Xiaomi YU7 vs. Tesla Model Y Juniper: Na papíře máme překvapivého vítěze! Hlavní stránka Zprávičky Xiaomi YU7 v přímém souboji s Teslou Model Y překonává amerického rivala v klíčových parametrech Čínský elektromobil se základní cenou 746 000 Kč (bez DPH) způsobil v Číně nákupní šílenství Kdo si dnes objedná základní verzi, dočká se až za 59 týdnů - Xiaomi plánuje výrazně navýšit výrobní kapacity Sdílejte: Jakub Kárník Publikováno: 5.7.2025 12:00 Žádné komentáře 0 Tesla Model Y, nejprodávanější elektromobil světa, má vážného vyzyvatele. Čínský technologický gigant Xiaomi totiž spustil prodej svého prvního elektrického SUV s označením YU7, a toto vozidlo doslova pobláznilo domácí trh. Už dříve jsme vás informovali o elektrických ambicích společnosti, jejíž portfolio se rozrostlo z chytrých telefonů na téměř vše od vysavačů po myčky nádobí – nyní ale firma míří mnohem výš. Pojďme se podívat, proč YU7 způsobilo v Číně takové pozdvižení a čím skutečně překonává amerického rivala. Elektromobil, který rozpoutal nákupní horečku Překonat Teslu? Čísla mluví jasně Technologická společnost staví auto. A je to znát Kdo si vlastně kupuje auto od výrobce telefonů? Výroba nestíhá, Xiaomi zdvojnásobí kapacity Zamíří YU7 do Evropy? Čelí několika překážkám Tesla má důvod k obavám. Minimálně v Číně Elektromobil, který rozpoutal nákupní horečku Xiaomi oznámilo oficiální ceny a spustilo prodej YU7 minulý týden a okamžitě se ocitlo v situaci, na kterou zřejmě nebylo připraveno. Během pouhých tří minut od zahájení předobjednávek systém zaznamenal více než 200 000 rezervací, přičemž 120 000 z nich bylo podloženo nevratnými zálohami. Po 18 hodinách se počet závazných objednávek vyšplhal na závratných 240 000 kusů – číslo, které by potěšilo i zavedené automobilky. Masivní zájem způsobil něco, co už jsme několik let neviděli – extrémní prodloužení dodacích lhůt. Pokud si dnes objednáte základní model YU7, musíte počítat s čekací dobou 56-59 týdnů. To není překlep – na svůj vůz si počkáte více než rok. Střední varianta YU7 Pro dorazí o něco dříve, za „pouhých“ 50-53 týdnů. Paradoxně nejrychleji se k zákazníkům dostane nejdražší verze YU7 Max, kterou výrobce slibuje dodat za 37-40 týdnů. Překonat Teslu? Čísla mluví jasně Co stojí za tímto nebývalým úspěchem? V první řadě je to kombinace špičkových technických parametrů a překvapivě dostupné ceny. Základní model YU7 startuje na 253 800 jüanech (přibližně 746 000 Kč bez DPH), což je dokonce o 10 000 jüanů méně než u základního Modelu Y od Tesly. Prémiové varianty Pro (279 900 jüanů / 823 000 Kč bez DPH) a Max (329 900 jüanů / 970 000 Kč bez DPH) jsou na tom podobně konkurenceschopně. YU7 je navíc po technické stránce v mnoha ohledech napřed. Jde o prostorné SUV s délkou 4 999 mm a rozvorem 3 000 mm, které nabízí dojezd až 835 kilometrů podle čínské metodiky CLTC (což odpovídá přibližně 670-700 km podle evropské WLTP). To je výrazně více než u Tesly Model Y v základní verzi, která nabízí 500 km dojezdu. Muskova automobilka nabízí nejvyšší dojezd u modelu Long Range s pohonem zadních kol, kde dojezd dle WLTP činí 622 km. Vrcholná varianta YU7 Max AWD disponuje kombinovaným výkonem 508 kW (přibližně 680 koní) a točivým momentem 866 Nm, což stačí na zrychlení z nuly na stovku za pouhých 3,23 sekundy – hodnota, která byla donedávna vyhrazena pouze supersportovním vozům. Xiaomi vsadilo na moderní 800V vysokonapěťovou architekturu, zatímco Tesla stále spoléhá na starší 400V technologii. Díky tomu YU7 zvládá extrémně rychlé nabíjení – za pouhých 15 minut dokáže „natankovat“ energii na 620 kilometrů jízdy (opět podle čínské metodiky). U nejvyšší varianty Max s baterií CATL je nabíjecí výkon ještě působivější – z 10 % na 80 % se dobije za pouhých 12 minut. Technologická společnost staví auto. A je to znát Xiaomi není klasickou automobilkou a jeho technologický původ je v interiéru YU7 patrný na každém kroku. Palubní desce dominují tři propojené Mini LED displeje o celkové šířce 1,1 metru, které tvoří souvislou plochu „HyperVision“ přes celou šířku kokpitu. Xiaomi zde zúročilo své mnohaleté zkušenosti s výrobou prémiových televizorů a monitorů. Interiér cílí na maximální komfort – přední „zero gravity“ sedadla se mohou sklopit až do úhlu 123 stupňů a nabízejí 10bodovou masáž, zadní sedadla umožňují náklon až 135 stupňů a mají vlastní dotykový displej pro ovládání klimatizace a zábavy. Celý vůz je navíc propojen s ekosystémem Xiaomi „Human-Car-Home“, což umožňuje bezproblémovou integraci s chytrými telefony, domácími spotřebiči a dalšími zařízeními této značky. Kdo si vlastně kupuje auto od výrobce telefonů? Zajímavá data přinesl čínský automobilový analytik s přezdívkou @孙少军09, který se specializuje na nově vznikající automobilové značky. Podle jeho průzkumu je typickým zákazníkem mladý člověk – až 55 % kupujících tvoří muži ve věku 22 až 35 let. To je výrazně mladší cílovka než u tradičních automobilek, což naznačuje, že Xiaomi se úspěšně daří oslovovat technologicky zaměřenou generaci. Tohle Xiaomi auto se prodává jako housky na krámě! A není divu, nabízí famózní výbavu za nevídanou cenu Jakub Kárník Zprávičky Jakub Kárník Zprávičky Přibližně 60-70 % zákazníků přechází z jiného vozidla, zatímco 5-7 % původně uvažovalo o sedanu Xiaomi SU7, ale nakonec dali přednost praktičtějšímu SUV. Z hlediska oblíbenosti jednotlivých variant vede základní model YU7 s 55 % objednávek, střední varianta Pro je volbou pro 25 % zákazníků a zbývajících 20 % sáhlo po nejvyšší verzi Max. Zajímavostí je, že zákazníci Xiaomi v průměru utratí dalších 15 000 až 20 000 jüanů (přibližně 44 000 až 58 000 Kč) za volitelnou výbavu a příslušenství. Výroba nestíhá, Xiaomi zdvojnásobí kapacity Enormní zájem o YU7 přirozeně vyvolává otázku výrobních kapacit. Xiaomi v současnosti provozuje dva závody označované jako F1 a F2, jejichž kombinovaná kapacita však zdaleka nepostačuje na uspokojení současné poptávky. Firma proto již oznámila, že v roce 2025 plánuje vyrobit až 350 000 elektromobilů, což by mělo alespoň částečně pokrýt aktuální zájem. Pro usnadnění financování svých elektromobilů nabízí Xiaomi flexibilní splátkové plány v rozmezí od 12 do 60 měsíců, s akontací pohybující se mezi 15 % a 85 % celkové ceny vozu. Tato flexibilita v platebních podmínkách nepochybně také přispěla k enormnímu zájmu zákazníků, zvláště v kombinaci s přijatelnou základní cenou. Zamíří YU7 do Evropy? Čelí několika překážkám Přestože se Xiaomi původně soustředilo především na čínský trh, podle našich informací zvažuje uvedení svých elektromobilů i na evropské trhy. Realisticky se však o expanzi dá uvažovat nejdříve ve druhé polovině roku 2026, a to hned z několika důvodů. Tím nejzásadnějším je současné obchodní napětí mezi EU a Čínou. Evropská unie zavedla letos v červnu dodatečná 21,3% cla na dovoz elektrických vozidel z Číny, která se přičítají k běžnému 10% clu. Pro Xiaomi by to znamenalo, že by základní cena YU7 v Evropě musela začínat minimálně na 1 milionu korun, což by výrazně snížilo jeho konkurenceschopnost. Další překážkou je nutnost získat potřebné evropské homologace a certifikace, což je proces, který obvykle trvá 12-18 měsíců. Xiaomi by také muselo vybudovat odpovídající servisní síť a zajistit dostupnost náhradních dílů, což je pro automobilového nováčka nemalý úkol. Tesla má důvod k obavám. Minimálně v Číně Pokud se podíváme na situaci objektivně, Tesla skutečně má důvod k obavám – minimálně na čínském trhu. Xiaomi SU7 (sedan) už v Číně během pouhých šesti měsíců dokázal překonat v prodejích Model 3. YU7 má všechny předpoklady zopakovat tento úspěch i proti Modelu Y, který je pro Teslu klíčovým produktem a tvoří většinu jejích prodejů. Navíc, zatímco Tesla musí řešit řadu problémů se svým kontroverzním šéfem Elonem Muskem a jeho zapojením do americké politiky, Xiaomi může těžit z obrovské popularity svého zakladatele Lei Juna, který je v Číně považován za vizionáře podobného Stevu Jobsovi. Podívejte se: Automobil Tesla se sám dopravil z továrny až k novému majiteli domů Adam Kurfürst Zprávičky Adam Kurfürst Zprávičky Ve prospěch Tesly hraje několik faktorů – stále má náskok v efektivitě využití baterie (spotřeba na ujetý kilometr), lepší síť Superchargerů a v mnoha ohledech vyspělejší software pro autonomní řízení. Xiaomi však ukazuje, že dokáže velmi rychle inovovat a dohánět technologické manko. Koupili byste si elektroauto od výrobce telefonů? O autorovi Jakub Kárník Jakub je znám svou nekonečnou zvědavostí a vášní pro nejnovější technologie. Jeho láska k mobilním telefonům začala s iPhonem 3G, ale dnes se spoléhá na… Více o autorovi Sdílejte: Žádné komentáře Vložit komentář elektromobil Elon Musk tesla Xiaomi Mohlo by vás zajímat Xiaomi spustilo obří zimní výprodej. Za mobily, tablety i další elektroniku ušetříte tisíce korun Jana Skálová 7.1. Datart prodává extra oblíbené Redmi za nesmyslně nízkou cenu! Kde je háček? Adam Kurfürst 28.12.2024 Black Friday: Datart vyprodává elektroniku za absurdní ceny, našli jsme skutečné perly (aktualizováno) Jakub Kárník 6.11.2024 POCO X7 (Pro) přichází do Česka! Za skvělou cenu nabídnou nejen vysoký výkon Adam Kurfürst 9.1. Jakou výbavu přinese Xiaomi 15T Pro? Nejspíš známe první detaily! Adam Kurfürst 10.1. Xiaomi zahajuje Black Friday! Zlevnily mobily, televize i chytrá domácnost, vybrali jsme TOP nabídky Adam Kurfürst 30.10.2024