S jakou navigací pojedete letos na dovolenou? (Víkendová hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 21.5.2019
- 51
Podobně, jako loni, se i letos na jaře hodláme věnovat osvědčenému tématu navigací. Budeme tak moci porovnat, zda a jak se změnila situace v tomto segmentu během jednoho roku. V rámci Víkendové hlasovačky a diskuze se proto budeme ptát: s jakou navigací pojedete letos na dovolenou?
Obsah článku
Navigace v mobilu
Vůbec nejzásadnější otázkou je, zda používat navigaci v mobilním telefonu, nebo jiný způsob. Klasické „krabičkové navigace“ už asi mají nejlepší období za sebou a proti telefonům mohou nabídnout snad jen o něco lepší výdrž.
Silnými konkurenty v tomto směru jsou palubní navigace, integrované do palubního infotainmentu automobilů. Jejich největší výhodou je napájení přímo z baterie vozidla, ve většině případů pak i schopnost určovat svou polohu v místech, kde není k dispozici družicový signál.
Navigace v mobilu je energeticky poměrně náročná – zatěžuje baterii zařízení neustále běžícími výpočty, překreslováním, aktivním GPS modulem a rozsvícenou obrazovkou. U online navigací se pak na spotřebě podílejí také datové přenosy.
Výhody online navigace
Pro Android jsou k dispozici plně offline navigace, které ke svému fungování nepotřebují připojení k internetu. Mapy mají uložené v interní paměti či na paměťové kartě a vše, co potřebují ke své činnosti, obsahuje samotná aplikace. Jejich výhodou je, že fungují kdykoli a kdekoli, nevýhodou naopak to, že nemají přehled o situaci na cestách.
Jakýmsi mezistupněm jsou v tomto směru offline navigace s dopravním zpravodajstvím. To bývá v tomto segmentu obvykle zpoplatněné (zpravidla ročním paušálem) a poskytuje aplikaci například informace o uzavřených cestách či kolonách. Zde je ale nutné, aby provozovatel měl aktuální a věrohodná data, což nebývá pravidlem.
S nástupem mobilních telefonů, permanentně připojených k internetu, zaznamenaly nástup online navigace. K typickým zástupcům této kategorie patří například Mapy Google nebo Waze. Cestu do požadovaného cíle plánují s ohledem na aktuální dopravní situaci, vyhýbají se tedy uzavírkám a je-li to možné a účelné i kolonám. Jsou také schopné reagovat na případnou změnu situace úpravou trasy.
Waze má v Česku poměrně početnou komunitu dobrovolníků, starající se nejen o aktualizaci map, ale také o zanesení všech uzavírek. Přímo z aplikace lze hlásit dopravní komplikace, jako je kolona, práce na silnici, sražené zvíře, výmol, hlídka dopravní policie a mnohé další. V tomto případě už můžete mluvit o navigační sociální síti.
S jakou navigací pojedete letos na dovolenou?
Nabídka navigačních aplikací i samostatných navigací je opravdu široká, takže si každý může vybrat podle svých požadavků a možností. I když například nemáte telefon připojený k internetu, stále je na výběr dost kvalitních programů, ve kterých si lze mapy stáhnout a používat offline.
Otázka pro toto kolo Víkendové hlasovačky a diskuze tedy zní: s jakou navigací pojedete letos na dovolenou?
[gravityform id=“248″ title=“true“ description=“true“ ajax=“true“]
V diskuzi pod článkem se pak můžete rozepsat o důvodech, proč používáte právě tu či onu aplikaci. Jaké jsou její největší výhody a v čem spatřujete nedostatky? Zkuste se také zamyslet nad tím, jak bude vypadat automobilová navigace za deset či dvacet let.
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali, zda používáte sluchátka, a pokud ano, tak jaká. Do hlasování se zapojilo 202 čtenářů, což je nejvíc od loňského října, kdy jsme se ptali, jestli jste někdy rozbili obrazovku svého telefonu.
Asi největším překvapením pro nás bylo, že sluchátka nepoužívá jen 5 % účastníků. Pomyslný boj mezi bezdrátovými a klasickými sluchátky skončil vyrovnaně: 43 % hlasujících používá bezdrátová sluchátka, 42 % pak klasiku se 3,5mm audio konektorem. Jen 5 % respondentů používá sluchátka s 3,5mm jackem přes redukci do USB-C.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (51)
Přidat komentář