Nvidia Shield – našlapaná herní konzole s Tegrou 4 a příznivou cenou [recenze]

Nvidia Shield

Kdo si hraje, nezlobí. U herní konzole společnosti nVidia s názvem Shield to platí dvojnásob. V tomto článku vám konzoli nejprve představíme a poté vám ukážeme její nejlepší funkce. Jak jistě dobře víte, konzole je poháněna výkonným procesorem Tegra 4, který zajišťuje znamenitou porci výkonu potřebného pro dnešní náročnější herní tituly. Kromě opravdu pohodlného a hlavně plynulého herního zážitku toho ovšem Shield nabídne mnohem více. Zajímá vás co? V tom případě pokračujte ve čtení.

Obsah

Vzhled, hardware a obsah balení

Krabička, ve které se nachází Shield, působí luxusním dojmem. Kromě vyobrazeného Shieldu na ní nalezneme loga společnosti Nvidia a také specifikace produktu. Její barevné provedení odpovídá barvám typickým pro logo společnosti (černá a zelená). Na první pohled by se mohlo zdát, že takto vypadající balení v sobě bude ukrývat spoustu příslušenství. Po otevření krabičky ovšem zjistíte, že tomu tak není. Obsahuje totiž jen to nejdůležitější, a to konzoli, nabíječku, microUSB kabel a manuál. Nabíječka je americká, proto je potřeba použít redukci.

Přední strana krabičky konzole Shield Přední strana krabičky konzole Shield

Zadní strana krabičky konzole Shield Zadní strana krabičky konzole Shield

Vnitřek krabičky konzole Shield Vnitřek krabičky konzole Shield

nvidia shield usb kabel, nabíječka a redukce Nvidia Shield USB kabel, nabíječka a redukce

Nvidia Shield vybalení z krabice (unboxing)

Shield je vybalen, pojďme se podívat na to, jak vlastně vypadá

Po vyjmutí z krabičky před námi leží bytelné zařízení z plastu, jehož váha dosahuje 579 gramů. Velká část zařízení je pokryta černým plastem a na horní straně konzole se nachází vyjímatelný štít, jenž je k Shieldu přichycen pomocí magnetu. Zajímavostí pak je, že tuto část si můžeme dokoupit ve 2 dalších provedeních – černé lesklé a vroubkované. Tato nepatrná změna dokáže váš Shield odlišit od ostatních, za což dáváme Nvidii palec vzhůru. Vraťme se ale k tělu konzole. Horní strana, na které jsme si ještě před chvílí hráli s vyjímatelným štítem, je ve skutečnosti vyklápěcí 5″ displej s rozlišením 720p. Po „otevření“ Shieldu se nám naskytuje pohled na jeho ovládací prvky a dvojici reproduktorů. Na zadní straně zase nalezneme slot pro microSD kartu, microUSB konektor, HDMI a 3,5mm jack pro připojení sluchátek. Nad tím se nachází zdířky pro výstup vzduchu aktivního ventilátoru, jehož provoz v běžném užívání téměř nezaznamenáte. Když uchopíte Shield do ruky, téměř okamžitě zjistíte, že se drží velmi dobře. Pokud jste už někdy měli v ruce klasický Gamepad, určitě pro vás nebude úchop Shieldu cizí.

Ovládací prvky

Shield nabízí hned několik ovládacích prvků, díky kterým je nejen hraní, ale i běžné ovládání konzole opravdu pohodlné. Mezi hlavní ovládací prvky patří D-pad, dvě analogové páčky s pogumovaným povrchem (lze je také stisknout, čímž získáváme další funkční „tlačítko“), dále jsou to tlačítka ABXY a zadní L1, L2, R1, R2. To ovšem není vše, o něco výše máme zelené tlačítko NVIDIA pro zapínání/vypínání konzole, ale také pro okamžitý přechod do Tegra Zóny. Dále jsou to tlačítka Start, Domů, Zpět a tlačítko pro ovládání hlasitosti. Tímto lze snadno ovládat hlasitost i během hraní her. Vzhledem k tomu, že při hraní nemáte možnost stáhnout notifikační lištu a upravit tak zvukové nastavení, je toto tlačítko vskutku příhodné. Po jeho stisknutí se na displeji objeví dvě softwarová tlačítka pro regulaci hlasitosti. Změna hlasitosti tedy probíhá bez nutnosti minimalizovat aktuálně spuštěnou hru. Horší situace pak vzniká v okamžiku, kdy chcete změnit intenzitu podsvícení displeje, k těmto účelům totiž žádné speciální tlačítko na Shieldu nenajdete. Proto, abyste upravili jas displeje, musíte nejprve stáhnout notifikační lištu, což při hraní her zkrátka není možné. Tento nešvar mohlo vyřešit čidlo pro automatickou regulaci jasu, jenže Shield jímž nedisponuje, což je škoda.

Ovládací prvky konzole Shield Ovládací prvky konzole Shield – D-pad, analogy a spousta tlačítek

Displej a reproduktory

Z hlediska zobrazení se nedočkáme těch nejmodernějších technologií. Shield nabídne obyčejné 5″ LCD s rozlišením 1280 x 720 pixelů. Kvalita zobrazení je ovšem uspokojivá a nelze jí příliš co vytknout. Pokud by to nebylo patrné z přechozích řádků, tak jen pro upřesnění, displej je dotykový. Když ale držíte Shield v ruce a pak se snažíte natáhnout na displej, není to vždy úplně jednoduché (např. při regulaci hlasitosti). Co na Shieldu rozhodně oceníte je skutečnost, že při sledování filmů nepotřebujete dokupovat žádný stojánek. Stačí pouze natočit displej do vámi zvolené polohy a zařízení položit. Při manipulací s displejem nezaslechnete žádné vrzání. Displej drží pevně ve všech polohách a k jeho otočení je zapotřebí vyvinout trošičku síly. Třešničkou na dortu (na Shieldu :)) jsou stříbrné stereo reproduktory, jejichž zvukový výstup je nejen kvalitní, ale také dost hlasitý. Takovýto zvukový výstup při hraní umocňuje herní zážitek. To stejné platí pro sledování filmů. Když to rozbalíte naplno, budete překvapeni, jak skvěle tato konzole hraje.

Displej a reproduktory konzole Shield 5″ displej a stříbrné stereo reproduktory konzole Shield

Hardwarové parametry konzole Shield

• Displej: 5″, 1 280 × 720 (16:9) s funkcí multitouch
  • Procesor: čtyřjádrová Nvidia Tegra 4 (72 grafických jader)s frekvencí 1,9 GHz
  • Operační paměť: 2 GB LPDDR3
  • Flash paměť: 16 GB
  • Výbava: WiFi 802.11n (2×2 MIMO), Bluetooth 3.0, 1 × micro USB, micro SD, mini HDMI, gyroskop, akcelerometr, stereo reproduktory s bass reflexem, hardwarové ovladače a tlačítka
  • Rozměry, hmotnost: 15,8 × 13,5 × 5,7 cm, 579 g
  • Baterie, výdrž: 28,8 Wh, 7350 mAh
  • OS:  Android 4.3

[aps_product_sz image=“https://www.svetandroida.cz/wp-content/plugins/sz-catalog-extend/catalog-default.png“ title=“Katalog Android zařízení“ subtitle=“Specifikace, recenze, galerie, video, hodnocení, porovnávání…“ desc=“Pro více informací navštivte náš katalog zařízení.“ button=“Zobrazit katalog“]

Nvidia Shield vzhled

Nvidia Shield vzhled

Testy výkonu (benchmarky)

Konzoli Shield jsme podrobili benchmarkům AnTuTu, Quadrant a 3DMark. Ve všech případech si můžete všimnout skvělých výsledků, obzvláště pak v benchmarku AnTuTu, kde Shield předčil i taková zařízení, jako Samsung Galaxy Note 3 či Xiaomi Mi3 a LG G2.

Nvidia Shield AnTuTu benchmark Nvidia Shield v benchmarku AnTuTU podala skvělý výkon

Nvidia shield quadrant benchmark O nic horších výsledků jsme se pak dočkali v benchmarku Quadrant

nvidia shield výsledky benchmarku 3DMark Nvidia Shield výsledky benchmarku 3DMark

Hraní her (ukázka ovládání)

Nyní se dostáváme ke stěžejní části této recenze. Řeč je samozřejmě o hraní her. Na oficiálních stránkách konzole Shield můžete nalézt všechny hry, které jsou optimalizovány pro ovládání gamepadem. Na zmiňované stránce jsou také hry, jež podporují namapování tlačítek pro gamepad, o čemž se budeme bavit v další kapitole této recenze. Zbylé hry, tedy ty, co v seznamu chybí, si pak zahrajete pouze na dotykovém displeji (alespoň tedy bez namapování). Výběr her je ovšem obrovský a obsahuje převážnou většinu těch nejlepších herních titulů. Všechny Tegra hry máme hezky seřazeny na stránkách TegraZone, kde je můžeme vyfiltrovat podle našich požadavků. Některé z nich jsou dokonce hratelné pouze s konzolí Shield, čímž se stávají exkluzivní záležitostí. Příkladem budiž nedávno vydaný Mount And Blade: Warband, který si na PC v poslední době vydobývá čím dál větší popularitu. Hraní her s konzolí Shield je opravdu pohodlné, o čemž se můžete přesvědčit ve videu níže.

Nvidia Shield hry Nvidia Shield slouží především k hraní

Nvidia Shield hraní her

Nvidia Shield hraní her

Mapování tlačítek

Obchod Shield nabízí vcelku početnou skupinu her optimalizovaných pro ovládání gamepadem. Zbytek her, tedy těch, co bychom jinak museli hrát pouze s využitím displeje, lze díky speciálnímu módu Shieldu hravě namapovat. Ve stručnosti se jedná o mód, díky kterému můžete přiřadit softwarová tlačítka těm hardwarovým. Na oficiálních stránkách konzole Shield naleznete nejen hry optimalizované pro gamepad, ale také hry, jež disponují podporou pro mapování. Mapování tlačítek lze aktivovat delším stisknutím tlačítka Start. Podrobnější postup je vysvětlen ve videu níže. Velmi zajímavou funkcí je možnost stažení profilů ovládání ostatních uživatelů Shieldu. Pokaždé, když vytvoříte vlastní profil ovládání, máte možnost jej uložit do cloudu. Váš profil ovládání si poté může stáhnout kdokoliv. Jak to vypadá v praxi? Řekněme, že začnete hrát jednu z neoptimalizovaných Shield her a rozhodnete se stáhnout cizí profil ovládání, protože se vám nechce hru mapovat, nebo postupu nerozumíte. Spustíte si mapovací nabídku, zvolíte možnost stažení profilů ovládání a jeden z nabízených si stáhnete (to vše probíhá přímo ve hře). Po stažení profilu je hra automaticky namapována a vy tak můžete hrát s využitím tlačítek a joysticků Shieldu. Jednoduché, že? Mapování tlačítek je podrobněji vysvětleno ve videu níže.

Nvidia Shield mapování gamepadu Jak vypadá mapování tlačítek na konzoli Shield

Nvidia Shield mapování gamepadu

Nvidia Shield mapování gamepadu

Technologie

V této kapitole si představíme několik zajímavých technologií konzole Shield.

Hraní PC her na Shieldu prostřednictvím živého streamování obrazu

S konzolí Shield můžete hrát kromě Android her také hry z vašeho stolního počítače. Tato technologie je založena na živém streamování obrazu z PC do Shieldu a využít jí můžete pouze tehdy, pokud vlastníte grafickou kartou GeForce GTX 650 (a výše).

Nvidia shield streamování pc her Na Shieldu můžete hrát i PC hry

Ostatní potřebné parametry naleznete níže.

Požadavky pro PC streamování her

•  Procesor: Intel Core i3-2100 3.1GHz nebo AMD Athlon II X4 630 2.8GHz nebo vyšší
  •  Operační paměť: 4GB a výše
  •  Software: GeForce Experience (tento software je ke stažení zcela zdarma)
  •  Operační systém: Windows 8 nebo Windows 7
  •  Routery: 802.11a/g router (minumum).  802.11n dual band router (doporučený).  Ze oficiálních stránek Shieldu lze dokoupit jeden z doporučených routerů pro PC Streamování.
  •  Stažením softwaru Geforce Experience zjistíte, zda je váš PC připraven na streamování či nikoliv

Ukázka hry Crysis 2 na konzoli Shield skrze streamování obrazu

NVIDIA SHIELD playing Crysis 2

NVIDIA SHIELD playing Crysis 2

Screen Mirroring s NVIDIA SHIELD Miracast

Díky funkce Screen Mirroring můžete bezdrátově streamovat video a audio do kompatibilního adaptéru nebo displeje, například televizoru. Tato technologie je demonstrována ve videu níže.

nvidia shield screen mirroring Nvidia Shield podporuje bezdrátové sdílení obrazu

NVIDIA SHIELD Miracast Wireless Display Streaming – PC Perspective

NVIDIA SHIELD Miracast Wireless Display Streaming - PC Perspective

Lokální multiplayer bez Wi-Fi

2 Shieldy spolu dokážou hrát multiplayer hry bez Wi-Fi. To ovšem podporují pouze vybrané tituly.

nvidia shields lokální multiplayer 2 Shieldy spolu dokážou hrát bez připojení k Internetu

Propojení s televizí pomocí HDMI

Pokud nedisponujete adaptérem pro bezdrátové propojení Shieldu s Televizí (monitorem), můžete využít HDMI kabel. Ten lze dokoupit za relativně nízkou cenu. K takto připojenému shieldu můžete spárovat bezdrátový gamepad, pohodlně se usadit na gauč a hrát do zblbnutí :).

Konektivita

Wi-Fi, Bluetooth

Jelikož Shield nemá datové sítě ani NFC, musíte se spokojit s Wi-Fi a Bluetoothem. Wi-Fi funguje na výbornou. Zaznamenali jsme velmi rychlou dobu připojení, ale také dobrý signál. Na internetu jsme brouzdali celé dny a ani jednou jsme nenarazili na nějaký problém. Také Bluetooth nevykazoval žádné problémy a tak můžete vesele posílat fotky a soubory, nebo zařízení spárovat s chytrými náramky.

Připojení k počítači

Po připojení k počítači nejste dotázání na žádné možnosti a jste automaticky připojeni pomocí MTP protokolu.

Baterie a výdrž

V samotném zařízení se skrývají baterie, které dohromady tvoří 7350 mAh. Při využívání internetu a občasném hraní vydrží Shield i několik dní, pokud byste si ale chtěli dát herní maratón, tak vám musíme sdělit, že v našem testu vydržel Shield při hraní hry GTA 3 8 hodin (což ale není vůbec špatné) Výdrž se samozřejmě odvíjí podle náročnosti her. Zpětné dobytí zařízení do 100 % zabere téměř pět hodin, což sice není úplně krátká doba, ale při zmiňované kapacitě baterie ne zase tak překvapující.

nvidia shield výdrž baterie Takto si počínala konzole Shield při hraní náročné 3D hry

Uživatelské prostředí

Konzole Shield nabídne téměř čistý operační systém Android Jelly Bean ve verzi 4.3. V uživatelském prostředí konzole Shield nalezneme některé Nvidia prvky, jako například speciální rozhraní s Tegra hrami, obchodem her a streamováním PC her. Jako další zajímavá vychytávka se jeví virtuální myš, kterou jsme vám ukázali ve videu níže. Prostředí Androidu 4.3 na Shieldu je opravdu odladěné a plynulé.

nvidia shield prostředí systému

nvidia shield galerie

nvidia shield notifikační lišta

nvidia shield virtuální myš

nvidia shield hry

nvidia shield informace o systému

Multimédia a softwarová výbava

Na Shieldovském HD displeji můžete sledovat filmy až 15 hodin (z plně nabité konzole). Vestavěný video přehrávač dokonce podporuje i formáty MKV a FLV. Sledování filmů a dalších videí je s konzolí Shield opravdu pohodlné. Jednak proto, že konzoli můžete jednoduše položit a natočit displej do téměř libovolné polohy, ale také díky skvělým stereo reproduktorům. Z hlediska audia se nabízí klasická služba Google Play Music. Alternativních hudebních přehrávačů jsou v obchodě Play tisíce, pokud tedy nejste spokojeni s vestavěnou službou, můžete ji hravě nahradit. Od toho je přece Android. Co se týče aplikací, znovu zmíníme, že Android v konzoli Shield je v převážné většině „čistý“. Neobsahuje mnoho zbytečných aplikací, a proto v konzoli naleznete pouze „zdravý“ základ. Přesvědčit se o tom můžete na screenshotech níže, kde kromě několika základních a doinstalovaných her uvidíte i předinstalované aplikace.

Nvidia Shield předinstalované aplikace Nvidia Shield předinstalované aplikace

Nvidia Shield předinstalované aplikace 2 Nvidia Shield předinstalované aplikace

GPS

GPS na Shieldu je relativně zbytečnou funkcí. Jako navigace do automobilu, nebo při pěších túrách je zařízení nepraktické. Obzvlášť, když Shield nenabízí žádné datové připojení. Pokud ale do Shieldu stáhnete nějaké off-line mapy, rozhodně vás nezklame a jako nouzové řešení poslouží skvěle. Hledání polohy je záležitostí několika vteřin a na cestách se Shieldem neztratíte.

Kdy, kde a za kolik?

Jestliže jste byli z dosavadního počteníčka (a pokoukáníčka) nadšeni, teď vás budeme muset zklamat. Konzoli Nvidia Shield v Tuzemsku nekoupíte. Jediným způsobem, jak získat konzoli Shield je ten, že si ji necháte dovézt někým z USA. V oficiálním obchodě Shield lze konzoli Shield pořídit za 249 dolarů (v přepočtu cca 4900 Kč). Kromě Shieldu samotného lze dokoupit také obal za 39,99 dolarů (cca 800 Kč) a 2 horní štíty v odlišném provedení (19,99/ks, cca 400 Kč).

nvidia shield obchod Konzoli Shield si můžete koupit na oficiálních stránkách Nvidie

Resumé

Na otázku, zda se vyplatí koupit (pokud tedy máte možnost dovozu) konzoli Shield, odpovíme „Ano“. Ptáte se proč? Odpověď bude vcelku stručná. Nvidia Shield je skvěle vybavená herní konzole za rozumnou cenu. Kdyby se Shield prodával za dvojnásobek stávající ceny, asi bychom tak pozitivní nebyli. Jenže cca 5000 Kč za zařízení s procesorem Tegra 4 a 2 GB operační paměti RAM je už jen z principu skvělá nabídka, a to bez ohledu na to, co dalšího Shield dokáže. Už jen proto lze Shieldu odpustit jeho drobné nedostatky (více v závěrečném hodnocení). Hraní her s Shieldem je opravdová lahůdka, obzvláště pak FPS tituly. Her optimalizovaných pro gamepad Shield je spousta, ostatní lze hravě namapovat. Shield kromě hraní her také poslouží pro pohodlnou konzumaci audiovizuálního obsahu, a to především díky skvělé výdrži baterie, nastavitelnému displeji a kvalitním stereo reproduktorům. Jestliže patříte mezi vášnivé hráče Android her, rozhodně vám tuto konzoli doporučujeme.

Klady

+ skvělý výkon
+ gamepad pro pohodlné hraní