Google Project Tango: Vyzkoušeli jsme budoucnost mobilních přístrojů
- Články
- Jan Dolejš
- 9.3.2016
- 4
Vyzkoušeli jsme další hračku budoucnosti – Project Tango od Googlu. Tablet nás může díky speciálním senzorům navigovat budovami i bez GPS, mapovat místnosti a okolí či využívat rozšířenou a virtuální realitu tak, jak to dosud nebylo možné.
Project Tango: Obyčejný na pohled, neobyčejný uvnitř
Od pohledu představuje v našem případě Project Tango tablet, který na první pohled nerozeznáte ze změti desítek jiných sedmipalcových tabletů na našem trhu. Možná jediným vodítkem je zadní strana, kde je přeci jen o něco více senzorů než u jiných tabletů. A o tom to také celé je.
Tablet jako takový nikterak výrazně nezaujme, ale zároveň ani nezklame. Sedmipalcový Full HD displej, výkonná Tegra K1 či 4GB RAM paměť a 128GB vnitřní úložiště. To jsou parametry, za které by se nemusel stydět žádný přístroj s Androidem. Samotný Android je ale ovšem trochu pozadu – zasekl se totiž na verzi 4.4.
[aps_product_features id=“385066″ style=“list“]
Prošpikován nejmodernějšími senzory
Tablet v sobě ukrývá něco, co v běžném telefonu či tabletu s Androidem nenajdete – pestrou paletu senzorů, které si poradí se zaměřením vaší polohy uvnitř místnosti. Project Tango snadno a rychle naskenuje vaše okolí – postačí se pouze projít. Data jsou poté zpracovávána a může vzniknout i komplexní model místnosti, ve které se nacházíte. To hlavní je ale navigace – Project Tango nejen snímá vaše okolí, ale i váš pohyb v dané místnosti. Využití je tedy nepřeberné množství.
Say hello to Project Tango!
Zaměření místnosti a navigace
Skenování místnosti neprobíhá zcela automaticky – je potřeba danou oblast naskenovat pohybem a tvořením snímků. V praxi to funguje tak, že po místnosti chodíte v jednom směru a tabletem zachytáváte co nejvíce snímků. K této činnosti slouží aplikace Explorer, která vás o průběhu nahrávání a zaměřování informuje. Po dokončení „kolečka“ a návratu na start je místnost uložena do souboru ADF. Užitečná je aplikace ADF Inspector, která prozradí, jak kvalitně jsou namapovány určité části místnosti. To napoví, jak záznam ještě vylepšit.
Mapování je snadné a je potřeba pouze dostatečné světlo. Dá se říci, že ihned po prvním naskenování jsme dostali dobré výsledky a následný test to jen potvrdil. Samotná aplikace zobrazuje vaši polohu a bylo tedy snadné ověřit, jak kvalitně se povedlo oblast zaznamenat.
3D mapování místnosti
Zajímavou aplikací je Constructor, s jehož pomocí lze vytvořit 3D model místnosti. A to dokonce takový, který lze exportovat do souboru .obj, s čímž si poradí celá řada programů pro 3D modelování. Mapování probíhá stejně jako v předchozím případě, v reálném čase pak přímo vidíme namapovaný prostor a kvalitu namapování. Celý proces a výstup není sice úplně přesný, mohl by ale najít spousty využití.
Zaujala nás také možnost měření vzdáleností v prostoru. Na obrazovce stačí vybrat 2 body a aplikace nám zobrazí vzdálenost mezi nimi. Ovšem ve stopách. Toto změření funguje opět spíše orientačně a není dobré na něj spoléhat.
Hry a virtuální či rozšířená realita
Technologie ukryté uvnitř tabletu lze využít nejen k práci či užitečným aplikacím, ale i k zábavě. V první řadě jsou tu hry, které dokážou načíst namapovanou místnost. Díky tomu nám umožní pohyb po „hrací“ ploše a interakci s virtuálním světem. Ve hře se pak nepohybujete pomocí dotyků na displej či ovladačem, ale prostou chůzí a funguje to opravdu dobře. A to je něco, co nám stále v běžných hrách chybí. Herních titulů jsme vyzkoušeli hned několik a dá se předpokládat, že budou časem přibývat.
Velkým lákadlem je i rozšířená realita. Představte si, že vám v obýváku stojí zaparkované Camaro nebo si můžete prohlédnout, jak by v rohu místnosti vypadala nová pohovka. Právě díky tomu, že Project Tango dokáže přesně změřit vaši místnost, může do ní vložit další objekty. A na změnu vaší polohy rychle reagovat. I když to zase není 100%, funguje to až nad očekávání dobře, a s běžnou rozšířenou realitou v telefonech se to nedá srovnat. Už jen z toho důvodu, že u běžných aplikací potřebujete na zem umístit nějaký předmět, který bude telefon brát jako výchozí bod.
Pozadu nezůstává ani virtuální realita. Některé tituly dokonce podporují Project Tango a je možné si zapnout režim pro Google CardBoard. Bohužel tyto hry jsou určeny spíše pro telefony v Project Tango, tablet je na to moc velký. A co je jiného? Opět fakt, že se můžeme po prostoru pohybovat vlastní chůzí. A zejména u virtuální reality je to prvek, který zatím úplně chybí.
Dostane se Project Tango do každého telefonu? Kéž by
Pojďme se na závěr zamyslet nad tím, co by Project Tango přinesl běžnému uživateli. Hlavní prim bude hrát navigace v místnostech, která může posloužit například nevidomým. Podobnou funkci ale ocení každý uživatel – co třeba u vstupu v supermarketu zadat, že se chcete dostat do sekce nápojů, a tablet vás tam ihned dovede? Nebo třeba prohlídka muzea obohacená o navigaci pouze k věcem, které vás zajímají. Jistě byste našli další užitečná uplatnění.
Druhou kapitolou je zábava – hry, virtuální a rozšířená realita. Díky faktu, že přístroj s touto technologií dokáže zaznamenávat váš pohyb v místnosti, se otevírají nová vrátka. Hry a virtuální realitu můžete nově ovládat svým pohybem. Tento koncept již existuje například díky HTC Vive, je však o poznání nákladnější a nelze jej tak snadno přenášet. Project Tango je naproti tomu skvělým společníkem na cesty.
- Vyzkoušeli jsme virtuální realitu na vlastní kůži. HTC Vive, nebo Oculus? Kdo bude hrát prim a proč?
Jaká je budoucnost projektu Tango?
V našich očích nejasná. Neznáme podrobnosti, jak složité a nákladné je podobný hardware umístit i do běžných telefonů. Jeví se nám to ovšem jako logický vývoj mobilních přístrojů, protože jsme již mnohokrát narazili na omezení v podobě nemožnosti zaznamenávat polohu v místnosti. Představa, že se podobné vychytávky naučí náš smartphone, je přímo fantastická. Tak trochu si ale myslíme, že si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. Prozatím je Project Tango zejména pro vývojáře a uplatnění běžnému uživateli nenajde (kromě zmíněných her a zábavných aplikací).
Za zapůjčení děkujeme společnosti Avast, její další zajímavosti a vychytávky můžete sledovat na Twitteru nebo G+.
Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi
Komentáře (4)
Přidat komentář