Menu

Používáte mobil během řízení auta? (Hlasovačka)

Používáte-mobil-během-řízení-auta
Používáte mobil během řízení auta? (Hlasovačka)
4.6 (92%) 5 hlasů

Již bezmála sedmnáct let (konkrétně od 1. ledna 2001) platí na našich silnicích zákaz používání mobilního telefonu během řízení auta. První verze zákona zakazovala pouze držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového zařízení v ruce. Novela, platná od července roku 2006, pak upravila formulaci na: „Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.“ Jak jsou s na tom s dodržováním tohoto paragrafu naši čtenáři? Na to se pokusíme odpovědět v tomto kole Víkendové hlasovačky a diskuze.

Obsah článku

Telefonování během řízení auta je zakázané v mnoha zemích

Telefonování během řízení auta je zakázané v mnoha zemích

Mobil za volantem raději ne

Aby bylo dodržování zákona vymahatelné (nebo přesněji řečeno trestatelné), stanovili zákonodárci pokutu ve výši tisíc korun a 2 trestné body. Samotné prokazování přestupku je však přinejmenším ošemetné a často proti sobě může stát slovo dopravního policisty proti slovu řidiče. Z minulosti je například znám případ, kdy se řidič snažil tvrdit, že místo telefonu držel rohlík.

Podle odborníků ovlivňuje telefonování řidiče obdobně, jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Kromě odvedení pozornosti snižuje hovor také schopnost adekvátně řešit situace v dopravním provozu. Riziko smrtelné dopravní nehody během telefonování údajně vzrůstá až osminásobně.

V dnešní době je již většina aut vybavena palubním handsfree, ke kterému se telefon připojí prostřednictvím Bluetooth. Zdálo by se, že rizikové chování se tímto výrazně omezí, ne-li eliminuje. Opak je ale pravdou – zatímco původně sloužily mobily pouze k volání a psaní zpráv (které se navíc na tlačítkách daly často psát i bez sledování displeje), dnešní chytré telefony nabízejí mnohem více funkcí. Tím také dávají více důvodů k odvádění pozornosti řidiče od toho, čemu se má věnovat – tedy řízení vozidla.

Psaní během řízení je nebezpečné

Psaní během řízení je nebezpečné

Často se spekuluje o tom, zda je ovládání telefonu, umístěného například v držáku, přestupkem proti výše uvedenému zákonu. Zde můžeme celkem spolehlivě konstatovat, že v rozporu s § 7, odstavcem 1, písmenem c) Zákona o silničním provozu takové počínání není. Nicméně v takovém případě lze použít § 5, odstavec 1, písmeno b), podle kterého je řidič povinen „věnovat se plně řízení vozidla“. V tomto případě se sice jedná o přestupek, leč bez bodového postihu. Rozsah narušení míry soustředění je v takových případech různý – od letmého přečtení textu, přes nastavení navigace na pevnou adresu, až po odpovídání na doručené zprávy.

Jak předejít problémům?

Problém se zákazem telefonování lze tedy řešit poměrně snadno – nejjednodušší je využít handsfree v autě. Pokud váš automobil tímto vybavením nedisponuje, můžete si nechat nainstalovat řešení třetí strany. Levnější variantou je pak „osobní handsfree“ – zpravidla v podobě špuntového sluchátka, zajištěného klipem za ucho. V nouzi koneckonců může pomoci i vedení hovoru přes hlasitý reproduktor. Případné další operace lze však bezpečně provádět jen obtížně. Hlasové ovládání se sice postupně zdokonaluje, nicméně ještě ani zdaleka nedospělo do plně použitelného stavu (natožpak v češtině). Na textovou zprávu či chat byste tedy měli reagovat pouze tehdy, když neřídíte. Stejně tak zadávat adresu do navigace je vhodné před započetím cesty.

Bezdrátové handsfree seženete již od necelých 300 Kč

Bezdrátové handsfree seženete již od necelých 300 Kč

Je používání mobilního telefonu během řízení auta opravdu tak velkým problémem? V dubnu jsme informovali o studii společnosti Zendrive, postavené na údajích od třech milionů řidičů. Podle nich používá mobil celých 88 % řidičů, průměrně pak během jedné jízdy po dobu 3,5 minut.

Používáte mobil během řízení auta?

Dostáváme se k anketní otázce pro toto kolo Víkendové hlasovačky a diskuze. Budeme zjišťovat, zda a jakým způsobem naši čtenáři používají mobilní telefon během řízení. Tentokrát lze zvolit více odpovědí, ať máte na výběr, které činnosti s telefonem alespoň občas provádíte.

V diskuzi pod článkem pak můžete napsat svůj názor na zákaz telefonování či obecně používání telefonu během řízení.

Hlasovačka z minulého týdne

Před týdnem jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali, zda sportujete s telefonem. Výsledky jsou, alespoň pro nás, poměrně překvapivé. Nadpoloviční většina, tedy přesně 51 % respondentů, totiž s telefonem sportuje. Dalších 14 % pak sice sportuje, ale nikoli s telefonem. Jen 34 % hlasujících zvolilo jako odpověď „nesportuji“.

Hlasovačka z minulého týdne

Hlasovačka z minulého týdne

Komentáře

Tigal91

Tigal91

23.9.2017 8:21

Telefon při jízdě používám pouze jen jako navigaci,nikoli k hlasové,nebo textové komunikaci.

mlazovla

mlazovla

23.9.2017 8:31

Zpravidla telefon nepoužívám, mam ho v přihrádce dveří nebo na sedačce spolujezdce, a pokud zvoní podívám se kdo to je. Podle možností předám zpolujezdci nebo zastavím. Ale pokud to jde, tak prostě hovor počká.

Hodně telefon využívám v autě jako mp3 přehrávač, ale celé nastavení je rychlé a provedené před jízdou.

A konečně navigace, tady jsem hříšník, navigace běží, ale když zrovna se objeví 115 km a pak se držte vpravo, telefon si zhasnu. Rád se před odbočkou podívám na kousek cesty dopředu a kvůli tomu nezastavuji. Pokud to situace dovolí, tak se chvilku věnuji telefonu a řízení současně.

Myslím si, že telefon je při řízení hodně nebezpečný a dříve jsem telefon používal vice. Popravdě jsem s tím téměř přestal potom, co ty dvě mladé holky natáčely „za pět minut u Tesca“.

Ale vím, že spousta lidí to zvládá s přehledem a hlavně navigace je skvělý pomocník, tak třeba to podpoří i Google a pojde během navigace zadávat i sofistikovanější příkazy do systému než jen Ok Google, ukaž nejbližší benzínky :-D, třeba Ok, Google, přečti mi zprávu, co právě přišla.

Ogyn85

Ogyn85

23.9.2017 8:31

Heands free sada se dá dnes pořídit již za tisíc korun! Třeba Buddy na sluneční clonu..je přenosná,takže nechápu,proč někdo v autě za milión drží mobil u ucha..

Libb

Libb

23.9.2017 8:47

Mám hands free. A čtu zprávy a odpovídám na ně. Vzhledem k současné situaci v Brně na to mám v kolonách spoustu času ;)
Vážně: handsfree v klidu + hlasové vytáčení, ale to spíš přes hodinky. Čtení zpráv nebo odpověď pouze, když čekám dlouho na červené.

avenged

avenged

23.9.2017 8:53

jen pro navigaci, vše nastaveno před jízdou, když řídím, hovory sms atd mě nezajímají, mám svou rodinu, sebe, a svy auto rád, nikdo z volajicich mi za průser nestojí.

Crocodille

Crocodille

23.9.2017 9:19

Founa v autě fakt nepoužívám. Navigaci si nastavuji již před jizdou a když náhodou někdo volá a je to důležitej hovor, dám to na hlasitej odposlech…

AlešA

AlešA

23.9.2017 9:29

Nějaký ten pátek se snažím využívat asistenty, pokud to situace umožňuje, používám hlasitý reproduktor, jinak 80% připojím na ucho a provedu klasický hovor, když vezu 2hou osobu.
Sms používám minimálně..
Viz řidiči dopravcú 85% volá s telefonem v ruce nebo na uchu..
Viz ženy a jejich líčení, mobil do oka nepíchnu, řasenku jo, co je vetsi zlo? Navíc zažil sem X situaci kdy se polovička, líčila, zastavily nás a jen ji Muži z kobry 11 pohrozily..
Pokud bude pokuta cca 1-5k vyplatí se mi volat. 2B ? Srovnáváte s 0.8 kde mohu dostat až 7B tak volani přeci nebezpečné není..

Sokolvojta199812

Sokolvojta199812

23.9.2017 10:22

Telefon je před jízdou připojen k autorádiu a pouštím přes něj hudbu. Pokud jedu někam dál,je na telefonu spuštěna navigace. Nicméně z 90% je vše nastaveno před jízdou a často si vystačíme i s hlasovými příkazy.

mr.Mic

mr.Mic

23.9.2017 11:41

To jsou nechutný výsledky!!! Kdo při řízení šáhne na mobil, je podle mě dobytek a potencionální vrah!!!

sitler

sitler

23.9.2017 12:06

Mr.Mic: a ten, co sáhne na rádio, ten taky. Nedej bože se za jízdy napít.
Telefon mám běžné jako navigaci a přehrávač, nemám problém si do něj za jízdy cvaknout… Stejně vzít hovor přes handsfree nebo hlasitý odposlech.

Rossi14

Rossi14

23.9.2017 12:43

Telefonní komunikace je nedílnou součástí systému auta, takže volání jako takové je stejné jako například rozhovor se spolujezdcem sedícím vedle mne.

jamesak

jamesak

23.9.2017 13:18

I když mám v autě handsfree, používám Bluetooth sluchátka s asistentkou, normálně poslouchám knížku, když přijde email, viber a tak, asistentka mi ho přečte do ucha…

AlešA

AlešA

23.9.2017 13:26

To mi připomíná cedulku z MHD „Za jízdy, nemluvte s řidičem “
Co třeba řidič kamionů, sanity, TAXI!(vozí lidi po městě) a vysílačka? Šáhnu, stisknu mluvím… rádio je také jak telefonování, já rád poslouchám a u toho zpívám… *ROLF* sem to ale pirát:D

radeg

radeg

23.9.2017 19:08

@AlešA:
Řidič kamionu porušuje,
řidič sanity to má ošéfované jinak,
řidiči TAXI jsou stejné hovada jak kamionisti.

Lubasss30

Lubasss30

23.9.2017 21:54

Sednu do auta, připojím kabelem k autu pokud chci navigovat. Pokud ne, tak nedělám NIC, telefon se automaticky spáruje přes BT.
Android auto/ Mirrorlink v Octavia III 2017, radio Columbus 8

toorek

toorek

24.9.2017 13:37

Na motorce pravidelně pozoruji, že když mi někdo nedá na křižovatce přednost, má u ucha mobil. Nejčastěji pak řidičky ve velkých SUV, na ty si dávám obzvlášť pozor. Sám mívám mobil na řídítkách v držáku a v přilbě handsfree, kde poslouchám pokyny navigace, abych nemusel koukat na displej. Hovory přijímám jen výjimečně, kolikrát raději zastavím. Na motorce je totiž potřeba ještě větší soustředění než v autě.

rejca

rejca

25.9.2017 12:20

Super více než třetina lidí jsou potencionální vrazi… Telefonování přes handfree je možná ještě akceptovatelné (i to snižuje pozornost).

Ale matlat při řízení na navigaci či sledovat sms či další může jen debil.

Eugi61

Eugi61

26.9.2017 9:30

Souhlasim ze telefonovani behem jizdy odvadi pozornost. Stejne treba jako komunikace se spolujezdcem nebo rozdovadene deti na zadnim sedadle.
Kdyz zelenac dostane ridicak, dva mesice nejezdi a pak sedne do auta s handsfree a najednou mu zazvoni telefon tak bych nechtel jet zrovna v protismeru. A pritom je zcela v souladu bezpecnostnimi predpisy.
Nebo si vezmete manika co jezdi v oktavce a pak sedne do noveho auta o dve kategorie vys s plnou vybavou. Nikdo nebude sedet hodiny v garazi a cvicit dokud nebude umet poslepu napoprve najit to spravne tlacitko. V tom lepsim pripade si jednou s navodem projde ovladani, ale jeste dlouho bude za volantem koukat pod prsty kdyz si bude s bezici navigaci chtit pustit nejakou hudbu. To neni o tom ze ze se vterinku nediva na silnici pred sebe… A to je podle vas bezpecne?
Osobne mi prijde daleko bezpecnejsi kdyz zazvonila stara dobra tlacitkova Nokie, ridic (ano, kouknul na displej kdo mu vola) po hmatu stisknul tlacitko pri prijem hovoru a diky velikosti telefonu si jej celkem jiste pridrzel ramenem u ucha. Obe ruce na volantu, koukal pred sebe a telefonoval.
Je spousta veci co odvadi pozornost ridice za volantem, proto nechapu proc tady nekteri nadavaji do vrahu lidem co telefonuji za jizdy, zatimco se vyrabeji automobily ktere ridici na displeji zobrazuji aktualni zpravy a prijate maily.

kluzo

kluzo

6.10.2017 13:34

Tahle anketa mi leccos vysvětluje. A její výsledky jen podporují můj názor získaný 31letou praxí na silnici, že řidičák bych vydával až po tvrdých psychotestech zaměřených hlavně na zodpovědnost uchazeče. Myslím, že by se ztratily problémy s přetížeností dopravní infrastruktury a taky by ubylo hodně nehod.
Všechna manipulace s telefonem bez handsfree za jízdy je špatně, ale sms může za jízdy psát jen absolutní idiot.

RSS (komentáře k článku)