ordu escort escort kıbrıs izmit escort bodrum escort rize escort konya escort kırklareli escort van escort escort halkalı erzurum escort sivas escort samsun escort tokat escort

Navitel Navigator: offline navigace s kvalitní mapou [recenze]

navitel_navigator_ico

Navigací pro Android je v Obchodě Play nespočet. Navitel Navigator nabízí kompletní offline navigaci s detailními mapami více než šedesáti zemí. Aplikaci jsme podrobili zevrubnému testování, během kterého si musela poradit s obtížnými podmínkami na Ostravsku, kde byla v průběhu testu uzavřena celá řada komunikací. Jak si Navitel Navigator vedl, v čem vyniká a čím nás naopak zklamal? To se dozvíte v naší podrobné recenzi.

Obsah

Co Navitel Navigator slibuje?

Podle popisku v Obchodě Play je Navitel Navigator přesná offline GPS navigace s geosociálními službami zdarma a detailními mapami 62 zemí. Výčet schopností a funkcí je velice zevrubný, proto z něj vybíráme jen některé položky:

  • K využívání aplikace a map není potřeba žádné internetové připojení.
  • Permanentní přístup k mapám: Mapy jsou staženy do vnitřní paměti zařízení nebo na paměťovou kartu.
  • Předplatné map: Mapy je možné zakoupit na omezenou dobu (1 měsíc, 1 rok) s cenami začínajícími na 49,99 Kč.
  • Navitel.Dopravní Info. Informace o všech dopravních zácpách v celém území mapy, dostupné v reálném čase.
  • Navitel.Přátelé/Cloud. Dopisování s přáteli, navigování do a přes jejich pozici. Nastavení programu a cílové body jsou uloženy v NAVITEL cloudovém úložišti.
  • Navitel.Počasí. Předpověď počasí na příští tři dny kdekoliv na světě.
  • Dynamické POI (Body zájmu). Ceny pohonných hmot, program kin a další užitečné informace.
  • Navitel.Události. Nehody na silnici, práce na silnici, kamery měřící rychlost a další události zvýrazněné na mapě uživateli.
  • Upozornění na trase (SpeedCam). Informace o radarech, videokamerách a zpomalovací prahy.
  • 3D mapování. Trojrozměrné mapy s podporou struktury a počtu pater.
  • 3D křižovatky. Zobrazení víceúrovňových křižovatek v režimu 3D.
  • Asistent jízdních pruhů. Výpočet trasy beroucí v úvahu provoz v několika jízdních pruzích a vizuální znázornění při pohybu po trase.
  • Mnohojazyčná podpora. Podpora rozhraní a hlasových povelů v několika jazycích.
  • Hlasové navádění krok za krokem. Hlasové navádění při pohybu po trase, upozornění na nabíjení baterie a spojení se satelity.
  • Palubní počítač. Více než 100 různých měření: čas, rychlost, počasí a jiné parametry.
  • Rychlý výpočet trasy. Okamžitý výpočet a navigování jakékoliv délky a složitosti.
  • Neomezený počet cílových bodů pro navigování. Jednoduché navigování s neomezeným počtem cílových bodů.
  • Přizpůsobitelné uživatelské rozhraní. Schopnost přizpůsobit programové rozhraní a režim zobrazení map dle vlastních potřeb.
  • Podpora GPS / GLONASS.

Jak Navitel Navigator funguje v praxi?

Aplikaci Navitel Navigator jsme nainstalovali na redakční telefon Sony Xperia Z3 s oficiálním Androidem 5.0.2 Lollipop. Instalační balíček je velký 127 MB, takže k jeho stažení doporučujeme použít Wi-Fi. Obdobně objemný soubor jsme také stahovali při jedné z následných aktualizací. Pro účely testu jsme měli k dispozici plnou verzi s mapami Evropy.

První spuštění

Po prvním spuštění aplikace nejprve provede krátkou instalaci dalších souborů, následně nabídne načtení nebo otevření map. V případě první nabízené možnosti dostanete na výběr z map ke stažení, přičemž nabízeny jsou pouze ucelené regiony. Jako samostatné státy lze stáhnout pouze Bulharsko, Bělorusko, Francii a Monako, Spojené království, Řecko, Polsko a Ukrajinu.

Dále je možné stáhnout tyto celky:

  • Itálie, Vatikán, San Marino a Malta.
  • Albánie, Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Makedonie, Černá Hora, Srbsko a Slovinsko.
  • Belgie, Nizozemí a Lucembursko.
  • Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko a Island.
  • Litva, Lotyšsko a Estonsko.
  • Maďarsko, Rumunsko a Moldávie.
  • Německo, Rakousko, Lichtenštejnsko a Švýcarsko.
  • Česko a Slovensko.
  • Španělsko, Portugalsko, Andora a Gibraltar.

Pokud tedy pojedete z Česka do Řecka přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko a Makedonii, budete muset místo šesti států stahovat podklady dvakrát tolika zemí.

Mapové podklady by měly být aktuální – dle aplikace jde o data ze druhého čtvrtletí roku 2015. Po klepnutí na položku se dozvíte další podrobnosti – například počet zmapovaných sídel, délku silniční sítě či počet budov se 3D texturami (v ČR je to 50 budov). Nechybí ani údaj o velikosti souboru – v případě Česka a Slovenska to bylo 253,9 MB. Stahování dat je poměrně pomalé – na stažení 253 MB jsme čekali dvě hodiny a deset minut (stažení 127 MB instalace na stejném připojení trvalo jen šest minut). V průběhu stahování souborů lze sledovat stažený a zbývající objem, aktuální přenosovou rychlost a zbývající čas. Přenos je možné pozastavit, nebo úplně zrušit.

Uživatelské prostředí

Uživatelské prostředí jde tak trochu vlastní cestou a v některých směrech nám do jisté míry připomínalo vzhled aplikací, napsaných v Borland Delphi. Design ve stylu “Material” by jistě programu prospěl, nicméně v rámci objektivity dodejme, že s vlastním pojetí rozhraní přicházejí i mnohé konkurenční aplikace tohoto segmentu – namátkou Sygic či SmartMaps.

Navitel Navigator: uživatelské rozhraní Navitel Navigator: uživatelské rozhraní

Navitel Navigator běží v celoobrazovkovém režimu, takže zakrývá oznamovací lištu se všemi údaji o připojení, čase a notifikacemi. Důležité informace však zjistíte z vlastní lišty aplikace, kde je prezentována řada údajů.

Po spuštění se uživatel ocitne rovnou v mapě, která odpovídá jeho aktuální přesné či přibližné pozici. Klepnutím na zelené tlačítko se dostane do hlavní nabídky, reprezentované čtyřmi poměrně velkými dlaždicemi. Z tohoto menu je také možné Navitel Navigator ukončit – v případě, kdy k opuštění použijete tlačítko Zpět, zůstane Navitel Navigator běžet na pozadí.

Zadání cíle

K zadání cíle cesty slouží nabídka Najít. Zde jsou pak k dispozici tyto možnosti:

Sestavení trasy s více zastávkami

Navitel Navigator: vyhledání cíle

Navitel Navigator: vyhledání cíle

Navitel Navigator zvládá také navigování po trase, sestávající z více bodů. Stačí stejným způsobem zvolit další cíle a v nabídce pak místo položky Jet zvolit Průjezdní bod. Aplikace pak zařadí bod do trasy.


V sekci Navigace najdete následující možnosti:

Můj Navitel

V sekci Můj Navitel najdete možnost nákupu a stažení mapových podkladů, jejich aktualizaci, případně obnovení licence. K nahlédnutí jsou zde také novinky, případně vám s aplikací pomůže nápověda, která je ovšem online na oficiálním webu.

Možnosti nastavení

Vstoupíte-li do sekce Nastavení, možná se na první pohled trochu leknete poměrně dlouhého seznamu možností. Aplikace dovoluje konfigurovat opravdu mnoho parametrů, týkajících se jak vizuálního dojmu, tak i chování a funkcí. Probrat jednotlivé položky by bylo nad rámec rozsahu této recenze, takže vám nabídneme alespoň malé nahlédnutí ve formě snímků obrazovek.

Zcela jsme nepochopili sekci profily, kde jsme čekali možnosti nastavení parametrů vozidla a případně způsobu jízdy (např. maximálních využívaných rychlostí). Založení nového profilu byla hračka, nicméně v režimu editace bylo možné pouze změnit jeho název. Ani uživatelský manuál nám v tomto směru nepomohl pochopit, k čemu tato sekce vlastně slouží. Obrátili jsme se tedy přímo na české zastoupení, kde nám bylo vysvětleno, že profily slouží k ukládání nastavení – tedy uloží aktuální nastavení, které právě používáte. Lze například měnit, po jakých silnicích máte být navigováni (placené, neplacené, zpevněné nebo ne). Zároveň lze u některých map využít i nastavení navigování dle parametrů vozidla (využitelné pro nákladní automobily s ohledem na váhová a rozměrová omezení po trase).

Jedeme s navigací Navitel Navigator!

Během jízdy je zabírá největší část obrazovky samozřejmě mapa s vyobrazením situace, trasy a případně odboček. Horní lišta nahrazuje systémovou oznamovací oblast, kromě informací dovoluje také ovládat některé funkce, jako je režim zobrazení, vypnutí/zapnutí zvuků, zobrazit stav GPS, zapínat a vypínat synchronizaci s cloudem a stahování dopravních informací.

V levém horním rohu je zobrazována vzdálenost a směr následující odbočky, vzdálenost k dalšímu manévru a aktuální rychlost pohybu, kterou považujeme za užitečný údaj.

Po pravé straně je tlačítko pro nahlášení problému na cestě – hlásit můžete nehodu, radar, práce na silnici či jiné nebezpečí. U některých typů událostí lze dokonce specifikovat jízdní pruhy, kterých se týkají. Takto odeslané informace jsou po zpracování zobrazovány dalším uživatelům této navigace. Dalšími třemi tlačítky je možné přibližovat či oddalovat pohled na mapu a přepínat pohled na 2D nebo 3D zobrazení.

Dolní lišta obsahuje tlačítko pro vstup do hlavní nabídky a dále tři ukazatele. Je přitom na uživateli, jaké údaje bude chtít na těchto zobrazovat – nabídka je skutečně široká, neboť čítá několik desítek položek. Kromě tradičních informací, jako je vzdálenost a čas do cíle nebo čas příjezdu, můžete mít na očích například nadmořskou výšku, teplotu i tlak vzduchu, maximální dosaženou rychlost a mnohé další. V tomto směru Navitel Navigator jen těžko hledá konkurenci – ani Mapfactor Navigator, který je v tomto směru hodně daleko, nenabízí tolik možností.

Poznatky z praxe

Nutno konstatovat, že mužský hlas “Filip” je velice příjemný, snesl by však o něco vyšší hlasitost. Stejně tak ženský hlas “Daniela” se dobře poslouchá a patří rozhodně k těm nejpříjemnějším, jaký můžete z navigací slyšet. Při otevřených oknech při jízdě po městě ale byly pokyny poměrně špatně slyšitelné.

Asi nejzásadnější výtka padne v tomto případě na chabou spolupráci Navitelu s jinými aplikacemi. To, že se neobjevuje v nabídce programu c:geo jako jedna z možností pro navigaci na kešky bychom ještě přijali. Horší ovšem je, že Navitel Navigator se nenabídne ani při otevření místa například z kalendáře. Pokud tedy plánujete cestu na schůzku, nezbude vám než ručně zadat město, ulici a číslo. Na Androidu, kde je schopnost předávání informací mezi dvěma programy jedním ze základních prvků tohoto systému, považujeme takový nedostatek za poměrně zásadní.

Během jízdy třetím největším městem republiky nám také poměrně citelně chyběla asistence jízdy v pruzích, usnadňující řazení před křižovatkami. V nastavení nás zaujala sekce Upozornění na trase, kde lze zapnout a vypnout varování při překročení povolené rychlosti, upozornění na stacionární radar, ale také přechod pro chodce, zpomalovací práh, nebezpečnou zatáčku či nebezpečnou křižovatku. Ačkoli jsme měli všechny možnosti aktivní, aplikace nás během testu pouze varovala před radary a při překročení rychlosti. Na přechody, zpomalovací prahy či nebezpečné zatáčky jsme upozornění nezachytili, nicméně aplikace údajně varuje jen před těmi, které jsou nějakým způsobem nebezpečné.

Ocenili jsme hlasové upozornění v případě zachycení, ztráty nebo slabého signálu GPS. Řidič tak má přehled o tom, zda aplikace pracuje s aktuální a skutečnou polohou. Stejně tak na případné přejetí odbočky a následné přepočítání trasy Navitel Navigator upozorní hlasem a provede ho velice rychle.

Kamenem úrazu pro nejednu navigaci je jízda tunelem. Tu jsme otestovali při jednom z výletů v Klimkovickém tunelu na dálnici D1. Aplikace zvládla tuto operaci bez ztráty květinky: navigace pokračovala “v jízdě” rychlostí, kterou jsme vjeli do tunelu. Navíc, a to se nám hodně líbilo, při vjezdu automaticky přepnula na noční režim, aby displej telefonu tak nezářil do čelního skla. Po výjezdu z tunelu se Navitel Navigator sám vrátil k původnímu dennímu zobrazení. Maličkost, která ale na dlouhých cestách rozhodně potěší.

Navitel Navigator se, kromě dalších faktorů, chlubí aktuálními dopravními informacemi, podle kterých vyhodnocuje ideální trasu. V Ostravě se nám díky souběžným uzavírkám několika klíčových dopravních tahů naskytla příležitost pro otestování doslova apokalypticky ochromené sítě silnic. Skrze jednosměrně uzavřenou ulici 28. října nás sice aplikace nevedla, nicméně při pokusu o cestu z ulice Sokola Tůmy směrem k dálnici D1 navrhla trasu přes Mariánskohorskou, která v tomto směru v té době byla již čtvrtým dnem uzavřená. To považujeme od aplikace, která se přímo v popisku chlubí informacemi o událostech na cestě, za poměrně zásadní nedostatek.

 

Z hlediska trasování můžeme konstatovat spokojenost – Navitel Navigator sice navrhne vždy jen jednu jedinou trasu (což těm, kteří si rádi vybírají, asi nebude příliš vyhovovat), nicméně ta ve všech testovaných případech dávala smysl a měla logiku. Ani jednou jsme se nepozastavili nad tím, jakými cestami jsme se dostali k cíli. Stejně tak se nám nestalo, že by navigace měla tendence vodit nás do jednosměrných ulic z opačné strany, nebo projíždět slepými ulicemi. Mapové podklady tedy v tomto směru můžeme označit jako kvalitní.

Moravskoslezský chyták v podobě dvou obcí Petřvald zvládá Navitel Navigator na výbornou – rozlišuje Petřvald u Karviné a u Nového Jičína. V tom menším zná dokonce čísla budov, a to i v případě relativně nových staveb.

Pokud navigaci v průběhu jízdy ukončíte a opětovně zapnete, nabídne pokračování v nedokončené trase. To oceníte například při zastávkách či přestávkách v jízdě, protože nebudete muset opakovaně zadávat cíl cesty.

Přesnější obrázek o tom, jak Navitel Navigator funguje v praxi, si můžete udělat z následujícího videa.

Navitel Navigator: navigace po trase

Navitel Navigator: navigace po trase

Resumé

Navigace Navitel Navigator bude vyhovovat především uživatelům, kteří se nechtějí zabývat zbytečně složitým nastavováním, ani zatěžovat výběrem jedné z navržených tras. Aplikace nabízí přímočarost a jednoduchost, kdy řidič zadá cíl své cesty a spolehne se na navigaci, která mu vybere nejlepší možnou trasu. Ke spolehlivému nalezení cíle jistě pomáhají i kvalitní mapové podklady, se kterými se nemusíte bát vyrazit ani do menších obcí.

Uživatelské rozhraní je sice svým způsobem specifické, nicméně to u navigací na Androidu není nic neobvyklého. Počítat můžete také s kompletní lokalizací do češtiny, včetně příjemného mužského i ženského hlasu. Aplikace nabízí široké možnosti přizpůsobení, včetně volby zobrazovaných informací během jízdy.

Z negativ zmiňme na prvním místě nemožnost stáhnout mapu jen jednoho konkrétního státu, což společně s velice pomalým stahováním mapových podkladů znamená nepříjemné čekání při instalaci map. Za další nedostatek pak považujeme prakticky chybějící spolupráci s ostatními programy v systému, kvůli které například nelze navigovat na adresu schůzky přímo z kalendáře. K dobrému dojmu nepřispěl ani snaha navigovat skrze uzavřenou cestu, nebo navigace na bod zájmu v protisměru.

Celkově ale hodnotíme tento program kladně – jistě si najde své zastánce, kterým bude jeho filozofie ovládání a navigování vyhovovat.

Klady

  • Dobré mapové podklady.
  • Kompletní lokalizace do češtiny.
  • Možnost používání offline.
  • Zná čísla popisná i v menších obcích, a to včetně relativně nových staveb.
  • Podpora starších zařízení.
  • Praktická klávesnice.
  • Velmi příjemný hlas navigace.
  • Konfigurovatelné zobrazování informací v dolní liště.
  • Bezproblémové průjezdy tunelem.
  • Navigace přes více bodů.
  • Aplikace po ukončení před dosažením cíle a opětovném spuštění pokračuje v navigaci.
  • Vyhledávání usnadňuje klávesnice, zvýrazňující jen písmena, která můžete použít.
  • Příznivé ceny mapových podkladů.

Zápory

  • Nelze stahovat jednotlivé státy – vždy jen celé regionální celky.
  • Chabá spolupráce s ostatními aplikacemi.
  • Velmi pomalá rychlost stahování mapových podkladů.
  • Po zadání a výběru cíle není možné vybírat z více tras (krátká/rychlá/ekonomická/…). Obecně můžeme konstatovat relativně malé možnosti přizpůsobení trasy.
  • Při hledání bodů podél trasy hledá i v protisměru.
  • Nebyli jsme spokojeni s aktuálností dopravních informací. Navigace vedla trasu skrze uzavřenou cestu.
  • Nízká hlasitost.
  • Chybí asistent jízdy v pruzích.
  • Nepodporuje profily vozidel (např. maximální rychlosti, rozměry, …).

Navigaci Navitel Navigator si stáhlo a nainstalovalo více než pět milionů uživatelů a průměrná známka v Obchodě Play je 4,2. Program je možné instalovat na zařízení s Androidem 2.0 a novějším, takže bude fungovat i na hodně starých telefonech a tabletech. Dodejme, že po dobu sedmi dnů můžete aplikaci testovat zdarma, pro další použití je pak nutné zakoupit mapy. Ceny jsou přitom poměrně příznivé: Česká republika a Slovensko přijde na 399 Kč, Evropa (Albánie, Andorra, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Gibraltar, Chorvatsko, Island, Itálie, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Makedonie, Malta, Moldávie, Monako, Německo, Nizozemí, Norsko, Ostrov Man, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, San Marino, Slovensko, Slovinsko, Spojené království, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Ukrajina, Vatikán) pak na 980 Kč.

Za spokojené uživatele citujme Jana Lejčka, který program hodnotil pěti hvězdičkami: “Jediné, co mi schází, je nemožnost vidět plánování trasy na “mnoho”způsobů, doposavaď najde jen jednu trasu a podle ní jede, odvíjející se samozřejmě podle jízdního profilu. Co mi schází ještě, je třeba to, že nespolupracuje s kalendářem apod. Mám třeba nějakou událost, u ní adresu, kliknu na adresu a ostatní navigace po kliknutí se mi zobrazí k možnosti navigovaní, ale Navitel ne :( To jsou jediný dvě věci, jinak perfekt.”

Pokud byste si s aplikací nevěděli rady, na českém webu je k dispozici ke stažení jak základní uživatelská příručka, tak i podrobný uživatelský manuál v češtině.

Navitel Navigator GPS & Maps
Navitel Navigator GPS & Maps
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (24)

+ Přidat článek

Další zajímavosti

+ Přidat článek