Menu

Mobilní telefon pro hendikepované: Úplně jiný zážitek

Ten černý obrázek k článku je schválně. Představte si, že tohle “vidí” úplně nevidomý. Pojďme se podívat, jaké zážitky a zkušenosti s mobilními telefony a dalšími zařízeními mají lidé s postižením a co je pro hendikepované důležité.

Dnes se spolu s námi podíváte do světa dost odlišného od toho, který zná většina z vás. Nebude to ani o aplikacích a ani o telefonech, přesto doufáme, že vás i tohle téma zaujme. Chtěli bychom vám představit možnosti mobilních zařízení tak, jak je využívají ti, pro které představují jednu z cest k integraci s ostatními.

Mobilní zařízení kompenzují

U mého dnešního článku si moc obrázků neužijete. O to víc mě bude těšit, když to dočtete až do konce. Pro řadu lidí je mobilní telefon doslova životním společníkem. A to prosím průměrný uživatel chytrého telefonu využívá tak pětinu jeho potenciálních funkcí.

Teď si představte, že nevidíte, neslyšíte nebo máte problémy s motorikou. Pro takové lidi je pak mobilní telefon doslova nutností. A opravdu pomáhá – dokonce i kompenzuje jejich postižení, i když samozřejmě ne zcela.

Mobil má člověk neustále po ruce. Doslova se tak nabízí používat ho místo tužky a papíru, diáře, nalepovacích papírků, fotoaparátu, diktafonu, novin, knížky či jídelního lístku. To co je pro některé lidi už pokročilým používáním mobilu, je pro osoby se zdravotním postižením každodenní rutina.

Nevidíme a přesto…

Asi nejpočetnější skupinou hendikepovaných uživatelů, která má také asi největší specifické potřeby, jsou nevidomí a těžce zrakově postižení. Pro ty je telefon, dokážou-li ho samostatně ovládat a používat, neocenitelným každodenním průvodcem a pomocníkem. Kromě obyčejného telefonování a různých forem komunikace jim totiž dokáže zprostředkovat třeba i speciální navigaci, která pomáhá samostatně se pohybovat po městě a která je přizpůsobena jejich potřebám.

Obecně platí, že pro tyto uživatele jsou klíčové dva druhy takzvaného “zpřístupňujícího” software.

  • zvětšovač obrazovky: Upravuje vzhled tak, že zvětšuje písmo a prvky na obrazovce, ale obsahuje i další funkce, jako je zvýraznění aktivního prvku, či změny barev
  • odečítač obrazovky: Stručně řečeno, vše co člověk vidí na obrazovce, interpretuje hlasovým výstupem (telefon je “upovídaný”) a umožňuje nevidomému ovládat dotykové zařízení.

U odečítačů existují vlastně jen dvě varianty pro Android. Tou první je rovnou vestavěný odečítač TalkBack přímo od Google a tou vlastně jedinou konkurencí je odečítač Shine+, který je více podobný odečítači Voiceover, který je součástí systému iOS od Apple. V oblasti různých zvětšovacích nástrojů je to sice lepší, ale opravdu záleží na speciálních funkcích a také na tom, co ještě slabozraký uživatel opravdu zvládá vidět.

Na první pohled se může zdát, že nevidomý člověk není přece schopen ovládat čistě dotykové zařízení. Ale právě díky odečítačům obrazovky toho schopen je a to s až překvapivou efektivitou. Samozřejmě má ovládání trochu uzpůsobené, dvě tapnutí místo jednoho a pouhým pohybem prstu po obrazovce si pouze zjišťuje jednotlivé prvky, ale funguje to překvapivě dobře a s přístupnými aplikacemi je takový člověk schopen využívat telefon doslova na 110 procent.

Největším problémem tak zůstává přístupnost aplikace – respektive to, zda je daná aplikace přístupná (pro odečítač obrazovky) či nikoliv. To se dá zjednodušeně přeložit tak, že nepřístupnou aplikaci nemůže nevidomý vůbec používat. Naopak se zcela přístupnou aplikací nemá problém.

Problematika samotné přístupnosti aplikací by vydala na několik samostatných článků. Dejte v diskusi vědět, zda vás tato oblast zajímá a pokud ano, slibujeme vám ve Světu Androida hlubší pohled.

Nevidomí ale mohou telefon používat i k velice pokročilým věcem, které jim kompenzují neschopnost zraku. Klasickým příkladem je skenování a rozpoznání textu (takzvané OCR), které může být doplněno o další funkce, jako je rozpoznávání bankovek, či dokonce poznání krabice džusu podle čárového kódu výrobku. Velice praktickou, i když už opravdu pro vidícího dost nepředstavitelnou, funkcí jsou pak specializované aplikace, které nevidomému doslova “popíší”, co vyfotil fotoaparátem, respektive co má před jeho čočkou a to i v reálném čase.

To jaké a jak aplikace používá nevidomý uživatel, je zase trochu složitější, i když zajímavé. Opět nabízím možnost, pokud budete mít vy čtenáři zájem, rádi se o tom rozepíšeme více.

Mobil pro hluché? Vážně?

Na první pohled to vypadá jako naprostý nesmysl. Mobil používá neslyšící. Ale není to tak, ba naopak, mobil dnes může i neslyšícím pomáhat při komunikaci. A nejsou to jen textové zprávy a různé textové messengery, které se přímo nabízejí, stejně jako textová komunikace e-mailem.

Mobilní telefon s patřičnou aplikací se dnes dá totiž používat jako takové obejití sluchu. Existuje řada aplikací a online služeb pro rozpoznání a přepis textu. S mobilem vybaveným takovouto službou třeba neslyšící může přijít na úřad a kdokoliv s ním “mluví”, je jeho řeč – buď automatizovaně, nebo za účasti člověka na druhé straně služby – přepsána do čitelného textu či do znakového jazyka.

Lidé se sluchovým postižením mají často problémy i s mluvením. A tady opět nastupuje mobilní telefon a známá technologie TTS (text to speech), tedy čtení umělým hlasem. Pokud chce takový člověk něco “říct”, stačí, když to napíše do svého telefonu a nechá to vyslovit “nahlas”. I pro toto existují už specializované aplikace, které jinak zdlouhavé psaní každého písmenka usnadňují.

Docela zajímavé a dost neobvyklé a možná i nepochopitelné je použití TTS i pro čtení textu pro neslyšící. Občas se totiž i těžce postižené ucho a mozek dokážou adaptovat na některé typy hlasu, respektive na konkrétní hlasy. A tady opět může pomáhat TTS.

Pro mentálně postižené? Třeba jednoduchá navigace

Další skupinou hendikepovaných osob jsou osoby s mentálním postižením. Tato skupina patří mezi ty nejvíce roztříštěné, protože jejich schopnosti jsou doslova individuální u každého z nich. Ale i těm telefony pomáhají. Oprostěme se od klasických aplikací typu velkého červeného tlačítka, které vás po stisku ihned spojí telefonem s kýmkoliv (SOS/kontaktní tlačítko) a pojďme si ukázat pár sofistikovanějších případů.

Jednou ze zajímavých funkcí je zjednodušená navigace. Jedná se vlastně o klasickou navigační aplikaci, do které někdo zapíše pár obvyklých tras, ale pro daného uživatele se na obrazovce nezobrazuje nic složitého. Ta nejjednodušší varianta může vypadat třeba jen jako obrovská šipka a odpočítávání času. I člověk s určitým mentálním hendikepem tak může být navigován, že třeba za 20 sekund má zahnout doprava. Není zatěžován pro něj třeba už nepochopitelnou mapou a spoustou nepotřebných údajů.

Další funkce nabízí kombinace telefonu s různými situačními štítky (třeba NFC tagy). Pokud třeba takový uživatel má tag na dveřích u bytu, může ho aplikace upozornit, aby za sebou nezapomněl zamknout, pokud z bytu odchází. Příkladů se najdou desítky.

Samostatnou kapitolou je pak různé připomínání a upomínání, které také těmhle uživatelům pomáhá plnit každodenní rutinu. Ale zde opravdu záleží už na ryze individuálním přístupu nejen uživatele, ale především jeho okolí.

Mobil dnes opravdu pro každého

Mobilní zařízení nabízejí spoustu dalších funkcí, které se do tohoto článku nevešly. I aplikace, která je určena původně pro něco jiného pak může někdy dosti zvláštním způsobem posloužit pro lidi s nějakým hendikepem. Rozmach mobilních zařízení a aplikací dává i těmto lidem do rukou nástroje, se kterými jsou daleko více integrováni a hlavně jsou daleko více samostatní a soběstační.

Tak schválně, kdo to přečetl celé až do konce? Hodnotíte tento článek jako přínosný?

 

Komentáře

Mandy1

z aplikace
8.8.2016 22:49

zajímavý článek, většinu jsem nevěděla

Stileth

Stileth 0

z aplikace
8.8.2016 23:37

Rozhodně zajímavé téma. Nebráním se více článkům s touto problematikou.

Jodok

z aplikace
8.8.2016 23:51

Zajímavý článek. Budu rád, když bude víc takových.

avenged

z aplikace
9.8.2016 1:04

již několikrát jsem zákazníkům vracel mobil do původní podoby, když si ho omylem uvedli do módu pro nevidomé. Můžu říct, že jsem neměl tušení, co všechno v tom módu mobil umí a jak moc je odlišné mobil používat. Samozřejmě, že to bylo i o navyknutem způsobu ovládání, čekání na vibrační odezvu atd, ale uznávám, že to je úplně jiný zážitek.

TomVal

TomVal 30

9.8.2016 6:06

Když budete recenzovat jednotlivé aplikace, určitě by bylo hezké mít tam odstaveček o přístupnosti. Nemyslím na přehledy typu “x aplikací”

Tidkiuni

tidkiuni 4

9.8.2016 6:08

Taky jsem si nedávno nastavil ovládání pro postižené a doporučuji to každému :D telefon se stane nepoužitelný, po nalezení návodu na GOOGLU jsem dal během minuty vše zpátky ale měl jsem stres :D

Jinak články tohoto typu nejsou vůbec od věci. Chtělo by to přímo aplikace a jejich funkci.

Mám známého, který poměrně nedávno přišel o zrak, takže okolí svého bydliště si pamatuje a používá appku na sdělení jeho aktuální polohy.

Také aplikace záchranka je nyní uzpůsobena pro použití nevidomých a musím říct že to ovládání není tak hrozný, první kliknutí vám řekne na co jste klikli a případně další kliknutí spusti onu nabídku.

Ze je telefon výborný pomocník to ví i zdraví člověk, ale pro tyto lidi je chytrý telefon opravdu perfektní věc. My si tam přečteme třeba “jenom” noviny, jim to ale usnadní citelně život.

Michalrada

Michal Rada 0

z aplikace
9.8.2016 7:24

všem moc díky. za redakci mohu slíbit, že se těmto věcem budeme věnovat. někdo tady zmínil přístupnost aplikaci. no to je největší problém, vůbec zjistit jak moc je co přístupné. sám dělám databázi pristupnych aplikaci a je to o hodinách testování a komunikace s autory.

SeppWinkler

SeppWinkler 17

9.8.2016 10:40

Výborný článok, palec hore :)

avod

9.8.2016 12:45

Mám nevidomého kamaráda a když pracuje s telefonem, tak kromě toho kecání s ním umí všechno. Přihlásí se k WiFi, odpoví na email, zavolá, přijme hovor… Moc ho za to obdivuji!

Orbit09

z aplikace
9.8.2016 18:37

Určitě bych uvítal další článek na toto téma. A ještě mám otázku pro autora: jak píšete na klávesnici? 😄

lkrata

10.8.2016 8:51

Kamarád Lukáš nevidí a když spolu jdeme “na pivo”, musíme působit strašně srandovně. Já totiž pro změnu neslyším, takže Lukáš mi nic neříká, píše mi na externí klávesnici, já si to čtu na tabletu a odpovídám (mluvím normálně). Občas Lukáš “polechtá” mobil a něco vyřizuje. Neznalí si o nás musí myslet, že jsme nějací cvoci, kor když má Lukáš ztmavený displej, aby mu to nežralo baterku a působí to, jako kdyby si povídal s vypnutým mobilem. :-) A sranda byla j s nevidomým Jirkou, který mi diktoval přes automat Google (hlasové zadávání) a já mu četl, co to napsalo, aby měl zpětnou odezvu, takže kolemjdoucí si mysleli, že si dva povídají ve stylu: “jeden něco řekne, druhý to zopakuje”. Toto hlasové zadávání můžete i snadno vyzkoušet, píše to docela prima. Moje přednáška z INSPO 2015 je na http://kochlear.cz/doc/kratochvil-vyuziti-hlasoveho-zadavani-google.pdf

Michalrada

Michal Rada 0

10.8.2016 16:42

avod> Je toho ve skutečnosti daleko víc co s tím jde dělat, je to jen o zvyku a o chuti se učit. Ale dá se na to zvyknout. Já jsem tak trochu magor a maniak, takže nejsem tipický uživatel, ale jdou dnes spousty věcí. O některých se časem jistě dočtete i zde.

Orbit09> Ti starší si pamatují, že za minulého režimu se dokonce i na školách vyučoval předmět “Psaní na stroji” kde i vidící nutili aby se naučili psát poslepu (samozřejmě většinou bezúspěšně). Je to tak, že pokud je klávesnice rozumná a má rozumné klávesy, rychle si zvyknu a píšu všema 4ma prstama :D

lkrata> Ahoj po delší době. Lukáše mimochodem pozdravuj. – k tvému příspěvku: Dnes už existuje řada věcí (jako diktování ve Swipe keyboard) které dělají z diktování včetně interpunkce opravdovou radost. Problém Google je, že tam zase někdo nepřemýšlel a jejich diktování je tak nedotažené, až to bolí. Ale to je spousta vécí u Google. Je to docela líto, protože v G mají dost zajímavých nápadů, jen to dotahování do konce se mnohdy nekoná, netýká se to jen hendikepovaných ale většiny jejich služeb a vychytávek.

lkrata

11.8.2016 10:43

@Michale, myslíš, že na to diktování má vliv typ použité klávesnice? Otestuji. V textovém editoru je však hrozná otrava, že se nezalamují řádky a musí se číst zpětně třeba 5 slov, aby jeden zjistil, kde sdělení začíná. Podle mě je úplně jedno, jakou má uživatel klávesnici, protože u všech to jde přes hlasové zadávání Google. Tímto diktováním jsem v podstatě inspiroval firmu Transkript, která do svého programu eScribeDroid doprogramovala i to diktování přes Google a udělalo, že po asi dvou vteřinách ticha, se začne psát na novém řádku – super přehledné. Google už to má náhodou i docela vymáknuté. Často to přepisuje téměř na 100 %. Záleží na kvalitě mluvení, signálu, rychlosti připojení, hluku v okolí a vzdálenosti od mikrofonu. Ono se to vždy zlepší, třeba po půl roce a to o dost. Asi, jak doplní slovníky. S češtinou je totiž svízel v tom, že je potřeba tak 4x větší slovník, než třeba u angličtiny, kde mají dejme tomu driver a drivers, kdežto v češtině je pro ta dvě slova mnoho výrazů (řidič, řidiči, řidičovi,…). Také jsme jednou “blbli” na přednášce pro studenty z USA. Student mi diktoval do translátoru anglicky a mě se to překládalo. Až si v USA a zlomím nohu, domluvím se. :-)

Michalrada

Michal Rada 0

11.8.2016 17:53

lkrata> Ne. Jde o to, že ve Swipe je vyuźit diktovací modul Dragon dictate, tedy jedná se o naprosto jiný diktovací modul než Google. Dragon dictate pak umí vše, od interpunkce, přes speciální znaky až po odstavce a údajně i formátování.

lkrata

12.8.2016 8:09

Michale koukám tady na video https://superapple.cz/2012/04/dragon-dictation-diktuje-texty-svemu-ios-zarizeni-cesky/ a vzpomněl jsem si, jak mi pan Winter jednou říkal, že na jeho tabletu s iOS je diktování také, ale že se to zobrazí, až když přestane mluvit a že to tedy na rozhovor není “to pravé ořechové”. Google píše “průběžně”, jak se mluví. Ale třeba toho Dragona už dávno nějak změnili, vylepšili… Dej sem prosím link na něco, co vyzkouším a dám vědět.

lkrata

12.8.2016 8:54

Tak jsem právě vyzkoušel Swype + Dragon trial a je to tak, jak jsem psal. Nadiktoval jsem: “Byla jedna malá holčička a ta se jmenovala Červená Karkulka.” Asi dvě vteřiny se to po skončení mluvení zpracovávalo a napsalo to: “Byla jedna holka… Ale to už tady bylo v Polyféně.” V diktování přes Google se to vypisuje ihned při mluvení (proto je dobré mluvit v celých větách – rozpoznává to z okolních slov) a vypsalo se: “Byla jedna malá holčička a ta se jmenovala Červená Karkulka.”
Čili zatím (pro rozhovor s kýmkoli – na diktování třeba SMS nejsou jsou stejné požadavky, jako na rozhovor) je nejlepší to od Google.

Michalrada

Michal Rada 0

12.8.2016 17:29

No, ono to tak úplně není. Čísla ukazují pravý opak. Nechci tím obtěžovat ostatní, pojďme polemizovat soukromně, ale “diktování” a “přepis” jsou opravdu dvě naprosto odlišné věci. Na opravdové diktování textů, včetně mailů, SMS a mimochodem i článků, nic lepšího než Dragon není. Takové to běžné přepisování ve stylu “nemusítobýtnaprostopřesné” na to asi Google stačí, ale pro vážnou práci to není.

lkrata

14.8.2016 8:58

Jo, pojďme se bavit o přepisu někde stranou. Nevím však kde. Třeba přijdeme na něco “nového” pro osoby s postižením sluchu.

RSS (komentáře k článku)