tak například pokud je tel. uspaný a mám zaplé i data od operátora aplikace se neustále připojují a tìm pádem se baterka daleko rychleji vybíjí…..pokud data vypnu tak je vše v pohodě. tohle měla vyřešit aktualizace na 5.1 ale nic se zatím nestalo…..jedu na kitkatu…ten tyhle chyby nemá a baterka vydrží utčitě déle….mám SG4 i9506

Axes

Axes

21.7.2015 9:11

to K8:

ani oni by ti nevedeli povedať, to je jak s Windows 8 :)

s3icc0

s3icc0

21.7.2015 9:15

Musim se zeptat mistnich hateru co přesně vám na lollipopu vadí (světlé pozadí tak nějak neberu jako problém). Mohli byste sem tedy napsat co přesně je tím problémem, který vám brání v používání lollipopu?
Osobně mám lollipop už někdy od prosince 2014 a jsem pořád spokojen – prostě evoluce jelly beanu a kitkatu.
Díky za názory – rád se pak podělím o vlastní zkušenost ke každému problému.

k8

k8

21.7.2015 9:18

Pavek.1: Pokud je telefon uspaný? To je co za stav? Pokud máš zapnutý data, telefon je samozřejmě používá, co se ti na tom nezdá? Jestli je to nějaká funkce Samsungu, nějaký šetřící režim, jako je například Stamina u Sony, tak si stěžuj na Samsung, že to podělal, ne na Android.

Axes: Přesně tak, všichni jenom kritizujou a v podstatě ani neví co. Ale dělají to všichni, tak se přidám taky, ne? Takhle většina uvažuje :-)

Mr. Arakin

Mr. Arakin

z aplikace
21.7.2015 9:29

V telefonu mám 5.0.2, v tabletu 5.1.1 a oboje funguje jak má. S Lollipopem jsou problémy pokud člověk neudělá update pořádně včetně factory resetu.

Libor Foltýnek

21.7.2015 9:33

5.0 je neštěstí, minimálně na Samsung S5. Ale i od kamarádů s Nexusem jsem neslyšel nic dobrého. Zůstává zapnutý foťák, horší výdrž, na S5 znatelně nižší výkon, problémy s pamětí.
Že by měl ale Lollipop být 4.x je nesmysl už kvůli ART (což štve všechny uživatele xposed)
Na S6 byl ale 5.0.2 a byl celkem v pohodě, teď 5.1.1 bez zásadních problémů. Ale možná už jsem zapomněl na život s KitKatem :)
Světlý motiv se mně celkem líbí, material design méně (hlavně barvičky, ale ty tapety mně nikdo naštěstí nenutí) a hlavně, když mají aplikace jednotný design.

Ipkisek

z aplikace
21.7.2015 9:33

Ja jsem taky s Lollipop spokojenej. Nahrazka Z2 funguje skvele, baterie vydrží dyl jak na Kitkat.

Robertrob

robertrob 0

z aplikace
21.7.2015 9:38

také nevím na co si lidi pořád stěžují, prošel jsem snad všemi verzemi a každá měla nějakou tu mouchu ale prostě mi vše fungovalo, sice měním telefony často ale na Android si stěžovat nemohu. A kdyz je tak hrozný tak si ho nekupujte a je to.

s3icc0

s3icc0

21.7.2015 9:46

@Libor Foltýnek: Ani jeden z problémů, o kterých píšete se nesetkávám a to jsem za poslední 3 měsíce vyzkoušel cca 20 různých ROM a výrobců telefonů na 5.1.1. Tím pádem bych to viděl na nezkušenost uživatele – pořiďte si WP nebo iOS

Skupo

Skupo

21.7.2015 9:54

Nevi nekdo jestli ten Android M dostane i Nexus 7 2013?

Libor Foltýnek

21.7.2015 9:58

s3icc0 – nepíšete, na jakém zařízení. S5 to asi nebude a nebo ne stock ROM, nevím, že by měli 5.1.1. Nexus? Ten nemám, tak se do mě nenavážejte.
BTW proč zkoušíte 20 ROM, když jste tak spokojený? ;)

RRR

RRR

z aplikace
21.7.2015 10:04

Ja s lizatkem prozivam svevolne restarty mobilu, spatne nastaveny cas, horsi vydrz baterie, dele najizdi system pri zapnuti,.. Predtim Kitkat byl vpohode. Mam mobil LG G3.

s3icc0

s3icc0

21.7.2015 10:07

@Libor Foltýnek

1) se do vás nenavážím – jenom sdílím vlastní zkušenost – takže nebuďte vztahovačnej
2) rom zkouším protože se mi do ruky dostávají pořád nové a nové kousky (osobní telefon mám i9505 a ten jede víc než 6 měsíců na stejné rom – z toho je doufám vidět že s ní problém nemám)
3) stock rom? to někdo používá? – ne opravdu nepoužívám to co přijde od výrobců – vždy tam jde nějakej AOSP kousek, někdy AOSP stock. to že samsung např. má ROM zmršenou díky TW to ví každý – ale pak se nedá říci že je to vada v androidu – je to vada u samsungu a to je jiná pohádka. Jinak třeba Sony telefony na androidu 5.0.2 – asi 4 nebo 5 kousků a žádný neměl problém (se stock) a stejně do nich vždy putuje něco z XDA, prtoože to funguje lépe.

Ipkisek

z aplikace
21.7.2015 10:08

RRR: Kamarád má G3 a je max. spokojenej…Dcera má G3s a s Lollipop je taky spokojená, tak nevim…

Libor Foltýnek

21.7.2015 10:14

Ipkisek – záleží i na aplikacích, já třeba narazil na jednu, která na KK fungovala výborně a na LP má obrovské problémy na S5, ale na S6 už ne (ale tam je 5.0 vs 5.0.2).
On ten LP je ve více verzích a pokud nemáte tu 5.0, ale novější, můžete být bez problémů

cadyss

cadyss

z aplikace
21.7.2015 10:16

LG G3 CZ distribuce, vyroben v listopadu, koupen v lednu, Lolipop 5.0, naprosto v pořádku, jsem spokojen.

Mr. Arakin

Mr. Arakin

z aplikace
21.7.2015 10:17

RRR: Ani s jednim z tebou popisovanych problemu jsem se u LG G3 nesetkal, takze chyba bude nekde jinde nez v samotnem systemu.

Libir F.: poradne si precti na co reagujes. On nepsal, ze zkousel 20 ruznych ROM na jednom telefonu.

Ipkisek

z aplikace
21.7.2015 10:22

Jak by napsal Faktuz… Instalujete si do mobilů spyware, tak se nedivte, že vám to blbne…:-D

kkosan123

kkosan123

21.7.2015 10:36

Pánové, dámy,
každý kdo tady odsuzuje lollipop a nenapíše proč, jděte se vycpat. To že vám něco nefunguje, je chyba Vašeho výrobce telefonu, ne Lollipopu a Googlu samotného. Já osobně mám LG G2, ano LP od LG není nic moc perfetkního, je lepší než KitKat, ale co mi brání v přechodu na nějakou custom AOSP ROM z XDA? Nic, takže pokud jste nějakou zkusili, tak až pak jste vyzkoušeli to, co udělal Google a co v je v podstatě LP. Takže vy co tu kritizuje to, jaký to je paskvil, jste se o problematiku nikdy nazajímali a víte s dovolením velké kulové.
Chápu, že se někomu nelíbí material design, ok, ale to, že je tam šedé písmo, nebo to, že je vše na bílém podkladu se dá změnit, je to Android.

Pachatel

Pachatel

21.7.2015 11:14

Android 3.0 Honeycomb

Honeycomb byl také ve verzi 3.1 a 3.2, když už to teda chcete mít kompletní :)

Keramická hlava

Keramická hlava

21.7.2015 11:15

Mám na Nex 5 lehce upravenou tovární stock Chroma (5.1.1.) a vše jede jak má naprosto bez problémů. S bílím pozadím nemám problém, stejně jako jako nemám problém s bílým papírem… Kdo chce mít pod kontrolou přístup aplikací k datům a data obecně, doporučuju aplikaci Lean Droid…

s3icc0

s3icc0

21.7.2015 11:20

@Kkosan123
kde to můžu podepsat? :-)

Trent

trent -1

z aplikace
21.7.2015 11:55

Když tak čtu ty komentáře, tak je tu pár lidí, kteří kritizují, někteří z nich to podloží argumenty a pak proti nim jsou ti borci, co je utřou s tím, že za to může výrobce telefonu. Ano, to je sice pravda, na druhou stranu ne každý si chce něco nahrávat XDA do telefonu. Vycházíme z předpokladu, že ten, kdo si koupí telefon a androidem, ten musí hned měnit ROM. To jako byste si kupovali auto a hned běželi pro jiné díly podvozku, brzdy, výfuk… Aby to auto lépe jelo. To je trochu pokřivený pohled na svět, nemyslíte?

Keramická hlava

Keramická hlava

21.7.2015 12:13

Trent > máš pravdu, tak by to být nemělo. Ovšem chyba je v tom případě na straně výrobce telefonu…

k8

k8

21.7.2015 12:21

Trent: A za to, že musím měnit brzdy nebo výfuk, může snad dodavatel softwaru pro řídící jednotku auta? :) To snad nemůžeš myslet vážně, že ne? :) Stejně tak těžko může Google za to, že například Samsung při implementaci jeho Touchwizu do Androidu něco přehlédne nebo podělá a ten systém potom nefunguje, jak má. Proto je blbost nadávat na samotný Lollipop a tvrdit, že Kitkat byl lepší.

kosan123

kosan123

21.7.2015 12:24

Souhlas s K8. Výrobce dodává HW stejně tak jako SW, já jsem jen napsal, že samotný SW od Googlu je v pořádku (viz čistě AOSP ROM z XDA).

Mr. Arakin

Mr. Arakin

z aplikace
21.7.2015 12:50

Trent: zkus se prosím zamyslet nad tím, cos tady právě napsal. Chceš snad tvrdit, že Google může za to, že výrobce telefonu něco podělá? Pro tebe by to měl být důvod, proč daného výrobce příště ignorovat. Navíc většina problémů s Lollipopem je způsobena neodborným updatem, kdy je uživatel líný udělat FR.

Ipkisek

z aplikace
21.7.2015 13:01

Ano, třeba náhražka Sony, ta, pokud vubec nekdy vydá nějakej update, tak má ze všech tel. nejhůř odladeny aktualizace…:-D pro neznale ironie.. ;-)

Honzik

Honzik

21.7.2015 13:15

Jak můžete srovnávat android 5 na Samsungu, Sony a nevím kde ještě….. Každý výrobce si systém trošku upraví k obrazu svému a většinou to dopadne všelijak. Neříkám že vždy, ale většinou ano. Aby jste mohli srovnávat, museli by jste mít všichni stejnou Rom. Mám Nexus 6 a bez problémů, manželka Nexus 5 a také bez problémů. Podle mě je čistá Rom jedinečná….

Danny

Danny

21.7.2015 14:16

Nexus 5, lollipop taky v pohodě..nemáte instalovat do telefonu sračky

bunko

bunko

21.7.2015 18:35

Je to google system tak nadavaju na google je to len jeho chyba ze dovoluje instalovat tie blbe nadstavby. A ano ked sa ti pokazi suciaska na aute tak nadavas na znacku auta a nie na vyrobcu suciasky.

Slanecek

slanecek 0

21.7.2015 20:06

Nikdo nečekal, že by Android M měl číslo 6.0.

laosik

laosik

21.7.2015 21:07

Rrr tez mam g3 android 5.1.1 bez problemu. Hodne to je o tom co s tim vyrobce dela. Samsung to dost pos… A lg 3 krat vice. Proto nepouzivam origos. A slape jak ma. A jak tu nekdo psal instalace na cisty fon po restartu. A v posledni rade aplikace uzivatelu to je vetsi problem nez samotny android a to hlavne facebook a jeho varianty. Ktery je schopen se stale pripojovat.

Mr. Arakin

Mr. Arakin

z aplikace
21.7.2015 22:38

Bunko: jeti jasne ze posledni vetou jsi poprel to, cos napsal v prvni?

s3icc0

s3icc0

22.7.2015 8:02

Bunko: Google dodává pouze a jenom zdrojový kod androidu – a vzhledem k typu licence si s tím zdrojovým kodem muze kdokoliv delat cokoliv chce – a tak si to vyrobci jako Samsung za****u bordelem a je vymalováno – samotný android je kvalitní systém, to že si ho samsung zprzní je problém samsungu ale každej nadává na android potažmo google, ale ten s tím už nemá nic společného. Zařízení s čistým androidem šlapou jako víno.

A jinak přirovnávat to k autům ani dost dobře nejde … auta totiž nejsou postavena na tom, že systém je to hlavní.

smiders666

smiders666

22.7.2015 10:56

Pavek 1: Mám rovněž i9506, root a romku 5.1.1 a žádné problémy nepozoruji. Nicméně K8 nepoužívám, kdysi dávno ano, ale kvalita šla rapidně dolů, čili jsem přešel na jiného klienta ( AquaMail nebo TypeMail ).

Brekeke

Brekeke

26.7.2015 19:36

Tady je zase mudrlantů :-) Se mi líbí, jak někdo instaluje cypoviny, nebo dokonce custom romy a pak nadává na operační systém (Lollipop) :-) :-) Vždycky říkám všem, kdo po mě chtějí nějaký reinstall, nebo custom rom, s tím, že by to sami nezvládli, ať se podívají na android fóra, co za dutohlavy a nedouky je schopno si přeinstalovat mobil, tak že oni to zvládnou taky :-) Btw zpráva jak noha, je snad úplně buřt co bude mít evoluce Androidu za číslo, ne?? Ve světě umírají lidi, Evropu kolonizuje Islám a my se budeme zaobírat tím, jestli budeme mít další půlrok v mobilu číslo 5.2, nebo 6.0????
Mimochodem, používám Stock Android na Nexusu 5 a nevím, co velkého bych Lollipopu vytknul. Spíše jen věci založené na osobním vkusu a preferencích….

RSS (komentáře k článku)