Koupili byste mobil bez konektoru pro sluchátka? (Víkendová hlasovačka)
Menu

Koupili byste mobil bez konektoru pro sluchátka? (Víkendová hlasovačka)

Vypadá to, že tradiční konektor pro připojení sluchátek se pomalu ale jistě stává přežitkem minulosti. Někteří výrobci ve jménu moderního designu zdířku pro připojení 3,5mm “jacku” vypustili jako přijatelnou oběť. Otázka této víkendové hlasovačky tedy zní: koupili byste si mobil bez konektoru pro sluchátka?

První vlaštovky

Jako první postrádal konektor pro sluchátka Oppo R5, představený v říjnu 2014. Výrobcem, který se v dubnu tohoto roku dostal do titulků předních zpravodajských serverů právě vypuštěním konektoru pro sluchátka, byl LeEco s novými modely Le Max 2, Le 2 Pro a Le 2.

LeEco Le Max 2

LeEco Le Max 2

Mnohem větší rozruch však vyvolal tento krok v případě Motoroly Moto Z, která byla oznámena v červnu. Pro přenos zvuku byl v obou případech vybrán modernější datový a napájecí konektor USB-C, který využívá technologie Continual Digital Lossless Audio (CDLA). LeEco pro jistotu do balení přidalo i adaptér, přes který lze do USB-C připojit standardní sluchátka.

Také Motorola Moto Z přišla na svět bez konektoru pro sluchátka

Také Motorola Moto Z přišla na svět bez konektoru pro sluchátka

Jedním z důvodů, proč tito výrobci od konektoru upustili, byla snaha o co možná nejtenčí zařízení. Samostatný zvukový konektor v tomto směru omezoval designéry a nutil je dělat kompromisy. Na druhé straně však mnohé vysloveně tenké telefony tímto konektorem disponují.

Řešení v podobě USB-C

Sluchátka do konektoru USB-C sice již existují, ale zatím je výběr značně omezený. V nabídce jednoznačně převládají klasické “jacky.” Majitelům výše uvedených modelů tedy zbývá buď připojení pomocí adaptéru nebo Bluetooth.

LeEco prezentuje audio přes USB-C jako výhodu

LeEco prezentuje audio přes USB-C jako výhodu

Je pravdou, že sluchátka připojená přes Bluetooth se těší stále rostoucí popularitě. V jejich prospěch mluví především absence kabelu, který často překáží. Stejně tak adaptér snadno někde zapomenete, případně riskujete vylomení konektoru.

Přesto řada uživatelů preferuje tradiční kabelová sluchátka, zejména pokud vlastní nějaký kvalitnější model. Například redaktor serveru Android Police David Ruddock na toto téma říká: “Analogový signál je analogový signál, a sluchátka, která ve skutečnosti zpracovávají digitální signál a provádějí jeho zesílení, jsou v podstatě pouhým přidáním dalšího drahého článku v řetězci selhání.”

Jak rozhodující je způsob připojení sluchátek?

Jak rozhodující je způsob připojení sluchátek?

Úplně mimo asi není ani myšlenka, že nový konektor má přimět zákazníky k pořízení nových sluchátek. Přeci jen trh v tomto segmentu proti minulosti viditelně stagnuje, a toto by mohla být forma jeho oživení.

Koupili byste si mobil bez konektoru pro sluchátka?

Vidíte nějaký dobrý důvod, proč zbavit telefony 3,5mm jacku, který je v oblasti hudebního sterea jakýmsi standardem? V této víkendové anketě chceme zjistit, jak se k rozhodnutí některých výrobců stavíte. Ptáme se na vaše aktuální rozhodnutí, nikoli na potenciální budoucnost.

Hlasovačka z minulého týdne

Minulý týden jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali, jak dlouho máte svůj stávající telefon. Můžeme konstatovat, že jednotlivé možnosti byly víceméně stejně zastoupené. Nejsilnější skupinou se nakonec stali ti, kteří mají současný mobil mezi jedním a dvěma roky – pro tuto možnost hlasovalo 25 % z vás.

screenshot_20160811_100523

Prakticky vyrovnané byly možnosti “méně než půl roku” (21 %), mezi dvěma a třemi roky (20 %) a půl roku až jeden rok (19 %). Jedinou slabší skupinou tak byli čtenáři vlastnící telefon déle než tři roky – těch bylo 14 %.

Mohlo by vás zajímat

 

Komentáře

Uni

uni -123

16.8.2016 18:20

CoalZombik: No pozor, šíříš nepravdu z důvodu nedostatečné znalosti téma. Co furt nejen já že řešíme a nepravujeme:-/ Nikde není řečeno o nutnosti posunu DAC vně zařízení (pokud to není neznalý opinion maker…). USB ADC 2.0 obsahuje rozšířený konektor USB-C o dva kontakty, které vedou analogový signál. Bude záležet čistě na připojeném, zda bude analogové nebo digitální (tedy s vlastním DAC) vstupu z telefonu. Odtud ona refukce “za kilo”, jen pasivní kus konektor/konektor.

Red74cze

RedRose 5

17.8.2016 10:42

sluchatka obcas pouzivam a asi bych si na jiny konektor zvyknul, ale co se mi nelibi je ze vse uz bude zaviske na jedinem konektoru, ktery uz ted dost trpi… nabiji se 1x-3x denne, pouziva se OTG, ted jeste sluchatka… ten konektor bude nejcitlivejsi misto celeho mobilu… nehlede na fakt, ze bez cinskych redukci na vsechno mozne bude vzdy mozne pouzit jen jedno…

Red74cze

RedRose 5

17.8.2016 10:48

…a dalsi vec, ze mame doma asi 4 ruzna sluchatka a nekolik zarizeni… zmizi kompatibilita a zaroven uz mobil nepujde pripojit k autoradiu nebo hifi pres 3,5 jack… to mi asi vadit bude… nehlede k faktu, ze 3,5 jack je lety provereny a v podstate jen tezko znicitelny…

Uni

uni -123

17.8.2016 10:54

RedRose: Na druhou stranu, role konektoru klesá. Nabíjení přes bezdrát, přidavný HW přes bezdrát, sluchátka přes bezdrát. Už dnes běžné užití telefonu je možné provozovat bez jediného zasunutí jakéhokoli konektoru. Já na telefonu jacka nepoužil snad měsíce, napájení 1x denně, které mi možná příští telefon nahradí nějakou “Qi” nabíječkou. Zmiňovaný TV Tuner mi mnohonásobně lépe nahradí Horizon Go aplikace, resp. IP TV (ale ano, jen v dosahu WiFi, nicméně na louce jsem se stejně nikdy nechystal koukat na video). OTG disk mi nahrazuje FTP/Samba/LAN/Cloud.
Pravda, nedělám z telefonu (offline) laptop. A dovolím si odhadnout, že tak nedělá dalších 99% běžných uživatelů.

Swenak

swenak 2

17.8.2016 10:59

Je zvláštní, jak vše vadí nějaká kompatibilita a podobně. I DSUB je historie, FireWire mnoho z vás ani nezná. Ano, 3,5jack je rozšířenější, protože nejde pouze i “IT” konektor, ale tak to prostě je, že někdy je potřeba zahodit minulost. Dlouho zde budou zařízení s jackem, takže si prostě koupíte ke svím sluchátkám za 250,- Kč smartphone za 10000 takový, který bude mít Jack. Když už takové nebudou (a že se ještě načekáme) a ty slucházka pořád budete mít, pořídíte si za 500,- Kč redukci a jupí, sluchátka za 250,- Kč budou pořád upotřebitelná :-) Nevidím v tom nic tragické. To je jako se rozčilovat, že miniUSB již nikdo na Smarptohnech nepoužívá, protože mám doma 3 kabely za 30,- Kč a 2 nabíječky včetně CL napaječe, protože má kamera v autě má pořád miniUSB a stejně tak 6 let starý foťák. Mimo jiné i výrobci musí ty peníze z nás nějak dostat, no :-)

Uni

uni -123

17.8.2016 11:53

RedRose: Uf (to téma jak + konektivita), jako by nebyly LineOut, MirrorLink, AirPlay, AppleCar, AndroidCar a já nevím co ještě. A co když odcházely RS232, také ještě dnes pláčeš, že nepřipojíš svou milovanou myš?:)
BTW: S telefony si hraju od dob (h)různých xpin konektorů apod. a nikdy jsem žádný nezlikvidoval. U konektoru problém nebývá….

Uni

uni -123

17.8.2016 11:55

Nehledě na to, že přes AudioOut (nepředpokládám, že na svém telefonu/tabletu přepínáš výstup do jacka na LineOut) je to tak jako tak prasárna.

Red74cze

RedRose 5

17.8.2016 13:14

souhlasim se vsemi co odpovedeli… pokrok je nezastavitelny… jen jsem napsal co me zrovna napadlo… taky jsem v prvni vete napsal ze bych si asi zvyknul…

uni: vice-mene ty bezdratove pouzivam taky a pamatuju priblizne tolik co ty (RS232 pobavil), ale utrzeny MicroUSB jsem uz ve svem okoli opravoval nekolikrat i kdyz ne na svem, takze konektor neni nesmrtelny… s ostatnim vice-mene souhlas…

Pavel_Bezak60

17.8.2016 21:02

Psal jsem to, a napíšu to ještě jednou. Mobil bez 3,5 Jacku je na houby.

Uni

uni -123

19.8.2016 10:39

RedRose: A z čeho se to okolí skládá? 50% MicroUSB, 30% Lightning, 5% 30 pin, 5% MiniUSB, 10% USB-C nebo jiné poměry? Nebo je to 99% MicroUSB a “jaké překvapení”, když někdo urve konektor, je to MicroUSB?:)

Red74cze

RedRose 5

19.8.2016 11:13

uni: ty rad chytas za slovicka :-) tim ze jsem psal o tech opravach konektoru, jsem jen reagoval na to ze tady nekdo psal ze v konektoru problem neni…

nic-mene… zamyslel jsem se nad tim a procetl si diskuzi jinde… a presto ze bych si na to zvyknul, je nekolik duvodu proc by “zastaraly 3.5 jack” mohl (i kdyz nemusel) zustat…

z meho pohledu a zpusobu uzivani asi nemusel, moc ten konektor nepouzivam ale z pohledu beznych uzivatelu, kterych 80% nema ani tuseni co vsechno lze udelat bezdratove (coz na druhe strane zase drasa baterie), jim ten konektor na sluchatka za 30 kacek od vietnamcu proste chybet bude… ;-)

s jinym konektorem jsme se potykali i v dobach PDA/MDA s WinCE kdy vetsinou byl konektor na sluchatka nestandardni 2.5 jack… i tehdy to byl celkem problem… nejde tak o to jak je ktera technologie zastarala ale spise jak ji lze smysluplne vyuzivat… dnes bezny uzivatel vetsinou chce jednoduchost a jestli mu budou pri behani hrat pecky analogove nebo digitalne a v jake urovni kvality ho vetsinou moc nezajima… spise mu bude vadit ze sluchatka ktera doma ma nejdou vrazit do mobilu a musi nekde schrastit jine sluchatka nebo redukci…

Uni

uni -123

19.8.2016 12:04

RedRose: Nevím jaké chytání za slovíčka máš na mysli. Já jsem psal, že jsem nikdy na žádném přístroji nezlikvidoval konektor, jack, USB cokoli, serial, paralel, video, audio….nic. Jen jsem tím poukazoval na fakt, že životnost konektoru obvykle nebývá problém. Pokud jej někdo má zasratý bordelem z kapes apod. (viz často mé téma, když odolný telefon, tak s krytkami) a rve tam samičku, aniž by to vyčistil nebo věc tahá za kabel, je téma jiné. A samozřejmě, někdy se prostě dojde na limit životnosti. Velmi zřídka a běžně to není problém.

Z pohledu “běžných uživatelů”, což je pojem, který mi nikdo kloudně neumí vysvětlit, tedy se na něj poměrně špatně reaguje já vnímám, že vybalí novou placku, píchá do toho přibalenou nabíječku a sluchátka. Jestli to píchá do toho nebo toho konektoru, je mu u kakajícího bílého tesáka. Ano, můžeme diskutovat o tom, že má nějakou sbírku jiných sluchátek, atd., ale opět se dostáváme k meritu věci, co to je vlastně ten běžný uživatel.

Uživatel-běžec, pokud ochutná bezdrát, už nikdy zpět. Pokud budou bezdrát sluchátka součástí balení, pozná to “out of box”.

Nevím jak ty, ale já svá velká domácí sluchátka do mobilu nestrkám, za a) mají na to moc velký odpor, b) aktuálně jsem přešel na bezdrátová s proprietárním připojením výrobce, takže mobil je tak jako tak out. Nepředpokládám, že má někdo jako domácí sluchátka pecky na metrovém kabelu.

Pavel_Bezak60

19.8.2016 12:19

Otázka: lze pomoci bezdrátových sluchátek poslouchat radio? Neboť normální sluchátka s 3,5 Jackem slouží jako anténa, a bezdrátová sluchátka nic takového nemá. Proto jsou bezdrátové na prd a Jack 3,5 musí zůstat.

Pavel_Bezak60

19.8.2016 12:25

3,5 Jack je lety prověřený standart, který nemá žádné chyby. Sluchátka do zdířky mužete dát v 360° okolo kolmé osy. Kdyby byly sluchátka ve zdířce pro USB je tam jen jeden způsob.

Swenak

swenak 2

19.8.2016 12:34

A měl USB nějakou chybu? Co třeba přeslechy u analogu, to není vada? USB-C je oboustranný. Dále, např. pro telefony existují minimálně 2 zapojení 4pinového 3.5 jacku. To je taky myslím dost vada. Co třeba špína, která znemožní po vytažení jacku projení kontaktů a zařízení si “myslí”, že je konektor zasunut?

Uni

uni -123

19.8.2016 13:02

Pavel_Bezak60: DAB+ ano. FM ne. Tak jako tak je to vcelku marginální funkce mobilů, aspoň v aktuální nabídce. Ale nepochopil jsem, proč by nemohla fungovat drátová sluchátka z USB-C jako anténa?
Ad druhý příspěvek, opět jsem nepochopil. USB-C a jeden způsob?

Pavel_Bezak60

19.8.2016 14:22

uni: k čemu mi bude v mobilu FM radio, když stejně nebudu mít anténu? Právě proto je nejlepší nechat 3,5 Jack v mobilu

Swenak

swenak 2

19.8.2016 14:29

Kvůli rádiu, které má jenom několik málo mobilů? Kolik že jich je? Když si budete kupovat pouze mobily s rádiem, ty asi budou mít pořád jack.

Uni

uni -123

19.8.2016 14:50

Pavel_Bezak60: Tak ještě jednou, jak souvisí typ konektoru s možností chytání signálu? Navíc tak jako tak je FM nahrazováno DAB technologií.

Pavel_Bezak60

19.8.2016 15:06

FM radio je FM radio! Mě nezajímá nějaký DAB

Uni

uni -123

19.8.2016 15:32

Pavel_Bezak60: FM rádio je to samé co DAB, broadcast zvuku. Jen digitálně. Ale furt nějak nebylo objasněno, proč kvůli tomu FM potřebujeme jack….

Pavel_Bezak60

19.8.2016 16:33

Další vyhoda 3,5 Jack: Sluchátka s 3,5 Jackem si koupim všude třeba nejlevnější stojí 50 kč, ale ješte jsem neviděl v obchodě sluchátka s USB koncovkou, a beztak budou stát min. 200 kč

Uni

uni -123

22.8.2016 9:21

Pavel_Bezak60: Ještě nějaký “problém”?:)

Swenak

swenak 2

22.8.2016 9:47

Jednu věc, ač jsem zastáncem toho, že je to fuk, na jacku oceňuju (pokud bych se bavil o verzi drátové náhrady) a to, že pokud se mi zamotá kabel (což se děje pořád, protože nějak telefon vytáhnu z kapsy a jinak vložím a po pár opakováních je kabe zamotán), můžu bez vytažení konektoru kabel odmotat :-)

Uni

uni -123

22.8.2016 10:49

swenak: Za což ti konektor jistě děkuje:)

Swenak

swenak 2

22.8.2016 10:54

Jelikož jsem jeho 100% vlastníkem, jsou mi jeho názory ukradeny :-) Tady do doby, než u toho začne chrchlat :-)

Pavel_Bezak60

22.8.2016 12:41

uni, swenak : napište mi kde v Bruntále koupím sluchátka s USB koncovkou?

Swenak

swenak 2

22.8.2016 12:44

Aha, takže problém je, že v silážní jámě je neprodávají? Znáte to, oné, internet? Nebo co není v Bruntálu, jako by nebylo? V nejhorším, jste město tvrďáků, tak si poradíte, no :-) Nebojte, až to pražáci otestujó, jestli je to dost dobré pro Bruntál, dostane se i na vás :-))

PS: Jenom vtipkuju, kdyby si to někdo nevšimnul :-)

Uni

uni -123

22.8.2016 12:49

Pavel_Bezak60: Vytvoř tam poptávku:) Třeba místo zubatých žab. Nebo použij ty internety, jak ti radí kolega výše.
A mimochodem, až koupíš telefon s USB audio, budou sluchátka s USB v balení, neboj:)

Uni

uni -123

22.8.2016 12:59

Pavel_Bezak60: mimochodem, příp jaké zařízení by se u vás měly prodávat sluchátka do USB-C? Já jen, jestli trochu nepředbíháš události:-)

RSS (komentáře k článku)