Huawei Mate 50 Pro recenze: s nepřízní osudu se pere statečně

Huawei Mate 50 Pro recenze

Huawei letos po dvouleté pauze konečně představil další generaci své špičkové řady Mate. Výrobce se pak jejím prostřednictvím snaží mimo jiné dokázat, že i přes mnohokrát omílané americké sankce dokáže produkovat skutečně špičkové smartphony. Zda se mu to povedlo prozradí následující recenze Huawei Mate 50 Pro.

Obsah recenze Huawei Mate 50 Pro

Obsah balení Huawei Mate 50 Pro

Smartphone Huawei Mate 50 Pro dorazil na test v elegantní černé krabičce. Její větší rozměry sice na první pohled dávají menší naději v trochu bohatší obsah balení, nicméně jediný bonus uvnitř je silikonový obal a na displeji telefonu již aplikovaná hydrogelová fólie. Na druhou stranu, vzhledem ke „strategii“ některých výrobců by za bonus v balení bylo teoreticky možné pokládat i přítomný 66W nabíjecí adaptér. Běžná dávka manuálů, sponka pro vytažení šuplíčku na SIM a USB-C kabel jsou pak samozřejmostí.

Huawei Mate 50 Pro obsah balení

Konstrukce hodná TOP modelu

Že je Huawei Mate 50 Pro TOP modelem každým coulem dává tento smartphone jasně najevo již při prvním kontaktu s ním. Dvojnásob to přitom platí u testované oranžovo-zlaté varianty. Ta totiž, vedle neokoukaného barevného provedení, nabízí záda z eko kůže. Ta působí na dotek velmi příjemně a krom toho, že se smartphone opravdu pohodlně drží pochopitelně záda nelákají otisky a nečistoty ani zdaleka tak, jako dnes velmi populární sklo. Za zmínku však stojí, že toto testované provedení je exkluzivní pro nejvyšší 8 / 512GB paměťovou variantu smartphonu, která u nás aktuálně ani není běžně dostupná. V obchodech tak narazíte na černou nebo stříbrnou verzi se skleněnými zády. Zde pak výrobce využívá na obou stranách smartphonu vlastní tvrzené sklo Huawei Kunlun Glass, které by se v odolnosti vůči pádu a poškrábání mělo vyrovnat i nejlepším tvrzeným sklům konkurence.

Huawei Mate 50 Pro IP68

Vedle zmíněné eko kůže pak úchopu napomáhají také příjemně zaoblené hrany zadního krytu. Trochu paradoxně pak musím ocenit kovový prstenec modulu fotoaparátů, jehož vyčnívání nad povrch zad obvykle u smartphonů sklízí spíše kritiku. Zde si o něj lze pohodlně opřít ukazováček s vědomím, že objektivy jsou stále v dostatečné vzdálenosti a nehrozí jejich zašpinění. Každý objektiv má okolo sebe ještě malý kroužek, chránící jeho sklo před poškozením při položení na stůl. Vzhledem k symetrickému umístění ve středu smartphonu se pak Huawei Mate 50 Pro ani příliš nekolébá na stole. Vedle zmíněného prstence je pak kovový pochopitelně také ještě rámeček smartphonu – ten je v tomto případě vyveden v lesklé povrchové úpravě.

Huawei Mate 50 Pro kožená záda

Na boční rámeček pak plynule navazuje krycí sklo po okrajích zaobleného displeje. Zaoblení je zde spíše decentní a za dobu testování jsem neměl sebemenší problém s nechtěnými doteky. Díky povedené ergonomii a jen minimálních okrajům okolo displeje pak Mate 50 Pro s 6,74″ displejem na první pohled působí menším dojmem, než jaký ve skutečnosti je. Rozměry telefonu činí 162,1 x 75,5 x 8,5 mm. Vzhledem k hmotnosti 205 gramů je pak telefon v rukou rozhodně cítit, vzhledem k použitým materiálům je však hmotnost zcela v normě. Opomenout pak nesmím ani přítomnost certifikace IP68 deklarující odolnost vůči vodě a prachu.

Čtečka otisků a rozpoznávání obličeje

Smartphony Huawei Mate již od modelu 20 Pro využívají pro biometrické zabezpečení nejen čtečku otisků prstů integrovanou v displeji, ale také 3D ToF snímač pro rozpoznání obličeje. Ten je, spolu se sluchátkovým reproduktorem a selfie kamerkou, umístěn v masivním výřezu v displeji. Po naskenování obličeje pak trvá odemknutí smartphonu touto metodou přibližně vteřinu. Snímač si obvykle hravě poradil i s odemknutím telefonu v noci a nezmátl jsem jej ani sundáním brýlí nebo různým rozsahem úhlů vůči obličeji.

Huawei Mate 50 Pro rozpoznání obličeje

Přesto se mi občas stalo, že i za dobrého světla a při přímém pohledu na displej telefonu trvalo rozpoznání obličeje z nějakého důvodu i 2-3 vteřiny. Samotné odemknutí telefonu pak funguje tak, že po rozpoznání obličeje stačí potáhnout prstem po zamykací obrazovce. Snímač otisků pod displejem je pak optický a funguje o kousek rychleji a spolehlivěji než rozpoznání obličeje. Stále je však malinký kousek za nejnovějšími ultrazvukovými snímači konkurence. V zásadě tedy obě metody biometrického zabezpečení fungují sami o sobě dobře, trochu paradoxně se však občas mezi sebou tlučou.

Huawei Mate 50 Pro rozměry

Jde do jisté míry o otázku zvyku, ale během testování se mi vcelku pravidelně stávalo, že jsem chtěl telefon odemknout otiskem prstu a namísto toho jsem jen čekal, protože ten se mezitím odemknul obličejem a snímač otisků se mezitím deaktivoval. Během testování jsem přišel na dva způsoby, jak tomuto problému  předcházet. Prvním vypnutí funkce probuzení telefonu zvednutím, takže se neodemkne během „cesty“ palce ke čtečce. Druhý je pak automatické odemknutí po rozpoznání obličeje, bez nutnosti swipu. Víc bych však ocenil, pokud by snímač otisků zůstával aktivní dokud telefon zcela neodemknu a já tak nemusel myslet na to, zda mám prst přiložit nebo s ním táhnout. Pak bych jen profitoval z toho, že jednou je pro mě pohodlnější použít čtečku otisků a podruhé zase rozpoznání obličeje, což je neoddiskutovatelné plus.

Nekompromisní obraz i zvuk

Jak jsem již zmínil o pár odstavců výše, Huawei Mate 50 Pro využívá 6,74″ OLED panel se zahnutými okraji. Pochopitelně mu nechybí vyšší obnovovací frekvence, zde konkrétně 120Hz, ani podpora HDR10+. Vše korunuje vysoké rozlišení 2 616 x 1 212 px, díky které displej nabídne jemnost obrazu 428 ppi. Vzhledem k tomu, že se jedná o 10-bit panel, zvládne zobrazit až miliardu barev. A barevnou reprodukci si pochopitelně můžete přizpůsobit obrazu svému v nastavení. Připravené jsou profily odpovídající DCI-P3 a sRGB barevnému spektru a vedle živosti barev si můžete upravit i jejich teplotu. Maximální jas je skvělý a displej je čitelný i za slunečného dne. Díky PWM regulaci jasu o frekvenci 1440Hz se pak můžete spolehnout na nízký noční jas bez nepříjemného blikání podsvícení.

Huawei Mate 50 Pro OLED displej

Snad jediné, co lze použitému displeji vytknout je, že se nejedná o LTPO panel s plynulou regulací obnovovací frekvence. Dynamická obnovovací frekvence displeje je zde sice přítomna, funguje však pouze ve třech stupních – 60, 90 a 120 Hz. Druhou výtku pak směřuji k opravdu masivnímu výřezu v displeji, se kterým se sice dá žít, ale řadě uživatelů může překážet. Kde již prakticky není prostor pro stížnosti jsou hlasité reproduktory. Nejedná se sice o plnohodnotné stereo ale o „hybridní“ systém využívající telefonní reproduktor. Ten se stará především o výšky, zatímco hlasitý reproduktor na spodní hraně obstará zbylé zvukové složky. Ve výsledku pak získáte čistý a překvapivě bohatý zvuk.

Qualcomm inside

Jak si možná vzpomenete, Huawei u svých TOP řad již několik let nasazoval vlastní čipová řešení, Mate 50 Pro se však spoléhá na čipset od amerického Qualcommu. Konkrétní důvody výrobce sice oficiálně nepotvrdil, můžeme se však domnívat, že to souvisí se sankcemi, globálnímu výpadku dodávek čipů a v neposlední řadě patrně i s covidovou situací. Nicméně, Snapdragon 8+ Gen 1 je určitě více než důstojnou náhradou. Pochopitelně se však jedná o pro Huawei upravenou 4G verzi. V případě testovaného kousku pak byl čipset doplněn 8 GB LPDDR5 RAM a 512GB UFS 3.1 úložištěm. Asi netřeba dodávat, že telefonu nečiní problém žádná současná hra. Bohužel trochu problém je termální management. Zatímco při běžném používání není žádné zahřívání patrné, při hraní her je podstatně citelnější. Ve stress testu 3DMarku pak došlo k throttlingu a telefon si pak odnesl nepříliš lichotivé skóre stability 35%. Nutno však podotknout, že kožená záda testované varianty v odvodu tepla zajisté příliš nepřispěla.

Huawei Mate 50 Pro benchmarky:

• AnTuTu – 889 383 bodů
  • GeekBench 5 Single core test – 893 bodů
  • GeekBench 5 Multi core test –  2975 bodů
  • 3DMark Wild Life Extreme – 2 731 bodů

Výdrž baterie Huawei Mate 50 Pro překvapí

Uvnitř špičkově zpracovaného smartphonu se ukrývá baterie o kapacitě 4 700mAh. To je spíše průměrná hodnota, ze které si v současnosti nikdo na zadek určitě nesedne. Nicméně i přes to patří výdrž baterie k pozitivům Huawei Mate 50 Pro. V první řadě musím pochválit skvělou optimalizaci spotřeby telefonu v nečinnosti, kdy stav nabití baterie klesá opravdu jen velmi pozvolna. Při aktivním používání telefon zvládal řady mailů, komunikace přes instant messengery, pár hodin poslechu hudby s vypnutým displejem, testování fotoaparátu, trochu telefonování i sledování YouTube videí s celkovým časem zapnuté obrazovky okolo 7 hodin. Nabíjení originálním 66W nabíjením zabere z 15 na 100% přibližně 35 minut. K dispozici je pak i rychlé, 50W bezdrátové nabíjení, které jsem ale bohužel neměl jak vyzkoušet.

Huawei Mate 50 Pro logo

Ve znamení Huawei Mobile Services

Asi netřeba dokola opakovat, že pod vlivem amerických sankcí se vedle 5G musí smartphony Huawei obejít také bez Google služeb a to včetně Obchodu Play a několika velmi populárních aplikací jako například Facebook, Instagram, Messenger či Whatsapp. Například ale aplikace od Microsoftu v Huawei AppGallery, což je náhrada za Obchod Play, standardně naleznete. Ona celkově je situace s Huawei AppGallery poměrně zajímavá. Vedle toho, že zde najdete ke stažení aplikace umístěné do tohoto obchodu vývojáři stejně jako třeba do zmíněného Ochodu Play, zde můžete přímo stahovat .apk soubory z jiných zdrojů. U některých aplikací to funguje tak, že vás AppGallery přesměruje na důvěryhodnou webovou stránku, kde soubor stáhnete. Jindy zase stahujete přímo v aplikaci aplikačního obchodu od Huawei, ale následně musíte potvrdit ruční instalaci aplikace.

Huawei Mate 50 Pro aktualizace

Ostatně, pokud uvažujete nad koupí jakéhokoli smartphonu Huawei a chcete si ověřit, které aplikace jsou na něj oficiálně dostupné, není nic snazšího, než zamířit do webové verze AppGallery. Že se Huawei opravdu snaží, aby na jeho smartphonech uživatelům Androidu nic nechybělo pak dokazují i další součásti Huawei Mobile Services. Za zmínku rozhodně stojí aplikace Huawei Peněženka, která představuje plnohodnotnou náhradu Google Peněženky. Máte díky ní na dosah ruky všechny své věrnostní karty a především díky jejímu propojení se službou Curve můžete s Huawei Mate 50 Pro platit u terminálů prostřednictvím NFC. Vyzdvihnout si zaslouží i kvalitní alternativa k navigaci Google Mapy. Všechna potřebná data jsou pak synchronizována prostřednictvím služby Huawei Cloud. Ta umožňuje i zálohování galerie a nabízí i službu najít zařízení. V základu pak každý uživatel dostane 5GB prostor s možností přikoupení většího.

Ale co když jste „chyceni“ v ekosystému Googlu a nehodláte jej opouštět? Inu i zde je řada možností a záleží co konkrétně z portfolia Googlu na telefonu chcete. Například takové YouTube funguje dobře i na webu a existují pro něj alternativní aplikace, zrovna tak  YouTube Music. Pro většinu aplikací od Googlu je však neocenitelným pomocníkem aplikace Gspace, která v podstatě emuluje smartphone s GMS a umožňuje vám plný přístup do Obchodu Play. Takto nainstalované aplikace pak běží pod aplikací Gspace a spouští se buď ze zmíněné aplikace nebo ze zástupců přidaných na plochu. Většina takto nainstalovaných aplikací fungovala dobře, nicméně například synchronizace s poznámkami Keep mi nefungovala. Zrovna tak jsem se setkával s ukončováním chromu a ztrátou otevřených záložek či nechtěným odhlašováním z webů a s občasnými problémy s výkonem v těchto aplikacích. Navíc jsem ani nepřišel na žádný spolehlivý neoficiální způsob jak s telefonem rozběhnout Android Auto.

EMUI 13 kam se podíváš

Huawei Mate 50 Pro běží na operačním systému Android 12, ten je však prakticky dokonale překryt prostředím EMUI 13. To je na první pohled po stránce vzhledu takřka identické s předešlou verzí, nicméně celá řada změn a vylepšení se udála pod povrchem a není tak na první pohled vidět. Změn se dočkal například launcher. Ten stále nabízí řazení aplikací na jednotlivé plochy nebo do menu aplikací. Nově se však naučil stohovat widgety na sebe, vyskládáním vedle sebe z nich vytvořit jeden celek či vytvářet chytré složky o různých velikostech. Zajímavou funkcí jsou také widgety, které zobrazíte potažením prstu směrem dolů přes ikonu aplikace. Že je zobrazení takovéhoto widgetu aplikace schopna pak indikuje tenká čára pod ní.

Celý systém se snaží působit svěže a až minimalisticky a prostupují jej povedené (a krásně plynulé) animace. Pokud by se vám však výchozí vzhled EMUI 13 nezamlouval, není nic snazšího, než si jej upravit pomocí témat. Ty navíc můžete i různě kombinovat. Není tak problém použít pro dané téma jinou sadu ikon aplikací a jiný font písma. Aby toho nebylo málo, stáhnout si můžete také další témata pro Allways on Display a nastavit „magazínovou“ tapetu zamykací obrazovky, které se vám bude po každém odemknutí telefonu měnit. Chybět pak nesmí ani práce s aplikacemi v plovoucích oknech. Takto spustit aplikaci přitom můžete z postranního panelu, který se vyvolá přidržením prstu po provedení gesta zpět.

Huawei patří mezi několik málo výrobců, kteří u svých špičkových smartphonů nabízí také desktopový režim – stačí připojit USB-C dock s monitorem, klávesnicí a myší a z vašeho smartphonu se stane počítač běžící na Androidu. A vlastně ani tu klávesnici s myší nutně nepotřebujete. Jejich práci totiž dokáže zastat i displej telefonu. V neposlední řadě pak musím pár slov věnovat také optimalizaci. Zde se však dá říct jen, že odpovídá kategorii TOP modelů. Vše funguje velmi rychle, animace jsou krásně plynulé a nesetkal jsem se ani s problémy se stabilitou. Jediné, co zde občas nefunguje optimálně jsou tak pouze zmiňované aplikace nainstalované přes Gspace.

Fotoaparát patřící mezi špičku

Také v oblasti fotografování si Huawei se svým Mate 50 Pro myslí na posty nejvyšší. Dopomoci mu k tomu přitom mají tři fotoaparáty. Ten primární využívá dobře známý, a nutno říct i povedený, čip Sony IMX766 s 50MPx rozlišením doplněný o optickou stabilizaci a objektiv s variabilní clonou. Ta zde má navíc opravdu široký rozsah f/1.4 až f/4.0 a především její hodnota lze měnit v deseti úrovních – což až dosud žádný smartphone nenabídl. Dále zde máme fotoaparát s 3,5x optickým zoomem. Ten využívá rovněž již mnohokrát prověřený snímač, tentokrát ovšem jde o čip OmniVision OV64B, který vcelku běžně slouží jako primární u smartphonů střední třídy. I zde pak můžete počítat s podporou OIS.

Huawei Mate 50 Pro

Malinko stranou pak stojí 13MPx ultraširoký fotoaparát, nicméně i ten dokáže zaujmout a to automatickým ostřením, díky tomu se perfektně hodí pro pořizování makro snímků. To však není zdaleka všechna fotovýbava ukrytá na zádech Huawei Mate 50 Pro. Dále zde totiž máme ještě „multispektrální“ senzor, který má zajišťovat, že snímky budou barevně co možná nejvěrnější. Společnost mu dělá ještě laserové přisvícení, které pomáhá všem zmíněným fotoaparátům v automatickém ostření a nechybí pochopitelně ani dvoutónové LED přisvícení.

• 50MPx primární fotoaparát, f/1,4-4,0, 1/1,56″, velikost pixelů 1,0 µm, OIS, PDAF
  • 65MPx telefoto s 3,5x optickým zoomem, f/3,5, 1/2″ velikost pixelů 0,7 µm, OIS, PDAF
  • 13MPx ultraširokoúhlý 120°, f/2,2, velikost pixelů 1,4 µm, PDAF

Fotografie z primárního fotoaparátu

Kde jinde začít hodnotit fotografické schopnosti Huawei Mate 50 Pro než u primárního fotoaparátu a jeho variabilní clony. Díky té objektiv telefonu zvládne za špatných světelných podmínek dostat ke snímači více světla a naopak za dobrých světelných podmínek zajistit vyšší hloubku ostrosti. Ruční nastavení clony pochopitelně nechybí ani v aplikaci fotoaparátu. Vedle ručního režimu je hrátkám s ní vyhrazen režim, kdy uživatel přebírá kontrolu právě jen nad clonou a o zbytek se i nadále stará automatika. Můžete tak třeba pořídit snímky s výrazným bokeh efektem, nebo mít zaostřenou větší plochu snímku.

Na kvalitu snímků z primárního fotoaparátu pak nemohu mít jedinou stížnost. Snímky vynikají množstvím detailů a naopak prakticky absencí šumu. Skvěle funguje i vyvážení bílé a také barevné podání je konstantní a věrné. Na své si přijdete i pokud často fotíte portrétní snímky. I pro ty platí vše výše zmíněné, navíc zde opravdu skvěle funguje detekce hran a rozmazání pozadí působí přirozeně.

Chválou nebudu šetřit ani v případě nočních snímků, které jsou již v automatickém režimu skvělé. Snímky jsou dostatečně prosvětlené, plné detailů a s překvapivě dobrým kontrastem a barevnou věrností. I díky variabilní cloně – v noci telefon pochopitelně používá nejsvětlejší f/1.4 – se ani při poměrně nízkém času expozice nedostavuje šum. Pokud se pak ještě rozhodnete aktivovat noční režim, dočkáte se ještě většího množství detailů a na snímcích je znát i lepší práce se světly a stíny. V tomto režimu má však telefon při některých scénách tendence dělat z noci den a snímky tak občas působí nerealisticky.

Fotografie z fotoaparátu s optickým zoomem

Také na fotoaparát s 3,5násobným zoomem nemohu jinak, než pět chválu. I zde dostanete snímky s vysokým dynamickým rozsahem a věrným barevným podáním. Snímky jsou krásně ostré a plné detailů. Díky vysokému rozlišení snímače pak umí Huawei Mate 50 Pro pořizovat až 7x přiblížené snímky bez výraznější ztráty kvality, pouze s přijatelnou ztrátou ostrosti. Při 10x zoomu pak ke slovu přichází upscaling dopočítávající rozlišení do 16MPx.

Za horšího světla je již patrný šum schovaný za efekt olejomalby a citelněji upadá také ostrost snímků. I tak je ale až neuvěřitelné, jak dobře tyto hybridní snímky vzhledem k vysokému přiblížení vypadají. Pro 3,5x přiblížené snímky pak telefon používá digitální zoom z primárního fotoaparátu. Přesto, i zde lze použít noční režim ve spojení s dedikovaným fotoaparátem s optickým přiblížením.

Fotografie z ultraširokoúhlého fotoaparátu

Huawei Mate 50 Pro nabízí fotoaparát s jedním z nějširších úhlů záběru mezi smarphony. Zároveň tu však u 120° záběru funguje až překvapivě dobře korekce efektu rybího oka, kdy je fotografie pěkně ostrá po celé ploše, včetně rohů. Úrovní detailů i šumu jej možná některé ultraširoké fotoaparáty konkurenčních TOP modelů, nicméně vyloženě kritiku si v tomto ohledu také nezaslouží. Pochválit pak musím ještě dynamický rozsah a barevné podání snímků. Díky přítomnosti automatického ostření pak z ultraširokého fotoaparátu získáte také kvalitní makro snímky ze vzdálenosti od 3 cm.

Kde mě ultraširoký fotoaparát příliš nepřesvědčil jsou noční snímky. Zde je prakticky nutností používat noční režim, jinak dostanete sice prosvětlené, nicméně rozmazané snímky s citelným šumem. I při aktivním nočním režimu jsem se však nejednou setkal s tím, že telefon nedokázal snímek správně zaostřit.

Video

Huawei Mate 50 Pro – ukázka videa [4k, 60 fps]

Huawei Mate 50 Pro - ukázka videa [4k, 60 fps]

Huawei Mate 50 Pro – ukázka videa [4k, 30fps, HDR]

Huawei Mate 50 Pro - ukázka videa [4k, 30fps, HDR]

Huawei Mate 50 Pro – ukázka nočního videa [4k, 30fps]

Huawei Mate 50 Pro - ukázka nočního videa [4k, 30fps]

Cena Huawei Mate 50 Pro

Huawei Mate 50 Pro na našem trhu aktuálně pořídíte za 31 999 Kč s DPH a pokud si pospíšíte, do 13.11.2022 ke smartphonu zdarma dostanete také chytré hodinky Huawei Watch GT 3. Jedná se však o „základní“ 8 / 256GB variantu se skleněnými zády. O dostupnosti testované varianty se zády z umělé kůže a 8 / 512GB pamětí na našem trhu bohužel aktuálně nemáme informace.

Huawei Mate 50 Pro

Závěr recenze Huawei Mate 50 Pro

Nový Huawei Mate 50 Pro je po stránce hardwaru naprosto špičkovým smartphonem, který na současném trhu nemá mnoho rovnocenných konkurentů. Nejen, že nabídne špičkový výkon, skvělý displej, hlasité a kvalitní reproduktory. Navíc disponuje, jestli ne nejlepší, tak jednou z nejlepších soustavou fotoaparátů, dvojí možností bezpečného biometrického zabezpečení a v neposlední řadě také zpracováním, které dává vědět, že v rukou netřímáte jen tak obyčejný smartphone. V neposlední řadě mě také mile překvapila výdrž na jedno nabití, která patří mezi TOP modely k tomu nejlepšímu na současném trhu.

Bohužel, obávám se, že absence podpory sítí páté generace může být pro řadu uživatelů u smartphonu s cenou přes 30 tisíc neakceptovatelná. Co se softwaru týče, zde hodně záleží, jak moc jste chyceni v sítích služeb Googlu. Pokud vám stačí přístup k Gmailu a YouTube, budou na vás mít omezení jen malý vliv. Huawei si totiž dal záležet aby nabídl alternativu téměř ke každé službě giganta z Mountain View. Některé sice možná ještě trpí dětskými nemocemi, v zásadě jsou ale všechny více než použitelné. Byť existuje řada alternativních způsobů, jak do telefonu dostat i nepodporované služby, nelze se však zcela spolehnout, že budou fungovat navěky. Nemluvě o tom, že například pro Android Auto zde alternativa aktuálně není žádná.

+ špičkové fotoaparáty
+ vysoký výkon
+ kvalitní displej