Google se naučil obcházet AdBlock, trestá uživatele minutami reklamy

adblock_ico

Rozšíření respektive aplikace AdBlock dokáže zablokovat zobrazování reklamy na webových stránkách, což na jedné straně oceňují uživatelé, kterým připadá objem reklamních sdělení příliš velký (leckdy až obtěžující), na straně druhé ale připravuje provozovatele webů o jejich často jediný způsob zisku. Za nezobrazené reklamy totiž jejich poskytovatel jednoduše pronajímateli prostoru neplatí. Studie Pagefair potvrdila, že ke konci roku 2014 používalo AdBlock asi 144 milionů uživatelů, což představuje přibližně 5 % z celé internetové komunity. Zdá se to sice jako relativně zanedbatelný počet, ale protože se uživatelé rekrutují především ze západních trhů, znamenají i tato čísla relativně významný dopad.

Abychom viděli celý problém v souvislostech, uveďme další číslo: 27,6 % uživatelů ve Spojených státech dle svých vlastních slov používá nějakou formu blokování reklamy. V celkovém součtu to znamená ztrátu více než čtvrtiny možných výdělků, přičemž mnohé služby jsou na internetové reklamě závislé.

Jedním z největších prodejců online reklamy je Google, který již dávno není pouhým vyhledávačem, ale právě a především provozovatelem internetového reklamního systému. Je pochopitelné, že výše uvedená čísla mají, s ohledem na celkové příjmy z reklamy, zásadní vliv a znamenají snížení příjmů. Protože, jak svého času říkal tehdejší ministr financí Václav Klaus, „o peníze jde až v první řadě,“ rozhodl se Google jednat. Kromě toho, že v roce 2013 vyřadil AdBlock ze svého oficiálního repozitáře Obchod Google Play (viz zprávičky Aktualizace na Android 4.2.2 likviduje Adblock Plus, Google odstranil z Obchodu Play aplikace na blokování reklam a Adblock Plus se vrací zpátky do hry – nebude to mít jednoduché), nyní našel způsob, jak obejít blokování reklamy při sledování videí na Youtube.

Youtube zařazuje reklamní klipy před vlastní video, takže se jim v podstatě nelze vyhnout. Uživatelé s aktivním AdBlockem jsou nyní „trestáni“ nemožností reklamní sdělení po nějaké době přeskočit (chybí ovládací prvek po přeskočení reklamy), takže se musejí dívat na komerční spoty v jejich plné délce. Někteří uživatelé již na sociálních sítích hlásí, že před zhlédnutím kýženého videa museli sledovat reklamu soustavně i několik minut (taková malá reklamní sprcha?).

Uživatel s rozšířením AdBlock musel sledovat reklamu několik minut Uživatel s rozšířením AdBlock musel sledovat reklamu několik minut

Pokud uživatel bude chtít mít možnost přeskočit reklamu po uplynutí zadaného času, bude muset AdBlock deaktivovat, nebo alespoň zařadit Youtube na seznam výjimek, pro který nefungují filtry. Změny se přitom netýkají pouze uživatelů AdBlocku, ale všech, kdož používají podobný software.

AdBlock o problému ví a odstraní ho

Ředitel Adblock Plus Ben Williams pro deník The Register uvedl: „Potíže na YouTube jsou způsobené problémem v Chrome. Zřejmě ovlivňují pouze malou část uživatelů. Víme o tom a brzy vydáme opravu.“ Možná se tak v nejbližší době dočkáme „aktualizační války“ mezi Googlem a poskytovateli aplikací na blokování reklamy.

Je skoro jisté, že dříve či později se objeví nějaké řešení, ale ze strany Googlu je to jasný krok proti aplikacím na blokování reklam. Na sociálních sítích již koluje návod v podobě odinstalace aplikace Youtube z prohlížeče Chrome (tu byste měli najít, když zadáte do adresního řádku chrome://apps, klepnete na ikonu Youtube pravým tlačítkem myši a zvolíte Odstranit z Chrome). Poněkud paradoxní přitom je, že v Internetovém obchodě Chrome je doplněk AdBlock nadále ke stažení.

Blokování reklamy bylo vždy kontroverzní záležitostí, a pravděpodobně jí zůstane i v budoucnu. Z kroku společnosti Google je zjevné, že provozovatelé reklamních systémů vnímají snahu uživatelů vyhnout se inzerci negativně, a zjevně začnou dělat něco proto, aby jim peníze neprotékaly mezi prsty.

Co si myslíte o nastalé situaci? Jste zastánci AdBlocku? Dotkne se váš, či nikoli? Pokud ano, jaká jsou vaše argumenty v jeho prospěch? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Zdroje: Android Authority, NeoWin, Geek, The Register.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (52)