TOPlist

Zapnuli jste si omylem prémiové SMS? ČTÚ ví, kam se obrátit

prémiové SMS ČTÚ rady

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal svou další pravidelnou monitorovací zprávu a v aktuálním červnovém vydání se objevilo mimo jiné i téma prémiové SMS. Nástroj, který se může stát nepříjemnou pastí zejména pro starší generace, Úřad detailněji popisuje a současně vysvětluje, jak se vypořádat s jeho nechtěným nebo neuspokojivým použitím.

„Zabýváme se rostoucím počtem stížností týkajících se tzv. prémiových služeb, spočívajících např. v prodeji jízdenek či poskytnutí konkrétního obsahu, a které jsou hrazeny prostřednictvím prémiových SMS zpráv. Zákazníci, kterým tyto služby často způsobují nečekané a vysoké náklady, si opakovaně stěžují na to, že si je neobjednávali, že nejsou informováni o jejich objednání, i na nedostatečnou kvalitu obsahu, poskytovaného v rámci těchto služeb,“ uvádí ČTÚ.

V rámci své úřední činnosti se prý Úřad nezřídka setkává se stížnostmi na služby, které jsou hrazeny prostřednictvím SMS zpráv s vyšším zpoplatněním, neboli tzv. prémiových SMS zpráv
(též: Premium SMS). Jde o široké spektrum služeb, například o prodej dopravních jízdenek, placení parkovacích poplatků, či třeba poskytnutí jednorázového hesla pro potřeby přihlašování (např. k datovým schránkám, v kombinaci s opakovaně použitelným heslem).

Dále jde o různé „obsahové“ služby, jako například informace o počasí, aktuální zpravodajství, návody a doporučení, obsah jen pro dospělé apod., které jsou prostřednictvím SMS zpráv s vyšším zpoplatněním (prémiových SMS zpráv) také přímo poskytovány (objednaný obsah je těmito SMS zprávami doručován).

„Kvůli způsobu své úhrady (skrze prémiové SMS zprávy) se tyto služby obecně označují jako prémiové služby. Někdy bohužel nesprávně jako „prémiové SMS služby“, což stírá rozdíl mezi samotnou službou a způsobem její úhrady a může vést až k chybnému postupu toho, kdo není s prémiovou službou spokojen a chce ji reklamovat. Zásadní rozdíl je v tom, že přenos prémiových SMS zpráv, sloužících jako platební nástroj, je službou elektronických komunikací, zatímco samotná prémiová služba (např. dopravní jízdenka či určitý obsah) není,“ vysvětluje ČTÚ.

Úřad tedy napovídá, že v případě reklamace prémiové služby je nutné se obrátit na jejího poskytovatele. Tím zpravidla není operátor, který je na základě dohod s jinými podnikateli pouze zprostředkovatelem možnosti hradit prémiové služby (prostřednictvím prémiových SMS zpráv), a případně je i skrze prémiové SMS zprávy také objednávat či přenášet obsah, poskytovaný v rámci těchto služeb.

Pro získání více informací týkajících se poskytovatelů prémiových služeb lze využít webových stránek Plať mobilem, které jsou provozovány Asociací poskytovatelů mobilních sítí. Úřad současně radí, že pokud jsou zákazníkovi tyto prémiové SMS v podstatě jen na obtíž, může si je nechat u operátora deaktivovat.

Tip

Nechcete si nechat ujít zprávičky, články, návody či recenze ze Světa Androida? Můžete nás sledovat třeba přes Google News, na Facebookové stránce a také na Instagramu. Máme také komunitní skupiny na Discordu a na Facebooku. Další možnosti sledování najdete v našem návodu.

Kolikrát už vás „vypekly“ prémiové SMSky?

Zdroj: ČTÚ

Marek Houser
O Autorovi - Marek Houser

Fanoušek technologií už od chvíle, kdy jako malý kluk zadával příkazy Lemíkům na "dvaosmšestce". V záloze stále uchovává starý a podle všeho nezničitelný OnePlus2, ale… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (2)