Sygic Head-up Display: Navigace na čelním skle

sygic_hud_ico

Chcete ze svého automobilu alespoň částečně udělat vozidlo budoucnosti? Pak by v jeho výbavě rozhodně nemělo chybět promítání informací do čelního skla, které již nabízejí některé automobilky ve svých posledních modelech. O výhodách tohoto řešení by se dalo mluvit poměrně dlouho, nicméně ta hlavní je jasná: řidič nemusí těkat pohledem mezi čelním sklem a palubní deskou jen proto, aby například zjistil, jakou rychlostí se pohybuje. Slovenská navigace Sygic nabízí funkci promítání informací do čelního skla prakticky pro jakýkoli smartphone nebo tablet. Otestovali jsme toto řešení v praxi a o výsledky se podělíme v této recenzi.

Co je to ten Head-up Display? Trocha teorie a historie

Head-up display (zkráceně HUD) je transparentní displej, který prezentuje data Head-up display (zkráceně HUD) je transparentní displej, který prezentuje data

„Head-up display“ nebo též „heads-up display“ (zkráceně HUD) je transparentní displej, který prezentuje data, aniž by se uživatel musel dívat jiným směrem, než je v dané situaci nutné. Původ tohoto označení sahá k bojovým letadlům, kde byl HUD zaveden, aby pilot nemusel sklápět zrak na přístrojovou desku. Přestože byl tento systém původně vyvinut pro vojenské letectví, dnes je používán i v komerčních letadlech, automobilech a dalších, většinou profesionálních nasazeních. Kromě pevné instalace do interiéru se HUD používá také například v přilbách (v takovém případě mluvíme o HMD – „head-mounted displays“), což má výhodu, že obraz je promítán do zorného pole bez ohledu na to, jakým směrem je otočená hlava. Obraz se tedy pohybuje s ohledem na směr pohledu uživatele.

Head-up Display v automobilu BMW Head-up Display v automobilu BMW

Mnoho moderních bojových letadel (jako je F/A-18, F-16 a Eurofighter) používá obě metody společně – HUD a HMD. Například vojenská stíhačka F-35 Lightning II ale již byla navržena bez HUD a spoléhá se pouze na HMD. V průběhu historie se vystřídalo několik různých technologií, počínaje použitím CRT obrazovek v samých počátcích a konče využitím laseru.

Z letadel se tento systém postupně dostal i do automobilů ve formě displejů zabudovaných v palubní desce auta, které odrážejí obraz na čelní sklo. Zde se zpravidla zobrazují údaje rychloměru, otáčkoměru a pokyny navigačního systému. Promítání bývá také používáno pro zobrazení obrazu, zachyceného kamerou pro noční vidění. V roce 2012 společnost Pioneer představila navigační systém, který promítá obraz do zorného pole řidiče, kde prezentuje animaci podmínek před vozidlem formu rozšířené reality. Později se také objevila dodatečně instalovaná zařízení pro projektování zobrazení na skleněný slučovač namontovaný na čelní sklo. HUD se také objevuje v některých motocyklových helmách.

HUD se také objevuje v některých motocyklových helmách HUD se také objevuje v některých motocyklových helmách

Co slibuje Sygic Head-up Display?

Aplikace Sygic GPS Navigace a Mapy je v Obchodě Play ke stažení zdarma. Nabízí osvědčené mapové podklady TomTom, které lze používat bez nutnosti připojení k Internetu, což tuto navigaci předurčuje (nejen) pro použití během cest na zahraniční dovolenou. Názory uživatelů na tento software se liší, nicméně průměrná známka 4,3 z 5,0 možných po více než deseti milionech instalacích a 600 tisících hodnocení odráží převažující spokojenost.

V listopadu 2013 přišla firma s novou funkcí HUD (psali jsme ve článku Sygic nabízí novou funkci – displej v prostoru). V praxi má fungovat tak, že řidič položí telefon na vhodné místo palubní desky (nejlépe na nanopodložku, která zamezí klouzání) displejem vzhůru. Obraz se pak odráží skrze čelní sklo směrem k řidiči, který tak nemusí „utíkat očima“ z vozovky, aby se dozvěděl základní informace. Úpravou vzdálenosti přístroje od čelního skla můžete ovlivnit, jak vysoko se údaje zobrazí na čelním skle.

Sygic Head-up Display promítá informace do čelního skla Sygic Head-up Display promítá informace do čelního skla

Ze způsobu provedení je jasné, že viditelnost informací bude záviset na celé řadě faktorů, počínaje jasem/kontrastem obrazovky, úhlem skla, vzdálenost zařízení, až po okolní podmínky (ve tmě bude odraz jistě lépe vidět než za světla). Za jednu z možných nevýhod lze ale považovat samotné umístění telefonu za čelní sklo, kde na něj v horkých letních dnech bude pálit slunce, což může mít nepříznivý vliv na životnost baterie. Bylo také zřejmé, že lepších výsledků budou v tomto směru dosahovat telefony s displejem (S)AMOLED, které zhasínají nepoužívané body, proti LCD, kde podsvětlení svítí bez ohledu na to, co obrazovka zobrazuje.

Sygic Head-up Display tedy promítá navigační pokyny přímo do směru pohledu – na čelní sklo. To umožňuje jejich rychlejší zpracování se současným udržováním pozornosti řidiče na vozovku. Head-up displej funguje bez jakýchkoliv dalších doplňků nebo zařízení. Promítá všechny důležité informace, jako jsou šipky, vzdálenost k příští odbočce, aktuální rychlost a omezení rychlosti. Součástí jsou také varování před měřením rychlosti a údaj o předpokládané době příjezdu.

Funkci Head-up Display aktivujete z postranní nabídky, kde klepnete na tlačítko s nápisem HUD. Pokud chcete navigovat, budete muset nejprve zadat cíl své cesty, v opačném případě aplikace zobrazuje aktuální rychlost, místní omezení a upozornění na radary. Způsob spuštění je zřejmý z následujícího videa

Spuštění režimu Sygic Head-up Display

Spuštění režimu Sygic Head-up Display

Než se pustíme do praktického testu, zastavme se u poslední, a to poněkud kontroverzní položky, kterou je cena. Samotnou navigaci Sygic můžete používat po dobu 14 dnů zdarma. Pak budete muset platit, přičemž Evropa s HUD vás přijde na 29,99 eur, tedy asi 850 korun. Za tuto částku získáte doživotně: trojrozměrné mapy, podrobnou hlasovou navigaci, navigaci v pruzích, upozornění na rychlostní omezení a zobrazení složitých křižovatek se šipkami v pruzích. Pokud byste si HUD kupovali samostatně ke stávající sadě, pak si připravte si 9,99 eur – tedy asi 273 korun. Je to hodně, nebo málo? Na tuto otázku si musí každý odpovědět sám.

Jak Sygic Head-up Display funguje v praxi?

Na redakční telefon Sony Xperia Z3 jsme nainstalovali aplikaci Sygic GPS Navigace a Mapy ve verzi 15.1.5.

Do režimu HUD se řidič dostane následujícím způsobem:

  1. Běžným způsobem zadáte do vyhledávání cíl své cesty.
  2. Potvrdíte ho výběrem z mapy.
  3. Zvolíte jednu z navrhovaných tras a spustíte navigaci.
  4. Klepnutím na obrazovku opět vyvoláte nabídku aplikace.
  5. Zde pak zvolíte tlačítko HUD.
Jak aktivovat funkci Sygic Head-up Display Jak aktivovat funkci Sygic Head-up Display

Ve výchozím stavu aplikace nabídne rozhraní tak, abyste mohli odečítat údaje z displeje telefonu.

To by ale nebylo právě to, proč si Sygic HUD pořizovat. Slíbili jsme vám přeci promítání na čelní sklo! Toho dosáhnete dalším klepnutím na displej, po kterém se zobrazí dvojice tlačítek: levé pro opuštění režimu HUD, pravé pro zrcadlové převrácení obrazu, které je nezbytné k tomu, aby program správně zobrazoval informace v odraze.

Pak už stačí jen položit telefon na palubní desku automobilu tak, aby se obraz ze zařízení odrážel v čelním skle. Ideální je pro tyto účely nanopodložka, nebo jiný obdobný materiál, který zabrání klouzání zařízení. Jaké údaje pak budete mít k dispozici?

  • Značku, symbolizující maximální povolenou rychlost v místě, kterým právě projíždíte.
  • Bílými znaky prezentovanou aktuální rychlost jízdy.
  • Zelenými čísly zobrazovaný předpokládaný čas příjezdu.
  • Směr a vzdálenost následující odbočky.

V případě ztráty signálu GPS se v obraze ještě objeví červeně poblikávající indikátor v podobě satelitu. Podobně, pokud se blížíte k měření rychlosti, rozsvítí se na obrazovce žlutá ikona rychlostní kamery.

Aplikace i v tomto režimu používá k navigaci hlasové pokyny, které jsou v případě českého hlasu „Petr“ relativně příjemné, výhrady máme pouze k mírnému nářečí mluvčího. Slovenská „Jana“ se nám poslouchala o něco lépe. Použít lze také systémovou hlasovou syntézu.

Jak funguje Sygic Head-up Display během chůze

Jak funguje Sygic Head-up Display během chůze

Resumé

Nebudeme v tomto případě hodnotit navigaci jako takovou, a to ani z hlediska uživatelského prostředí, které jde tak trochu vlastní cestou, ale ani z pohledu logiky plánování trasy. Názory na oba faktory se liší a mezi uživateli najdeme jak ty, kterým provedení aplikace i způsob navigace zcela vyhovuje, stejně jako druhou, výrazně kritičtější stranu. Známka v Obchodě Play ale napovídá, že spokojení zákazníci převažují – 64 % udělilo nejvyšší možný počet hvězdiček, tedy pět, 18 % pak čtyři hvězdy. Jen 8 % uživatelů sáhlo při hodnocení po nejhorší známce.

Sygic HUD je jistě dobrý nápad, který přináší svá pozitiva v podobě zvýšení bezpečnosti, neboť řidič má na očích všechny důležité informace, aniž by se musel dívat na přístroje. Tento způsob ale nebude vyhovovat každému – pokud například používáte mapu navigace ke „čtení terénu“ před vámi, pak režim Head-up Display poskytuje výrazně méně informací o tom, co vás čeká. Na druhou stranu nutno konstatovat, že studování mapy z displeje během řízení rozhodně nemusí být vždy bezpečné.

Z hlediska řidiče jsme došli k předpokládanému závěru: viditelnost promítaných informací závisí především na okolních světelných podmínkách. Během slunečného dne byla čitelnost údajů poměrně dost na hraně – displej Sony Xperia Z3 prostě nebyl dostatečně jasný, aby překonal okolní sluneční světlo. Naopak v noci či při jízdě v tunelu byly údaje zřetelné a jasné. Svou roli hrála i vzdálenost telefonu od skla – pokud byl blíže, byl obraz jasnější, ale situovaný níže. Výhodu zde budou mít majitelé zařízení se (S)AMOLED obrazovkami, které při zobrazení černé plochy, jež v tomto módu převažuje, spotřebovávají méně elektrické energie. Z hlediska náročnosti ale aplikace v tomto módu spotřebovává baterii prakticky stejně, jako v běžném režimu navigace.

Otázkou, kterou patrně bude řešit každý uživatel, je cena. Jako doplněk lze funkci HUD pořídit za 9,99 eur, což nám připadá poměrně hodně. V okamžiku vzniku této recenze (12. května 2015) nabízel Sygic následující balíčky:

I další možnosti, jak získat tuto funkci, tedy odpovídá cenový rozdíl ve výši deseti eur, byť součástí balíčku je režim dopravní kamery, která je samostatně prodávána taktéž za 9,99 eur. S ohledem na umístění telefonu v režimu promítání je ale jasné, že jako kameru mobil v tu chvíli nelze použít.

Závěrečné resumé bude tedy čistě subjektivní. Jistě se najdou řidiči, kterým tento způsob navigování bude vyhovovat, neboť má své přednosti v podobě vyšší bezpečnosti a jednoduchosti. Nám ale přeci jen více vyhovuje tradičnější zobrazení mapy, ze kterého se dá lépe odečítat situace a celkově poskytuje více informací.

Sygic GPS Navigation & Maps
Sygic GPS Navigation & Maps
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (50)