GPS “majáky” Waze Beacons mají zlepšit navigaci a dopravu v tunelech

waze_beacons_ico

Tvůrci populární navigace Waze přicházejí s projektem, který by měl zlepšit navigaci a dopravu v tunelech, kam nedosáhnou signály družicových navigačních systémů. Jmenuje se Waze Beacons (“Waze majáky”) a má jít o první cenově dostupné, škálovatelné a energeticky nenáročné řešení.

Zařízení Waze Beacon Zařízení Waze Beacon

V tuto chvíli se do projektu mohou zapojit partneři, jako jsou města, obce, vlastníci tunelů a další. Proč by měly mít uvedené instituce zájem na spolupráci? V první řadě proto, aby poskytly řidičům možnost navigace pod zemí, kde není signál GPS. Lepší informace o toku dopravy do, skrze a ven z tunelů znamenají bezpečnější jízdní podmínky pro všechny. Díky svobodné a otevřené technologii mohou všichni poskytovatelé GPS využívat řešení v podobě “majáků,” které poslouží nejen řidičům s navigací Waze, ale i všem dalším navigacím, jež tuto funkci podporují.

V současnosti jsou v podstatě tři způsoby, jak navigace reagují v okamžiku, kdy vozidlo vjede do tunelu a ztratí signál:

  • Navigace se přeruší, “ztratí” informace o poloze a čeká, až se opět objeví signál (to je bohužel případ Waze). Problém nastává v okamžiku, kdy v tunelu nebo těsně za ním čeká řidiče odbočení.
  • Navigace simuluje jízdu tunelem rychlostí, kterou vozidlo do tunelu vjelo nebo nejvyšší povolenou rychlostí. Zde nastane problém ve chvíli, kdy je nutné rychlost během jízdy změnit například z důvodu kolony.
  • Navigace, jež jsou součástí palubní výbavy automobilů, zpravidla nadále přesně zobrazují polohu. Informace o ní odvozují z údajů o rychlosti jízdy, natočení předních kol a dalších senzorů.

V případě “majáků” by navigace mohla fungovat podobně, jako navigační systémy v autech. Díky těmto zařízením totiž bude vědět, kde se v rámci tunelu aktuálně nachází a z toho odvozovat další informace. Případní zájemci o nasazení technologie Waze Beacons mohou požádat o zařazení do partnerského programu skrze webový formulář. Partner pak může zakoupit “majáky” určené pro navigaci v tunelu za zvýhodněné ceny. Od Waze pak bude dostávat upozornění na nefunkční prvky a informace o stavu baterie. Na majáky je poskytována čtyřletá záruka. Google posoudí každou žádost o zařazení a oznámí partnerům písemnou formou, zda byla či nebyla přijata. Ve středu byly spuštěny první instalace v tunelech Fort Pitt a Liberty v pensylvánském městě Pittsburgh. Jako další budou následovat tunely v brazilském Rio de Janeiru a francouzské Paříži.

Inženýr Gil Disatnik představuje maják projektu Waze Beacons Inženýr Gil Disatnik představuje maják projektu Waze Beacons

Co jsou Waze Beacons?

Jde o levný, bateriemi napájený, energeticky nenáročný hardware, který se instaluje na stěny tunelu. Běží na technologií Eddystone, přičemž provedení od Waze má specifickou konfiguraci pro přenos zpráv přes Bluetooth přímo do smartphonu nebo tabletu. Všechny prvky jsou samozřejmě certifikované a mají veškerá nezbytná osvědčení. Majáky jsou kompatibilní nejen s Waze – jejich služby mohou bezplatně využívat také další navigace. Jedinou podmínkou je podpora Bluetooth na straně navigačního zařízení, což například chytré telefony splňují bez výjimky. Jako hlavní výhody instalace těchto majáků jsou jmenovány:

  • Méně kolizí způsobených změnami jízdního pruhu na poslední chvíli.
  • Přesnější odhad doby příjezdu (ETA).
  • Aktuální informace o dopravě.
  • Upozornění na mimořádné události nebo nehody uvnitř tunelu.
  • Jinými slovy: konec “tunelové slepoty.”

Do programu se mohou zapojit partneři programu Waze Connected Citizens, obce, státní i soukromí provozovatelé silničních komunikací po celém světě. Z hlediska nákladů přijde jedna jednotka na 28,50 amerických dolarů (asi 690 Kč), k pokrytí jedné míle je počítáno s průměrně 42 zařízeními. Náklady na pokrytí jednoho kilometru tunelu jsou tedy asi 18 000 českých korun. Nyní je samozřejmě zásadní otázkou, zda a jak bude na tuto možnost reagovat provozovatel silniční a dálniční sítě v Česku. Jistě by bylo příjemné, kdyby se řidiči mohli i během jízdy spolehnout na své navigace, ať už v klasické podobě, nebo v mobilním telefonu.

Podrobné informace lze nalézt v instalační příručce, která je však zatím pouze v angličtině, případně na oficiálním webu.

Co na tento nápad říkáte? Myslíte, že se podaří ho prosadit do praxe, nebo zapadne v dlouhé řadě projektů, které se taktéž snažily o navigaci uvnitř prostor bez dostupného signálu GPS? Ocenili byste jako řidič plnohodnotně fungující navigaci v tunelech? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Zdroje: waze.com, sfchronicle.com, pjstar.com, blog.waze.com.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (8)