Menu

Co všechno přináší Google Latitude a komu?

Před pár dny vyšla zprávička o aktualizaci aplikace Latitude. V komentářích, které pravidelně pročítáme, jsem narazil na blog jednoho čtenáře, který popisuje praktické využití a zamyšlení nad přínosem této aktualizace. S autorovým svolením přinášíme tento článek od Martina Hassmana i Vám.

Na Google Latitude se od teď můžete čekovat. Chystá se revoluce?

Na Google Latitude se od teď můžete čekovat podobně jako na Foursquare nebo Gowalle. Pokud máte mobil s Androidem, nainstalujte si dnešní aktualizi Google Maps a můžete začít. Jak služba funguje, vám představí video:

Mezi geokolačními službami dnes panuje slušná konkurence (byť to v ČR není moc znát, protože tady se používá Foursquare, sem tam Gowalla, jinak nic). Proč chce Google vstupovat na trh čekovácí zábavy?

Google to se zábavou ve svých produktech nikdy moc neuměl, čekovací rozhraní Google Latitude je po vzoru Googlu velmi strohé až technické, Google se nesnaží podobat v hravému (až milému) přístupu Foursquare a Gowally. Čekování s Google Latitude totiž není o hře ani zábavě. Jen na něm označíte místo, kde právě jste. Nic víc.

Síla Googlu je v algoritmech a nových technických řešeních a Google se toho snaží využít. Google Latitude údajně má samoučící schopnost. Pokud se na některých místech pravidelně čekujete (např. denně v práci), Latitude analyzuje vaše chování a v budoucnu vás dokáže čekovat samo. Naopak když z práce odejdete, Latitude to pozná a automaticky vás odčekne. To vše dává smysl a jen zdůrazňuje, že čekování s Google Latitude není žádná hra (když se za vás čekuje robot, žádná zábava to není).

Jenže, k čemu to tedy je?

Vzpomínám, když před lety Google přišel s Friends Connect a Open Social jako jakousi malou konkurencí k Facebooku. Friends Connect nakonec uživatelům prakticky nic moc nepřinesl, naopak Google z něj zjistil údaje o tom, jak jsou jeho uživatelé mezi sebou propojení (informace, kterou třeba Facebook již dávno měl) a začal to využívat v dalších službách (Google Buzz a možná v budoucnu i nějakých dalších). Nakonec tak Friends Connect pomohl víc Googlu (ke sběru dat) než uživatelům.

Přemýšlím, zda to s čekováním na Latitude nebude stejné. Pokud Latitude už nějaký ten pátek používáte, asi jste si všimli, že se Google z něj snaží vyčíst dost informací. Kde bydlíte, kde pracujete, kam chodíte na výlety apod. Váš osobní report najdete pod položkou Historie na www.google.cz/latitude a jsou tam občas dost zajímavé informace. Když k tomu teď přidáme i občasné čekování, informace se dál zpřesní –  uživatelé se o to postarají sami. Pro Google to bude zajímavý zdroj dat.

Blíží se nová revoluce?

Jenže k čemu Google ta data potřebuje? Inu klasickým vyhledávačům a jejich zlepšování už pomalu odzvání, naopak o location based službách a marketingu se v souvislosti s boomem smartphonů hovoří čím dál víc. Pokud Google přes Latitude nasbírá zajímavá data o tom, která místa jsou ve kterých městech hojně navštěvovaná a kdy, bude mít dobrou vstupní pozici.

On Google dnes dokáže nějak určit, zda web velké restaurace na rohu je významější/navštěvovanější než web malé restauračky odnaproti. Má i nějakou představu o tom, odkud asi na jejich weby lidé chodí a přes jaká klíčová slova se na ně dostávají. Ovšem Google už nedokáže určit, který z obou podniků je opravdu významější a navštěvovanější. Jak se chovají lidé, kteří do nich chodí, a kdy a odkud do nich chodí. To vše by mohlo hrát jednou roli.

Kdo tohle dobře a včas ovládne, ten se může stát novým Googlem nového internetového světa plného smartphonů. Už nebudeme muset hledat “web dobré restaurace v okolí”, budeme totiž hledat přímo onu “dobrou restauraci” v okolí.

Ostatně podobná data o chování lidí v reálném světě dnes sbírá nejen Foursquare a Gowalla, ale třeba i Facebook a kdovíkdo ještě. K čemu to bude a jaké služby přesně na základě těchto dat vzniknou, toť otázka. Jen si pamatujde, že u Foursquare, Facebook Places nebo Latitude to neskončí. To je jen malý začátek nové revoluce.

Článek převzat z blogu hassmanm.posterous.com

 

Komentáře

Jean Laroux

Jean Laroux

4.2.2011 7:50

Brilantní postřehy Petře. Ano také si myslím, že nasbíraná data o pozici a o pohybu uživatelů mohou mít v určité dozažené kvantitě a kvalitě velký – zejména obchodní přínos. Za prvé je zde přítomen prvek “vetřít se”, který známe z různých sociálních sítí a to v podobě využití (zneužití) kontaktů uživatele ke “skoro” automatickému rozšiřování se. Ono se někde sice objeví nějaké to okénko s nějakým tím YES, NO .. ale kdo to čte, že? Zaregistrujete se a odklikáte to co Vám vyskáče. A najednou se nestačíte divit, že ZVETE své přátele z kontaktů ke službě sociální sítě, kam jste vlezli. A co udělají Vaši přátelé ? Přijde jim mail “jakoby” od Vás, kde je zvete k připojení se a oni si řeknou “No když mě tam zve tak tam má třeba něco zajímavého, nějaké super drby nebo super fotky” .. a tak se tam připojí taky a odklikají všechna YES a nevědomky pošlou pozvánky dalším lidem ze svého kontakt listu a tak se lavina valí dál. .. No a tento “vtíravý” prvek je u LATITUDE také. Je zejména na mobilních zařízeních, kde to má smysl – protože jen mobilní zařízení mohou účinně monitorovat pohyb a polohu uživatelů. Mobilní Latitude tedy na Vás po spuštění google účtu (přes market) za nějakou dobu (po spuštění google maps) vyplivne dotaz jestli chcete povolit sledování polohy. Click – YES. No a záznam historie pohybu běží. Latitude totiž historii pečlivě zaznamenává. Ano .. budou zde námitky, že vše jde pochopitelně (nepovolit, vypnout) nebo nastavit falešnou polohu. Ano to je fakt ale o tom nemluvím. Mluvím o kvantu uživatelů, kteří bezmyšlenkovitě klikají na ta YES. S těmi se počítá. Takže až se vše uchytí tzn. až se prodá dost Android founů a až se nasbírá dost dat o pohybu a poloze uživatelů, bude moci Google přejít k fázi č.2 a tou je CÍLENÁ reklama. Ta je trendem v reklamě. To je budoucnost reklamy. Nějaká ta reklama na bilboardech na poli kam nikdo nechodí moc lidí nepřitáhne ale pokud víte, že se uživatelé internetu s určitým PROFILEM (zájmy, záliby atp.) někde houfně v určitý čas zdržují můžete s tím pracovat. Můžete jim poslat na mobil reklamu na konkrétní zboží (jen pro ně), které je bude zajímat a přesně v dobu kdy by měli být u prodejny, kde to zboží seženou. Aby jste je do krámku přilákali pošlete to těm konkrétním osobám třeba se slevou 30% – platnou po dobu 2 hodin.

A co až tenhle super systém se super daty převezme nějaká ta vládní agentura ? Najednou bude vědět, kde jste kdy byl a s kým jste se tam setkal a co jste si s ním povídal .. bude mít záběry z kamerových systémů a data z BTS operátorů (pozice, obsah komunikace). Bude mít snímky z mýtných bran a mikrovlnek. No až sem to snad nikdy nedojde i když … někdo to může lehce zdůvodnit. Někdo může říct, že jde o skvělé technologické řešení, které může sloužit jako prevence proti únosům nebo obecněji jako nástroj proti kriminalitě. Každý zločinec bude snadno k nalezení při permanentním monitoringu osob, že ? A Vám co nejste zločinci přeci vůbec nemusí vadit, že Vás Big Brother sleduje, ne :) .. No to jsem trochu uhnul od tématu, že ;)

Mach4

Petr MišákAdministrátor 26

4.2.2011 8:27

Děkuji za pochvalu, ta ale nepatří mě nýbrž panu Martinovi Hassmanovi, který je autor tohoto článku a je převzat z jeho blogu.

Já jsem článek pouze uvedl. Pro jistotu jsem tedy první odstavec tohoto článku, který předchází samotný článek od pana Hassmana, upřesnil, aby byl patrný jeho původ.

Jean Laroux

Jean Laroux

4.2.2011 8:36

Aha .. já to pochopil tak, že úvod je opis článku Martina Hassmana a někde ke konci jsou to již úvahy Vaše. Musím příště číst pozorněji. Díky za upřesnění a uveřejnění zajímavého článku ;)

Paya

Paya

4.2.2011 9:17

1984 – a dobrovolně.-:))

Jean Laroux

Jean Laroux

4.2.2011 9:33

Nechtěl bych aby to co jsem napsal výše vyznělo jako negativní kritika nástroje Google Latitude. Jen by si měl každý uživatel uvědomit, že o něm někdo sbírá data resp. že někomu dovoluje sběr těchto dat. Pokud si to uvědomí pak by se měl rozhodnout jestli mu to vadí nebo nevadí. Měl by také vědět jak se nastavuje sledování polohy a jak jej lze vypnout.

Pokud je uživatel obeznámen s tím co používá pak mu to může být ku prospěchu. Já osobně službu používám a nemám ji zatím důvod vypínat. Vím, že mohu nastavit “fiktivní polohu” a deaktivovat záznam historie. Historii mohu také snadno smazat. Kdybych se proto rozhodl, vím jak na to. Služba je určitě zajímavá a v určitých situacích může být ku prospěchu. Můžete jít třeba s rodinkou na houby a pokud máte všichni zařízení s nainstalovaným (resp. povoleným) Google Latitude pak víte navzájem o své poloze a neztratíte se. Co je tedy to podstatné ? Když něco používám musím vědět jak to funguje ! Bez umění řídit auto do něj také přeci nesednu, že ? ;)

Midhig

Midhig

4.2.2011 15:06

Osobně jsem zastánce cílené reklamy. Už jen z uživatelské pohodlnosti. Je lepší když mi nějaká reklama nabízí co chci nebo o co mám zájem než ty tuny reklam, které mě vůbec nezajímají. Naopak mám trochu strach s přílišného profilování uživatelů. Třeba přijdu do obchodu se svou manželkou a reklamní panel na mě vybafne: “Tak co? Nekoupíte kožich taky této dámě?”

Substance242

Substance242

4.2.2011 16:17

Haha, super príklad, Midhig. :-)

Matěj Marčišovský

Matěj Marčišovský

5.2.2011 23:08

Může mi teda někdo říct, co je Google Latitude a k čemu to je dobré? Video mi nic neřeklo a článek je v tomhle ohledu informačně k ničemu.

Stalg

Stalg

6.2.2011 0:50

to Matěj: když máš Latitude zaplí tak vybraný jedinci(který si vybereš ;-) a strýřek Googl vědi na metr přesně kde seš … proč to používat to už záleží na tobě

Sakul

Sakul

6.2.2011 8:42

to Matěj: Nevědí to na metr přesně, ale s přesností kterou si sám určíš. Lze nastavit přesnost v rámci Města – GSM vysílač nebo okruh do 200m – Wifi a nebo do 15m – GPS. Všechny možnosti jde kombinovat a různě nastavovat. Lze zadat polohu i ručně a to kamkoliv.
Osobně to dost používám. Vím, kdy jsou moji přátelé v práci nebo doma a tak vím, kde je můžu zastihnout.

karolina

karolina

10.2.2011 12:07

to je zaujímavé! čo všetko si už dnes vymyslia? ja by som si to rada vyskúšala :D

bombastic

bombastic

11.2.2011 12:39

zajímavá aplikace, ale mně vadí jediná věc s podobnými aplikacemi, že takhle se dozví celý svět, že nejste doma. a to není právě nejlepší. přijde někdo, kdo se k vám chce vloupat a hned ví, kdy má na to perfektní možnost.

Substance242

Substance242

11.2.2011 19:37

Načo vlámať, veď to najcennejšie – mobil s Androidom, doma vtedy nie je. :-)

RSS (komentáře k článku)