Trh v Číně se proměňuje. Kdo uspěje v roce 2024?

Trh v Číně
  • Trh v Číně patří k největším na světě, chce na něm uspět skoro každý
  • Prim hraje plejáda čínských značek, na naprosté špici se ale pořád nachází Apple
  • V roce 2023 došlo na trhu v Číně k obrovským změnám, uvidíme jak se vyvine v roce letošním

Že mají v Číně obrovský podíl místní značky nikoho nepřekvapí. Nepřekvapí ani, že na první pozici se stále drží Apple, ačkoliv tamější zákazníci na konci loňského roku dávali houfně přednost modelu Huawei Mate 60 Pro, jehož prodeje se počítají na miliony kusů.

Čína je od nás vzdálená, nicméně změny rozložení sil se vyplatí sledovat, na takto rozsáhlém trhu se každé procento tržního podílu zkrátka počítá. Zatímco ve světě se v roce 2023 vlastně tolik nezměnilo (jakkoliv změna na pozici největšího výrobce je něco dříve těžko myslitelného), trh v Číně se za rok změnil k nepoznání.

Čína 2

Counterpointresearch publikoval jednak celkové prodeje za rok 2023 (a srovnání s rokem předchozím), současně máme k dispozici statistiky za poslední čtvrtletí loňského roku a opět to můžeme porovnat se situací v roce 2022. Trh jako celek opět klesl, tentokráte to už ale byl pokles minimální a předpokládá se, že v roce 2024 opět nastoupí růst. Na ten se těší prakticky všichni výrobci, kteří v Číně působí. Ale ne všichni se růstu dočkají…

Ovládne Huawei trh v Číně už v roce 2024?

Kdo jsou vítězové a poražení v Číně? Jedním z vítězů je jednoznačně Huawei, který rychle získává ztracené pozice a je až neuvěřitelné, že jeho podíl v posledním čtvrtletí je už přes 15 procent. Věřím, že na tamějším trhu ještě Huawei zdaleka neřekl poslední slovo a vůbec bych se nedivil, kdyby se v roce 2024 stal v Číně opět jedničkou. Spokojené bude Xiaomi, v posledním čtvrtletí už mělo podíl 16 procent, ačkoliv za celý rok mu patří až pátá pozice.

Čína 1

Poražených je řada. Ale jedno mají společné – majitele BBK Electronics. Koncern bude chtít na rok 2023 rychle zapomenout, podíl všech značek výrazně klesl. Zatímco v roce 2022 měly společnosti Oppo, Vivo a Realme dohromady podíl téměř 40 procent, v posledním čtvrtletí roku 2023 to bylo o deset procent méně. Třicet procent je pořád ještě slušné číslo, ale propad o čtvrtinu je masivní ztrátou a nic nenasvědčuje tomu, že by se měl brzy zastavit.

Rok 2024 bude v Číně zajímavý… Udržet pozice bude chtít Apple, vylepšit pozice budou chtít společnosti Huawei a Xiaomi, které jsou pěkně nastartované. Zpátky na vrchol budou chtít společnosti Oppo a Vivo, zapomenout ale nesmíme na černého koně, kterým je Honor. Ten v roce 2023 globálně slušně uspěl, v Číně ale spíše stagnuje.

Kdo uspěje v boji o Čínu?

Zdroj: Counterpointresearch

Jozef Cmar
O Autorovi - Jozef Cmar

O telefonech začal psát už před dvaceti lety, tehdy se zaměřoval na Sony Ericsson. Později vytvořil projekt XPERIA.cz (a doménu si nechal až do současnosti,… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (0)