Proč Chytré karty Google ztratily původní směr?

Proč-Chytré-karty-Google-ztratily-svůj-směr2

Chytré karty Google byly svého času jakousi vlajkovou lodí toho, co Google dokáže nabídnout svým zákazníkům. Dnes se při pohledu na ně neubráníme přinejmenším rozpačitým pocitům. Z určitého úhlu pohledu to totiž vypadá, jako by vyhledávací gigant ztratil původní směr a vydal se úplně jinou cestou.

Obsah článku


Abychom pochopili celkový kontext, musíme se vrátit do roku 2012, kdy byl představen Android 4.1 Jelly Bean. Jeho součástí byl také „inteligentní osobní asistent“ Google Now. Funkci bylo v té době možné považovat za reakci na konkurenční Cortanu od Microsoftu či Siri od Apple. Ve své podstatě se jednalo o vylepšení původního produktu Hlasové vyhledávání Google.

Apple iPhone Siri John Malkovich TV Commercial

Apple iPhone Siri John Malkovich TV Commercial


Čistý design, personalizované informace

Součástí vizuálního rozhraní se staly karty v té době novém designovém stylu Material Design. Ty zobrazovaly informace, které by uživatele mohly zajímat. Google zde takřka dokonale využil informací, které sbíral od uživatelů na základě jejich aktivit a používaných služeb.

V dobové recenzi Nexusu 4 jsme psali: „Google už není jen vyhledávání na webu a v rámci aplikací. Hlavním tahákem této sekce je inteligentní asistent Google Now, který poskytuje užitečné informace s ohledem na čas a místo, kde se právě nacházíte. Pokud například na cestě do práce nastaly dopravní komplikace, asistent vás s předstihem upozorní, že byste měli vyjet o něco dříve. Součástí jsou také informace o počasí, včetně předpovědi, následující události kalendáře, či upozornění na narozeniny vašich přátel z Google+.“ Aplikace se usídlila přímo v launcheru, a to konkrétně na levé domovské obrazovce, kde jí patřila samostatná „plocha“.

Nexus 4 : Google Now (TV ad)

Nexus 4 : Google Now (TV ad)

Postupem času se pro Google Now vžil český ekvivalent Chytré karty Google. Vyhledávací gigant měl v té době skutečně vysoké ambice. Média tento produkt označovala například jako „budoucnost prediktivního vyhledávání“ či „službu, která najde důležité informace ještě předtím, než je uživatel začne hledat“. Chytré karty Google se staly silnou a hlasitě propagovanou zbraní Androidu. Vyhledávací gigant zde měl jednu zásadní výhodu proti konkurenci: zužitkovával informace, které mu jeho uživatelé sami a dobrovolně poskytli.

Znal tedy obsah pošty (a s ním například informace o potvrzených rezervacích, letenkách, objednávkách, …), naplánované schůzky v kalendáři, historii vyhledávání i navštívených stránek. Věděl i to, kde se uživatel aktuálně nachází, kudy zpravidla cestuje a jakým způsobem se dopravuje. Dá se říci, že uživatelé s Googlem sdíleli, prožívali a plánovali svůj život. On jim za to na oplátku poskytoval relevantní informace s ohledem na místo, čas a další faktory.

Dejte nám svá data, my vám z nich umícháme koktejl!

Z nasbíraných dat dokázal Google namixovat personalizované informace a predikovat, co by mohlo uživatele zajímat. Google tak například ví, že každý všední den jezdíte do práce tak, abyste dorazili na osmou hodinu. Protože zná vaši obvyklou trasu, dokáže na základě aktuálních dopravních informací (získaných od dalších svých uživatelů) předpovědět, jak dlouho vám potrvá cesta a případně varovat, pokud hrozí komplikace v podobě zpoždění.

Svým způsobem je to děsivé, jak hluboko do našich životů „Velký bratr“ vidí. Ale dokud vše využívá v náš prospěch, má mince i svou druhou stranu v podobě relevantních informací. Uživatelé v některých zemích se tak mohou například dozvědět podrobnosti o letu, který hledali na počítači, či obdržet upozornění na zpoždění letadla, protože Google z Gmailu ví o potvrzené rezervaci. Dokáže také poradit, kdy byste měli vyjet do práce, nebo jak dlouho vám potrvá cesta na následující schůzku. Postupem času pak přibyla podpora vybraných aplikací třetích stran, nicméně v praxi se prakticky nijak neprojevila.

Z hlediska sběru dat lze Google označit za nejsilnějšího hráče. Asi žádná jiná platforma není schopna sbírat tolik osobních informací, jako Google se svým mobilním operačním systémem, multiplatformním webovým prohlížečem a dalšími aplikacemi. Google má naše kontakty, zálohy fotek, e-maily, kalendář, historii polohy a spoustu dalších dat. Na jejich základě umí vytvořit poměrně přesný profil uživatele. Morální otázku, zda je to dobře, nebo špatně, si každý musí zodpovědět sám. Ostatně nikdo nikoho nenutí používat služby této společnosti – kontakty lze uložit přímo do telefonu, fotky si můžete zálohovat třeba kabelem atd. Na straně druhé ale stojí nesporný komfort, provázanost a jednoduchost použití cloudových služeb této společnosti.

Jak Chytré karty Google ztratily směr

Když si dnes otevřete Chytré karty Google, najdete zde něco úplně jiného, než proud personalizovaných informací. Na hlavní stránce jsou odkazy na články, které by vás mohly zajímat. Ano, výběr článků je prováděn na základě vašich zvolených či vysledovaných zájmů, ale je to opravdu to, co očekáváme od „inteligentního osobního asistenta“? Zatímco původní funkci Chytrých karet v podstatě žádná konkurenční aplikace nenabízí, nejrůznějších agregátorů webového obsahu najdete v Obchodě Play nespočet. Některé nabízejí obsah z uživatelem vybraných kanálů (např. Feedly), další se snaží přizpůsobovat nabízený obsah zájmům uživatele (např. Tapito). V loňském roce například čtenáři našeho webu doporučili hned sedm aplikací na sledování aktualit, novinek a zpráv. Jinými slovy: karty s odkazy na zajímavé články rozhodně nejsou ničím unikátním. Celkově tento krok působí dojmem, jako by Chytré karty Google ztratily svůj dosavadní směr.

První náznak tohoto trendu přišel v prosinci loňského roku. Tehdy jsme změnu popisovali takto: „Možná poněkud překvapivě bude jako výchozí sekce s aktualitami, na které uživatel najde novinky, sportovní výsledky a další odkazy z především zpravodajských serverů. Servírovaný obsah by přitom měl odpovídat individuálním zájmům. Google slibuje, že čím více budete používat jeho aplikaci, tím relevantnější zdroje vám bude poskytovat.“ K definitivnímu rozdělení pak došlo v červenci tohoto roku. O měsíc později pak Google deaktivoval funkci odstranění karty jejím přetažením do strany, čímž vyvolal poměrně negativní reakce uživatelů.

Na hlavní stránce Chytrých karet najdete jen aktuality Na hlavní stránce Chytrých karet najdete jen aktuality

Z hlavní koleje na vedlejší

Všechny sofistikované prediktivní informace tak byly zařazeny do sekundárního panelu pod nicneříkající ikonu. Řada uživatelů (zejména tedy z řad začátečníků) tak poměrně snadno tuto užitečnou funkci přehlédne. V podstatě se dá říci, že namísto prediktivního vyhledávání a servírování kontextových informací je nyní hlavním smyslem celé aplikace konzumace webového obsahu. Jako by Google to, v čem byl opravdu unikátní, přesunul na vedlejší kolej, zatímco na tu hlavní přesunul tuctovou funkci. Zdánlivě banální změna uživatelského rozhraní tak znamenala doslova fatální posun v jejím primárním účelu.

Dá se říci, že postupem času je stále méně a méně důvodů, proč vlastně otevírat Chytré karty Google. Také z hlediska hlasového vyhledávání v anglofonních zemích již existuje poměrně solidní konkurence, takže se uživatelé mohou obrátit na jiné služby. Lze pochopit, že se Google snaží být „prvním místem, které si každý den otevřete“, ale do jisté míry podkopal své vlastní jedinečné silné stránky, které mu mohly pomoci k úspěchu. Zatímco před pěti lety voněly Chytré karty slibnou budoucností, dnes se nelze ubránit pocitu jistého zatuchnutí. Přeci jen sbírka odkazů na zajímavé články není v roce 2017 nic, čím by se taková firma jako Google měla chlubit.

Také si myslíte, že Chytré karty Google ztratily směr? Používali jste je?

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (20)