TOPlist

Recenze Huawei Mate 40 Pro: Chybějící Google byste mu skoro odpustili

Sdílejte:
Marek Houser
Marek Houser
5.11.2020 (6.11.2020)
Ikona komentáře 34
recenze telefonu Huawei Mate 40 Pro

Čínská společnost Huawei na podzim tradičně uvedla nové telefony z řady Mate. Tentokrát se jednalo o celkem čtyři modely. Do kategorie „běžných“ můžeme zařadit Mate 40, Mate 40 Pro a Mate 40 Pro+. Nad nimi pak ve vlastní speciální kolonce leží Mate 40 RS, který firma v rámci limitované edice vyvinula společně s Porsche Design. Když se budeme věnovat základní trojici, tak mezi nimi najdeme rozdíly hlavně u velikosti displejů, počtu a kvality foťáků, velikosti pamětí, kapacity baterie a samozřejmě také u výše cen. Zákazníci v ČR nicméně na výběr nemají, na našem trhu je (zatím?) dostupná jen varianta Huawei Mate 40 Pro. V několika ohledech jde o papírového rekordmana, ale jaký telefon to ve skutečnosti je? Novinku jsme podrobili vlastnímu testování…

Obsah balení

Telefon je prodáván v běžné černé krabičce, která odpovídá dosavadnímu stylu Huawei. Platí to i o jejím obsahu. Kromě jiného určitě nesmíme zapomenout na přibalený 66W nabíjecí adaptér. Odpovídá maximálnímu příkonu telefonu, což třeba u Samsung Galaxy S20 Ultra neplatí – tam si musíte silnější (tedy odpovídající maximální hodnotě mobilu) přikoupit. V krabičce jsou i drátová sluchátka a napájecí kabel. Na fotce můžete vidět i silikonový obal, ten už ale v současných várkách nenajdete. Čínská firma se rozhodla šetřit přírodu tím, že ho nebude vyrábět a dodávat.

Design Huawei Mate 40 Pro

Řada Mate pokračuje v nastoleném vizuálním trendu a znovu jsme se dočkali například zadního modulu fotoaparátů v kruhovém provedení. Rám telefonu je hliníkový a pevný a displej je na stranách opravdu hodně zahnutý. Výrobce se tím chlubil při prezentaci a nelhal. Nicméně pokusil se nechtěné mylné dotyky řešit softwarově a asi se to daří. Neměl jsem s nimi problém. Přelití obrazovky přes okraje dokonce odsunulo hardwarová tlačítka mimo středovou osu a jsou blíž zádům. To mi přišlo na první dotyk dost zvláštní, ale zvykl jsem si.

Huawei se u Mate 40 Pro (a vlastně i celé řady) rozhodlo trochu lépe chránit displej klasickými rámečky nahoře a dole. Pokud víte, jak řešil okraje u P40, víte, o čem mluvím. Tam „tekla“ obrazovka přes okraj ze všech čtyř stran. U řady Mate 40 tomu tak není a nevypadá to sice tak hezky, ale zase nemusíte mít o obrazovku takový strach. Huawei dál pokračuje v instalaci dvou předních kamer, jejichž objektivy jsou dost daleko od sebe. Mně osobně se to vůbec nelíbí. Nepatřím mezi ty, kteří by si nechali kvůli kvalitnějšímu selfie dobrovolně hyzdit displej. Jak už ale víme, a u řady Mate to tak vždycky bylo, na fotografování a natáčení je tu kladen velký důraz.

okraj výřez displeje

Hlavní specifikace Huawei Mate 40 Pro

  • Android 10 / EMUI 11
  • 6.76″ 90Hz OLED displej s rozlišením 1344 x 2772 px (456 ppi)
  • čipset Kirin 9000 5G
  • fotoaparáty
    • 50 MPx, f/1.9, 23 mm hlavní, 1/1.28″, 1.22µm, omnidirectional PDAF, Laser AF (bez OIS)
    • 12 MPx, f/3.4, 125 mm periskopický / telefoto, PDAF, OIS, 5x optický zoom
    • 20 MPx, f/1.8, 18 mm ultraširoký, PDAF
    • přední 13 MP, f/2.4, 18 mm ultraširoký + TOF 3D
  • paměti 8/256 GB
  • baterie s kapacitou 4400 mAh (66W drátové, 50W bezdrátové a 5W reverzní nabíjení)
  • Bluetooth 5.2, NFC, IP68, bez Google služeb
  • rozměry 162.9 x 75.5 x 9.1 mm a hmotnost 212 g

Špičkový systém i bez Googlu

Podzimní várka telefonů přišla s novou nadstavbou EMUI 11 založenou sice „jen“ na desátém Androidu, ale plnou zajímavých vychytávek. Nejpoutavější jsou ty, které se starají o efektní a efektivní interakci s uživateli. Hodně se mi líbí například vylepšené AOD (Always-On-Display), v rámci kterého je možné použít předinstalované animace a dokonce i vlastní obrázek. Dokonce i pohyblivý. Nejšílenější věci (v dobrém i špatném smyslu) se ale u Huawei Mate 40 Pro dějí skrze nové EOD neboli Eyes-On-Display. Vývojáři využívají přední kamery k tomu, aby se AOD zobrazovalo pouze v případě, když se na telefon člověk dívá. Opravdu to funguje, i když je potřeba mít správný úhel. Pro některé uživatele ovšem bude představa, že se jim telefon stále pokouší dívat do očí, asi dost děsivá. Někdy je dost strašidelné, když se ohlédnete někam do prostoru telefonu (ale ne na něj) a on se rozsvítí.

Hodně jsem si pohrával také s novými „vzdušnými gesty“. Jde o sestavu pohybů rukou, které telefon zvládá snímat a chápat na vzdálenost cca 20-40 centimetrů. Může se to hodit při vaření či jiné činnosti, při které máte třeba špinavé ruce, nebo u prezentace. Loňský Mate 30 přišel s ohledem na bezdotyková gesta s vertikálním scrollováním. Letošní novinka a nová nadstavba v ní už umí posouvat obsah i do boku, přijímat vzdušné stisknutí nebo pořizovat snímek obrazovky. Chce to trochu cviku, ale funguje to.

EMUI 11 považuji celkově za velmi povedené a hlavně svižné. Oproti One UI mi přijde o něco rychlejší. I rozdíl pár milisekund jde při různých operacích poznat a celkový dojem z telefonu to vylepšuje. Velkým kamenem úrazu je u posledních Huawei telefonů samozřejmě absence Google aplikací a služeb, Mate 40 Pro se to týká také. Čínský výrobce jde nicméně dál (i se zadními vrátky v podobě HarmonyOS) a snaží se vypořádat s tímto faktem se ctí. Uživatelé závislí na rychlém přístupu do Gmailu, platbách přes Google Pay nebo synchronizaci přes Fotky by to asi nepřekousli. Věřím ale, že má EMUI 11 potenciál přesvědčit fanoušky Google aplikací, že stojí za to vyzkoušet život bez nich.

Huawei Mate 40 Pro = Excelentní focení

Hlavní doménou nového Mate 40 Pro je bezpochyby focení. Potvrdil to velmi okázale, když se v momentě představení objevil jeho výsledek na serveru DxOmark. Nebudu vás napínat, ovládl kategorii focení a natáčení zadními i předními objektivy a je v současnosti TOP fotomobilem světa. Proč tento známý portál rovnou neotestoval i lépe vybavený Mate 40 Pro+? Sám nevím. Vidím v tom ale snahu čínské firmy zpropagovat hlavně trochu dostupnější model s potenciálem zaujmout u více zákazníků.

Bez ohledu na cizí testy jsem si sám ověřil, že fotí opravdu excelentně. V této recenzi nicméně záměrně snímky vynechávám, jelikož chystám velké srovnání s Huawei P40 Pro a Samsung Galaxy S20 Ultra. To bude zajímavější nahlédnutí pod pokličku této novinky v přímém souboji s modely, které jsou u nás také dostupné. Porovnání můžete očekávat během následujících dní.

panorama širokoúhlé

Výdrži pomáhá „pomalejší“ displej

Huawei Mate 40 Pro má baterii s kapacitou 4400 mAh, což se může zdát na první pohled jako nízká hodnota. Jde ale o kompromis vzešlý z několika dalších aspektů. Jedním z nich je možnost nabíjení kabelem s výkonem 66 W a případně 50 W bezdrátově. V takovém případě už je na zvážení, jestli je velká kapacita baterie to nejdůležitější, když do ní můžete i velmi rychle ve spěchu „poslat“ pár desítek procent. Věčné téma, které asi nemusíme dál pitvat. Dalším důvodem, proč mají obecně telefony Mate 40 poměrně slabé baterie (Mate 4200 a Mate 40 Pro+ také 4400 mAh), je rozhodnutí výrobce použít „jen“ 90Hz displeje. V době, kdy ostatní velcí hráči přešli u vlajkových modelů minimálně na 120 Hz.

Huawei Mate 40 Pro nabíjení

Huawei přímo při uvedení řady Mate 40 přiznalo, že bylo rozhodnutí o kmitočtu obrazovek ovlivněno právě kapacitou a rychlostí vybíjení baterie. 120Hz displeje spolknou mnohem více energie. Nemůžu se ale zbavit přesvědčení, že by bylo vhodnější nechat volbu frekvence na uživateli, případně na nějakém adaptivním systému. Tady zase zabodoval Samsung, který je schopný v některých telefonech řídit kmitočet od 11 do 120 Hz podle obsahu. Osobně bych upřednostnil vyšší frekvenci displeje před úsporou prostoru kvůli větší baterii nebo honění nabíjecího výkonu do extrémů. Huawei Mate 40 Pro je určitě „celodenní“ telefon. Procházení webů a dalšího podobného obsahu při 90 Hz zvládne i přes 12 hodin, u přehrávání videa to je i přes 15. V podstatě se jedná o další z mobilů, který budete při běžném používání nabíjet přes noc, abyste se druhý den nemuseli strachovat jej hodit do kapsy a vyrazit. Mohl by zvládnouti dva dny, ale to už se musíte snažit.

Varianty, cena a dostupnost

Jak už jsem zmiňoval, u nás v ČR se zatím prodává pouze tento model Pro. Jde o variantu s 5G konektivitou, což ale pro tuzemské použití ještě není tak žhavé téma. Oficiální cena v e-shopu Huawei je 33 999 Kč, přičemž jsou v ní zahrnuta také sluchátka FreeBuds Pro (recenzovali jsme) jako dárek a v rámci předprodeje také kupón na 3 000 Kč. K dispozici jsou dvě barevné varianty – Mystic Silver a Black.

Huawei Mate 40 Pro: Závěrečné hodnocení

Když se v současnosti řekne „mobil Huawei“, spousta lidí okamžitě mávne rukou s tím, že bez Google aplikací a služeb nemá smysl o něm přemýšlet. Pokud se bez nich nemáte jak obejít, souhlasím. Nicméně pokud se nebojíte k jejich funkcím dostat oklikou či vyzkoušet jejich alternativy, můžete v případě Huawei Mate 40 Pro dostat špičkový, perfektně vyladěný a kvalitně zpracovaný mobil. Kdyby neměl tuto „vadu“ způsobenou politickými a obchodními boji, mohli by se konkurenti hodně strachovat o své pozice. Takto je bohužel odstavený na kolej, kde si jej všimne zlomek potenciálních zákazníků.

[one_half]

Klady

+ Vyladěný systém
+ Vzdušná gesta
+ Vylepšené AOD / EOD
+ Špičkové foťáky

+ Velmi rychlé nabíjení

[/one_half]

[one_half_last]

Zápory

– Absence Google aplikací
– Pouze 90Hz displej
– Velký výřez pro přední foťáky

[/one_half_last]

Překousli byste absenci Google aplikací kvůli takovému telefonu?

Za zapůjčení děkujeme českému zastoupení Huawei

O autorovi

Marek Houser

Fanoušek technologií už od chvíle, kdy jako malý kluk zadával příkazy Lemíkům na "dvaosmšestce". V záloze stále uchovává starý a podle všeho nezničitelný OnePlus2, ale… Více o autorovi

Marek Houser
Sdílejte:

Komentáře

kulichoid:

Ok díky. A taková e-rouška?
7.11.2020 17:45

Maxipes:

Mě by jen zajímalo, kdy konečně uznáte, případně kdy vám dojde, že vaše tech. schopnosti a ochota zabývat se nastavením telefonů všech kolem vás, nemá nic společného s tím, jak mobil používá a co od něj očekává naprostá většina uživatelů (potenciálních zákazníků). Argumentovat tím, že vám něco nějak funguje, nemá v tomhle směru žádnou vypovídající hodnotu.
7.11.2020 14:14

Maxipes:

Jasně, proč používat argumenty když dojdou? Proč raději nehodit do placu něco mravoučného, rádoby moudrého?
7.11.2020 13:01

airwar1939:

Tak telefon bez GMS pokud tam nemáte jinou aplikační knihovnu by byl problém. A pokud někomu vyhovuje Gmail, Chrome + provázanost na Google účet, tak logicky nemá důvod fungovat bez aplikaci Google. Ten stereotyp vidím v tom, že mnoho lidí ani neví co v mobilu má, a nepoužívá to, ale přesto to mnohdy vyžaduje, protože jim to někdo řekl, že to musí mit. Klasikou byly právě moji kolegové, kteří když zjistili že jsem si koupil mobil bez GMS, ptali se proč, když tam nic nefunguje. A já jim mobil půjčil a řekl, ukažte mě co nefunguje. Pochopitelně fungovalo vše včetně Google Android Auto co tam mám na testy. A když vezmu svoje děti, tak těm jsem jinou ROM instalaci odstranil veškeré předinstalované aplikace, nechal jen GMS, a aplikace co si nainstaluji nechal na nich, a ušetřil jim víc než 2 GB prostoru na úložišti. A pokud tam budou chtít Gmail nebo Chrome tak si ho mohou doinstalovat. To není o tom, že bych jim zakazovat Google aplikace, ale proč mít v mobilu předinstalované mraky aplikací od výrobce, které nepoužívají?
7.11.2020 12:17

airwar1939:

Huawei má místo GMS tzv. HMS, což bude podobný soubor knihoven, jen neobsahuje knihovny pro aplikace vyžadující oveření certifikace telefonu. Což jsou obvykle aplikace od Google vázané na účet u Google. Z mé zkušenosti mě pod HMS bezproblémově funguje aplikace IDOSu a Můj vlak.
7.11.2020 11:29

airwar1939:

Bavíme se o telefonech Xiaomi Redmi 4X cca. 5 let starý, výkon v Antutu kolem 60 tisíc bodů, původní Android byla verze 6, nyní je tam verze 10 bez GMS. Telefon startuje rychle, spouštění běžných aplikaci do sekundy, prostředí plynulé, plus výborná výdrž akumulátoru. Je to takto srozumitelné?
7.11.2020 11:10

hombre:

Z mých vlastních zkušeností, vetšina lidí nemá dost chuti měnit ani zásadní věci které jim nefungují, jako třeba práci, partnera a podobně. Tak proč by řešili software v mobilu, když to nějak funguje?
7.11.2020 11:04

kulichoid:

K tomu GSM mi jde o to, že hojně využívám apek, které jsou určeny pouze pro Android nebo iOs. Jsou to nejčastěji apky různých dopravních podniků. Jak by je šlo dostat do Huaweie?
7.11.2020 10:09

Wedro:

Moja reč. Za tieto peniaze to je predražené pre bežného uživatela, skôr pre fanúšika Huawei. Ja im držím palce nech su opäť plne v hre.
6.11.2020 19:01

Pavel.K:

Co to je, běhá plynule? Já mám OnePlus 7Pro, 8/256 mám tam 210 aplikaci, prakticky vše od Googlu, stále zapnuté sledování polohy, NFC i Bluetooth a představte si, telefon běží PLYNULE. Nabíjím každý večer, ale nemusel bych, protoze těch pár korun mě nevytrhne a než odejde baterka, tak ho prodám a koupím si nový. Moc nechápu lidi, kteří si koupí telefon jenom proto, aby šetřili baterku. Ale uznávám, že je to jejich věc.?
6.11.2020 15:13

Maxipes:

Ano, přesně tak. Google ekosystém nabízí velmi pohodlné a dobře fungující prostředí. Pokud máte pocit, že nechuť měnit něco, co mi dlouhodobě vyhovuje a proto to vyžaduji i u nového zařízení, je stereotypem, pak každý vnímáme smysl toho slova odlišně. Pro mě je to regulérní zákaznícká preference založená na přechodzí pozitivní uživatelské zkušenosti.
6.11.2020 12:39

Maxipes:

Já tyhle vaše argumenty znám, točíte je soustavně. Nerozporuji je. Neznám vaše známé ani rodiče a věřím, že klidně dovedou být bez GMS a celého Google spokojení. Já mám okolo sebe jiné lidi a těm Android bez GMS přijde absurdní. Na tom není co řešit, to je fakt. Na obou stranách. Jen se ohrazuji proti tomu, když zaměňujete stereotyp a uživatelskou preferenci. A nebo jinak, pokud přistoupíme na to, že se jedná o stereotyp, pak i váš požadavek na absenci GMS je stereotypem.
6.11.2020 12:32

hombre:

Moje zkušenost z poslední doby je spíše opačná, mnohdy mě příjde, že právě množství Google aplikací v mobilu dost degraduje, jinak dobře fungující mobil.
6.11.2020 11:07

hombre:

To že je bez GMS je to poslední co mě na něm vadí, ale s touto velikostí to už není mobil, ale menší tablet. A zahnutou obrazovku rovněž nepreferuji.
6.11.2020 11:06

hombre:

Troufnu si tvrdit, že je to stereotip, už jenom proto, že Google služby zde jsou posledních několik let, naproti tou mobilní telefony jsou součástí života posledních 20 let., tudíž zjevně bez Google fungovat jde, když většina z nás takto fungovala minimálně jedno desetiletí. Já si letos rovněž mobil bez GMS pořídil a zatím mě to v ničem neomezovalo. Jen je škoda, že zatím nefungují NFC platby oficiálně, ty mě tam musel zprovoznit zkušenější kamarád, to bych sám nedokázal. Paradoxně můj současný mobil nadchnul i partnerku tak, že vyměnila svůj Pixel za Huawei. Ale pochopitelně chápu, že pro většinu uživatelů je pohodlonější setrvávat v současném stavu, který na ně neklade žádné nároky ohledně drobné změny uživatelských návyků.
6.11.2020 11:04

airwar1939:

Já mám přesně opačnou zkušenost. Během posledního půl roku několik mých kolegů, po té co si na mém mobilu vyzkoušeli, jak funguje mobil bez GMS, si jako nový mobil koupili Huawei. V rámci rodiny fungují naše mobily bez aplikaci Google už minimálně 2 roky, a rodiče moje i ženy a kupodivu ani děti to nijak neomezuje v užívání. Naopak, u rodičů, kterým pravidelně upgraduji mobily tím, že jim dávám svůj starší mobil, který vybavim čistší verzi Androidu jsou spokojeni, protože mobil běhá velmi plynule. O prázdninách jsem rodičům dával dva starší Xiaomi Redmi 4X v kterých jsem vyměnil akumulátor a dal poslední Android bez GMS, a plynulost systému je neskutečná, plus akumulátor není potřeba nabíjet častěji než jednou za 3 dny. A to nejsou rodiče zadní fosilové, mobil využívají v autě či na kole k navigování, v rámci rodiny si voláme a komunikujeme pomocí Skype či Messengeru, mobil využívají i jako zdroj internetu na chatě pro notebook.
6.11.2020 10:57

hombre:

Souhlasím, absence v česku fungující platební aplikace je jediná podstatná vada současných mobilů Huawei.
6.11.2020 10:47

PetrSP7:

A Porsche Panamera na dřevoplyn., to byste taky "překousli"??? :-P
6.11.2020 10:41

Maxipes:

To není "zažitý stereotyp", te je regulerní spotřebitelská/uživatelská preference. Tak jako ta vaše je nemít s GMS cokoliv společného, tak naprostá většina ostatních požaduje přesný opak. Říkám to pořád, bez GMS nemá Huawei v oblasti telefonů v Evropě dlouhodobě šanci existovat. A ví to i sám Huawei, protože informaci, že jeho nové mobily nemají GMS, taktně nikde moc neuvádí. Už jsem tak usměrnil asi tři známé. Dost se divili a když zjistili, že nekecám, koamžitě si ten telefon z výběru vyškrtli.
6.11.2020 10:36

panbriza:

Nepřekousli, ale i v případě, že by GMS jely, by to nebylo nic pro mě, anžto ten telefon je přímo kvintesencí toho, co na telefonech nenávidím, tzn lopata, so obřím výřezem a zahnutým amoledem. Fujtajxl, už jen jak to píšu, tak z toho mám kopřivku.
6.11.2020 08:21

Wedro:

Nevyzera zle ten telefon ale najviac mi vadi asi ten displej aj vyrez na face fotaky, to by som neprekusol. Momentalne to ze nema GMS je to pre mna nepouzitelny telefon a teda by som si ho nevedel kupit. Na druhej strane drzim Huawei palce aby ich Harmony OS bol co najrychlasie plne perfektne funkcny OS nie len pre mobilnu platformu. Bude to zdrava konkurencia pre ios a android. Momentalne to neni pre mna zatial cesta.
6.11.2020 07:00

airwar1939:

To je svým způsobem jen zažitý stereotyp, já to mám přesně naopak a po letech kdy jsem různým způsobem věci od Google vypíná, je pro mě dnes možnost koupit mobil bez GMS doslova požehnáním, upřednostňují jej především díky štíhlému a rychlému systému.
6.11.2020 03:46

kulichoid:

Za cenu 34 tis. bych bral radši Samsung nebo Apple. Záleželo by, co by mi zrovna vyhovovalo líp.
6.11.2020 01:10

xzeit:

Nějaká zmínka o 3D face unlock, stereoreproduktory (prý jsou na tom fakt dobře), a je fakt že ty informace ohledně foto-video, tak snad v tom samostatném článku to bude TOP :-)
5.11.2020 21:15

malyvena:

Telefon je dobře vybavený, ale.... bez Googlu, možná, že tam nějaké aplikace nainstalovat nějakými oklikami jde, ale za 34 tis.? Jo, za deset, nebo dvanáct možná.
5.11.2020 20:56

Pavel.K:

Mám to přesně tak
5.11.2020 20:31

Pavel.K:

Určitě, já měl dost "číňanů" Huawei, Honor, Xiaomi, teď mám třetí OnePlus, ale vždy s Googlem. A jinak bych to nechtěl.
5.11.2020 20:30

Tomáš Myšík:

"nebojíte k jejich (Google) funkcím dostat oklikou" a už je k dispozici nějaká rozumná cesta? a ne, nepovažuji za rozumné udělit remote admin práva k mému telefonu někomu neznámému...
5.11.2020 20:00

Maxipes:

Google ekosystém a jeho integrace je na celém Androidu to, čím výrazně převyšuje IOS. Pokud bych měl na vybranou pouze mezi telefonem s Andriodem bez Googlu za 34 tis. Kč a iPhone, potom jablko jednoznačně vítězí. Jinak řečeno "ne, absenci Google bych mu v žádném případě neodpustil".
5.11.2020 19:54

Petr Mišák:

Moc pěkný kousek, ale ten Google je pro něj bohužel katem.
5.11.2020 19:47

Marek Houser:

Co vám například chybí? Pokud to bude v mých silách, můžu to zkusit a doplnit.
5.11.2020 19:41

Pavel.K:

No já nevím, ale mně za 34 litrů život bez Googlu vyzkoušet nestojí. ??
5.11.2020 19:38

xzeit:

Hmm, tak upřímně....čekal jsem od recenze o dost více...a to začátek vypadal slibně. Škoda. Není to kritika, jen jsem se chtěl více dozvědět. Snad bude podrobnější to srovnání fotoaparátů.
5.11.2020 19:24

karle40:

Pokud by se rozjela nějaká obdoba Google Pay a s mobilem Huawei šlo platit, tak bych jej upřednostňoval.
5.11.2020 18:20