Nahlédnutí pod pokličku navigace Waze s koordinátorem pro Česko
- Články
- Karel Kilián
- 23.2.2017
- 11
Co přinesly uplynulé měsíce v komunitní navigaci Waze? Proč je o této aplikaci v poslední době slyšet? Co má Waze ze spojení s Googlem? Jaké novinky čekají nejen české uživatele? Pojďme nahlédnout pod pokličku navigace Waze s koordinátorem pro Česko Patrikem Ingrem!
Od zatím posledního rozhovoru s Patrikem Ingrem uplynuly už bezmála dva roky, takže jsme začali malou rekapitulací.
Pod pokličkou navigace Waze s koordinátorem pro Česko
Ptáme se po roce a půl: kdo je Patrik Ingr a co se u něj z hlediska pozice koordinátora pro Česko změnilo?
Moje osoba není důležitá. Stále jsem jeden ze dvou dobrovolných koordinátorů v České republice.
Důležitá je naše komunita Lokálních Champs editorů, což je u nás asi 15 lidí, a vlastně všech editorů, kteří zasáhli do mapy za šest let – to je asi 1000 editorů a nakonec samotných uživatelů, kteří jezdí a vytváří historická data na segmentech. Jedno bez druhého nebude fungovat.
Změn se za tu dobu událo mnoho, ale asi nejdůležitější věci:
- nová verze Waze 4.x
- nová funkce zobrazování překročení rychlosti
- spolupráce s Rádiem Impuls
- spolupráce s Brnem v programu CCP
- a spousta dalších drobných novinek.
Co přinesla nová verze, a co bude v té další?
Od našeho posledního rozhovoru je asi nejzásadnější vydání navigace Waze ve verzi 4.0, která vyšla v březnu loňského roku a radikálně změnila uživatelské prostředí. Je to změna k lepšímu?
Bezpochyby. I přes prvotní problémy s aplikací, a to hlavně na zařízeních s Androidem, již dnes funguje všechno jak má a obě verze pro Android i iOS mají stejné funkce, což na začátku úplně nebylo. Samozřejmě vzhled nemusí vyhovovat všem, ale myslím, že prvotní odpor rychle utichl. A nakonec si prostě zvykneme.
Nějaké potíže s Androidem jako takovým jsou pořád. Máme tu mnoho telefonů, různé verze systému, spousty různých nadstaveb a klasický problém šetření uživatelů na hardwaru. To způsobuje kombinaci problémů a je jedno zda to je Waze nebo jiná aplikace. 99 % problémů s Waze řešíme na telefonech s Androidem.
Tušíte už, jakým směrem se posune případná verze 5.0?
Netušíme. To je příliš daleko. Viděli jsme několik prezentací s novými funkcemi, ale takových prezentací již bylo mnoho a ne vše je přeměněno z papíru do klienta. Zatím máme verzi 4.x, a tak to nějakou dobu vydrží.
Spolupráce s českými médii
Dalším zásadním momentem, tentokrát s regionálním dopadem, je spolupráce s Rádiem Impuls. Díky ní je o navigaci Waze slyšet hodně často. Co tato spolupráce přinesla?
Lidé se o Waze baví, zkoušejí, porovnávají s konkurencí. A hlavně o nás mluví média, a to i ta významná. V ČR jsme se zařadili po bok všeobecně známých konkurentů. Tedy osobně říkám, že Waze nemá konkurenci. Přestože mám zakoupenou ještě jinou navigaci, léta jsem ji nezapnul.
Mapy Google jsou skvělé pro turistu ve městě či když něco hledám. Mapy.cz nepovažuji za navigaci, ale jsou fantastické do lesa a na kolo. Waze jinak z Map Google využívá data ohledně oblíbených míst a čísel popisných či orientačních při vyhledávání.
Další věc, kterou přineslo Rádio Impuls, jsou uživatelé. Mnoho, mnoho nových uživatelů. Což v konečném důsledku znamená daleko lepší data o průjezdnosti na segmentech a tím i lepší výpočet tras. Další výhoda většího počtu uživatelů je zpětná odezva o událostech na cestách.
Samozřejmě Waze stoupá a padá s penetrací uživatelů. Jinak se porovnává Praha a jinak Horní – Dolní u hranic, kde lišky dávají dobrou noc.
Abychom byli konkrétní, kolik celkem a kolik aktivních uživatelů má aktuálně Waze v Česku?
Konkrétně nevíme. Opravdu. Tato data nám nikdy neukázali a na přímý dotaz do Izraele odpovídají vyhýbavě. A nakonec by to stejně nebyla veřejná informace.
OK, pojďme to vzít z druhé strany bez ptaní v „hlavním stanu“. V týdenním žebříčku přátel v ČR se podívejme na posledního uživatele s body. Já vidím na konci přítele, který má tento týden 6 bodů a je na asi 145 000. místě. Tady máme číslo, které nás zajímá, týdně použije aplikaci v ČR asi 145 až 150 tisíc lidí. Celkově je registrací v České republice přibližně 400 000.
Máme nový mužský hlas. Kdy dostaneme ženský?
I díky spolupráci s Impulsem se čeští uživatelé konečně dočkali nového hlasu v podání Vlasty Korce. Můžeme v tomto směru čekat nějaké další novinky?
Upřímně, už to bylo potřeba předělat. Zvuková kvalita naší „syntetické slečny“ je špatná, a některé hlášky nebyly namluvené, jak se aplikace vyvíjí a vedení v Izraeli nám odmítlo „dodělávky“. Díky spolupráci s Rádiem Impuls vznikl hlas Vlasty Korce. Děkujeme tedy Rádiu Impuls a také Vlastovi za pěknou práci.
Možná to někdo vidí jako jednoduchou věc, ale celý proces probíhal asi půl roku a několikrát se musely některé hlášky předělat, potom otestovat, opět předělat a zase testovat, než jsme byli spokojení.
A novinka? Určitě budeme připravovat ženský hlas, aby si mohli vybrat jak pánové, tak dámy s kým budou v autě hovořit. :-)
Jinak už probíhají námluvy, kdo nám ženský hlas namluví, přesněji už víme, kdo to bude. Nyní jsme ve fázi organizační, jako domluva se zaměstnanci v Izraeli, aby nám odsouhlasili termín, sháníme studio, kde se bude nahrávat a další věci okolo. Pokud by se někdo s nahrávacím studiem v Praze našel, budeme jen rádi – na stránkách české komunity jsou kontakty. Nechci říkat, kdy to bude, ale 2017 vypadá jako správný rok na nový ženský hlas. A myslím, že bude velké překvapení, kdo to bude. :-)
Jaké novinky můžeme vyhlížet?
V zahraničí se stále intenzivněji testuje Waze jako prostředek pro organizaci spolujízdy. Myslíte, že se někdy dočkáme i u nás?
Nemyslím… oprava: vlastně netuším. Myslím, že zdejší právní, bankovní a ekonomické podmínky vůbec nedovolí něco takového provozovat v ČR. Projekt je stále jen v plenkách a probíhá vývoj. No, nikdy neříkejme nikdy, třeba se dočkáme i v ČR.
A co varování před nebezpečnými křižovatkami? Budou?
Myslíte tím funkci nebezpečí odbočení doleva, která se testuje v USA v Los Angeles, nebo jinou funkci, která ještě neexistuje? V České republice už máme možnost takové křižovatky nastavit taky, dokonce je volba zapnutí v aplikaci, ovšem stále se tato funkce programátorsky ladí a nechceme nic uspěchat.
Rozluštění záhadných zkratek
Zpět! Co to je CCP?
Connected Citizens Program. V rámci tohoto programu spolupracují města i státy s Waze, tedy vzájemně si online vyměňují zdarma data o dopravě, kolonách, nebezpečích, výmolech a mnoha dalších věcech. Tím se i efektivněji řídí doprava ve městech. Data lze použít také na informační tabule nad silnicemi. Co to přinese uživatelům? No přeci rychlejší a plynulejší jízdu do cíle, rychlejší reakce na problémy na komunikacích, možná více zachráněných životů a pro „ekology“ méně emisí a škodlivin z aut stojících v kolonách.
Loni proběhl článek o špatných informacích na informačních tabulích na okraji Prahy. Kde je problém? Nepodařilo se nám ani dovolat kompetentním lidem do TSK Praha. Přitom ty data máme, jsou zadarmo. Stačí vstoupit do programu CCP.
Ale nechci být úplně negativní, nedávno proběhla schůzka se zástupci Waze a zástupci města Brna, kde jsme si vysvětlili některé věci okolo dopravy, problémy v informacích a jaké máme vzájemné možnosti si pomoci. První schůzkou to neskončilo, a protože si máme vzájemně poskytnout, je spolupráce na světě: Brno vstoupilo do programu CCP.
V říjnu proběhla CCP konference v Paříži, kde jsme měli jednoho zástupce z našich řad, aby zjistil více informací o tom, jak to funguje ve světě. Je potřeba říci, že tento program využívá už více než stovka měst, od těch malých až po velké metropole.
Když jsme u těch zkratek, co je SDK program?
Waze Transport SDK. V tomto případě se jedná o spolupráci na úrovni Waze – firma. Příkladem může být firma rozvážející zboží k zákazníkovi. Pokud firma má či uvažuje nad nějakým interním systémem rozvážky pro řidiče, integruje online dopravní data z Waze do tohoto systému a získá efektivnější informace o časech dojezdů jednotlivých aut do cíle i lepší plánování.
Program je zdarma, jen se uvádí, kdo je poskytovatelem dat. V ČR máme prvního potenciálního zájemce, bohužel rozšiřování bylo momentálně pozastaveno a program je vylepšován. Tedy čekáme.
V tunelech se blýská na lepší časy
Tomáš Očadlý: Je v plánu vylepšit navigaci v tunelu, aby při ztrátě signálu pokračovala navigace konstantní rychlostí, jakou mělo před ztrátou signálu?
Navigace v tunelech je taková bolest Waze. GPS, přesněji autíčko, se v aplikaci zasekne před tunelem, případně poskakuje po okolí, jak se chytá na pozice BTSek a simulace pohybu není implementována. Pro řidiče hlavně v tunelovém komplexu Blanka je to velmi nešikovné. A problém je, pokud je hned za tunelem odbočka a GPS se nestačí včas chytit.
Nyní se rozjel program „Waze Beacon“ v tunelech, viz článek GPS „majáky“ Waze Beacons mají zlepšit navigaci a dopravu v tunelech. Celý program je na začátku a ve zkušebním provozu v několika tunelech ve světě (USA, Francie, Izrael). Cena samotného zařízení je vzhledem k ceně tunelu směšná. Montáž do tunelů je záležitost hodin pro všechny tunely v ČR v době jejich údržby, daleko horší budou peripetie okolo, kdy je potřeba ověřit certifikáty, homologace a další podklady, zda je zařízení vhodné pro tunely v České republice.
Informace z konference z Paříže jsou takové, že je o tuto technologii obrovský zájem a již se plní fronta žádostí. Tady nejde jen o Waze – technologie je volná a dostupná pro všechny, včetně konkurence i samotných správců tunelů. Mohu snad říci, že se snažíme jednat s odpovědnými lidmi. Ovšem cesta do cíle bude ještě dlouhá, moc dlouhá, než bude osazen první tunel BT majáky.
Pokud je dotaz, zda bude fungovat simulace polohy ve Waze, tak odpověď zní NE. To je oficiální odpověď vývojářů.
Jan Dolejš: Plánuje se možnost navigování při vypnuté obrazovce?
Pokud je mi známo, systém s Androidem to umí. Pokud se naplánuje cesta do cíle a navigujete se po ní, lze vypnout obrazovku a Waze se takto automaticky neuspí. V jakémkoliv jiném případě se Waze ukončí.
Rychlostní omezení – díky komunitě
Jednou z novinek uplynulého roku je zobrazování nejvyšší dovolené rychlosti v daném místě a upozornění na její překročení. Víme, že tato data museli zadávat editoři map. Kolik procent komunikací je nyní „pokryto“ správnými údaji?
Tato funkce byla velmi dlouho požadována uživateli. Je fantastické, že nám ji vývojáři tuto funkci dali. Ještě lepší ale je, jak rychle jsme dostali data o rychlostech do aplikace. Po devíti měsících práce máme zadáno na segmentech asi 98 % rychlostí v České republice.
Některé země si požádaly o automatické doplnění podle nějakého vzorce, ale dopadlo to spíše žalostně. Naší filozofií bylo zadat správné rychlosti ručně a zbytek nechat prázdný, než mít v mapě množství chyb. My jsme se snažili podle dostupných dat udělat vše ručně. Mimo použití dat z internetu jsme skutečně jezdili a mapovali aktuální situaci. Někteří dokonce natáčeli na kameru v autě a zpřesňovali data o rychlostech. Situace se ale neustále mění a rychlosti na komunikacích pořád opravujeme. To bude věčná sisyfovská práce. Tady také patří velké poděkování uživatelům, kteří nám chyby hlásí, a my se snažíme je opravit.
Má to ovšem své omezení: nezadáváme dočasné rychlosti. To prostě není v našich silách uhlídat. Vyzkoušeli jsme zadávat dočasné rychlosti aspoň na dálnicích, ale ani to nejde. Vývoj je natolik dynamický, že není možné rychle a pružně reagovat na vývoj stavby. Skončili jsme u D1, kterou projíždíme všichni velmi často, a jsme schopni v několika dnech reagovat na změny.
Editoři jako základní kámen úspěchu
Když jsme se dostali k editorům, co jako koordinátor říkáte na českou komunitu? Jak hodnotíte aktivitu řidičů?
To jsou dvě různé otázky. Komunita editorů je fantastická. Kolegové z Local Champs skupiny jsou skuteční nadšenci, kteří odvádějí skvělou práci. Musím říci, že je to koníček na 25 hodin denně, na což máme svědky v podobě velmi tolerantních manželek. :-) Potom je asi 250 dalších více či méně aktivních editorů, kteří pomáhají ladit mapu. A v neposlední řadě jsou to samotní needitující řidiči, kteří nám hlásí chyby a změny. Místní znalosti uživatelů jsou totiž k nezaplacení. Lze to vidět i na kvalitě mapových podkladů. Klidně budu tvrdit, že v Česku máme nejaktuálnější mapy na světě.
Navíc na různých dostupných místech sledujeme informace a chystáme dopředu nové silnice, kruhové objezdy a změny tak, abychom je pokud možno otevřeli při přestřihnutí pásky. Samozřejmě není možné uhlídat vše. Bavíme se opravdu o důležitých komunikacích. Pokud někdo změní silnici na jednosměrku v nějaké Horní – Dolní, kolikrát se to nedozví ani místní občané, natož pak my.
No a potom tu jsou samotní uživatelé. Těžko hodnotit uživatele, ani bych si to nedovolil. Ovšem pokud jde o četnost zadávání událostí na cestách, jsme jedni z nejlepších v Evropě. Ano, hlášení mlhy jedním uživatelem každých 200 metrů je o duševní zdraví všech, kteří jedou za ním, ale celkově se dá říci, že to všem uživatelům pomáhá. Každé upozornění minimálně říká „Zpomal, něco tam je!“ Touto cestou poprosím uživatele: když hlásíte událost mlhu, zapřemýšlejte, zda je potřeba vědět o mlze každý kousek, když už tam jsem a vidím ji. To samé platí o hlášení výmolů. Díry jsou běžná věc na cestě, obzvláště po zimě, a důležité je hlásit ty velké díry, které ohrožují majetek nebo život. Ne ty drobné nerovnosti.
Waze pod křídly Googlu
Waze již déle než tři roky spadá pod křídla Googlu. Co z toho jedna a druhá strana má?
Waze získává od Google průjezdní data, pokud je málo dat od wazerů. Jedná se spíše o okrajové části země. Také hledání adres s číslem popisným/orientačním, hledání z oblíbených míst a v neposlední řadě pevnou ruku při vývoji. Přeci jenom na začátku to byl startup v garáži a občas trošinku chaos.
A co získává Google? V Google Maps jsou vidět některé události nahlášené ve Waze jako nebezpečí a nehody. Waze má armádu dobrovolných editorů, a protože si nebudeme nic namlouvat, Google už porovnává a páruje data z Waze. Podle všeho Google nenechá Waze zrušit jako prakticky všechny koupené projekty, naopak dokonce bude Waze integrovat do automobilových systémů, což bylo naznačeno na Google I/O 2016. Případně umožní propojení s AndroidAuto a AppleCar.
V diskuzích občas čtu, že mají Mapy Google ty samé informace o dopravě jako Waze a vlastně Waze jsou Mapy Google v jiném kabátku. Tak tomu není. V různých situacích v dopravě se obě aplikace chovají jinak a Waze má aspoň nyní daleko aktuálnější mapy než Google. Jsou to pořád konkurenční aplikace.
Jak to bylo, je a bude s reklamou?
Uživatelé si všimli zobrazování reklamních sdělení v navigaci, která se konkrétně objevují během zastavení. To je počin Googlu, který je znám jako „reklamní gigant,“ nebo se jedná o aktivitu Waze?
V první řadě je potřeba říci, že Waze není charita. Vývoj, servery a další věci něco stojí. Aplikace je zdarma, ušetřený čas uživatele je bonus k nezaplacení navíc. A prostě do dnešního světa reklama patří. Je to akce Waze, která začala ještě před tím, než je koupil Google, jen se s tím český uživatel doposud skoro nesetkal. Náš trh nebyl natolik bonitní, aby se inzerentovi investice vrátila. S obrovským nárůstem uživatelů v posledním roce se karta obrátila a najednou se reklama objevuje i u nás. Do emailu mi přistávají dotazy na toto téma od opravdu velkých firem v ČR. Zájemcům vysvětlím, co a jak a přesměruji na tým do Izraele, který se tomu věnuje. My jako dobrovolná komunita s tím nemáme nic společného. Připravme se, že prostě ty reklamní piny ve Waze budou a aktivní vyskakovací reklama tam bude taky.
Česká komunita
Chystají se nějaké novinky na oficiálním webu české komunity?
Web slouží tomu, k čemu byl předurčen. Při rozhodování zda bude dynamický či statický, bylo rozhodnuto, že dynamické stránky zaberou příliš mnoho času, který raději věnujeme úpravě map, školení editorů a podpoře uživatelů. Tedy je to web statický a slouží jako komplexní rozcestník pro všechny návštěvníky hledající informace, případně pro ty, kteří hledají kontakty. Nyní není v plánu žádné velké vylepšení. Co bychom chtěli změnit, je design web stránek statistik. Tady se také nebráníme pomoci.
Připravujete nějaké novinky pro českou komunitu Waze?
- Chystá se projekt „parkoviště“ ze strany vývojářů, což pro nás editory znamená upravit desetitisíce míst v ČR. Částečně lze již v aplikaci některé věci okolo parkovišť vidět
- Navázali jsme kontakt s firmou Pretol, která má na starosti D1 mezi 44. a 144. kilometrem ohledně odstraňování nehod či stojících vozidel, a vyměňujeme si informace při událostech na D1. Takovou spolupráci bychom chtěli rozšířit i na další firmy okolo dálnic. Výhodou je to, že víme přesně, kdy zavřít či otevřít dálnici v daném úseku, což řidičům může ušetřit čas stání v koloně.
- Potom jsou méně viditelné věci, jako spolupráce s firmami, abychom mohli jejich pobočky a místa zanést do mapy.
- Podařilo se nám vylepšit interní systém na uzavírky, tím bude vznikat méně chyb. A snažíme se zpracovávat větší množství událostí, jejichž zdrojem je především NDIC.
Spokojení řidiči?
Podle Waze Indexu by prý čeští řidiči měli být 4. nejspokojenější na světě. Myslíte si to také? Jak Vy sám, jako řidič, hodnotíte stav na našich silnicích?
Vůbec si netroufám porovnat, zda jsme jako řidiči čtvrtí nejspokojenější na světě. Ty statistiky jsou pouze z míst, kde jezdí více jak 20 000 uživatelů Waze v daném městě. To je u nás Praha a Brno a tato města skončila až na 66. a 53 místě. Navíc porovnat spokojenost řidičů se tři roky rozkopanými silnicemi je velmi obtížné.
Nad některými rekonstrukcemi a postupy mi zůstává rozum stát. Sám jsem loni tři měsíce velmi těžko vybíral ze čtyř tras, kudy mám jezdit do práce a domů. Dálnice rozkopaná, objízdná trasa rozkopaná, objízdná trasa objízdné trasy rozkopaná a zůstala čtvrtá, zemědělská komunikace, kterou naštěstí znají jen místní, ale zato s dírami jak pro mamuty. Tedy co je spokojený řidič? Já nevím. Abych nezapomněl, po rekonstrukci dálnice se začalo nanovo na nově opravené dálnici s výměnou svodidel. Tady dochází slova a zůstává jen tichá otázka: kdo plánuje pracovní postupy?
Pokud to vezmeme v globále, myslím, že si stěžovat nemáme na co. Občasná kolona není dopravní kolaps, který je běžný v jiných městech ve světě.
Co by se dalo zlepšit?
Rozhovor zakončíme stejnou otázkou jako v roce 2015: co byste Vy sám změnil na Waze, kdybyste měl neomezenou moc?
Přímo na Waze? Já jsem spokojený uživatel, já jsem hlavně řidič, který je zodpovědný za volantem a Waze používám jako pomůcku.
Vím, že Waze není všemocné a občas si tu kolonu také vystojím. Osobně říkám, že pokud Waze pomůže v osmi případech z deseti, je to skvělé.
Ale, pár myšlenek bych měl:
- Google už má v češtině online TTS (Text-To-Speach). Dokázal bych si představit konečně plnohodnotné ovládání Waze hlasem v českém jazyce.
- Co by řekli řidiči nákladních automobilů na Waze? Wau, to by šlo ne? Na začátek by stačilo, pokud by šla nastavit maximální rychlost pro vozidla, aby se správně počítal čas do cíle. Řidiči kamionů, kteří Waze používají na dálnicích, ví, o čem hovořím. A později třeba i další nastavení jako délka, šířka, váha, atd. Krásný to sen.
- No a také spolupráci Waze s TSK Praha, ŘSD, NDIC, státem a dalšími firmami o dopravě a událostech. A pokud by se snad někdy podařilo implementovat „majáky“ do tunelů, to bych měl opravdu radost.
To je v kostce, jak pomoci lépe všeobecně řídit dopravu, rychleji reagovat na události, zlepšit dokola omílanou ekologii z těch ošklivých výfuků a také bezpochyby bezpečnost a informovanost řidičů.
Nakonec pro všechny je cíl stejný. Šťastný dojezd co nejrychleji od cíle bez kolon a nehod.
A nějaké slovo na závěr?
Děkuji všem dobrovolným editorům a všem uživatelům za to, že Waze je po šesti letech v ČR takové jaké je. Skvělá práce. Opravdu děkuji!
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (11)
Přidat komentář