Google Tango recenze: Rozšířená realita budoucnosti? Zatím ne

Google Tango

Minulý rok jsme si mohli pořádně vyzkoušet Project Tango poprvé. Nyní jsme se díky telefonu Lenovo Phab 2 Pro mohli podívat na jeho finální formu. V prvé řadě se dá všimnout změny v názvu, nově se jmenuje Google Tango. Jaké změny jsou dále?

Google Tango nabízí vylepšenou rozšířenou realitu

Zařízení s podporou Google Tango poznáte snadno, najdete na něm pestrou paletu senzorů, které starají o to, aby rozšířená realita byla o úroveň více, než jen kdybyste používali klasický telefon. Nad čtečkou otisků prstů nalezneme velkou čočku „rybí oko“, nad ní nalezneme zdířku pod mikrofon. Hlavní část zadní strany nabízí od spodu LED blesk, senzor infračerveného záření, snímač hloubky a klasický fotoaparát.

senzory zada

Díky senzorům umí Tango zaměřit polohu uvnitř místnosti, dokáže nasnímat okolí a zapamatovat si, kde jste virtuální předmět položili. Když pak odejdete i se zařízením a vrátíte se, tak bude stále na svém místě. Díky tomu může vzniknout i komplexní model místnosti. O tom ale níže.

Rozšířená realita? Však už ji má každý

Ať už se vám to líbí nebo ne, nejvíce se o rozšířené realitě mluvilo díky hře Pokémon GO, kde se s ní setkalo mnoho milionů lidí poprvé.  Takže se určitě nabízí otázka, proč teda Tango existuje, když si rozšířenou realitu může kdokoliv nainstalovat. Když to tedy srovnáme s Pokémony, tak výsledný efekt je mnohem lepší, díky senzorům je uchycení virtuálních objektů v místnosti mnohem lepší, navíc si je můžete prohlédnout zblízka, z dálky nebo ze všech stran a úhlů. To v klasické rozšířené realitě nemůžete dělat.

Bohužel ale technologie také není ještě dokonalá a rozhodně není tak daleko, jak Google slibuje. Jde hodně vidět, že je Google Tango na úplném začátku. Například využití v muzeích je zatím okrajová, funguje ve třech budovách po světě. Navigace po budovách nebo například v metru rovněž není, propojení s umělou inteligencí je zatím také jen teoretické. Ukazuje to i počet aplikací a her, kdy je velká většina na poměrně špatné úrovni. Hodně bude záležet na tom, jestli se Tango uchytí i v dalších telefonech (momentálně Tango podporují pouze 2 modely), protože na takhle malou základnu uživatelů, jako je nyní, se vývojáři moc hrnout nebudou.

phab 2 pro tango

Není to ale jen o nedostatkovém obsahu. Skenování má velmi často problém s lesklými povrchy, ale i třeba s bílou stěnou. Celkovému zážitku z Google Tango nepomáhá ani telefon Lenovo Phab 2 Pro, který nepatří mezi nejvýkonnější zařízení a některé Tango aplikace mu dávaly hodně zabrat. Budoucnost by ale pro Tango mohla být příznivá. Možností, jak rozšířenou realitu využít, je nespočet, nabízí se také propojení s virtuální realitou, podobně jak se o to snaží Microsoft s brýlemi Hololens.

V momentální podobě je ale Tango spíše taková hračička na několik desítek minut, nebo jako věc, se kterou můžete ohromit svou návštěvu. Na nějaké „užitečnější“ použití je však stále brzy a zatím si na něj musíme počkat.

Aplikace a hry pro Google Tango

Obecně je to s aplikacemi a hrami s podporou Google Tango špatné. Přímo na českém Google Play to je navíc ještě horší, než třeba v USA, protože několik aplikací a her se nedá v Česku vůbec instalovat. V následujících odstavcích se podíváme na ty nejzajímavější.

Matterport Scenes

Jedna z nejzajímavějších aplikací je pro Tango určitě Matterport Scenes. Díky ní si můžete ve 3D naskenovat vaši místnost a následně ji převést do souboru. Díky tomu se na svou místnost můžete podívat v téměř jakémkoliv programu pro 3D grafiku. U této aplikace se plně využijí všechny senzory. Bohužel již po chvíli skenování začnete narážet na limit výkonu telefonu. FPS při skenování začnou klesat a postupně se to zhoršuje až na 3-5 fps. Velmi často se pak stává, že se skenování pozastaví, protože se s telefonem moc hýbe. Níže můžete vidět výsledky po zhruba pětiminutovém skenování.

Measure

Druhá povedená aplikace je přímo od Googlu. A nejedná se o nic jiného, než virtuální metr, který funguje překvapivě dobře a přesně. Jednoduše přes telefon stiskněte bod, kde chcete začít měření a pak táhnete telefonem. U objektů se dá také nastavit, aby se kraje zachytily automaticky. Výsledné měření pak jde exportovat i do nákresu.

Magic Plan

Tato aplikace se zaměřuje na generování plánů bytu nebo domu. Funguje tak, že namíříte telefon na všechny zdi v místnosti, označíte je a kliknete na generovat. Pro tvorbu nákresu funguje velmi dobře, problém je ale s přesností a měřením jednotlivých zdí. Při každém měření aplikace místnost na nákresu hodně zmenšila. Naštěstí ale jdou čísla manuálně upravit.

Woorld

Hra Woorld byla ve spojení s Google Tango hodně ukazována. Patří mezi první hry s touto technologií. Jedná se v podstatě o takové virtuální pískoviště, kdy si můžete kolem sebe rozházet různé objekty nebo postavičky, které pak vzájemně reagují. Bohužel ale nějaká hlubší hratelnost chybí, zde jsme čekali mnohem více od Keita Takahashiho, který před Woorld vytvořil například výstřední sérii Katamari Damacy.

Wild Wild Race

Nejvíce se na Tango objevují hry, ve kterých si stavíte virtuální závodní autodráhy, na kterých následně jezdíte. Wild Wild Race nám přišel nejlepší, i když podobně jako Woorld sis s hrou vyhrají spíše děti.

Další hry a aplikace

Samozřejmě tohle je jen hrstka aplikací a her. Bohužel jejich kvalita se značně liší. Dále mezi ty zajímavější patří HOLO, ve kterém si můžete do své místnosti „vyvolat“ různé slavné osobnosti jako třeba Donalda Trumpa, ale i různé vtipné postavy. Chelsea Kicker je podobná aplikace, akorát více zapojí i uživatel. V hříčce se objeví fotbalista týmu Chelsea a vaším úkolem je pak udržet balón na kopačkách co nejdéle. Různé aplikace pro virtuální nákup nábytku bohužel nebyly v Česku dostupné, podle všeho kvůli tomu, že dané obchody v naší zemi neoperují. Jedna z dostupných je Lowe’s Vision, kde ale bohužel kvalita nebyla moc velká. Nábytek byl obrovský, nebo se zachytával úplně nesmyslně za neviditelné objekty ve vzduchu.

Za zapůjčení zařízení děkujeme společnosti Lenovo.

Co zatím říkáte na Google Tango? Myslíte, že tato technologie prorazí a uvidíme ji ve více zařízeních?

David Trlica