Android 0.9 SDK beta dorazil

Jak je to tedy s otevřeností Androidu?

[převzato z blog.inmite.eu]

Tak přece! V pondělí nastala dlouho očekávaná chvíle, kdy spatřil “veřejné” světlo světa další milník Android SDK. Pokud Vám název Android nic neříká, vězte, že se jedná o novou open-source platformu pro mobilní telefony společnosti Google a dalších členů Open Handset Alliance. Více k představení platformy naleznete na Michalově blogu.

Pro nový release sami tvůrci zrušili označení “early look” a přestože balík nese v názvu nestabilní “beta”, jedná se o téměř úplnou verzi 1.0, která dorazí podle současných plánů někdy na přelomu Q3/Q4. O existenci výrazného updatu se oficiálně ví už od letošního Google I/O , kde Steve Horowitz (t.č. Engineering Director) předvedl značně pokročilejší uživatelské prostředí ve srovnání se stašími verzemi SDK. Navíc se nedávno omylem od jednoho z inženýrů společnosti Google zjistilo (když poslal e-mail do špatné e-mailové skupiny), že inovované SDK je partě vyvolených (finalistům ADC I) již zpřístupněno. No a tak se není čemu divit, že ještě před verzí 1.0 přichází ukázka jak to vlastně bude.

vlevo nový, vpravo starý home-screen

Protože jako společnost pozorně sledujeme dění kolem kolem celého Androida a zabýváme se možnostmi vývoje pro tuto platformu, podělím se zde o to, co přinaší verze 0.9 nového. Pro ty, kteří netuší, co obsahovala předchozí verze může být shrnutí alespoň ochutnávkou, co že to ty telefony budou umět nového.

První a důležitou věcí je beta v názvu. Ta podle vyjádření ze strany Google znamená, že aplikace zde přeložené nemusí být a pravděpodobně ani nebudou funkční na zařízeních s oficiálním releasem Android 1.0. To si lze vyložit i tak, že se ještě očekávají / plánují nějaké drobné změny ať již v API nebo např. v bezpečnostních prvcích přeložených aplikací.

A co že je tedy v SDK nového? Na první pohled samozřejmě zaujme nová verze home-screen (tedy úvodní obrazovky, kterou uživatel vidí po startu “telefonu”), která svou funkčností odpovídá verzi prezentované na Google I/O a musím říct, že je to značný krok kupředu oproti statickému seznamu zástupců aplikací, které byly vlastností předchozí verze. Současná home-screen je složená ze tří desktopů, mezi kterými lze přecházet jak dotekem, tak šipkami. Na jednotlivé desktopy je možné libovolně umístit zástupce aplikací, kontaktů, multimediálních souborů či playlistů, ale i widgety jako jsou hodiny, či picture frame. Nechybí ani možnost změny tapety a tentokrát je již z čeho vybírat. Přestože starší verze home-screen byla ze systémového image Androida zcela odstraněna, byla ponechána alespoň jako sample aplikace pro zájemce, kteří se již nemohou dočkat kompletní sady zdrojáků, jejichž vypuštění je plánováno na Q4 tohoto roku.

Vedle uživatelského rozhraní došlo k nemalým změnám také v API. Tady Google tak docela nedodržel naznačené nepsané pravidlo, že ty části API, které jsou již zdokumentované, nebudou nadále měněny. Nejen, že došlo ke změnám v již dokumentovaných API (např. samotné třídy android.app.Activity), ale některá dokumentovaná API byla zcela odstraněna. Osobně s tímto porušením nemám problém, navíc mi i uváděné důvody přijdou rozumné. Nicméně zrušení rozhraní pro práci se službou GTalk (až do vyřešení bezpečnostních otázek) či dočasné odstranění celého rozhraní pro práci s Bluetooth (kvůli zdlouhavé certifikaci implementace některých Bluetooth profilů) jistě naštve nejednoho vývojáře, který má již téměř připravenou svoji aplikaci postavenou na těchto technologiích a netrpělivě čeká, až s ní (v telefonu samozřejmě) bude moci vyjít na ulici. Tolik tedy ke zrušeným rozhraním.

Ze změn API je třeba určitě zmínit, že pro použití Google Map ve Vaší aplikaci bude nově třeba vygenerovat API key. Vylepšena byla API pro práci s WiFi, s integrovanou kamerou, práce se sensory nově bude vyžadovat méně operací procesoru tedy spotřebuje méně energie. U media-playeru (na jehož chybovost bylo snad nejvíce stížností ze strany vývojářů a narazili jsme zde na problémy také) byly opraveny chyby a především se zvýšil výkon, stejně jako u vykreslování UI, které umožní více využít integrované akcelerátory grafiky.

Ke změnám a rozšířením došlo i na straně podpory pro vývojáře. Přibyly nástroje pro tvorbu 9-patch obrázků a pro procházení layoutů běžících aplikací vč. možností pro detailní dotahování grafiky, aby opravdu každý pixel byl tam, kde má být a aby vaše aplikace vypadaly perfetně. V ADT pluginu pro Eclipse je také možná pohodlnější editace všech Androidích XML souborů. Propracovanější je i mockování GPS, kdy přímo v Eclipse můžete uploadovat KML soubory a nastavit, jak podle nich má být simulován pohyb Vaší GPS. Kromě jiného jsou přeložené aplikace nově také podepisovány, nicméně vývářům uživajícím Eclipse tento krok odpadá, ADT plugin podepíše aplikaci za ně.

Celkově je nový release především zprávou pro vývojáře, jak to opravdu bude. Plány dalších kroků a announcementů jsou dostupné a měly by být udržovány aktuální přímo na androidích stránkách. Pokud Vás informace zde zaujaly a rádi byste nové SDK vyzkoušeli, pak neváhejte a přejděte rovnou k jeho stažení.

Mohlo by vás zajímat

aplikaci Svět Androida

Proč (ne)vypnout aplikaci Svět Androida?

Články Petr Mišák Petr Mišák
6 min. uložit na později
image00

Vyvíjíme pro Android – úvod

Návody Tomáš Kypta Tomáš Kypta
10 min. uložit na později
obchod_play_ico (1)

WordMate – slovník do kapsy [aktualizováno]

archiv archiv archiv
3 min. uložit na později
image02

Vyvíjíme pro Android – tvoříme aktivity

Návody Tomáš Kypta Tomáš Kypta
9 min. uložit na později

Komentáře (0)