Real Racing 3: Skutečně reálné závody?

Real-Racing-3-splash

Když si tak člověk prochází Google Play a hledá závodní hry, skoro se mu ani nechce věřit, že krom arkádových akčních závodů či laciných hříček s hezkou ikonou a explozivním jménem lze narazit i na poctivé okruhové závody, které kralují konzolím (Forza, Gran Turismo) či PC (Project Cars). Díky nejnovějšímu počinu studia FireMonkeys zaštítěném gigantem EA nám snad svitlo na lepší časy. Nebo ne?

Real Racing 3 for Google Play

Real Racing 3 for Google Play

Bez freemium ani ránu

Kdysi se tomuto konceptu říkalo free-to-play, pak se však lidé začali čertit, že to s tím hraním zdarma není až tak horké. I proto marketingové hlavy přispěchaly s označením novým – freemium. Tento obchodní model spočívá v tom, že veškerý dostupný obsah celé hry je skutečně k dispozici zdarma. A teď přichází to ale, nebo spíše ALE. Koncept tohoto titulu je totiž nastaven tak, aby vás dříve či později k utrácení reálných peněz za herní obsah dokopal. Je to poměrně prosté – konečně jste získali dostatek peněz na vylepšení motoru? Fajn, proveďte upgrade, my vám bránit nebudeme, pouze si pár minut počkáte. Nechcete čekat? Zaplaťte pomocí žetonků. A pokud jich nemáte dost, připlazí se malý slizký Gríma Červivec v podobě všudypřítomného tlačítka Store, kde si můžete herní peníze či zlaté žetony pomocí platební karty koupit. Sám za sebe musím říci, že je mi tento koncept vydělávání peněz velmi nesympatický. Stejným způsobem EA “zabilo” i nové Simpsonovi, kde se rovněž musí pořád na všechno čekat. To už dám raději za celou hru klidně stovku, než abych pak za mikrotransakce vysolil “pětikilo”.

 

Otravné čekání vás má donutit k zakoupení urychlovacích žetonů za reálné peníze Otravné čekání vás má donutit k zakoupení urychlovacích žetonů za reálné peníze

Grafika jak na konzolích?

Téměř. V podstatě kdekoliv, kde se o Real Racing 3 dočtete, nebude chybět odstavec zmiňující přenádhernou grafiku, detailní modely vozů a propracované kokpity. Ano, vizuální zpracování je na skutečně velmi vysoké úrovni a míra detailů je na mobilních hrách nevídaná. PS3 či Xbox 360 se o své posty samozřejmě bát nemusí, ale pro srovnání jsem si na PS2 pustil Gran Turismo 4 a musím uznat, že Real Racing s ním svádí vyrovnaný souboj. Troufám si tvrdit, že RR3 má dokonce detailnější modely vozů, ale není to snadné posoudit především kvůli nízkému rozlišení, takže hlavně na tabletech je hra poněkud „zubatá“. Na druhou stranu se do hry podařilo zapojit i velmi podařený deformační model, který není jen vizuálním pozlátkem, ale naopak. Je to skutečný bič na hráče, protože sebemenší ťukanec má vliv na jízdní vlastnosti vozu. Tím pádem se musíte snažit jet co nejopatrněji. Leč soupeři jsou někdy trošku více agresivní, než by bylo vhodné, tudíž po skončení závodu musíte často zaplatit nemalou částku za opravu různých částí vozu.

A jak to celé šlape? Hru jsem zkoušel na dvou zařízeních – Asus Transformer Prime s Tegrou 3 a Asus PadFone 2, vyzbrojený Qualcommem Snapdragon S4. Obě dvě zařízení podávala zhruba stejný výkon a na obou se počet snímků za vteřinu hluboce propadal, jakmile se na obrazovce objevilo víc jak osm aut. Uživatelé si navíc často stěžují na nefunkční zpětná zrcátka a podivnou detekci kolizí právě v momentě, kdy jde framerate prudce k zemi. Navíc mám i jisté výhrady k poněkud nedetailnímu okolí okruhů – největší snaha vývojářů se evidentně soustředila na co nejdetailnější modely vozů a zbytek tak poněkud pokulhává.

 

RealRacing3-729-620x349

Nesimuluj, simulátore!

Posuzovat, zda je Real Racing 3 simulátorem nebo ne, to je nevděčný úkol. Jízdní model je na míle vzdálen tomu, na co jsme z běžných androidích závodních her zvyklí. Má to však svá úskalí. Ovládání pomocí dotykové obrazovky si sice můžete nastavit na nespočet způsobů, ale nikdy nedosáhnete takové preciznosti jako pomocí gamepadu s analogovými páčkami, o volantu nemluvě. Pokusil jsem se ke svému Transfomeru připojit ovladač z PlayStationu 3, který například ve hře Max Payne šlapal jak po másle a celkové hratelnosti velmi pomohl. Bohužel, RR3 ho vytrvale ignorovalo a tak moje naděje na to, že bych mohl adekvátně porovnat jízdní model třeba s Gran Turismem či Forzou Horizon, vzala za své. Celkově tedy mohu říci, že fyzika aut je velmi slušně propracovaná, každý vůz se řídí jinak a cítíte, že je v potaz brána váha, rychlost i setrvačnost vozu. Záleží pak především na hráči, jaký typ ovládání si zvolí. Usnadnění je k dispozici několik, a to včetně automatického plynu či brzdového asistenta. V podstatě je tedy “reálnost” fyziky nastavena tak akorát na to, aby se vozidla dala pomocí dotykového displeje ovládat a hráč nebyl příliš frustrován.

Jinak ale s potěšením můžeme říci, že licencované vozy a tratě ve hře skutečně věrně odpovídají realitě – samozřejmě dnes už to v rámci globálního trhu s hrami není taková bomba, jako když se tehdy poprvé v Gran Turismu na původní PlayStation poprvé objevila Laguna Seca, ale je vidět, že to slůvko „Real“ v názvu hry není jenom prázdnou marketingovou bublinou. Celkem si můžete zazávodit ve zhruba padesátce aut v patnácti lokacích.

 

Pokud si ze začátku nevěříte, můžete si zapnout užitečné asistenty Pokud si ze začátku nevěříte, můžete si zapnout užitečné asistenty

V nastavení si lze vybrat z mnoha různých druhů ovládání V nastavení si lze vybrat z mnoha různých druhů ovládání

Sociální aspekt

Když se takhle sejdou lidi a dají to dohromady, není z toho JZD, jak tomu bývávalo, ale sociální síť. Facebook je dneska pomalu i na víčkách od Májky, tudíž se nelze divit, že ho najdeme i v této hře. Naštěstí se tu vývojáři nad integrací modré sociální sítě zamysleli a přišli s netradičním konceptem multiplayeru. Každý hráč, který se v sekci Options přihlásí do svého facebookového profilu se stává součástí velkého kompetitivního závodění. V podstatě to funguje tak, že vaše zajetá trasa se zaznamenává a odesílá na servery hry. Když se pak pustíte do dalšího závodu, je dost možné, že se proti vám postaví vůz vašeho kamaráda, který tu samou trať zajel před pár hodinami. Jedná se o zajímavý nápad, který do hry přidává jistý pocit osobního rivalství. Proč ne.

 

Terry O. to má spočítané, po skončení závodu dostane zprávu, že jste zajeli lepší kolo Terry O. to má spočítané, po skončení závodu dostane zprávu, že jste zajeli lepší kolo

Brzda nebo plyn?

Je na čase, abychom nad nebohým titulem vynesli finální rozsudek, takže si pojďme shrnout důležitá fakta: Nádherné modely vozů, propracované kokpity, funkční model poškození, mnoho způsobů ovládání a přizpůsobení – potud vše skvělé. Na druhé straně je tu však několik nepěkných bugů, problémy s udržením akceptovatelného počtu snímků za vteřinu a především ty nenáviděné mikrotransakce. Abych věc uvedl na pravou míru – zapojení reálných peněz do hry je otravné především v počátcích, kdy máte jen jedno auto a tudíž se vám nechce čekat na provedení upgradu či opravy. V momentě, kdy se vám vozový park rozšíří, budete mít možnost vzít na okruh auto jiné. Koneckonců, hra je k dispozici zdarma, tak vám nic nebrání v tom, přesvědčit se na vlastní kůži, zda vás mikrotransakce budou vytáčet tak jako mě. A upřímně – možná by byla škoda kvůli nim takhle propracovanou hru celou zatratit. Uvidíme se v cíli…

Real Racing 3: Skutečně reálné závody?

Real Racing 3: Skutečně reálné závody?


N7kEZDjZ0Ug86GwMCqfhDrdCW2Nww235vZmnG3qUXTTtHRp2KpAEqQ2S6WWTOkQ =w124
Real Racing 3
EA Swiss Sarl
Verze 1.0.56 (5. 3. 2013)
Velikost 6,1 MB
2.3.3+

Nn+9fNfgI7DOURM4KsAAAAASUVORK5CYII=
Zdarma

Jan Olejník
O Autorovi - Jan Olejník

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (51)