Menu

GPS “majáky” Waze Beacons mají zlepšit navigaci a dopravu v tunelech

Tvůrci populární navigace Waze přicházejí s projektem, který by měl zlepšit navigaci a dopravu v tunelech, kam nedosáhnou signály družicových navigačních systémů. Jmenuje se Waze Beacons (“Waze majáky”) a má jít o první cenově dostupné, škálovatelné a energeticky nenáročné řešení.

Zařízení Waze Beacon

Zařízení Waze Beacon

V tuto chvíli se do projektu mohou zapojit partneři, jako jsou města, obce, vlastníci tunelů a další. Proč by měly mít uvedené instituce zájem na spolupráci? V první řadě proto, aby poskytly řidičům možnost navigace pod zemí, kde není signál GPS. Lepší informace o toku dopravy do, skrze a ven z tunelů znamenají bezpečnější jízdní podmínky pro všechny. Díky svobodné a otevřené technologii mohou všichni poskytovatelé GPS využívat řešení v podobě “majáků,” které poslouží nejen řidičům s navigací Waze, ale i všem dalším navigacím, jež tuto funkci podporují.

V současnosti jsou v podstatě tři způsoby, jak navigace reagují v okamžiku, kdy vozidlo vjede do tunelu a ztratí signál:

  • Navigace se přeruší, “ztratí” informace o poloze a čeká, až se opět objeví signál (to je bohužel případ Waze). Problém nastává v okamžiku, kdy v tunelu nebo těsně za ním čeká řidiče odbočení.
  • Navigace simuluje jízdu tunelem rychlostí, kterou vozidlo do tunelu vjelo nebo nejvyšší povolenou rychlostí. Zde nastane problém ve chvíli, kdy je nutné rychlost během jízdy změnit například z důvodu kolony.
  • Navigace, jež jsou součástí palubní výbavy automobilů, zpravidla nadále přesně zobrazují polohu. Informace o ní odvozují z údajů o rychlosti jízdy, natočení předních kol a dalších senzorů.

V případě “majáků” by navigace mohla fungovat podobně, jako navigační systémy v autech. Díky těmto zařízením totiž bude vědět, kde se v rámci tunelu aktuálně nachází a z toho odvozovat další informace. Případní zájemci o nasazení technologie Waze Beacons mohou požádat o zařazení do partnerského programu skrze webový formulář. Partner pak může zakoupit “majáky” určené pro navigaci v tunelu za zvýhodněné ceny. Od Waze pak bude dostávat upozornění na nefunkční prvky a informace o stavu baterie. Na majáky je poskytována čtyřletá záruka. Google posoudí každou žádost o zařazení a oznámí partnerům písemnou formou, zda byla či nebyla přijata. Ve středu byly spuštěny první instalace v tunelech Fort Pitt a Liberty v pensylvánském městě Pittsburgh. Jako další budou následovat tunely v brazilském Rio de Janeiru a francouzské Paříži.

Inženýr Gil Disatnik představuje maják projektu Waze Beacons

Inženýr Gil Disatnik představuje maják projektu Waze Beacons

Co jsou Waze Beacons?

Jde o levný, bateriemi napájený, energeticky nenáročný hardware, který se instaluje na stěny tunelu. Běží na technologií Eddystone, přičemž provedení od Waze má specifickou konfiguraci pro přenos zpráv přes Bluetooth přímo do smartphonu nebo tabletu. Všechny prvky jsou samozřejmě certifikované a mají veškerá nezbytná osvědčení. Majáky jsou kompatibilní nejen s Waze – jejich služby mohou bezplatně využívat také další navigace. Jedinou podmínkou je podpora Bluetooth na straně navigačního zařízení, což například chytré telefony splňují bez výjimky. Jako hlavní výhody instalace těchto majáků jsou jmenovány:

  • Méně kolizí způsobených změnami jízdního pruhu na poslední chvíli.
  • Přesnější odhad doby příjezdu (ETA).
  • Aktuální informace o dopravě.
  • Upozornění na mimořádné události nebo nehody uvnitř tunelu.
  • Jinými slovy: konec “tunelové slepoty.”

Do programu se mohou zapojit partneři programu Waze Connected Citizens, obce, státní i soukromí provozovatelé silničních komunikací po celém světě. Z hlediska nákladů přijde jedna jednotka na 28,50 amerických dolarů (asi 690 Kč), k pokrytí jedné míle je počítáno s průměrně 42 zařízeními. Náklady na pokrytí jednoho kilometru tunelu jsou tedy asi 18 000 českých korun. Nyní je samozřejmě zásadní otázkou, zda a jak bude na tuto možnost reagovat provozovatel silniční a dálniční sítě v Česku. Jistě by bylo příjemné, kdyby se řidiči mohli i během jízdy spolehnout na své navigace, ať už v klasické podobě, nebo v mobilním telefonu.

Podrobné informace lze nalézt v instalační příručce, která je však zatím pouze v angličtině, případně na oficiálním webu.

Co na tento nápad říkáte? Myslíte, že se podaří ho prosadit do praxe, nebo zapadne v dlouhé řadě projektů, které se taktéž snažily o navigaci uvnitř prostor bez dostupného signálu GPS? Ocenili byste jako řidič plnohodnotně fungující navigaci v tunelech? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Zdroje: waze.com, sfchronicle.com, pjstar.com, blog.waze.com.

 

Komentáře

maran1

z aplikace
23.9.2016 22:06

Jen aby to do Blanky namontovat Metrostav! Těch pár kilometrů by pak nestálo sto tisíc, ale hned by to byla další miliarda v tunelu.

Vrbajz

Vrbajz 0

24.9.2016 4:32

Zajímalo by mě jak dlouho vydrží baterie.

nosac

z aplikace
24.9.2016 7:51

Tak to je dobrý nápad. Je hodně tunelů kde na konci jsou křižovatky a vzniká zmatek. Trochu mě znepokojuje způsob komunikace přes Bluetooth a potřeba párování. A co dosah? Provoz na baterie, hmm.

Radeg

radeg 8

z aplikace
24.9.2016 8:05

@maran1:
Postavil jsi už alespoň nějaký kurník nebo jen psí boudu, že máš pindy?

jbcb06

24.9.2016 18:06

Baterie může vydržet téměř 10 let. Výrobce doporučuje montáž beaconů do max. 50 metrů od sebe.

Nic se párovat nebude. Telefon bude poslouchat, jestli ne v jeho okolí nenachází Beacon a přečte si od něj jeho ID. To pak použije pro navigování.

Tomd

Tomd 0

z aplikace
25.9.2016 10:28

Myšlenka pěkná ale trochu utopická. Možná někdo někdy osadí pár tunelů. Všechny ale sotva. Jako první krok musí Waze zprovoznit tradiční simulaci v tunelu. Pak to může vylepšovat takovými fíčurkami. Bohužel na to Waze nechce slyšet. Podle mne je nenavigace v tunelu největší slabina Waze. I přes to je to nejlepší navigace. 😀

lukowicz

25.9.2016 16:32

Přestal jsem používat WAZE právě kvůli tomu že neumí navigovat v tunelech a na výjezdech z nich.
Přešel jsem na placenou TomTom Go Mobile a ta to zvládá bez nákupu dalších krabiček.
Samozřejmě než jsem se WAZE vzdal, testoval jsem obě společně naráz asi 20 000km. Bohužel WAZE mne upozorňovala na výmoly na cestách ale ze 100 kolon na D1 a jiných D…..se dokázala vyhnout 10%.
S TomTomem jsem nestál za celou dobu v koloně ani jednou. Je to škoda WAZE je dobrá naviga.

Jery9

z aplikace
26.9.2016 9:20

Jsem tady slyšel na minulých diskuzích, že Waze není navigace, ale komunitní nástroj něco jako řidiči sobě….tak jak to je. A pokud to je navigace má i cyklo a pěší mód?

RSS (komentáře k článku)