Vyzkoušeli jsme Microsoft HoloLens – headset budoucnosti pro rozšířenou realitu
- Články
- Jan Dolejš
- 18.8.2016
- 0
Virtuální realita je tu s námi již nějaký ten pátek a povedených headsetů je hned několik. Tvůrce Windows na to jde ale trochu jinak a snaží se protlačit rozšířenou realitu díky svému řešení Microsoft HoloLens. Jaký je tento zajímavý headset?
Rozšířená vs. virtuální realita
Než se pustíme do popisu našich pocitů při používání Microsoft HoloLens, pojďme si nejprve ujasnit rozdíly mezi virtuální a rozšířenou realitou. V případě virtuální reality jsme zasazeni do úplně nového světa – headset renderuje a nabídne našim očím scénu, která je kompletně vytvořena. Rozšířená realita na to jde jinak – stále hledíte na reálný svět okolo sebe, ale headset do něj umístí nové objekty (hologramy). Díky tomu získáte zcela nový zážitek a zajímavé informace a předměty se mohou zjevit na každém rohu.
V případě rozšířené reality je velmi těžkým úkolem zasadit virtuální předměty do reálného světa tak, aby uživatel nabyl dojmu, že tam skutečně jsou. Musí být přesně vypočítávána jejich poloha a úhel vzhledem k pozici uživatele. Headset musí reagovat na vaše pohyby s minimálním zpožděním, aby vše vypadalo věrohodně.
Microsoft HoloLens – nejpokročilejší headset pro rozšířenou realitu
Microsoft na své řešení umí opravdu dobře nalákat a všechny informace, obrázky či videa týkající se Microsoft HoloLens vypadají fantasticky. Tento headset se navíc od nejrozšířenějších headsetů virtuální reality (Oculus Rift či HTC Vive) liší v tom, že pracuje zcela samostatně. Disponuje hardwarem, který se postará o veškeré výpočty a vůbec nevyžaduje připojení k počítači či mobilnímu přístroji. Díky tomu je plně bezdrátový, což je pro pohyb po scéně velmi příjemné.
Brýle jsou poháněny vlastním procesorem Intel, který je doplněn 2GB RAM a 64GB vnitřním úložištěm. Veškeré chlazení je pasivní, aby hlučící ventilátory nerušily zážitek z hraní. Před očima uživatele se nachází 2 holografické displeje, skrze které pohodlně vidíte okolní svět, ale dokážou do něj vsadit i virtuální předměty. Jejich rozlišení je 2,3 MPx. Velice důležitá je výdrž brýlí, která činí přibližně 3,5 hodiny – to sice není moc, ale na pořádné vyzkoušení to postačí a na počítač v brýlích to vůbec není špatné.
Microsoft HoloLens je napěchován dalšími technologiemi a nejvíce samozřejmě spoléháme na senzory a kamery (je jich hned 6), které přesně monitorují a snímají naše okolí. Nechybí ani zabudovaný zvuk či bezdrátové technologie Wi-Fi a Bluetooth. Přes Wi-Fi bude možné streamovat obraz v příštím updatu brýlí. A abychom nezapomněli – Microsoft HoloLens jsou postaveny na Windows 10.
Nasadit, nastavit a můžeme začít
Headset od Microsoftu není na první pohled nikterak velký a jsme na podobné rozměry zvyklí od headsetů z virtuální reality. Hmotnost se pohybuje okolo 0,5 kg, což zní hrozivě, ale po nasazení na to rychle zapomenete. Důležité je HoloLens dobře usadit na hlavě a správně utáhnout, aby byla zajištěna dobrá pozice displeje před očima a zároveň konstrukce nikde netlačila. To se povedlo dobře a brýle nám na hlavě nijak nevadily. Jediný moment, kdy jsme pocítili jejich hmotnost a trochu nepříjemný pocit, byl pohled ke stropu.
Nastavení systému „na naše oči“ proběhlo automaticky a velmi rychle, díky čemuž jsme se mohli rychle ponořit do rozšířené reality. Jako první je potřeba naučení dvou gest pro potvrzení nabídky a naopak návrat. Menu opravdu připomíná dlaždice z Windows, což není překvapení – je to přeci Windows 10. Pouštíme první hru s názvem Fragments a jsme moc zvědaví.
Jemný obraz, průměrná grafika a okamžité reakce
U většiny aplikací a her je nejprve nutné naskenovat místnost, ve které se nacházíte (podobně jako u Projektu Tango). To provedete jednoduše rozhlížením okolo sebe a chozením po místnosti. Aplikace vám sama prozradí, až se skenováním skončí. Povedlo se nám uprostřed místnosti naskenovat postavu člověka, která pak ve hře figurovala, i když tam skutečně nebyla. Skenování je tedy potřeba věnovat péči, aby byl následně požitek co nejlepší. Celkový proces skenování zabere jen pár minut.
Ve hře Fragments se ocitáte v roli detektiva a snažíte se rozluštit případ. Microsoft HoloLens přeměňuje vaši místnost na místo činu a trefně do něj umisťuje nejen předměty, ale i postavy či zvířata (běhající krysa pod nohama nemusí být pro mnohé dobrým zážitkem). Často se nám ukazuje průvodce v podobě dalšího detektiva, zdi se mění na hologramy s nabídkou a dalšími informacemi a máme i možnost interagovat s částmi pokoje.
Dost už ale popisu hry. Virtuální headsety dodnes trpí na nedostatečně jemný obraz displeje, kde jsou vidět pixely. K našemu překvapení tím Microsoft HoloLens netrpí a obraz je dostatečně jemný, abyste pixely při běžném použití neviděli. Po grafické stránce se vracíme o několik let zpět k průměrným 3D hrám a je zaručeno, že prvky rozšířené reality snadno od reálného světa rozpoznáte. Ale to vůbec nevadí.
Nejdůležitější je schopnost brýlí reagovat na náš pohyb a umístit předměty tak, aby držely na svém místě a deformovaly se podle úhlu, ze kterého na ně koukáme. A to plní Microsoft HoloLens znamenitě. Přestože místnost, ve které jsme headset testovali, nebyla úplně ideální (zejména co se světelných podmínek týče), brýle si s tím poradily znamenitě a předměty držely jako přibité. Tleskáme.
https://youtu.be/aThCr0PsyuA
Pozorovací úhel je slabší – jen okénko do rozšířené reality
Zklamání přichází u pozorovacích úhlů, tedy spíše velikost displeje v tomto případě. Přestože skrze brýle vidíte okolní svět přirozeně, objekty rozšířené reality pouze v menším okně. Je to tedy spíše jen takový náhled do rozšířené reality, což je trochu škoda. Často se tak stane, že pokud k objektu přijdete moc blízko, vidíte jen jeho část a musíte hýbat hlavou. To působí trochu nepřirozeně. Podle neoficiálních zpráv by rozšíření pozorovacích úhlů drasticky snížilo výdrž baterie, ale je to zároveň aspekt, na kterém Microsoft stále pracuje. Tak snad se dočkáme zlepšení.
Microsoft HoloLens jsou působivé, masové rozšíření ale nejspíše potrvá
Pokud si nasadíte headset od Microsoftu s čistou hlavou a bez velkého očekávání, budete okouzleni. Grafické podání i reakce jsou velmi dobré a snad jediným nedostatkem je prozatím menší displej, kvůli kterému vidíte jen výřez rozšířené reality okolo vás. Měli jsme možnost vyzkoušet 3 herní tituly a celkový pocit je více než dobrý. A to vlastně i přesto, že se stále jedná o vývojářskou verzi a finální produkt může být ještě lepší.
První verze Microsoft HoloLens se zatím oficiálně do tuzemska nedostala, její vývojářský kit lze v Kanadě a Spojených státech pořídit za 3000 dolarů. Brýle se dostaly i na eBay, jejich cena se pak pohybuje okolo 100 000 Kč. A to je vysoká částka. Prozatím bude cílit Microsoft HoloLens jako pomocník do firemního segmentu a až finální verze rozhodne o rozšíření i mezi běžné uživatele. Cena je nyní příliš vysoká, ale rozhodně můžeme potvrdit, že Microsoft HoloLens má obrovský potenciál.
Za zapůjčení brýlí Microsoft HoloLens děkujeme společnosti Inloop.
Líbí se vám rozšířená realita a Microsoft HoloLens?
Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi
Komentáře (0)
Přidat komentář