Blackberry Venice: budoucí legenda, nebo propadák? (víkendová hlasovačka)

blackberry_venice_ico

Když jsme se před třemi týdny v rámci cyklu „Víkendová hlasovačka a diskuze“ ptali našich čtenářů, zda by chtěli mobilní telefon s hardwarovou klávesnicí, dočkali jsme se poměrně překvapivého výsledku: nadpoloviční většina (konkrétně 60 %) by takové zařízení chtěla. Zdá se, že jejich přání bude vyslyšeno v podobě blížícího se smartphonu BlackBerry Venice s operačním systémem Android a výsuvnou hardwarovou klávesnicí.

Většina čtenářů chce smartphone s klávesnicí Většina čtenářů chce smartphone s klávesnicí

V průběhu týdne jsme na sociální síti Google+ zkusili získat pohledy čtenářů na BlackBerry Venice, ze kterých bylo zřejmé, že očekávaná novinka ještě před představením zaujala. Pavel Vodstrčil například napsal: „Cca 2 dny zpátky jsem na něj koukal a slintal jsem u toho.“ Také Libor Šedivý vidí toto zařízení v pozitivním světle: „Konečně telefon s Androidem a klávesnicí, můj svatý grál. :-) Třeba to bude nástupce mé Xperie PRO. Mám ještě dobré Ztko, ale to matlání je otřes na entou. Swype je prostě vražda! Jen na orientaci klávesnice si budu muset zvyknout.“ Redaktor Karel Kilián konstatuje, že „Je to po dlouhé době mobil, ze kterého jsem se posadil na zadek.“

Blackberry Venice: budoucí legenda, nebo propadák? Blackberry Venice: budoucí legenda, nebo propadák?

Pokud na BlackBerry zaznívá nějaká kritika, pak nejčastěji na způsob vysouvání klávesnice – řada uživatelů by ji raději viděla vysouvat do boku (tedy k displeji na šířku). Z tohoto tábora se ozval Lukáš Kymla: „Bohužel klávesnice není na široko. Takhle je aspoň pro mne, o ničem. Ale jinak zajímavý stroj.“

BlackBerry Venice: takový malý šok

Britský technický novinář Nirave Gondhia sepsal pro Android Authority subjektivně pojatý článek I’m excited about the BlackBerry Venice, are you? („Jsem nadšený z BlackBerry Venice, a co vy?“), který byl také impulsem při výběru tohoto tématu pro víkendovou hlasovačku. V úvodu konstatuje (a v tom mu jistě nejen naši čtenáři dají za pravdu), že s rostoucím počtem úniků informací a obrázků připravovaných produktů je těžké prožívat nadšení z očekávaných zařízení, zvláště když se o většině z nich mluví a píše často i dlouho před oficiálním představením.

BlackBerry Venice je v tomto směru přeci jen jiné – je totiž určitým šokem. Asi nikdo nečekal, že tento výrobce, držící se sveřepě své vlastní upadající platformy, vytvoří telefon s Androidem, obrazovkou připomínající Galaxy S6 Edge a ještě k tomu vysouvací hardwarovou klávesnicí.

Postupně uniklo skoro vše, co uniknout mohlo: rendery, snímky, dokonce i videa. Mnozí redaktoři zahraničních serverů již dokonce drželi tento telefon ve svých dlaních. Nirave Gondhia shrnuje své dojmy do pěti bodů:

  • Design – napodobování vzhledu Galaxy S6 Edge není překvapením a předpovídali ho i zástupci Samsungu, s nimiž jsme mluvili na ostravské Android RoadShow. Samozřejmě otázkou je praktické využití zakřiveného displeje – snad v tomto směru BlackBerry přinese něco, co za to bude stát. Zatím jde ještě stále o „vybočení z davu,“ nicméně pokud se zakřivený displej začne objevovat na dalších telefonech, přestane být postupně originální.
  • Klávesnice – v tomto směru je mnoha uživateli BlackBerry považováno za lídra. Jeho klávesnice jsou často označovány jako nejlepší na trhu smartphonů. Od klávesnice BlackBerry Venice se očekává snadné, pohodlné a rychlé psaní. Velmi zajímavou funkcí je v případě tohoto zařízení doteková vrstva, podporující gesta. Uživatel tak například bude moci posouvat obsah stránky pouhým přejížděním prstu po klávesách. Vypadá to jako hodně zajímavá „vychytávka.“
  • BlackBerry Hub – jednotné oznamovací centrum, které umí zobrazit oznámení od e-mailu, kalendáře, instantního kecálka, sociálních aplikací a dalších programů na jednom místě. Dle Gondhii je toto řešení „Zdaleka nejlepším oznamovacím centrem ze všech mobilních zařízení.“
  • Konečně inovace – vývoj mobilních telefonů postupuje po etapách a nutno konstatovat, že v posledních letech není zrovna revoluční. Smartphony jsou si stále podobnější a jen sem tam nějaký výrobce mírně vybočí z řady. Snaha dobýt trh s hardwarovou klávesnicí je sice riskantní experiment, který by se ale mohl vyplatit. Pokud bude o toto zařízení poptávka, pak je téměř jisté, že i další firmy začnou přemýšlet, jakým dalším směrem se ubírat od dnešních standardů. Podíváme-li se na starší tlačítkové telefony, zaznamenáme poměrně značné rozdíly mezi produkty jednotlivých výrobců. Dnes jsou smartphony skoro stejné: dominuje jim velký displej na čelní straně s rámečkem okolo.
  • Možný návrat BlackBerry – pokud si vzpomenete na váš první mobilní telefon, pak je poměrně pravděpodobné, že ho vyrobila buď Nokia, Siemens, Sony Ericsson nebo Research In Motion (RIM), který se v roce 2013 přejmenoval na BlackBerry. Zejména problémy s dodávkami BB10 byly jednou z posledních kapek, jež přispěly k propadu této značky. Určitě by bylo dobré mít na trhu hráče, který bude produkovat nějakým způsobem skutečně jedinečné telefony. A možná jím bude právě BlackBerry.

Hlasovačka: jak hodnotíte BlackBerry Venice?

Samozřejmě si uvědomujeme, že tento telefon ještě patrně nikdo z našich čtenářů neměl v ruce, takže otázka na jeho koupi je přinejmenším předčasná. Ještě neznáme celou řadu faktorů, které jsou při nákupu rozhodující, jako je fotoaparát, výdrž baterie, softwarová výbava a další.

Jak hodnotíte BlackBerry Venice? Jak hodnotíte BlackBerry Venice?

Nicméně jsme přesvědčeni o tom, že je to zařízení, které zaujme, téměř každý fanda Androidu o něm přinejmenším slyšel a má potenciál stát se podobnou legendou, jakou byla na počátku tohoto století Nokia 7110. A nebo se naopak může stát posledním hřebíčkem do rakve BlackBerry. Co si o něm myslíte v tuto chvíli?

[gravityform id=“14″ title=“false“ description=“true“]

V diskuzi pod článkem se můžete podělit o své další dojmy, názory a pocity z dosavadních informací, fotografií a videí BlackBerry Venice.

Hlasovačka z minulého týdne

Před týdnem jsme se ptali, zda naši čtenáři nakupují v Obchodě Play. Ukázalo se, že nadpoloviční většina (konkrétně 55 %) nakupuje, ovšem pouze aplikace. 19 % kupuje kromě aplikací také hudbu a/nebo knihy.

Skoro pětina čtenářů v Obchodě nenakupuje – 14 % protože nechce, 5 % protože z nějakého důvodu nemůže. S ohledem na ceny jistě není překvapením, že filmy nakupuje v Obchodě Play jen 7 % našich čtenářů.

Hlasovačka z minulého týdne Hlasovačka z minulého týdne

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (22)