Recenze NAVEE N65: Koloběžka, která vás za málo peněz sveze daleko i vysoko

NAVEE N65 elektro koloběžka recenze

Kromě mobilních telefonů, nositelné elektroniky či různých chytrých zařízení se nám v redakci občas dostane do rukou i produkt na pokraji našeho zájmového spektra. Třeba elektro koloběžka jako NAVEE N65. V mém případě byl tento typ přibližovadla nejen premiérou v rámci testování za účelem recenze, ale také obecně. Nikdy jsem dlouhodobě na žádném „scooteru“ nejezdil a ani neporovnával různé modely mezi sebou. Následující pohled tak může být pro leckoho příliš laický, ale na druhou stranu může někomu vhodně posloužit jako pohled koloběžkového nováčka.

Recenze: Elektro koloběžka NAVEE N65

Obsah balení

Koloběžka dorazila v krabici, do které by se asi akorát vešla i kytara. Akorát tato bedna je rozhodně o dost těžší. Kromě koloběžky se v ní nachází dobře zpracovaný manuál jak k samotnému vozidlu, tak i k mobilní aplikaci, nabíječka s odnímatelným 230V kabelem, plochý klíč na M5 šrouby a osmička imbus. Produkt je zabalený a dovybavený opravdu precizně, což je dobré znamení.

Koloběžka Navee n65 unboxing

Koloběžka Navee n65 unboxing

Základní specifikace

  • nominální výkon 500 W
  • dojezd až 65 kilometrů
  • rozměry
    • rozložená 119 x 51 x 122 cm
    • složená 121 x 20.5 x 46 cm
  • hmotnost 23,5 kg
  • maximální nosnost 120 kg
  • maximální rychlost 25 km/h
  • maximální stoupání 25 %
  • 10″ nafukovací pneu s cca 3″ šířkou
  • duální brzdy (EABS vpředu a kotoučová vzadu)
  • tempomat, krytí IPX4, aplikace, osvětlení

Konstrukce a skládání

Již po přečtení základních parametrů a prohlédnutí prvních obrázků většině čtenářů jistě dojde, že tady máme co dočinění s nadprůměrně robustním a výkonným strojem, který se ale příliš nevymyká designu běžných městských elektro koloběžek. Aby mohla zaručit nejen slibovanou nadprůměrnou výdrž, sílu či nosnost, je jasné, že musí být větší i těžší než konkurence. Podstatnou část hmotnosti představují motor a baterie, ale zahanbit se určitě nenechá ani rám z širokých a pevných trubek.

Nosit NAVEE N65 složenou delší dobu v ruce nebo ji jen zvedat na patník či do schodů je činnost, u které se zapotí i leckterý chlap, nicméně skládání a rozkládání koloběžky je na druhou stranu úplná pohoda. Neposoudím, nakolik si výrobce vymýšlí s označením „inovativní systém dvojitého otáčení“, ale princip je to opravdu skvělý. Je založený na uvolňování / zacvaknutí dvou páček (jedna u otočných řídítek, druhá u spodního kloubu) a zajišťování pomocí čepu s pružinou.

Cvak, otočit řídítka, cvak, zajistit řídítka v otočeném směru, cvak, zalomit hlavní opěru a cvak, zajistit čep. Celý tento proces trvá kratší dobu než napsat předchozí větu. I s tímto mechanismem je přitom koloběžka NAVEE N65 pod 110kg jezdcem až neuvěřitelně pevná. Ani nejvyšší rychlosti jsem se nesetkal s jakýmkoli skřípáním, vrzáním nebo vůlí v některých spojích či kloubech. Rozhodně potěší i nadstandardně velké a protiskluzové stupadlo, které překvapivě není extrémně vysoko.

Řídítka jsou dost velká a mají příjemný gumový grip, což vlastně platí i pro ovládací „plynovou“ páčku se dvěma tlačítky. Mezi madly ční obdélníkový displej, jehož zobrazované údaje rozeberu později, ale nyní zmíním, že je dost lesklý a celkem nevýrazný, takže není úplně pohodlně čitelný v jasnějším prostředí. K nedokonalostem zařadím i stojánek, který nebudí stoprocentní důvěru a po pár týdnech používání už o něj mám trochu starost. Ale třeba zbytečnou.

Brightway Intelligent Technology Launched the Electric Kick Scooter Navee N65 on Xiaomi Youpin

Brightway Intelligent Technology Launched the Electric Kick Scooter Navee N65 on Xiaomi Youpin

Jízdní vlastnosti

I když nemá NAVEE N65 žádné mechanické odpružení, desetipalcová nafukovací kola s téměř osmicentimetrovou šířkou se papírově a nakonec i pocitově částečně starají o to, že si koloběžka poradí také s obtížnějším terénem a poskytuje zvýšený komfort. V porovnání s modely s pevnými koly bezpochyby.

Jeden prosincový večer jsem se shodou okolností dostal do situace, kdy jsem předem plánoval pendlovat na koloběžce rychle po městě, ale zrovna ten den napadlo asi 10 centimetrů sněhu. Tak jsem to vzal jako výzvu. Někteří chodci si klepali na čelo, ale díky širokým kolům a hrubému vzorku (a z hlediska ochrany elektroniky taky krytí IPX4) byla jízda až překvapivě stabilní a jistá.

NAVEE N65 splňuje evropské normy a je tedy mimo jiné i v ČR limitována na rychlost 25 km/h. Po možnosti manuálního posunutí maximální rychlosti jsem zatím pátral marně a výrobce si toto evidentně dost hlídá. Určitě víc než modely jiných značek. Rychlosti jízdy má koloběžka celkem čtyři. Jednička představuje 15 km/h, dvojka 20 km/h a trojka zmíněných 25 km/h. K tomu se dá tlačítkem SET zapnout i extra pomalé tempo odpovídající chůzi.

Teď ale k tomu patrně nejzajímavějšímu: Koloběžka má NOMINÁLNÍ výkon 500 W, což je v kombinaci s dojezdem až 65 kilometrů a maximální nosností 120 kg skvělé. NAVEE N65 je tedy na své zařazení (stále bych ji bral jako kompaktní městské koloběžky) skutečně velmi silná a proto si o sobě může dovolit tvrdit, že vyjede i kopec s 25% stoupáním. Pochopitelně záleží na hmotnosti jezdce, ale i mě zvládne tento stroj vozit do úctyhodného kopce. Záleží i na nabití baterie.

I maximální dojezd je samozřejmě nepřímo úměrný hmotnosti jezdce a současně i maximální rychlosti. V mém případě je 65 kilometrů nedosažitelná meta, ale na nějakých čtyřicet až padesát se to dotáhnout dá, což je v této cenové kategorii a s přihlédnutím k ostatním parametrům luxus. Kompletní nabití trvá adaptéru a koloběžce kolem sedmi hodin.

Rozjíždění má po otočení páčky jen nepatrné zpoždění, které se evidentně odvíjí také od zvolené maximální rychlosti. Na „jedničku“ je rozjezd o dost méně agresivní než na „trojku“. Běžné popíchnutí motoru je spolehlivé, ale přijde mi, že NAVEE N65 nestandardně dlouho váhá nebo dokonce protestuje při pokusu znovu zrychlit po krátkém uvolnění páčky. Například když dojíždím ke křižovatce a po rozhlédnutí chci hned pokračovat. Několikrát jsem se v takové situaci musel odrazit nohou a vzít za páčku znovu.

jízda do kopce

Opak rozjíždění, tedy brzdění, je zde podle mě vyřešeno na výbornou. Se 110kg nákladem pochopitelně nezastaví koloběžka „na fleku“, ale zvolená kombinace brzd je opravdu efektivní. Mírné přibrzďování řeší přímo elektromotor vepředu, prudké pak kotouč vzadu. Během pár minut jsem si rychle zvykl na to, kde je hranice tohoto spínání. Bezpečnější a pohodlnější jízdu ve tmě zajišťuje přední i zadní osvětlení. K dispozici je také malý, ale dostatečně hlasitý zvoneček v blízkosti brzdové páky.

Ovládání, displej a aplikace

Jak už jsem zmínil, koloběžka má čtyři rychlostní režimy. Ty jdou přepínat tlačítkem SET rovnou u páčky. Hned pod ním se nachází tlačítko pro zapínání/vypínání dlouhým stiskem. Při krátkém stisknutí slouží jako spínač pro osvětlení. Otočení páčky i zmáčknutí brzy mají vlastní ukazatel intenzity v rozích displeje, ačkoli upřímně nevím, nakolik užitečná tato signalizace jezdci v daný okamžik je.

Displej rovněž ukazuje zvolený stupeň rychlosti, aktuální voltáž baterie a také hladinu jejího nabití, což jsou mnohem důležitější informace. Největší místo pochopitelně zabírá digitální ukazatel rychlosti a pod ním je také počítadlo kilometrů v rámci aktuálního „tripu“. Pro základní použití displej nic dalšího nepotřebuje, ale jak jsem už zmínil, není na tom moc dobře s jasem.

Go Navee
Go Navee

Připojení mobilní aplikace Go Navee může jezdci zajistit několik funkcí navíc. V prvé řadě je to možnost zapnutí tempomatu, který se sám aktivuje po několika sekundách jízdy konstantní rychlostí. Dále je zde přepínač rekuperace energie při brzdění. V základním stavu je vypnutý a nemá jinou volbu než jen ON/OFF. Aplikace funguje případně i jako ovladač elektronického zámku. Pro jeho použití je potřeba nastavit čtyřmístný PIN.

Aplikace rovněž supluje hlavní displej třeba při zobrazování aktuální rychlosti, přepínání mezi rychlostními stupni nebo zjištění stavu baterie. K tomu je zde také nástroj pro automatickou diagnostiku jednotlivých elektronických prvků koloběžky a můžete se podívat i na detailní informace o stavu vozidla. Apka se připojuje jednoduše přes Bluetooth, jen je asi (alespoň u mě) potřeba po zapnutí koloběžky vždy provést její vyhledání a propojení.

Cena a dostupnost

Elektrická koloběžka NAVEE N65 je k dostání z několika mezinárodních e-shopů. My jsme ji pořídili přes TOMTOP.com, kde momentálně vyjde na bezmála 13 tisíc Kč s dopravou z evropského skladu. Je zde k dispozici z polského skladu a nejsou potřeba žádné další doplatky, ani za poštovné. Jak se zdá, je to nejvýhodnější nabídka na trhu. Nezapomeňte použít slevový kód: HCZDT

Závěrečné hodnocení

Vzhledem k celkovým vlastnostem (prokázaným, nikoli jen papírovým) a pořizovací ceně jde rozhodně o jednu z nejlepších koloběžek v této cenové kategorii. Kvůli velikosti a hmotnosti bych ji asi nedoporučil drobnějším a fyzicky méně zdatným uživatelům, kteří potřebuji stroj často i někam vynést nebo naložit, ale pokud vás něco takového vůbec netrápí, NAVEE N65 si své proporce rozhodně spolehlivě obhájí. Osobně si nedokážu představit, že bych si za podobné peníze kupoval nějaký slabší a menší model.

Klady

+ super výkon a dojezd
+ pevná konstrukce
+ pneumatiky
+ pohodlné skládání
+ cena

Zápory

– pro někoho příliš robustní
– nevýrazný displej
– slabší stojánek
– nejisté opakované rozjíždění

Hodnocení redakce: 90 / 100 %

Máte tip na podobně vybavenou a drahou koloběžku?

Marek Houser
O Autorovi - Marek Houser

Fanoušek technologií už od chvíle, kdy jako malý kluk zadával příkazy Lemíkům na "dvaosmšestce". V záloze stále uchovává starý a podle všeho nezničitelný OnePlus2, ale… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (0)