TOPlist

Vše, co jste chtěli vědět o českých knihách v Obchodě Play

melvil_ico

Proč nebyly v Obchodě Play po otevření sekce Knihy dostupné české tituly? Co obnáší publikace knih v Google Play a jaké podmínky je nutné splnit? Co se prodejce dozví o svých čtenářích? Na tyto a další otázky jsme se zeptali Tomáše Baránka – ředitele vydavatelství Jan Melvil Publishing, které v Obchodě Play vydalo první česky psanou knihu.

Minulý týden se čeští uživatelé zařízení s operačním systémem Android konečně dočkali – v Obchodě Play se objevila první česká kniha. Konkrétně se jednalo o titul Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům od Simona Sineka, za kterým stojí vydavatelství Jan Melvil Publishing.

První česky psaná kniha v Obchodě Play První česky psaná kniha v Obchodě Play

Zajímalo nás, co obnáší publikace knih v Obchodě Play, proto jsme požádali o rozhovor ředitele Jan Melvil Publishing Tomáše Baránka.

Tomáši, Vaše vydavatelství je nejen mezi „geeky“ zavedenou značkou, ale pro ty, kteří „Melvila“ ještě neznají – zkuste nám v kostce přiblížit jeho historii.

Nevím, zda jsme vyloženě „geeky“, ale technologie máme určitě rádi. Naše nakladatelství vzniklo s jedinou myšlenkou: dělat knihy, které sami chceme číst. Přes nešťastné rozhodnutí hned na začátku (počáteční špatná volba výpravných a nákladných titulů) jsme se dostali ke knize Davida Allena „Mít vše hotovo“ a ta nám otevřela oči. Založili jsme web Mít vše hotovo.cz a najednou jsme poznali tisíce lidí, kteří řešili podobné problémy, jako my. Od té doby máme silnou podporu podobně smýšlejících čtenářů, komunitu, která se rozrůstá. Přinášíme autory a témata, která mnohdy otevírají společenskou diskusi. A to nás baví.

Knížka Mít vše hotovo otevřela oči Knížka Mít vše hotovo otevřela oči

Knížky tedy distribuujete jak klasickou „papírovou“, tak i elektronickou cestou?

Ano. Eknihy považuji za službu, která dokáže v budoucnu naplnit poslání knihy mnohem lépe než papírová kniha: dokáže mnohem lépe propojit myšlenkový svět autora i samotného autora se čtenářem, dokáže prohloubit čtenářský zážitek, umožní sdílení myšlenek a interaktivní hypertextovou diskusi nad textem. Prohloubí čtenářský i autorský (!) zážitek na úroveň, která je s papírovou knihou i současnými eknihami zatím víceméně nemožná.

Eknihy v dalekém budoucnu podle nás převáží nad papírovou produkcí (zejména u „textovek“, beletrie, paperbacků) a papírový tisk bude možná u některých titulů jen k dispozici ve formě „on demand“, tedy na objednání. Nakladatel vám za příplatek vytiskne k eknize papírovou knihu třeba v jediném nebo více kusech.

Jan Melvil Publishing prodává papírové i elektronické knihy Jan Melvil Publishing prodává papírové i elektronické knihy

Když Google otevřel sekci Knihy v Obchodě Play pro Česko, nebyly zde žádné tituly v češtině – v čem byl problém?

Myslím, že to nebylo nic vážného. Google si prostě v rámci trochu uspěchaného startu projektu v ČR nevšiml, že nepřidal Českou republiku do platebních metod. Takže jsme měli knihy v systému, ale nešly zveřejnit, leda bychom je začali „prodávat zadarmo.“

Nakonec se vám tedy povedlo dostat první českou knihu do Obchodu. Co to vlastně obnáší? Tedy co musí člověk či firma udělat, aby mohla publikovat knihy tímto způsobem?

Musí mít účet u Googlu :) Google chtěl znát naši produkci, zřejmě aby se přesvědčil, že jsme seriózní partner. Podepsali jsme smlouvy. Dále už stačí mít jen připravené podklady a metadata. Od zdrojových souborů eknih, obálky, bibliografické informace, anotace, ceny atd. Je to podobné, jako když umísťujete knihu do vlastního e-shopu: musíte vždy vyplnit spoustu parametrů a uploadovat spoustu dat. Samozřejmě pak komunikujete s Googlem, když se něco nedaří. Nic dalšího však od nás nebylo požadováno, žádné divoké formuláře faxované do USA jako u Apple iBookstore.

Kolik máte aktuálně v Obchodě Play titulů?

Osm a připravujeme další. Výhodou obchodů iBookstore a Google Play Books je vysoká zobrazovací kvalita a flexibilita čtecích zařízení, takže tam můžeme dodávat knihy ve špičkové sazební kvalitě se všemi fígly a vychytávkami. Takový komfort nám formáty pro Kindle ani Wooky neumožňují, mají neuvěřitelně mnoho omezení, které nás nutí knihy deklasovat na ryzí text se základními prvky sazby. Nevýhodou iBookstore a Google Play Books je však relativně omezený počet zákazníků.

Jste spokojeni s dosavadním zájmem zákazníků?

Dosavadní zájem zákazníků u GPB je malý. Za první týden se prodalo pár desítek knih, což není nic moc. Myslím, že je to i tím, že Google zatím vůbec neřeší propagaci knih v Google Play Books – například když se na tu stránku podíváte, vůbec vás nenapadne, že tam jsou i české knihy. Má to české nadpisy, české slogany, ale české knihy tam nejsou. Dokonce ani mezi „Novými položkami“ nejsou naše ani jiné české tituly uvedeny, což je škoda. Když zákazník přijde do Google Play Books, musí už předem vědět, co hledá, a zadat to do hledacího pole – jinak odejde s prázdnou. Naše eknihy v Google Play Books lze ale vidět v přehledném výpisu na našem webu – i s odkazy.

Najít v Obchodě Play českou knihu, to je jako hledat jehlu v kupce sena Najít v Obchodě Play českou knihu, to je jako hledat jehlu v kupce sena

Prozradíte nám, jaké další tituly chystáte?

Všechny.

Může takto publikovat knihy i jednotlivec? Řekněme, že by například začínající autor chtěl prodávat svá dílka, ale nemá prostředky či nechce jít do papírové distribuce.

Já myslím, že zatím ne.

V jakém formátu lze knížky nahrát do Obchodu Play?

V epub 2.0 (iBookstore umí 3.0) a PDF, myslím.

Jsou nějaká pravidla, která musí knížka splňovat?

To je stejné jako jinde: nesmí být v rozporu se zákony země atd.

Prochází knížky před tím, než jsou veřejně dostupné, kontrolou, nebo jsou publikovány hned?

Zdá se, že ano, ale méně přísnou než u iBookstore, podle toho, že to šlo ráz naráz.

Jakým způsobem se nastavuje cena? Je to zcela na rozhodnutí vydavatele, nebo do toho nějakým způsobem zasahuje i Google?

Toto je součástí smlouvy mezi námi a Googlem a my nemáme právo o tom hovořit.

Kolik procent z ceny knihy dostane autor respektive vydavatel a kolik si strhne Google?

Viz výše.

Cenová strategie je součástí obchodního tajemství Cenová strategie je součástí obchodního tajemství

Ceny dosud publikovaných knih jsou proti „papírovému vydání“ jen o asi 20 % nižší. Není to málo?

Jsou nižší o 33 % a to je podle mě fér. My se se svými knihami opravdu pipláme a udržujeme je v kondici i dlouhé měsíce po vydání, tedy opravujeme a aktualizujeme je, poskytujeme základní podporu, současně investujeme do dalších platforem. V budoucnu budeme jistě první u těch úžasných možností, které jsem nastínil v úvodu.

Často citovaná „úspora za papír“ činí cca 10 % (ano, to je podíl odpovídající ceně papíru v koncové ceně knihy), zbytek jsou náklady na překlad, redakci, korekturu, sazbu, grafiku, na distribuční kanály, nějaký ten plat a nezbytné náklady spojené s existencí firmy. Ušetřit za tisk knihy není úspora a sleva 33 % je pro takto kvalitní tituly hraniční.

Elektronická kniha je levnější než papírová Elektronická kniha je levnější než papírová

Jsou s prodejem knih v Obchodě Play spojeny nějaké další poplatky?

Jako zalistovací? :)

Víme, že v případě aplikací mohou vývojáři zjistit poměrně dost informací o těch, kteří si jejich programy stahují. Co se může o svých zákaznících dozvědět prodejce knih? (email, adresu, věk? …)

To v žádném případě! Dostaneme z Google (a iBookstore) jen počet prodaných výtisků dané knihy v dané zemi za dané časové období.

Můžete například sledovat, zda zákazník knížku vůbec „otevřel“, případně jak pokračuje v jejím čtení?

Tuto funkci zatím v systému nevidím. Snad jednou přibude.

Vidíte nějakou konkurence schopnou alternativu k Obchodu Play v prodeji elektronických knih?

Popravdě, kvalitních platforem je tu víc a všechny mají své opodstatnění a čtenáře. Pominu-li náš „defaultní“ iBookstore (a jednoznačně technologicky nejlepší platformu), mám rád skvělé Palmknihy.cz, jejichž historie sahá do dob, kdy „ekniha“ znělo jako překlep. Kosmas.cz má úžasný e-shop a eknihám taky rozumí. Mimochodem, i donedávna nepříliš oblíbené Wooky je projekt, kterému nelze upřít reálný podíl na rozpohybování českých nakladatelských kolosů směrem k eknihám.

Vy sám raději sáhnete po papírové knize, nebo po čtečce?

Ke čtečce, tedy spíše k tabletu.

Prozradíte nám, na jakém tabletu si nejraději/nejčastěji čtete?

Nejraději čtu na iPadu, zvláště večer, když jde žena spát. Ztlumím si jas a čtu „potmě“. Na iPadu také pracuji, edituji či koriguji texty a PDF.

Ale venku na slunci je to jiné, zejména v letních měsících a zejména pokud jde o nepracovní četbu, to si rád nabiju Kindle. Elektřinou a knihami.

Zkuste si trošku zavěštit a tipnout: myslíte, že někdy v budoucnu překoná prodej elektronických knížek ty papírové?

Už jsem zmínil výše, že o tom nepochybuji, ale to mluvím o desítkách let. Odhaduji, že v nejbližších letech bude vyspělý svět atakovat 40-50 %, u nás to bude tak 20 %. Mimochodem, jen u Melvila je už 20-25 % tržeb z elektronických knih.

Na závěr ještě poslední otázka: jakou knihu máte aktuálně rozečtenou?

Rozečtenou mám naši knihu Prodávat je lidské Daniela Pinka, což je úchvatné čtení o tom, jak všichni prodáváme, i když o tom nevíme. A z beletrie? Teď mám pauzu: čekám, až mě něco osloví, anebo až něco napíšu sám!

Děkuji za rozhovor.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (17)