Dungeon Hunter 5 – návrat legendárního RPG od Gameloftu (recenze)
- Recenze
- Jirka Pernica
- 25.3.2015
- 21
Dlouho očekávaný pátý díl jedné z nejlepších RPG her pro mobilní telefony – Dungeon Hunter 5, konečně dorazil na operační systém Android. Na první pohled je patrné, že si společnost Gameloft dala značně záležet. My jsme hru v posledních dnech pořádně otestovali, abychom vám mohli přinést její recenzi, v níž se dozvíte, zda se delší doba vývoje skutečně vyplatila. Má se Diablo 3 začít obávat?
Výběr povolání? Kdepak…
Když se zpočátku hry dostanete k výběru vašeho hlavního hrdiny, budete možná chvíli přesvědčeni, že si můžete vybrat z několika povolání. Ostatně tak to u většiny RPG her bývá. Brzy ovšem zjistíte, že se jedná o výběr počáteční zbraně, která s povoláním vůbec nesouvisí. Gameloft tedy v Dungeon Hunter 5 vypustil jakýkoliv systém tříd (classů). S vaším hlavním hrdinou/hrdinkou můžete později využít libovolnou zbraň, proto se při úvodním výběru nemusíte příliš zdržovat. S klasickým RPG systémem se budete muset rozloučit i u přidávání bodů do jednotlivých atribut po získání levelu. Ty se totiž přidělují zcela automaticky.
„Ale grafika je zase docela dobrá“
Grafické zpracování hry Dungeon Hunter 5 musíme pochválit. Nejde ani tak o to, že by všechny textury byly extrémně detailní a vyhlazené, ale spíše o navržení jednotlivých scenérií. Ty vykazují silnou dávku úsilí spojeného s jejich vytvořením. V misích kampaně se dostanete do nejrůznějších míst, jako například elfských lesů, ledových království či vulkanických dungeonů. Pro každou z těchto scenérií jsou typické různé grafické efekty vytvářející tu správnou atmosféru. Gameloft rovněž zapracoval na hudbě a dabingu, a proto budete mít při hraní pocit, jako byste hráli nějaký kvalitní PC/konzolový titul.
Průběh misí
Dungeon Hunter 5 se řadí k tzv. Hack-and-Slash RPG hrám. Proto vám při hraní nemůže připadat divné, že pouze běháte a likvidujete stovky objevujících se nepřátel. Před počátkem každé mise jste v krátkém rozhovoru seznámeni s cílem mise. Po odehrání několika levelů si ale uvědomíte, že i když cíle misí můžou působit odlišně, stále budete vykonávat pouze a jednu věc – sekat zombíky, démony, elfy, divoká prasata, písečné červy, kouzelníky a mnoho dalších typů protivníků. Tím nechceme říct, že by to nebylo zábavné, ale to už souvisí s vašimi herními preferencemi.
Multiplayer? Ano i ne
Do každé mise s sebou můžete přibrat jednoho dalšího hrdinu, který vám bude v boji asistovat. Tato postava je reprezentovaná umělou inteligencí, čili nečekejte, že by se jednalo o skutečného hráče. Takový multiplayer v Dungeon Hunter 5 bohužel nenajdete. Místo, kde máte šanci potkat reálné hráče, je hlavní město sloužící jako útočiště mezi jednotlivými misemi. V tomto městě to docela žije. Všude pobíhají reální hráči, povídají si skrze herní chat a zároveň se ptají na otázky typu: „Kde si můžu koupit lahvičky na životy?“, nebo na hru nadávají a tvrdí, že předchozí díl byl o dost lepší. V každém případě se jedná o jediný real-time multiplayerový zážitek, který ze hry vymáčknete. Ke komunikaci s ostatními hráči je v Dungeon Hunter 5 přichystána kategorie Social, v níž lze uzavírat přátelství s ostatními hráči. Vaše parťáky pak můžete „zaměstnat“ pod svá křídla, díky čemuž poté budou součástí singleplayerových misí, jak jsme již uvedli na začátku tohoto odstavce. V Dungeon Hunter 5 se pak setkáte s asynchronním multiplayerem v podobě vykrádání dungeonů. To je jeden z prvků hry, jenž se nám velmi líbí. Každý hráč si v počátcích hry vytvoří svůj vlastní dungeon. Do něj umístíte získané příšery, jakožto odměny z misí či truhel. Každý, kdo se rozhodne váš dungeon napadnout a ukrást část vašeho zlata, musí nejprve pozabíjet všechny vaše příšery a poté se utkat s vámi. V době vaší nepřítomnosti se plní log příchozích útoků, abyste si mohli později zkontrolovat, kdo z ostatních hráčů si přišel pro vaše drahocenné zlato. Tento záznam naštěstí obsahuje kouzelné slůvko „Pomsta“, díky čemuž se můžete vydat napadnout dungeon protivníka a odnést si to, co vám patří. Napadání cizích dungeonů budete využívat především k tomu, abyste získali zlato potřebné pro vylepšování vaší výbavy.
Chceš lepší výbavu? Spoj, co se dá!
Podstatou hry, resp. progrese, je spojování (fúze) vašich předmětů. Jakýkoliv předmět získaný při zabíjení příšer či odemykání truhel lze prostřednictvím fúze určitým způsobem obětovat za účelem vylepšení vašich zbraní, brnění či speciálních schopností. Při fúzi si vždy nejprve vyberete předmět, který chcete vylepšit. Následně zvolíte nepotřebné předměty z vašeho inventáře (může se jednat o zbraně, brnění, amulety apod.) a ty spojíte dohromady. Spojování předmětů samozřejmě není zadarmo. Jeho cena se odvíjí od kvality spojovaných předmětů. Další možností, jak získat lepší výbavu, je odemykání již zmiňovaných truhel. Ty lze odemknout buďto za krystaly, nebo lístky získané za hraní jednotlivých misí. Posledním prvkem vylepšování výbavy je tzv. „Evoluce“. Ta, na rozdíl od fúze, dokáže povýšit vaši výbavu na zcela novou úroveň, což se projeví markantnějším vzrůstem atribut (útoku v případě meče, obrany u brnění apod.) Evoluce si ovšem žádá vzácné předměty, jež lze získat hraním pokročilých misí, a to i třeba na vyšší úrovni obtížnosti. Existuje ještě jedna varianta, která vám umožní získat lepší výbavu, a to jsou eventy. Gameloft ve hře pravidelně organizuje různé události, jejichž plněním lze získat bonus ve formě unikátních předmětů, krystalů či herních peněz. Eventy se odehrávají v určitých časových intervalech a jejich odehrání vám ubere poměrně velkou dávku staminy. Že jsme ještě nezmiňovali systém staminy? Jak jen jsme na něj mohli zapomenout. Stamina je nedílnou součástí hry. Odehrání každého kola vám ubere určitou dávku staminy podle zvolené obtížnosti. Jakmile vám stamina dojde, musíte čekat (dát si od hraní pauzu), což se při delším hraní může docela hodit. Přece nepropaříte celý den, ne? :). Ve chvíli, kdy dojde k doplnění staminy, hra vás na to prostřednictvím notifikace upozorní.
Elementy
Každý z vašich předmětů je tvořen jedním z několika elementů, čehož si při hraní nemusíte nijak výrazně všímat. Pokud se ovšem dostanete do pozdějších fází hry, je zohlednění elementů vcelku důležitým předpokladem úspěchu. Pro každé kolo je totiž doporučený určitý element (vůči němuž jsou protivníci slabí), což znamená, že byste měli mít k dispozici odpovídající výbavu. V praxi je to ale docela problematické. Hráči se totiž snaží vylepšovat svoji stávající výbavu a většinu ostatních předmětů obětují k účelům fúze. Když poté máte před sebou level, v němž jsou protivníci slabí vůči ohnivému elementu a vy jej nemáte zastoupený v žádné zbrani ani brnění, bohužel s tím nic neuděláte.
Freemium model
Freemium model nám při hraní hry Dungeon Hunter 5 nepřišel až tak vlezlý, jako to můžeme znát z některých jiných her „zdarma“. Nedílnou součástí hry je samozřejmě herní obchod, v němž lze nakupovat nejrůznější krystaly, zlaťáky a další „zla“, která vám hraní znatelně usnadní. Jenže jaká by to byla potom zábava, že? Většinu z vás určitě zajímá řešení systému doplňování životů prostřednictvím lahviček. Ty lze v Dungeon Hunter 5 dokupovat přímo ve hře, ovšem pouze za speciální krystaly. Ve chvíli, kdy máte málo životů, stačí stisknout ikonku lahvičky na životy, čímž automaticky přijdete o 7 krystalů. Jenže co když vám krystaly dojdou? Hádáte správně…poté vám nezbývá, než buďto umřít a misi opakovat, nebo krystaly dokoupit za reálné peníze. Abychom hře ovšem zbytečně nekřivdili, musíme podotknout, že během našeho zhruba 10hodinového hraní (možná i více :)) nám krystaly ani jednou nedošly, protože s každým novým levelem jich několik získáte. Dokážeme si ale představit, že v pozdějších fázích hry, kdy už levely nechodí tak často, to bude s lahvičkami bez investic reálných peněz kapánek horší.
Resumé
Jak dopadl Dungeon Hunter 5 v našem redakčním testu? V určitých ohledech velmi dobře, ale stejně tak se najdou i velmi slabá místa. Hra nabídne propracované audiovizuální zpracování, jednoduché ovládání a velmi dlouhou herní dobu. Při hraní narazíte na spoustu motivačních prvků, které udrží váš zájem i na delší dobu. Mnoho hráčů jistě nepotěší absence jakýchkoli herních povolání či zjednodušené přidávání bodů do vašich atribut. Cíle jednotlivých misí se sice liší, nicméně i tak je Dungeon Hunter 5 spíše přímočarou hrou. V každém případě vám doporučujeme hru minimálně vyzkoušet, abyste si udělali obrázek o tom, jak propracované mobilní hry v současné době vznikají.
Videopohled
Komentáře (21)
Přidat komentář