Může navigační aplikace zařídit méně stresující cestování po našich silnicích? Šéfka Waze Di-Ann Eisnor si myslí, že ano, a v rozhovoru pro USA Today vysvětluje proč.
Autoři nespočtu technologických objevů u jejich zrodu tvrdí, že hodlají změnit svět. Lidé, stojící za navigační aplikací Waze, mají o něco konkrétnější cíl: chtějí snížit míru přetížení dopravy po celém světě a ušetřit lidem denně na jejich cestách deset minut. Podle ředitelky pro rozvoj Di-Ann Eisnor bude doprava za pět let vypadat jinak: „Bude lépe řízená,“ domnívá se číslo dva ve vedení společnosti.
Proč používat Waze?
Google koupil Waze v roce 2013 za 1,1 miliardy amerických dolarů, ačkoli provozoval a provozuje i svou vlastní mapovou a navigační aplikaci Mapy Google, která je široce používaná. Waze je aplikace, jejíž přednosti vyniknou především v městském provozu – místo ucpaných hlavních dopravních tepen vodí řidiče vedlejšími ulicemi s menším provozem. Může se pochlubit loajální komunitou uživatelů, kteří se podílejí na sledování dopravy, hlášení dopravních komplikací, ale i tvorbě a úpravách mapových podkladů.
Když se americký deník USA Today zeptal na sociálních sítích svých čtenářů na nejužitečnější aplikaci roku 2015, vyhrálo jednoznačně Waze, následované Uberem, Mapami Google, Evernotem a Yelpem.
Pod křídly Googlu
Americká pobočka sídlí v rozlehlém kampusu Googlu ve stejném křídle, jako vývojový tým Map Google. Návštěvníky před vstupem do budovy vítá automobil a výletní autobus s logy Map Google, stejně jako velká ikona Map. Relativně malá část budovy je vyhrazena hrstce pracovníků Waze, mezi které patří i Di-Ann Eisnor. Nejvíce ze dvou stovek zaměstnanců ale sídlí v Izraeli, kde projekt vznikl.
Podle analytičky Forrester Research Julie Ask měl Google štěstí, že se mu povedlo koupit Waze za cenu 1,1 miliardy dolarů. Aplikace podle ní bude hrát pod křídly vyhledávacího giganta stále větší roli a půjde nad dosavadní rámec. Může například doporučovat způsob dopravy autobusem, vlakem, nebo pronajatým autem. „Bude předvídat, co hodláte dělat, a snažit se udělat váš život jednodušším,“ je přesvědčená Ask.
S celosvětovou uživatelskou základnu čítající 50 milionů lidí Waze zapadá do ekosystému Googlu především díky svým loajálním uživatelům, kteří denně tráví s aplikací drahocenné minuty během svých cest a zobrazí se jim mnoho grafických reklam. Podobně, jako má Facebook dvě aplikace pro zasílání textových zpráv – vedle svého Messengeru také koupený WhatsApp – pravděpodobně i Google ponechá Mapy a Waze jako samostatné programy. Důvod je prostý (peníze samozřejmě „až na prvním místě“): obě aplikace přitahují obrovské publikum lidí, které v nich tráví čas, což znamená více dolarů z reklamy.
Všechno je o uživatelích
Společnost Waze byla založena v roce 2007 Ehudem Shabtaiem a Amirem Sinearem v Izraeli. Od té doby aplikace funguje víceméně stejným způsobem: když si řidič zapne aplikaci, zahájí tak současně tok informací z a do Waze. Čím více aplikací je v daném místě aktivních, tím lepší, aktuálnější a podrobnější jsou získané údaje. Uživatelé se ale nemusí obávat o své soukromí – nasbíraná data jsou anonymní, shromažďována jsou pouze časová razítka a GPS pozice.
Za úspěchem stojí nesporně též rozsáhlá síť 360 tisíc dobrovolných editorů, kteří každý den tráví dlouhé hodiny úpravou map, opravami chyb, nebo aktualizací uzavírek ulic a silnic. „Vědomí, že změna v mapě, kterou provedu, může být přínosem pro stovky lidí, je potěšující pocit,“ říká Chad Richey, jeden z dobrovolníků, který úpravami map stráví 30 až 40 hodin týdně.
„V České republice pracují v pozadí navigace Waze také tisíce editorů, kteří nějakým způsobem přispěli ke kvalitě mapových podkladů,“ říká koordinátor pro ČR Patrik GinBook Ingr. „Někdo přidá jen jedno zájmové místo, jiní nadšení editoři věnují tomuto komunitnímu projektu i několik hodin denně. Jen zpracovat uzavírky v ČR za rok 2015 stálo 3000 hodin práce v pěti lidech.“ vysvětluje. „Je jedno kolik, každý z těch tisíců editorů přispěl svým kouskem ke kvalitní mapě a fungující komunitě Waze. Jak říká Chad Richey, je to o dobrém pocitu. Přispíváme k větší bezpečnosti na silnicích, šetříme čas a v neposlední řadě i finance sami sobě a samozřejmě všem uživatelů Waze.
Kromě toho jsme pro českou komunitu připravili také lokální webové stránky www.wazer.cz, kde uživatelé najdou řadu návodů, informací a mohou kontaktovat tým Waze v ČR.“
Na přesnosti mapových dat je také založena veřejná bezpečnost – nedávné hurikány a záplavy v Texasu a Jižní Karolíně byly okamžitě promítnuty do Waze, protože editoři z celé země se zapojili, aby pomohli při zaznamenání událostí.
O loajalitě uživatelů svědčí například skutečnost, že v repozitáři App Store v poslední době přibylo více než 11 tisíc recenzí aplikace Waze, ve srovnání se 1650 recenzemi pro Mapy Google. Mapy od Googlu jsou sice obecně rozšířenějším programem – ve svých telefonech je má více než miliarda uživatelů – ovšem do značné míry se na tomto čísle podílí fakt, že je vyhledávací gigant nechává instalovat do všech zařízení s operačním systémem Android. Google přitom sdílí data o dopravě s Waze, což má v konečném důsledku prospět oběma platformám.
Čím se Waze liší od Map Google?
Jaký je tedy zásadní rozdíl mezi Waze a Mapami Google? Waze má mnohem více sociálních prvků. Můžete například sdílet předpokládaný čas svého příjezdu, hlásit dopravní události, varovat další řidiče před nebezpečím, komunikovat s ostatními uživateli na cestách. Navigace také umí pobavit řidiče hlasy komika Stephena Colberta, herce Arnolda Schwarzeneggera či robota C-3PO ze Star Wars (bohužel ve všech případech jen v angličtině). Byly to přitom celebrity a filmová studia, kdo přišel za Waze, zda se může zapojit.
Introducing The New Voice Of Waze, Stephen Colbert
Spolupráce s městy nese ovoce
Na druhé straně se Di-Ann Eisnor stará o navázání vztahů a komunikaci s primátory měst a dalšími vládními úředníky, se kterými chce spolupracovat na sdílení informací. Aplikace tak může pracovat s aktuálními daty a nepovede své uživatele například uzavřenou ulicí.
Waze ale naráží i na klacky házené pod nohy. Počátkem tohoto roku napsal policejní šéf pro Los Angeles Googlu dopis, ve kterém si stěžoval, že aplikace vystavuje policisty nebezpečí zveřejňováním jejich polohy (přímo z programu je možné nahlásit policejní kontrolu či měření rychlosti a aplikace pak varuje ostatní řidiče, projíždějící inkriminovaným místem; o kauze jsme informovali ve článku Policii se nelíbí možnost hlášení hlídek v navigaci Waze).
Dopravní informace, získané uživateli, „poskytují přístup k neuvěřitelné distribuované síti senzorů v rukách řidičů,“ říká Jascha Franklin-Hodge, bostonský ředitel informatiky. „Mění způsob, jakým vnímáme interakci s dojíždějícími.“
Údaje z Waze poskytují městům nástroje, díky nimž mohou přijít na to, z jakého důvodu v dopravě na daném místě vzniká chaos, nebo proč autobusová linka nabírá na své trase zpoždění, na základě čehož lze provést třeba úpravy jízdního řádu. Pokud by dle Hodgeova mínění byli všichni spojeni tímto způsobem, byli by schopni upozornit například na výmoly, uzávěry ulic a podobně. „Waze je nejpopulárnější ve městech se silným provozem, kde existují alternativní způsoby, jak dojet do cíle,“ poznamenává analytička Forrester Research Julie Ask.
Budoucnost v odstínech růžové
V poslední době vývojáři inovovali vzhled aplikace pro Apple iOS a zapracovali na snížení spotřeby baterie. Doufají, že nová verze pro Android spatří světlo světa do konce tohoto roku. Budoucnost míří k automobilům bez řidičů a šéfka Waze tvrdí, že aplikace je na správné cestě. „I roboti budou potřebovat znát nejlepší trasu,“ komentuje Eisnor a uzavírá: „Máme pěkně šťavnatou úlohu.“
Zdroj: USA Today.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (18)
Přidat komentář