Menu

Sjednocení nabíjení pro telefony se nedaří: Evropská komise přemýšlí o razantnějším řešení

Evropská unie se již téměř deset let snaží domluvit s výrobci telefonů na jednotném nabíjení pro všechny druhy telefonů. Jenže po dobrém to moc nešlo a v podstatě se za celou dobu nic nevyřešilo. Evropská komise tak nyní přemýšlí o razantnějším řešení, tvrdí agentura Reuters. Sjednocení nabíjení by tak mohlo znamenat, že telefony budou mít stejné konektory.

Sjednocení nabíjení pro telefony se moc nedaří

“Vzhledem k neuspokojivým výsledkům a malému pokroku, zahájí EK studii, kde se posoudí nové možnosti,” uvedla eurokomisařka Margrethe Vestagerová. V roce 2009 tvrdila EK, že nekompatibilní nabíječky telefonů přispívají k nepohodlí spotřebitelů a přispívají každoročně k 51 000 tun elektronického odpadu. Ve stejném roce souhlasilo celkem 14 výrobců telefonů, že v Evropě se budou používat microUSB konektory.

Nabíjíte přes microUSB, nebo USB-C

Mezi těmito společnostmi byly i firmy jako Apple, Samsung nebo Huawei. Mnoho z firem přijalo tohle opatření, i když ne na moc dlouhou dobu. Vše se změnilo s příchodem USB-C, který začal postupně nahrazovat microUSB. Jedinou výjimkou byl Apple, který přišel s vlastním konektorem Lightning. Evropská komise vyhrožovala, že si jednotné nabíjení vynutí zákonem, nakonec se ale s Applem dohodli na tom, že budou pracovat na novém standardu.

Nejvíce má k tomuto standardu nakročeno právě USB-C, které se nachází na velké většině Android telefonů poslední doby. MicroUSB už se nachází víceméně pouze na levných telefonech. Z velkých výrobců je to tak opět na Applu, který stále používá Lightning. A jak jsme si i nedávno sami odzkoušeli v našem testu nabíjení, je hodně otravné kvůli jednomu telefonu shánět speciální kabely.

Apple iPhone SE - konstrukce, lightning, 3,5mm jack

Lightning konektor

Podle výsledků studie může vzniknout nový zákon. Kvůli němu by pak výrobci museli sjednotit nabíjení. A tomu už by se nevyhnul ani Apple. Vliv na studii může mít i výše zmíněný elektronický odpad. Už v minulosti zavedla EU povinnou záruku dva roky a jeden z hlavních důvodů bylo redukování odpadu.

Uvítali byste sjednocení nabíjení pro telefony?

Zdroj: engadget.com

 

Komentáře

Wortos

wortos 69

7.8.2018 15:43

Prosím o Lightning konektor do všech android telefonu a bude to dokonalé :) USB-C i microUSB se mužou poškodit ta plošinka uprostřed telefonu nejedenkrát jsem toto poškození viděl .. Lightning konektor je v tomto směru dokonalý ..

Sykdan2188

Daniel Sykora 7

7.8.2018 16:02

Jestli by opravdu schválili Lightning jak říká Mr. Wortos tak si za něj Apple nechá královsky zaplatit.

Daevis

David TrlicaRedaktor 49

7.8.2018 16:06

To se rozhodně nestane :) Vše nasvědčuje spíše tomu, že iPhone i levné telefony přejdou na USB-C. Nedávno představený tlačítkový telefon Xiaomi už má také USB-C.

Tomini

Tomini 1

7.8.2018 16:38

@wortos
A co kompatibilate USB-C s vícero věcmi? V tom se Bleskáček nevyrovná! :D
Thunderbolt 3, rozšiřování na jiné porty, nabíjení atd…

Wortos

wortos 69

7.8.2018 16:53

Tomini : Myslel jsem ti durabilitu konektoru ne využitelnost :) konstrukčně je Lightning prostě nejlepší , nemyslím funkčně

Cardi

cardi -364

7.8.2018 17:05

wortos: to je pak ale rukama to co pises jinak usb-c mam a jsem spoko zadny problem

Bicista

bicista 61

7.8.2018 19:04

A co jako EU resi, drive to byl prohlem kdy z nabijecky sel na pevno kabel s rozdilnym koncem, kazdy mobil jine napeti atp. Co jako dnes neni vyreseno ? Vetsina founu je na USB telefonu s volne pripojenym kabelem, tedy max jina koncovka, takze nabijecky jsou stejne jen je treba spravny kabel bud microUSB nebo USB-C pri zmene founu dam jiny kabel nebo redukci z ebay za 5,-. microUSB casem vyhnije a zbyde tu zas na chvili jen USB-C nez nekdo zase vymysli novy format :) Ale nabijecky jsou pouzitelny stale, i kdyz se meni ruzny QuickCharge atp ale zpetne je to kompatibilni. Standard QuickCharge pujde tezko udelat jednotny, kdyz to ma svuj prirozeny technologicky vyvoj a porad se to nekam posouva. EU zase nevi co roupama.

Zdenk_strako

Zdeněk Strakoň 0

7.8.2018 19:19

Přesně, řeší to vyměnitelný kabel. Krom toho, oni můžou přinutit výrobce telefonů, ale je spousta dalších věcí, které se nabíjejí např. přes microUSB, např. powerbanky, takže milá EU, řešíš k…iny.

David021

David021 22

7.8.2018 20:10

Hej, sorry, ale nějak většinu z vás nechápu.
Protože pouze 2 lidi jsou tady ti, kteří si myslí že EU komise vymýšlí a řeší zase naprosté kokotiny… Je mi totiž ale s podivem, že najednou ostatní mlčí..
Ono, taky proč by ne.. Vždyť se to i celkem hodí, že jo..

Ale představte si různé výrobce telefonů.
(BTW, vždy jsem byl a vždy budu proti Applu)
Ale když vezmu zrovna Apple společnost, která musí mít samozřejmě vždy něco jinak, jinak by to prostě nebyl Apple se bude muset podřizovat nějakým idiotům z EU komise jen proto, že se zrovna někdo nahoře od nich nudí..

Teď neberu to, jestli je konektor od Applu horší, nebo lepší, ale to, že když si vezmu výrobce (podnikatele) tak snad je čistě jen a jen na mě, jak bude daný výrobek vypadat a co bude mit za funkce a z čeho bude vyroben, ne???

Jak říkám, to se samozřejmě týká i jiných výrobců.

Ono se totiž také může stát, že se dejme tomu podaří vynalézt za 3-4 roky jiný konektor, či jiné baterie, a k tomu bude třeba potřeba jiný konektor, ale ne ne ne ne..
EU Komise rozhodla, že musí být pouze a jenom Micro USB-C!!!
Prostě mi to celé přijde jako kokotina.

Ale ano, je fakt, že na druhou stranu je daleko ale daleko lepší, když mají mobily stejný konektor, to beze sporu musím souhlasit.

Ale když je na scéně Apple, tak ten pochybuji, že by něco chtěl měnit.
A řekl bych, že se dá i pochopit, a a že celkem nevadí, když plácnu 80% (android) telefonů bude mít Micro USB-C a 20% telefonů bude mít lighting konktor..
Nevidím v tom vůbec žádný problém. Nechápu proto, proč se EU opět zabývá něčím, čím absolutně nemá..

David021

David021 22

7.8.2018 20:15

Jo, a btw..
Nikdy jsem Lighting konektor neměl, takže jak je konstrukčně udělaný jsem nezkoumal.

Ale co můžu říct, že třeba kámoš má IPhone 6S a asi před půl rokem musel telefon dávat do servisu právě kvůli lighting konektoru..
Takže klídek. I tyto konektory se ničí. A neřekl bych že nějak výrazně méně, než konektory Micro USB

Radeg

radeg 33

7.8.2018 20:15

@Zdeněk Strakoň:
Tak zrovna powerbanka od Xiaomi se nabíjí via USB-C, takže zde vyřešeno!
Jedna nabíječka, jeden kabel (USB-C USB-C), hotovo.

Cpt.Dom99

Cpt.Dom99 4

7.8.2018 21:02

Jako zatím co jsem viděl a slyšel, tak lightning kabely se hodně rychle ničí. Alespoň moji kamarádi je kupují velmi často… Já osobně jsem zatím velmi spokojen s USB-C, ale souhlasím, že ta plošinka uprostřed není zrovna to pravé ořechové. Jinak, co jsem různě četl, tak Apple by měl podle všech dostupných informací přijít s USB-C na iPhonech až v příštím roce.

LivingLegend

LivingLegend -2

7.8.2018 21:47

@bicista

LoL a rozdílné proudu dodávaný na nabíječkách a požadované na telefonu ti nic neříká…

Pak se lidi diví že nabíječka na BT sluchadlo neutáhne tel…

David021

David021 22

7.8.2018 22:00

LivingLegend:
Předem říkám, že jsem tě asi nepochopil, ale možná, že jsi myslel něco ve stylu sjednocení nabíjecích adaptérů.

Já tomu sice moc nerozumím, ale co si myslím je to, že rozdílné velikosti proudu nemůžeš nastavit napevno a říct: Budou se požívat jen adaptéry s plácnu 2A. To je naprostá blbost..

To už souvisí i s daným typem baterií, procesoru, a celkovou technologií nabíjení..

Getmeknown

getmeknown -2

7.8.2018 22:40

Vôbec nechápete pointu krokov EU v poslednej dobe. Dlhý čas EU ignorovala výrobcov, mali absolútnu slobodu a kam to dospelo?

Potraviny sú tak nízkej kvality, že ich ťažko označiť týmto pojmom. Spotrebiteľ je neustále klamaný, zamestnanci zdieraní a v práci od rána do večera. Elektronika je kompletne dovážaná z Číny, hoci v EU by sa mohla vyrábať taktiež. Software je kompletne americký a prepchatý telemetriou, často už ani nemáte možnosť slobodného nastavenia. Takto by som mohol pokračovať celú noc ale hlavne… vysušili sme močiare, vyprodukovali smrtelné množstvo odpadkov a zakopali obrovské množstvo rádioaktivného odpadu, produkujeme obrovské množstvá CO2 a CO4

Keby EU nepodnikala kroky, o 30-50 rokov by bolo neskoro. Amerika sa na to serie a ich prezident dokonca spochybňuje následky činov ľudí. V prírode sme totiž spôsobili veci, kt. nesmú prekročiť limit nezvrátiteľnosti. Wake up… id*ots. Slobodu aj tak nemáte, ovládajú vás vytváraním potrieb. Keď ignorujete racionalitu (pozitívne a negatívne následky), prídu zákony.

Mrtva_zizala

-22

8.8.2018 9:11

a pritom je to taaak snadne, proste zakazat dovoz pristroju se vsim jinym nez USB-C ( lighting apple neda z ruky zadarmo) do EU a je to hotovo, samozrejme + cinnost kontrolnich organu, napoprve varovat vrat to neprodavej to, napodruhe zabavit a do drticky s tim a oni si uz zvyknou obchodnici dovazet “jen to spravne”. Jinak muze EU vyjednavat a halekat jeste 10 let a nic se nezmeni.

Iiic

iiic -1

8.8.2018 16:55

Standardizace je důležitá, o tom myslím nikdo nepochybuje… klidně to může pokročit až tak, že bude stejná nabíječka pro telefon i nobebook (některé notebooky už nabíjení přes USB-C podporují).
Teď jde jen o to, jestli se k tomu trh a výrobci dopracují sami, nebo je třeba je popostrčit na úrovni nějakého regulátora.
Na nuceném postupu regulátora je totiž nepříjemné to, že musí nutně z volného trhu zvolit jeden standart a všem ho nanutit. Jenže ten jeden standard může mít taky pěkně drahé licence. Proto jsou v levnějších telefonech stále microUSB, kde cena konektoru a obslužné elektroniky je v drobných centech a cena USB-C jde přes 2 USD. Nevím co stojí lightning, ale hádám, že to bude taky pěkné maso. Cena USB-C je zatím vysoká proto, že splácí náklady na vývoj a prý v budoucnu výrazně klesne, ale přesné datum nikdo nestanovil, tak asi tak no :(
Obecně nelehká situace a jsem rád, že to nemusím řešit já.

Kulichoid

kulichoid 148

8.8.2018 17:06

Myslím, že dřív než se něco dohodne a stanoví, tak bude vše rychlobezdrátové a o cokoliv s kabelem přestane být zájem. :)

Peppa80

peppa80 -1

8.8.2018 22:21

nejvíc plaček je práve s lightning konektorem. at si ho Apple nechá. my si necháme 1000x spolehlivější USB ..

V6ak

v6ak 28

8.8.2018 23:45

Budu rád za sjednocení, pokud proběhne přirozeně. Regulace je sice možná rychlejší cesta, ale s vedlejšími účinky.

Kdysi to bylo co výrobce, to adaptér. Sjednocovat se to začalo přirozeně i bez EU. Nejdřív miniUSB, potom microUSB, teď USB C. Ano, mohlo by to být jednotnější, ale posun tu je vidět. Navíc teď jsme v přechodné fázi z microUSB do USB C, to je holt život.

Apple jde svou vlastní cestou, ale když to lidi chtějí kupovat, je to jejich věc…

Když se uzákoní jeden standard, tak asi se výsledek dostaví rychleji, ale má to jiné nevýhody:

* Jak si můžeme být jisti, že jde o to správné řešení?
* Dříve nebo později může někdo chtít přijít s nějakou inovací. Ale k čemu, když ji podle zákona nesmí použít?
* Pokud bude technologie licencovaná, nejspíš dojde ke zdražení. Výrobce nebude mít možnost říct „ne, to je moc drahé“.

Nevýhody jsou IMHO důležitější než to, že čas od času musím shánět kabel, a ne každý má USB C.

Tom_magnusek

Tomáš Magnusek 0

12.8.2018 14:07

Prosím, přečtete si něco o vývoji a specifikaci USB type C a pak se může tato diskuze někam posunout

Jakubcz

Jakubcz 0

15.8.2018 8:44

Mikro USB se hodně jednoduše poškodí USB c a lightning jsou na tom tak stejně i když jsem měl u lightning problém že když jsem měl nabíječku více než 3 měsíce v kuse tak se odřely plošky a nenabízeli mi to iPhone

RSS (komentáře k článku)