TOPlist

3D fotky bez 3D displeje (aplikace 3DSteroid vs. Camera 3D)

No Image-02

Takzvaného „3D“ (ve skutečnosti jen omezené stereoskopie) se brzy dočkáme i v Android zařízeních (viz např. LG Optimus 3D) stejně jako tomu je v jiných sférách spotřební elektroniky (3D televize, fotoaparáty, videokamery, přenosné herní konzole (Nintendo 3DS) a další).

Pro dosažení kvalitní stereoskopie potřebujeme vhodný displej (ať už promítající střídavě obraz pro každé oko, nebo využívající odlišné polarizace dvou snímků současně, nebo vysílající různé části obrazu pod různým úhlem pomocí paralaxní bariéry (viz právě LG Optimus 3D, Nintendo 3DS) apod.). Ale i s obyčejnými 2D displeji si můžeme nějaké stereoskopie užít:

Anaglyfy pro barevné brýle

Jednou z možností, jak předat každému oku odlišný obraz, je využití barevných filtrů (anaglyfů) v brýlích (nejčastěji se používají kombinace červená-modrá, červená-zelená, nebo univerzální červená-tyrkysová). Takové brýle můžeme využít i v dalších aplikacích, např. YouTube umožňuje nahrávat stereoskopická videa a zvolit metodu zobrazení anaglyfů (a jako aprílový vtípek tohle zobrazení nabízel loni i Google StreetView). Dokonce si v anaglyfech můžete zahrát i většinu známých 3D her (pomocí stereodriverů, např. od nVidia nebo iz3D), ale pokud hra není od začátku vyvíjena pro toto zobrazení (jako např. Attack of the 50ft Robot!), bude efekt asi hodně rozpačitý a docílíte jenom bolení hlavy. Pro krátkodobé prohlížení fotografií (zejména černobílých) jsou ale anaglyfy docela dobře použitelné

„Přirozené“ techniky

Další možností bez potřeby jakýchkoliv pomůcek je využití znalosti některých efektů lidského mozku a zrakového systému. Mezi poměrně dobré techniky patří tzv. šilhání (cross-eyed), kdy na displeji vidíme obrázek pro pravé i levé oko vedle sebe současně (tzv. side-by-side), a šilháme tak dlouho, až se nám oba obrázky překryjí a utvoří 3D efekt.

190px Cross eyed

Úplně nenáročná je pak technika „vibrující stereoskopie“ (nebo také „animované 3D“), kdy se obrázky pro levé a pravé oko (ale obrázků může být obecně i víc z různých úhlů) velmi rychle střídají, a mozek na základě relativního posunu objektů ve scéně určí prostor.

Jak na to?

Bez ohledu na volbu výsledného stereoskopického zobrazení tkví základ v tom scénu vhodně nafotit/natočit/vyrenderovat tak, aby obraz pro každé oko odpovídal skutečně tomu, jak dané oko místo vidí – tj. zaostřeno je stále na stejný objekt, hodnoty expozice jsou stejné, a změněná je jen poloha, odkud je záběr snímán. Stereoskopické aplikace pro Android, které si dnes představíme, potom s tímto úkolem pomáhají jak ve fázi snímaní, tak ve fázi výsledného zpracování:

  • Po nasnímání první fotografie (typicky pro levé oko) nám aplikace tento snímek zobrazuje trvale poloprůhledně na displeji, a pod ním vidíme aktuální záběr z fotoaparátu. Díky tomu můžeme velmi snadno ponechat ve středu dění objekt, který nás zajímá (na který ostříme), a přitom změnit úhel záběru na druhé oko.
  • Po nasnímání obou fotografií máme možnost drobného doladění, např. otočit snímky vůči sobě o libovolný úhel, aby si objekty správně odpovídaly a zdůrazněn byl jen rozdíl způsobený odlišným úhlem
  • Výsledné snímky pak aplikace umožní zobrazit vybranou stereoskopickou metodou a jejími parametry (např. posun prostorové hloubky)

3DSteroid

Aplikace 3DSteroid cílí na pořizování a prohlížení stereoskopických fotografií pro zobrazení v anaglyfu, případně vedle sebe při použití šilhání. Při snímání fotografie je možno vypnout/zapnout funkci zaostřování (autofocus), při pořizování druhého snímku je neustále zobrazen překryv se snímkem původním, takže správné napozicování objektu v centru zájmu je tak velmi snadné. Po vyfocení je možné snímky ještě otočit o násobky pravých úhlů a jemně vůči sobě vyrotovat pro ideální překrytí.

3DSteroid – levý a pravý snímek

3DSteroid - levý a pravý snímek

Po pořízení obou snímků je možno zvolit metodu, kterou se má výsledný stereoskopický snímek zobrazit.

3DSteroid – dostupné metody stereografie

3DSteroid - dostupné metody stereografie

Nejlepších výsledků je možné dosáhnout s černobílým snímkem a červeno-modrým anaglyfem.

3DSteroid – výsledný obrázek (černobílý anaglyf)

3DSteroid - výsledný obrázek (černobílý anaglyf)

Aplikace 3DSteroid dále nabízí přístup do online galerie (rozdělené do několika světových oblastí), kde naleznete mnoho zajímavých snímků, zejména známých turistických lokací. Opět si můžete libovolně zvolit zobrazovací metodu a také využít funkce prezentace (vámi nafocené snímky nebo fotografie z galerie se postupně automaticky zobrazují a vy se můžete jen pohodlně kochat).

3DSteroid – ukázka z galerie EU (barevný anaglyf)

3DSteroid - ukázka z galerie EU (barevný anaglyf)

hi 256 1 4e46ee8d4a198d363614b8c37208578560e4fdc8
3DSteroid
StereoMaker
Verze 1.03 (19. 3. 2011)
Velikost 265 kB
1.6+

LEWG2YMjAAAAAElFTkSuQmCC
Zdarma

Camera 3D

Aplikace Camera 3D se primárně soustřeďuje na prezentaci snímků pomocí „vibrující stereoskopie“, výhodou tedy je, že nepotřebujete žádné brýle ani pokročilý strabismus :). Podobně jako u 3DSteroidu vám aplikace pomáhá dobře vyfotit další snímek zobrazením překryvu se snímkem předchozím, v závislosti na HW vašeho zařízení se ale přitom nemusíte omezovat jen na 2 snímky z pohledu jednotlivých očí. Teoreticky je možné nafotit až 99 snímků a odstupňovat tak pohled na zaznamenávaný předmět v jemnějších změnách úhlu, což se poté projeví na plynulejší animaci.

Camera 3D – fotografování druhého snímku (překryv)

Camera 3D - fotografování druhého snímku (překryv)

Na první pohled působí taková animace bláznivě, ale mozek si z toho docela dobře utvoří představu o prostoru. Pro další příklady animovaných snímků zamiřte například sem.

Camera 3D – výsledný obrázek ve formě vibrující stereografie

Camera 3D - výsledný obrázek ze 2 snímků ve formě vibrující stereoskopie

hi 256 0 96029f1abf585b19be3e7278af30bc34203c7dee
Camera 3D (Beta)
siulun
Verze 1.5.2 (13. 2. 2011)
Velikost 231 kB
1.5+


Zdarma

Roman Nepšinský
O Autorovi - Roman Nepšinský

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (9)