Adblock Plus se vrací zpátky do hry – nebude to mít jednoduché

adblock-plus_ICO

Adblock Plus – aplikace, fungující jako filtr reklamních sdělení – neměla v posledních týdnech zrovna na růžích ustláno. Nejprve v polovině února přestal program fungovat na zařízeních s Androidem 4.2.2 (viz zprávička Aktualizace na Android 4.2.2 likviduje Adblock Plus), o měsíc později byl (spolu s dalšími programy na blokování reklamy) zcela odstraněn z Obchodu Play s odkazem na porušování podmínek pro vývojáře. V těch se uvádí, že publikovaná aplikace “nesmí provádět činnost, která narušuje či způsobuje škody, nebo přistupuje neoprávněným způsobem k zařízení, serverům, sítím, nebo jiným vlastnostem či službě jakékoliv třetí strany”.

Aplikace pro blokování reklamy v Obchodě Play nenajdete Aplikace pro blokování reklamy v Obchodě Play nenajdete

Likvidace aplikací pro blokování reklamy vzbudila poměrně velkou vlnu reakcí. Více slyšet byly ty negativní, ve kterých uživatelé kritizovali tento krok jako zásah do jejich svobody, za jejíž součást považují i možnost nainstalovat si aplikace dle vlastního výběru. Druhá strana přijala krok Google s pochopením, protože vnímá zobrazování reklamy jako způsob, kterým autorům aplikací “platí” za jejich práci. Jsou zde ale i sporné body:

  • Asi nejvíce je uživateli oceňována možnost vybrat si mezi placenou aplikací bez reklam a variantou zdarma s reklamními proužky. Problém je ale v tom, že řada autorů placenou variantu svého programu vůbec nenabízí (jako příklad můžeme uvést populární program GO SMS Pro, který uživatele doslova zavaluje reklamou).
  • Reklama poměrně značně zatěžuje telefon a čerpá systémové prostředky. Například podle loňské studie provedené na Purdue University reklamy v aplikacích zdarma spotřebují až 75 % energie.
  • Reklamní systémy jsou navíc poměrně vážným bezpečnostním rizikem – často sbírají soukromé informace, které v tom lepším případě slouží “jen” k přesnějšímu cílení reklamních sdělení.
  • Některé typy reklam uživatele obtěžují – obzvláště citlivě je vnímáno zobrazování reklamy v notifikační liště, která je obecně chápána jako prostor, vyhrazený pouze pro důležité informace.

Je zpátky! Ale nebude to mít jednoduché…

Už při zveřejnění aktuality o smazání aplikací z Obchodu Play bylo jasné, že Adblock tímto krokem rozhodně nekončí. Vzhledem k tomu, že instalace aplikací není striktně omezena pouze na oficiální repozitář, bylo jen otázkou času, kdy vývojáři začnou svůj program distribuovat jinou cestou. Tak se také stalo – na oficiálních webových stránkách je publikován instalační balíček APK zatím poslední verze s číslem 1.1. Je, stejně jako dosud, k dispozici zcela zdarma.

Adblock Plus 1.1 vyžaduje práva roota Adblock Plus 1.1 vyžaduje práva roota

Adblock Plus 1.1 úvodní dialog Adblock Plus 1.1 úvodní dialog

Tato cesta je proti publikaci aplikace v Obchodě Play o něco složitější a přináší celou řadu nevýhod i potenciálních problémů.

  • Obchod Play se stará o automatické aktualizace všech nainstalovaných aplikací. Adblock Plus tak musel přijít s vlastním řešením – tedy aktualizačním mechanismem, který se stará o zjišťování a instalaci novější verze. To je jedna z novinek verze 1.1. Je zřejmé, že tím poněkud klesá komfort pro uživatele, neboť centralizace a snadná správa aktualizací byla jednou z výhod operačního systému Android. Ne náhodou jsou Windows plná bezpečnostních děr i proto, že každá aplikace používá vlastní aktualizační program, který uživatelé nezřídka ignorují (“Už zase to chce něco aktualizovat?!”).
  • Obchod Play bývá prvním místem, kde uživatelé hledají aplikace – dalo by se tedy říci, že repozitář plní i propagační funkci. Méně zkušení uživatelé tak patrně Adblock Plus nenaleznou, tedy ani nebudou používat. V tomto směru vývojářům nezbývá než spoléhat na zavedenou značku a pověst svého produktu, jakož i na inteligenci potenciálních uživatelů a jejich ochotu instalovat “něco, co není v oficiálním zdroji”.
  • Oficiální repozitář poskytuje nezávislý systém uživatelských hodnocení a prezentuje přibližný počet stažení. Uživatelé tedy mají dostatek informací k tomu, aby odlišili dobrou aplikaci od špatné, skutečnou od podvržené (Angry Birds se stovkou stažení asi nebudou originál apod.). Pokud uživatel neví, že oficiální web Adblock Plus má adresu http://adblockplus.org, může se nechat zlákat na upravené či zcela podvržené aplikace, které budou dělat všechno možné, jen ne blokovat reklamu. Poměrně právem přistupuje mnoho uživatelů k aplikacím z jiných zdrojů s nedůvěrou.
  • Obchod Play poskytuje uživatelům určitou míru komfortu při instalaci aplikací – například možnost nainstalovat program z počítače pouhým kliknutím na tlačítko a následnou volbou cílového zařízení. To jiný zdroj prakticky nemá šanci nabídnout – o něco podobného se snaží alternativní rozhraní k Obchodu Play – Appbrain se svým FastWeb Installerem, ovšem jejich systém na drtivé většině telefonů nefunguje.
  • Instalace z jiných zdrojů než z Obchodu Play je prakticky na všech zařízeních s Androidem ve výchozím nastavení zakázaná. Povolit ji je sice jen otázkou jednoho “zatržítka”, nicméně pro méně zkušeného uživatele může být tento krok problém, pokud není zvyklý pohybovat se v systémovém nastavení.
Pro instalaci Adblock Plus 1.1 je nutné povolit instalaci aplikací z neznámých zdrojů Pro instalaci Adblock Plus 1.1 je nutné povolit instalaci aplikací z neznámých zdrojů

Uvidíme, jak se Adblocku bude dařit. Je jisté, že stávající uživatelé si k němu najdou cestu sami. Můžeme jen spekulovat o tom, nakolik se podaří prosadit tímto způsobem distribuce mezi novými uživateli.

Adblock Plus 1.1

Adblock Plus 1.1: uživatelské rozhraní Adblock Plus 1.1: uživatelské rozhraní

Adblock Plus 1.1: informace o aplikaci Adblock Plus 1.1: informace o aplikaci

Aktuální verze 1.1 z 19. března 2013 přinesla tyto novinky:

  • Implementovány automatické aktualizace.
  • Byl přidán dialog pro pomoc s ruční konfiguraci serveru proxy.
  • Oddělené nastavení filtrování a proxy, aby se zabránilo ztrátě připojení po manuálním nastavení.
  • Aplikace má nové uživatelského rozhraní ve stylu Holo UI.
  • Lepší schování ikony.
  • Vyřešen problém, který ve webovém prohlížeči Chrome způsoboval zobrazení prázdných stránek.
  • Opraven problém s URL adresami, obsahujícími apostrofy.

Adblock Plus 1.1: požadovaná oprávnění Adblock Plus 1.1: požadovaná oprávnění

Adblock Plus 1.1: aplikace se instaluje Adblock Plus 1.1: aplikace se instaluje

Adblock Plus 1.1: aplikace je nainstalována Adblock Plus 1.1: aplikace je nainstalována

Adblock Plus 1.1 si můžete stáhnout z oficiální stránky, nebo přes následující QR kód (odkaz z QR kódu vede přímo na instalační balíček).

QR kód ke stažení aplikace Adblock Plus QR kód ke stažení aplikace Adblock Plus

Lze také předpokládat, že aplikace bude brzy k dispozici v některých alternativních repozitářích.

Pokud uživatelé zůstanou u poslední verze, kterou si stáhli a nainstalovali z Obchodu Play, nebude se jim Adblock Plus aktualizovat.

Zdroje: oficiální web Adblock Plus, Phandroid, Neowin, The Next Web, Droid Life a LifeHacker.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (28)