Menu

Chatboti už nejsou jen prográmky pro pobavení. Co všechno umí?

Chatboti

Chatboti budou jedno z témat budoucích měsíců a let, už nyní tohle slovo můžeme vidět u mnoha startupů. Více a více společností je začíná používat, protože dokáží velmi efektivně pomáhat nebo prodávat. S vylepšováním umělé inteligence už se nejedná jen o vtipné prográmky, které vám budou odpovídat na otázky.

S příchodem chytrých mobilních telefonů se ve velkém začaly používat různé chatovací aplikace a služby. Dnes tu máme Facebook Messenger, WhatsApp atd., které ke komunikaci používá více než miliarda lidí. Chatování je pro mnohé už samozřejmost. Této obrovské masy lidí si začaly všímat i společnosti, které přemýšlely, jak přes chat prodat své produkty a služby. Jejich odpovědí jsou chatboti.

Mnozí z vás se pravděpodobně setkali s různými “kecacími” prográmky jako Ludvík, nebo Karel. Tyto kecací roboti jsou takovým typickým příkladem základních chatbotů. Jejich kvalita není velká a celkem jednoduše se dá rozpoznat, že se jedná o robota. Díky rozvoji umělé inteligence a strojovému učení dnes ale existují chatboti, u kterých vůbec nemusíme poznat, že si píšeme s robotem.

Chatboti zatím rozumí hlavně angličtině

Vzhledem k rozšíření anglického jazyka, najdeme většinu těch lepších chatbotů právě v tomto jazyku. Velmi dobře to jde vidět u mobilních asistentů, jako je Siri, Cortana, Alexa anebo Google Assistant. (I když u posledního jmenovaného už částečně funguje i čeština) Právě u těchto služeb můžeme vidět i polidštění a snahu získat osobnost, takto pokročilí chatboti se už snaží rozeznat i neverbální narážky. Chatovací roboti s osobností budou podle mnohých novým druhem trhu, ze kterého budou čerpat jak společnosti, tak i my – zákazníci.

 

V dnešní době excelují chatboti hlavně při řešení běžných problémů, jako je objednání zboží nebo základní zákaznická podpora. Pro firmy je výhoda v nižších nákladech, efektivitě a pro zákazníky je plusem, že jím ihned někdo odpoví, a to v každou hodinu. Velkou kapitolou u chatbotů je také marketing, se kterým se v chatech budeme setkávat více a více.

Budoucnost reklamy? Chatovací roboti

Jak už jsme řekli výše, chatboti budou hrát velkou roli v oblasti marketingu. Kdy například podle klíčových slov můžou dodávat uživatelům obsah a předefinované konverzace. Zde ale můžeme už narazit na to, že nám budou spíše roboti škodit. Pomocí konverzace může bot velmi dobře zmapovat zákazníka a přinést mu produkt dělaný přímo pro něj.

Problém začíná v polidšťováni. Pokud člověk nerozezná bota, uvidí v konverzaci milého člověka, který mu pokaždé odpoví a poradí. Pak si člověk nemusí vůbec všimnout, že se jedná o reklamu. Druhá strana mince je pak v tom, že víme, že se jedná o interakci s počítačem, ale náš mozek je začne brát jako společníka a podvědomě začnou chatbota vnímat jako kamaráda. A to z jednoho prostého důvodu, nad “vztahem” má kontrolu uživatel. Když vám ale pak doporučí nějaký produkt, může se jednat o něco podobného, když vám něco doporučí kamarád.

Chatboti můžou i pomáhat

Mnoho chatbotů je nicméně tvořeno s tím, aby mohly pomoci lidem. Jeden z těch užitečných se jmenuje DoNotPay. Tento bot pomáhá lidem s tím, aby nemuseli platit za pokuty za parkování. Jedná se o projekt devatenáctiletého britského programátora, který velmi často dostával pokuty za špatné parkování. Často se ale podle něj nejednalo o spravedlivou pokutu, takže si vytvořil chatbota na pomoc. Ten se vás zeptá na několik otázek a podle vašich odpovědí zvolí nejlepší možnost, jak postupovat v boji s byrokracií. Bot dokonce za vás pošle elektronický dopis s odůvodněním, proč byla pokuta nespravedlivá. Ve Velké Británii už dokázal pomoci stovkám tisícům lidí.

Velmi zajímavým počinem je také Karim, který vyvíjí startup X2AI. Tento bot se zaměřuje na jeden z nejpalčivějších problémů posledních let – uprchlickou krizi. Konkrétně pomáhá uprchlíkům v táborech s emocionálními problémy. Důvodem je to, že v uprchlických táborech jsou většinou desítky tisíc osob s depresemi, úzkostmi, pocitem bezmoci a strachem z neznáma. V takovém velkém množství je nereálné mít v táborech stovky psychologů. Jedním z řešení by mohly být právě chatboti. Pomocí konverzace dokáže poskytnout základní psychologickou pomoc.

S rozvojem chatbotů o nich uslyšíme více a více. Dokonce se mluví v souvislosti s nimi i o nové digitální revoluci. Trh a síla, kterou můžou chatboti mít, je velká. Otázkou zůstává, jak moc nám dokážou pomoci.

Jak to vidíte vy? Budou chatboti hrát v budoucnosti velkou roli?

Zdroje: forbes.com, theguardian.com

Komentáře

Qels

z aplikace
9.1.2017 23:35

Budou. (příklad je LCARS z TNG)

SeppWinkler

10.1.2017 12:05

@Qels: +1 za ten LCARS :)

Pavel Sulc

15.1.2017 19:08

A pomalu si ani nevšimneme že už „to“myslí a dělá rozhodnutí za nás a pak je buď budem respektovat nebo nás zavřou do zoo v tom lepším případě

RSS (komentáře k článku)