Navigace Waze zavolá evropským řidičům pomoc při nehodě

evropskym-ridicum-zavola-pomoc-pri-nehode-navigace-waze

Navigační aplikace Waze poskytne řidičům další službu. Díky spolupráci s Asociací evropského čísla tísňového volání (European Emergency Number; EENA) bude umět upozornit záchranné složky na havárii, oznámenou některým z uživatelů. Nezbytná pomoc při nehodě tak bude na cestě rychleji a efektivněji.

Jak to má fungovat? Abychom pochopili celkový kontext, podívejme se nejprve na dosavadní funkce navigace Waze. Mobilní aplikace kromě samotného navigování sbírá od uživatelů data, která využívá ke svému fungování. Server pro plánování trasy tak například ví, které ulice jsou aktuálně uzavřené, nebo kde vznikají kolony či nastávají jiné dopravní komplikace. Informace přitom získává ze sledování polohy (a s tím související rychlosti) pohybu aktivních uživatelů v mapě. Dá se tedy říci, že každý řidič, který má při jízdě zapnutou aplikaci, pasivně přispívá k lepšímu plánování tras ostatních uživatelů.

Waze ví, kde se doprava komplikuje Waze ví, kde se doprava komplikuje

Základem jsou hlášení od řidičů

Kromě odesílání informací, které je nezávislé na uživateli, nabízí Waze možnost aktivně hlásit různé události a mimořádnosti. K tomu slouží oranžové tlačítko, které je během navigování situováno v pravém dolním rohu. Nabídka možných hlášení je skutečně široká a pokrývá snad vše podstatné, s čím se řidiči na cestách mohou setkat:

  • Kolona (střední/velká/nehybná) – kolony si sice Waze detekuje samo na základě dat od řidičů, ale touto cestou lze upozornit na to, že v daném místě vzniká dopravní problém.
  • Policie (kontrola/radar/protisměr) – často kritizovaná funkce, která však v konečném důsledku může přispět k vyšší bezpečnosti provozu.
  • Nehoda – (drobná/velká/protisměr) – právě o tomto typu hlášení budeme hovořit níže.
  • Nebezpečí (na vozovce/krajnice/počasí) – hodí se například k upozornění na náledí, výmol, práce na silnici či nebezpečně odstavené vozidlo.
  • Kamera (rychlost/semafor/falešná) – pro hlášení stacionárních radarů a kamerových systému napojených na semafory.
  • Uzavírka – umožňuje uživateli nastavit uzavírku komunikace například z důvodu stavebních prací.

Řidiči nejen sobě, ale i městům

V minulosti byla všechna výše uvedená hlášení určena k použití pouze v rámci navigační aplikace. Waze tedy umělo upozornit hlasem a zobrazením příslušné ikony v mapě, že se blížíte k nebezpečí na vozovce, nebo že kousek před vámi číhá policejní hlídka. Hlášení o nehodách mělo za účel upozornit řidiče na potenciální problémy v podobě tvořících se kolon, případně na nutnost počínat si obzvláště opatrně. Základní koncept byl tedy ten, že informace putovaly od jednoho uživatele, který událost nahlásil, ke všem ostatním řidičům, jež s aplikací Waze projížděli daným místem. V prosinci 2015 se pak rádio Impuls začalo podílet na propagaci této navigace a recipročně s tím vysílá ve svém dopravním zpravodajství informace o nehodách a kolonách, získané právě z Waze. Součástí tohoto spojení je i hlas moderátora Vlasty Korce, kterým se uživatelé mohou nechat navádět. Stále však platilo, že odeslaná hlášení zůstávala víceméně jen v rámci Waze, ačkoli by mohla být užitečná i jinde.

Prvním krokem k tomu, aby byla navigace ještě užitečnější všem, kdož se pohybují po cestách, je program Connected Citizens, do kterého se nedávno zapojilo Brno. Města, která se tohoto programu účastní, získají:

  • Informace o tom, co se děje na silnicích. Partneři získávají aktuální hlášení o dopravní situaci rychleji než všichni ostatní.
  • Vyšší efektivitu reakcí na události – Waze přesně ukazuje a ověřuje výskyt události – to vede k rychlejší odezvě a zrychlení opětovného zprůjezdnění.
  • Snížení dopravních kolon ve vaší oblasti díky tomu, že uživatelé jsou navigováni kolem uzavírek a nehod.
  • Možnost rozhodovat o dopravní infrastruktuře na základě reálných dat. Například díky přehledu o místech s častými kolonami nebo událostmi možné zlepšit územní plánování.

To byl další krok, který odlišil navigaci Waze od všech ostatních online i offline navigací. Tím ale snaha o propojení aplikace s reálným životem neskončila.

Do programu Connected Citizens se zapojilo Brno Do programu Connected Citizens se zapojilo Brno

Waze a pomoc při nehodě

Pokud dojde k vážné dopravní nehodě, je kritickým momentem přivolání záchranných složek. Tedy na místě musí být někdo, kdo zavolá tísňovou linku, dostatečně podrobně a přesně popíše, co se stalo a kde se nešťastná událost odehrála. Než operátor z mnohdy šokovaného svědka či účastníka vyzví všechny nezbytné informace, může uplynout i několik minut. Ty mohou být rozhodující při záchraně životů dotčených osob.

„Vytěžit“ často šokovaného svědka nebývá jednoduché „Vytěžit“ často šokovaného svědka nebývá jednoduché

Jedním z prvků, který má zajistit rychlejší pomoc při nehodě, je systém e-call. Jedná se o automatický systém, kdy vozidlo po nehodě samo přivolá pomoc. Funguje tak, že mobilní jednotka ve vozidle v případě havárie přes mobilní sítě automaticky kontaktuje centrum tísňového volání a poskytne údaje nezbytné k výjezdu záchranných složek. Povinně má být instalován ve všech nových osobních vozidlech a dodávkách od dubna příštího roku. Logicky si tedy starší vozidla pomoc sama nezavolají. Systém je navíc často kritizován a přirovnáván k “Velkému bratrovi”. Spekuluje se například o tom, zda nebudou data o nehodě poskytována dalším subjektům – například pojišťovnám.

HeERO eCall Czech pilot

HeERO eCall Czech pilot

A právě zde nastupuje navigace Waze. Díky hlášení uživatelů jsou k dispozici informace o dopravních nehodách. Ty sice zatím sloužily jen k varování ostatních, nicméně díky uzavření spolupráce s Asociací evropského čísla tísňového volání budou k dispozici i záchranářům. Záchranné složky se tak dozví o události, včetně (relativně) přesné polohy, takřka v reálném čase. Data budou poskytována anonymně policii, hasičům a zdravotnické záchranné službě.

Hlášení zajistí rychlejší pomoc při nehodě Hlášení zajistí rychlejší pomoc při nehodě

Jak to má fungovat v praxi?

Celý proces má fungovat následovně: řidič, který projíždí nebo zastaví u nehody, odešle hlášení v aplikaci Waze. Záchranným složkám se toto hlášení zobrazí v systému a mohou na něj reagovat. Jednou z možností například bude poskytnutí informace dalším uživatelům, nacházejícím se v dané oblasti. Záchranné složky pak mohou použít navigaci k vyhledání a naplánování nejefektivnější trasy, což ocení zejména v případě, kdy se kvůli nehodě začaly tvořit kolony. Do jisté míry na tento projekt navazuje starší nápad studentů marketingové komunikace na filipínské vysoké škole University of Asia and the Pacific, ve kterém automobilová navigace mohla upozornit na blížící se sanitku.

Důležité rozdíly proti e-callu jsou zejména ty, že hlášení o nehodě musí poslat uživatel (nejsou tedy odesílána automaticky) a funkce není nijak vázána na stáří vozidla. Samozřejmě je tu možnost, že kolem nehody zrovna nikdo, kdo by ji touto cestou nahlásil, nepojede. Nicméně s postupným rozšiřováním uživatelské základny je šance větší doslova každým dnem.

V rámci projektu budou testovány tři různé scénáře:

  • Po oznámení nehody uživatelem Waze dostanou záchranné složky informaci do svého systému.
  • Záchranné složky mohou přes Waze uživatelům poskytovat data o nehodách s cílem zabránit zpoždění kvůli mimořádné události.
  • Zásahová vozidla mohou využít dopravní údaje z Waze pro optimalizaci plánování trasy a zkrácení dojezdové doby.

Tímto krokem navigace Waze získává další rozměr. Už nebude jen o sdílení informací mezi uživateli, případně o poskytování dat městům. Pokud se projekt uchytí a v rámci EU opravdu přispěje k rychlejším výjezdům záchranných složek, stane se dalším prvkem v bezpečnosti silničního provozu. Pomoc při nehodě tak v některých případech přijde až o několik minut rychleji. Uvidíme, jak se celoevropský pilotní projekt na řešení mimořádných situací osvědčí v praxi.

Co říkáte na to, že navigační aplikace bude umět zajistit rychlejší pomoc při nehodě?
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (6)