Xiaomi Mi Scooter Pro recenze: rychlejší verze oblíbené e-koloběžky s větším dojezdem
- Recenze
- Lukáš Mrkvička
- 16.8.2019
- 45
Xiaomi Mi Scooter Pro je dlouho očekávaný nástupce oblíbené elektrické koloběžky Xiaomi Mi Scooter 2 (M365). Výrobce opravil většinu věcí, které byly kritizované na předchozí verzi a model Pro přináší i několik užitečných a šikovných vylepšení. Xiaomi Mi Scooter Pro je opět skvělým pomocníkem do města, pro snazší a rychlejší přepravu a také na výlety, když se nechcete namáhat. Mi Scooter Pro nabízí opět skvělou kvalitu, dlouhý dojezd a slušnou cenu.
Obsah recenze Xiaomi Mi Scooter Pro
- Obsah balení
- Co je elektrická koloběžka?
- Příprava do provozu
- Ovládácí prvky koloběžky?
- Jak se jezdí na e-koloběžce?
- Dojezd Xiaomi Mi Scooter Pro
- Nosnost koloběžky a kvalita brzd
- Jízda v extrémních podmínkách
- Xiaomi Mi Scooter Pro vs. M365
- Aplikace Mi Home pro koloběžku
- Vyplatí se koupit Xiaomi Mi Scooter Pro?
Xiaomi Mi Scooter Pro ⚡ česká recenze
Jaké novinky přináší Xiaomi Mi Scooter Pro?
Na první pohled vypadají obě koloběžky stejně. Mi Scooter Pro je aktuálně dostupná pouze v černé barvě a má několik červených prvků navíc. Samotná koloběžka je o něco větší, takže bude vyhovovat vyšším osobám. První rozdíl, kterého si všimnete po zapnutí koloběžky je displej místo 4 indikačních diod. Ten umí zobrazovat stav baterie, režim jízdy (Eco, Drive a Sport) a stav baterie. Další změny se udály uvnitř.
Mezi hlavní novinky patří větší baterie umístěná pod podlahou koloběžky. Dojezd se zvýšil o 50% až na 45km, což samozřejmě otestujeme. Spolu s bateriemi vzrostl také výkon motoru Xiaomi Mi Scooter Pro. Ten vyskočil z 250W na 300W, respektive maximálních 600W. U klasické M365 bylo možné softwarově výkon zvýšit až na 1000W a určitě se můžete těšit na porovnání výkonu v recenzi. Maximální rychlost je opět omezena na 25km/h, aby koloběžka splnila podmínky pro provoz v EU. Stejně jako zvýšení výkonu bylo možné u M365 povolit vyšší maximální rychlost, i to vyzkoušíme.
Obsah balení Xiaomi Mi Scooter Pro
Balení je opět velká krabice. Ačkoli mám doma dvě M365, velikost krabice mě opět zaskočila. Uvnitř ní naleznete složenou koloběžku, napájecí kabel s adaptérem, sadu šroubků, imbusový klíč a manuál. Narozdíl od M365 se v balení nenachází náhradní sada pneumatik. Osobně jsem ani po 1000 km na M365 neměl problém s defektem, takže mi to nějak nevadí, ale jsou lidé, kteří „píchají“ jednou měsíčně, takže by jim mohli náhradní pneu chybět.
Jaké jsou první dojmy po rozbalení?
Vzhledem k tomu, že jsem už nějaký čas vlastníkem Xiaomi Mi Scooter 2 (M365), nebylo balení velkým překvapením. Po rozbalení velké krabice je potřeba přichytit řídítka 4 šrouby, které jsou v balení a koloběžku nabít. Příjemnou novinkou je jiný kryt nabíjecího konektoru. U M365 se poměrně špatně vracel na své místo, Xiaomi Mi Scooter Pro ho má magnetický. Nabíjecí konektor je stejný. U M365 se objevoval problémový hliníkový zobáček ve skládacím mechanismu koloběžky, který rád praskal a až pozdější kusy měli ocelový. Tady je ocel již od začátku výroby. Ostatní věci jsou v podstatě stejné. Koloběžka se zapne stiskem tlačítka, dvojklikem se přepínají režimy, klikem za zapíná a vypíná světlo a podržením se koloběžka vypne. Pro další nastavení je potřeba aplikace Mi Home, případně alternativní aplikace.
Co je to elektrická koloběžka?
Pojem elektrická koloběžka může někomu připomenout elektrokolo. Rozdíl je ovšem poměrně zásadní. Princip elektrokola je v pomoci při šlapání, kdy stále musíte šlapat, ale mnohem méně se namáháte. Elektrická koloběžka není standardně určená k odstrkování, ačkoli to není úplně problém, ale její pohon kompletně nahrazuje lidskou sílu. Jinak řečeno je to vlastně takový malý elektrický skútr, který nemá sedadlo a vypadá jako koloběžka. Elektrická koloběžka je legislativně zařazená ke kolům, tzn. lze s nimi jezdit po silnici u pravého okraje vozovky, lze využívat cyklostezky a pruhy pro cyklisty, ale nesmí se na ní jezdit po chodníku. Dle mých zkušeností je jízda po chodníku zatím tiše tolerovaná a je to spíše na vzájemné ohleduplnosti všech, kteří ho zrovna využívají. Dle zkušeností mnoha uživatelů také neřeší policie jízdu po chodníku jako vážný přestupek a spíše vám domluví.
Co udělat před první jízdou?
Po vytažení z krabice vás čeká složená koloběžka, které chybí řídítka. Respektive nechybí, ale visí obalené polystyrenem na tyči řídítek a drží na několika kabelech. V polystyrenu naleznete malý pytlíček, který obsahuje imbusové šrouby. Řídítka nasadíte na tyč řízení a upevníte 4 šrouby. Osobně doporučuji utahovat pořádně, ale s citem. Přiložený imbusový klíč a šrouby nejsou z nejtvrdšího materiálu a snadno se stane, že imbus strhnete. Teoreticky by to ničemu nevadilo, protože během provozu nemáte důvod řídítka sundavat, ale pokud by jste koloběžku třeba zasílali na reklamaci, s řídítkama se do krabice nevejde. Pak už stačí jen nabít baterii pomocí přiloženého adaptéru a odlepit všechny ochranné folie. Osobně doporučuji baterii nabít rovnou do plna, sice to není vyloženě nutné, ale dle mých zkušeností s M365 a Xiaomi Mi Scooter Pro potřebují baterie trošku „zajet“, aby podávaly plný výkon. Nabíjení trvá z nuly na 100% asi 8hod, ale běžně budete nabíjet dříve, většinou kolem 20%.
Jak se ovládá koloběžka Mi Scooter Pro?
Na těle nalezneme několik ovládacích prvků. Na řídítkách je to zapínací tlačítko, kdy krátkým stiskem koloběžku zapneme, rychlým dvojklikem přepínáte režimy Eco, Drive a Sport, stisknutí zapnete a vypnete světlo a dlouhým podržením koloběžku opět vypnete. Dalším prvkem je plyn, který je formou prstýnku u palce pravé ruky, neotáčí se celým madlem jako u motorky. Poslední je brzda na levé straně, která je připojená na zadní kotoučovou brzdu. Brzda obsahuje elektronický senzor, takže při brzdění o něm koloběžka ví a automaticky brzdí i motorem.
Na těle nám zbývá jen skládací mechanismus a nabíjecí konektor. Ten je umístěný na levé straně pod stupátkem. Nově je krytý magnetickou krytkou, takže odpadá složité zavírání z M365. Na druhou stranu jí věřím o něco méně, než u M365, co se týče utěsnění proti vodě a prachu. Cestu v dešti ale koloběžka ustála bez problému. Pro složení koloběžky stačí pootočit kroužkem, který drží páčku zámku na svém místě a páčku povolit směrem dolů. Následně se tyč řízení zlomí a sklopí směrem k zadnímu blatníku. K něm se dá uchytit pomocí zvonku, čímž se z tyče řízení stane madlo pro přenášení. Na stejné straně, jako je nabíjecí konektor, naleznete i malý stojánek na postavení koloběžky.
Xiaomi Mi Scooter Pro a její displej
Horkou novinkou je na verzi Pro displej. Ten je na místě, kde byly dříve jen indikační LEDky. Umí zobrazovat rychlost, zvolený režim, připojení přes BT a stav baterie. Pokud koloběžku necháte třeba celý den v autě, ukáže vám také přehřátí. Displej je velice dobře čitelný i na přímém slunci a není problém krátký pohledem zjistit, jak rychle jedete a jaký je stav baterie. Bohužel displej neumožňuje skoro žádné nastavení, jako je vypnutí a zapnutí tempomatu a nebo nastavit sílu rekuperace, to je dostupné pouze přes aplikaci v mobilu.
Jak se jezdí na Xiaomi Mi Scooter Pro
Elektrická koloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro je už poměrně velká. Oproti předchůdci nabrala na výsledných 14.2kg. Zatímco M365 se dá relativně dobře nosit v ruce, Pro je nejen těžší, ale i delší a širší. Krátké přesuny nejsou problém, ale chodit s ní po nádraží nebo obchoďáku bych vážně nechtěl. Po složení se vejde na úhlopříčku do většiny běžných kombíků, pokud máte stěhovák ala Škoda Superb, vejde se skoro i na délku kufru.
Po stoupnutí na koloběžku si všimnete širokého stupáku, které slušně narostl a lze jezdit i s nohama vedle sebe, pokud nemáte velké tlapy. Před přidáním plynu je potřeba se odrazit na rychlost 5km/h a až poté koloběžka pojede sama, rozjet od nuly neumí. Osobně tomu rozumím, pro bezpečnost je to určitě lepší, protože motor má slušný kroutící moment a silné přidání plynu by nemuselo skončit dobře. Podle nastaveného režimu můžete očekávat sílu akcelerace. Na režim Eco je velmi vlažná a maximální rychlost je 15km/h, na režim Drive je to 20km/h a na Sport maximálních 25km/h. Běžný výkon je 300/600W, který je poměrně dostatečný a je dostupný v režimech Eco a Drive. V tomto režimu jezdí koloběžka v podstatě stejně jako klasická M365, nevyniká výrazně vyšším výkonem. Ten se projeví až v režimu Sport, při kterém je maximální dostupný výkon v zátěži 1000W a koloběžka zásadně změní svůj charakter. Na běžném zpevněném povrchu se můžete těšit na velmi dobrou akceleraci. Na mokrém asfaltu a nebo štěrkové cestě koloběžka dokonce hrabe předním kolem při přidání plynu.
Xiaomi Mi Scooter Pro a maximální rychlost
Maximální rychlost je dle zákona omezena na 25km/h. Z kopce se vám povede rozjet i na vyšší rychlost, ale na rovině ne. Plyn totiž funguje tak, že jeho pohybem říkáte, jak chcete jet rychle a není tudíž jako plyn v autě. Spíše je to plynulé nastavování tempomatu. Vy řeknete koloběžce, kolik má jet a ona tolik jede. Samozřejmě při akceleraci platí, že čím více plyn stisknete, víc silněji akceleruje. Když jsem narazil na tempomat, ten má koloběžka také. Pokud držíte plyn ve stejné poloze cca 5s, koloběžka pípne a udržuje dále rychlost. Pro vypnutí tempomatu stačí přidat plyn a nebo přibrzdit. Přiznám se, že mi používání tempomatu nebylo moc příjemné. Navíc občas koloběžka pípla, že se zapnul, ale po puštění plynu začala zpomalovat. Z poměrně prudkého kopce se mi povedlo dosáhnout rychlosti 32km/h. Dosáhnutí vyšší rychlosti jízdou z kopce brání rekuperace, která pořád trochu brzdí. S M365 jsem se dostal na 37km/h na stejném kopci.
Dojezd Mi Scooter Pro
Zvětšení baterie slibuje nárust dojezdu o 50% na výsledných 45km. To je samozřejmě papírová hodnota a vás určitě zajímá, kolik reálně ujedete. Je potřeba si uvědomit, že e-koloběžka funguje vlastně stejně, jako auto. Spotřebu tak nejvíce ovlivňuje styl jízdy. Pokud budete jezdit na režim Sport, dávat stále plný plyn, brzdit, přidávat a dělat, jak se říká, kraviny, jste schopni baterii vycucat po 20km. Dalším aspektem je váha jezdce. Xiaomi je čínská firma a většina číňanů jsou drobní lidé s váhou okolo 60kg. Pokud vážíte něco kolem této váhy, budete používat režim Eco nebo Drive a pojedete řekněme s rozumem, je naprosto reálné pohybovat se kolem dojezdu 40km. Četl jsem i o případech, kdy se lidem povedlo 55km. Můj osobní maximum, pokud jsem jel na režim Sport, ale nedával jsem plný plyn, jen využíval max. rychlosti, byl 35km s váhou jezdce 83kg. Velký vliv má také profil terénu, při cestě do prudkého kopce mizí procenta před očima, ale při klesání je lze zase částečně nabrat zpět. Vybíjení baterie má vliv i na výkon. Pod nějakých 30% klesne znatelně a režim Sport už není vlastně režimem Sport, ale klasickým Drive.
Xiaomi Mi Scooter Pro rekuperace – nabíjení jízdou z kopce
Stejně jako elektromobily nabízí Xiaomi Mi Scooter Pro tzv. rekuperaci. Tento krkolomný název skrývá jednoduchou vychytávku – při jízdě z kopce se nabíjí baterie z pohybu koloběžky. Z motoru se v tu chvíli stane generátor proudu a ten teče do baterií. Rekuperace se aktivuje automaticky, jakmile se rozjedete a pustíte plyn. V aplikaci je možné ji nastavit mezi Low, Medium a High. Low je ideální pro rovinatější krajinu, kde se sice baterie moc nenabíjí, ale zároveň lze jen z mírného kopce bez plynu. Medium je už vhodné pro místa, kde jsou trochu prudší kopce a energie viditelně přibude. Režim High je už opravdový extrém a skoro se s ním dá nahradit brzda. I v prudkých kopcích brzdí tak silně, že se spíše zastavíte. Mě se nejvíce osvědčil režim Low a místo rekuperace pracovat s kinetickou energií koloběžky, jinak řečeno jezdit plynule a pokud jsem rozjetý, spíše to využít pro delší jízdu bez plynu.
Nabíjení koloběžky Xiaomi Mi Scooter Pro
K nabíjení slouží adaptér, který je podobný tomu od notebooku. Je tedy složený ze dvou kabelů a zdroje. Nabíjení z 0 na 100% trvá cca 8 hodin, ale reálně budete nabíjet dříve, takže doba nabíjení bude kolem 6 hodin. Lze tedy koloběžku nabít během pracovní doby v práci, ale rychlé nabíjení tato malá Tesla neumí. Nabíjecí konektor je schovaný na levé straně pod stupátkem a je schovaný pod krytkou, kterou na místě drží magnet. Odpadá tak složité uchycení zpět, jako to měl předchozí model. Aktuálně žijeme v úžasné době, která je jako dělaná pro elektromobilitu. Koloběžku je možné s sebou nosit prakticky kamkoli a kdekoli si jí na zeptání nabít. Zkuste se zeptat na pár litrů benzínu v obchoďáku, kam vjedete s babetou. S koloběžkou vás nejen uvítají a ochotně nechají nabít, ale také prohodí pár slov, protože je bude zajímat.
Jak brzdí Xiaomi Mi Scooter Pro?
Brzdy má koloběžka dvě, ačkoli je vidět jen jedna. Tou je zadní kotoučová brzda, která je z výroby nastavená o něco silněji než u předchůdce M365. Pokud za páčku zaberete, zvládnete se zadním kolem zasmykovat. Vzhledem k tomu, že je brzda vzadu a při brzdění se váha přenáší dopředu, je podporovaná motorem. Ten při jemném brzdění rekuperuje a pokud za páčku vezmete silněji, brzdí protiproudem. Pro představu je to podobné, jako když letadlo po přistání dá zpětný tah. Koloběžka obsahuje také bezpečnostní funkci, kdy pokud stisknete silně páčku brzdy 5x za sebou, motor začne brzdit úplně naplno. Na to si spíše dávejte bacha, je pouze pro nouzové případy a síla brzdění předním kolem je pak opravdu hodně silná. Kombinace zadní kotoučové brzdy a brzdění motorem je více než dostatečná pro běžnou jízdu. Dříve spíše narazíte na limit přilnavosti pneumatik.
Nosnost elektrické koloběžky Xiaomi Mi Scooter Pro
Nosnost je určitě důležitý parametr. Papírově se bavíme o 100kg, ale každá z pneumatik unese až 75kg. Dohromady tedy 150kg. Takovou váhu bych na koloběžku asi nedával, ale pokud vážíte 100 – 110kg, bude to v pohodě. Stačí správně nafoukat pneu. Váha se projeví především na dojezdu a rychlosti. Také s vahou rapidně klesá schopnost vyjíždět kopce. Na kopci, který jsem s váhou 83kg zvládl s rychlostí 10km/h, mi přítelkyně vážící o 20kg méně na klasické M365 (menší výkon) ujížděla.
Mi Scooter Pro a extrémní podmínky
Koloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro je určena především do města na hladký povrch. Prvním problémem většiny větších měst je dlažba. Ta zámková je naprosto v pohodě, ale jakmile najedete na pověstné kočičí hlavy, vytřese z vás duši. Je trošku škoda, že verze Pro nemá větší kola než M365, komfortu by to mohlo pomoci. I tak ale musím uznat, že díky vyšší váze a rozměrů zvládá dlažbu o něco lépe než M365. Dalším extrémém je jízda mimo zpevněné komunikace. Běžná polní cesta či vyšlapaná cestička je poměrně v pohodě, problémem jsou kořeny stromů, kameny a jiné výraznější nerovnosti. Koloběžka si opravdu nerozumím s vyježděnými kolejemi plnými štěrku a prachu. Kola se boří a přední kolo prokluzuje. Jízda je navíc velice nestabilní. Pokud hodláte jezdit v mírné dešti nebo po dešti, není to problém, protože koloběžka nabízí základní utěsnění proti vlhkosti a prachu. Při vyšší rychlosti a prudkých změnách směru ovšem může dojít k proklouznutí kol a nepříjemnému páda, pozor na to.
Poslední je jízda v noci. Přední světlo je slušně silné, takže vidíte dobře. Horší je to, že je poměrně silně směřované pouze dopředu, takže vidíte, kam jedete, ale pokud se blíží překážka z boku, snadno ji přehlédnete. Na zadním blatníku naleznete malé červené světýlko, které sice slušně svítí, ale je nízko nad silnicí, takže ho snadno řidič auta přehlédne. Pokud hodláte jezdit v noci po silnici, doporučuji nějaké světýlko na batoh nebo helmu. Zadní světýlko má i funkci brzdového světla, kdy se při brzdění rozbliká.
Vyřešily se známé problémy z předchozího modelu M365?
Předchozí verzi M365 trápilo už z výroby několik problémů, které šlo lépe či hůře vyřešit doma. První z nich byl zobáček skládacího mechanismu. Ten byl vyrobený z hliníku a po opakované vyšší zátěži na řídítka praskal. Pak vám zůstala řídítka doslova v ruce a většina jezdců nastalou situaci nezvládla a ošklivě si natloukla. Naštěstí toto Xiaomi vyřešilo už u M365 a zobáček je vyrobený o ocele, která nepraská a zatím není známý příklad, kdy by ocelový prasknul. To samé platí o Xiaomi Mi Scooter Pro, která má ocelový zobáček již od začátku výroby. Dalším problémem bylo přebroušení kabelu zadního světla v blatníku. Ten se totiž poměrně dost klepe při jízdě na nerovnostech a může narážet na kolo. U některých kusů Pro se objevuje ochrana kabelu, ale nemají ji všechny. Snad je to jen přechodný stav. Řešení je také zakoupení/vyrobený podstavce, který blatník podpírá. Posledním problémem bylo špatné seřízení zadní brzdy. Naše Pro brzdí velmi dobře.
Xiaomi Mi Scooter Pro vs. M365 – jakou koupit?
Aktuálně se dá sehnat model M365 za cenu pod 10 000 Kč, což je skvělá nabídka a spoustu čtenářů určitě napadne, zda se vyplatí připlatit si kolem 5 000 Kč na novější a lepší model. Obě koloběžky nabízí v podstatě stejnou funkčnost. Hlavním rozdílem je zásadně delší dojezd u Xiaomi Mi Scooter Pro a lepší výkon při jízdě do kopce. Ačkoli lze M365 upravit na stejný krátkodobý výkon 1000W, Pro má více baterií, které jsou schopné tento výkon delší dobu zvládnout. Pro tak bude vždy o něco výkonnější a vyjede lépe prudké stoupání. Pro je také lepší v uživatelském komfortu – krytka nabíjecího konektoru je magnetická a není potřeba ji složitě uchytávat zpět, stupátko je širší a řídítka vyšší. Příjemným bonusem je i displej. Osobně se přiznám, že po úpravách M365, kterou vlastním, nemám důvod upgradovat na Xiaomi Mi Scooter Pro, pokud bych se ale rozhodoval pro koupi první koloběžky, volil bych verzi Pro. Nejde ani tak o absolutní výkon, ale dojezd a delší schopnost fungovat na plný výkon je opravdu příjemná. Pokud ale potřebujete pouze dopravní prostředek na nějakých 20km, M365 poslouží velice dobře.
Oficiální aplikace pro Mi Scooter Pro
Koloběžka od Xiaomi nabízí možnost spojení s aplikací v mobilu s OS Android nebo iOS. Základní aplikace je Mi Home od Xiaomi, která nabízí základní funkce, kontrolu stavu baterie, update firmware a zobrazuje celkový nájezd. Hlavním důvodem, proč aplikaci použít, je možnost vypnutí a zapnutí tempomatu a nastavení síly rekuperace. Pokročilé funkce od ní nečekejte, vše je vymyšlené pro maximální jednoduchost a pohodlí. V aplikaci je také možné koloběžku uzamknout, takže na ní neodjede nikdo cizí. Jedná se ale pouze o uzamknutí pohonu, stále je možné koloběžku odnést nebo odtlačit. Oficiální aplikace má bohužel poměrně častý problém s odpojováním, pokud chcete konstantně sledovat stav koloběžky. Snad to vyřeší update. V Google Play lze nalézt i alternativní aplikace, kterým se budeme brzy věnovat v samostatném článku.
Cena Xiaomi Mi Scooter Pro a vyplatí se koupit?
Elektrická koloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro je skvělým dopravním prostředkem do rušného města a pokud někdo nerad sportuje, je i skvělým kámošem pro výlety. Limituje jí nutnost hladkého povrchu, protože nemá žádné odpružení, ale jízda na ní je velmi návyková. Půjčil jsem elektrickou koloběžku asi 10 lidem a všichni z ní byli absolutně nadšení a uvažují o koupi. Xiaomi Mi Scooter Pro seženete za cenu kolem 15 000 Kč.
ODKAZ NA BERYKO!!!!
Xiaomi do Česka přineslo pohybový senzor s 3letou výdrží a snadnou instalací
Klady
+ Pohodlnější stupátko a vyšší řídítka
+ Velmi dobrý dojezd na nabití
+ Slušný výkon a schopnost zdolávat kopce
+ Snadné ovládání a možnost složení pro přenášení
Zápory
– Pomalé nabíjení až 8hod
– Nepohodlná jízda na nerovnostech
– Pro nastavení je pořád potřeba mobil
Za zapůjčení děkujeme společnosti Beryko.
Plánujete koupi e-koloběžky? Jaké jsou vaše zkušenosti s koloběžkami Xiaomi?
Velký příznivce moderních technologií, který stále skáče mezi světem Androidu a světem nakousnutého jablka. Na každém si najde něco, co se mu líbí, ale nikdy… více o autorovi
Komentáře (45)
Přidat komentář