TOPlist

Revoluce v nakupování díky ChatGPT? Umělá inteligence vám usnadní výběr, a to zdarma a nezávisle

  • Služba zobrazí produktové karty včetně cen přímo u dotazů
  • Funkce postupně dorazí ke všem uživatelům, tedy i těm bez tarifu
  • Na rozdíl od Googlu nejsou zobrazené výsledky placenými reklamami

Sdílejte:
Adam Kurfürst
Adam Kurfürst
3.5.2025 08:00
Ikona komentáře 0
chatgpt nakupovani kosik s bagetou ilustrace

ChatGPT přináší skvěle vypadající novinku, která má potenciál citelně zjednodušit nakupování na internetu. Když se nyní umělé inteligence zeptáte na produkty, jež chcete koupit (například Hledám kostýmy pro mé dva psy), zobrazí vám relevantní možnosti v přehledných produktových kartách, poskytne dodatečné informace a nabídne odkazy na webové stránky, kde se můžete dozvědět více nebo rovnou nakoupit.

Nezávislé výsledky: vybírá umělá inteligence, ne inzerenti

Co je na této novince nejzajímavější? Výsledky nejsou placenou reklamou. Na rozdíl od Googlu, kde se na prvních pozicích často zobrazují produkty na základě toho, kolik inzerenti zaplatili, ChatGPT vybírá produkty nezávisle na základě relevance k vašemu dotazu. Jak pro server The Verge uvedl Adam Fry, produktový manažer pro ChatGPT search, cílem bylo vytvořit nástroj, který by lidem pomáhal s nákupním výzkumem a zároveň jim zobrazoval aktuální ceny a vizuální představu o produktech.

Když zadáte dotaz s nákupním záměrem, ChatGPT vyhodnotí vaše potřeby na základě zadání a dalších dostupných informací, jako jsou vaše předchozí konverzace nebo vlastní instrukce. Pokud například hledáte nejlepší kávovary s cenou pod 200 dolarů, které se hodí na malou kuchyňskou linku, ukáže vám karty s obrázky, cenami a hodnoceními, doplněné o textový popis.

Podrobné informace na jedno kliknutí

Po kliknutí na konkrétní produkt se otevře postranní panel podobný tomu, co znáte z Nákupů Google. Najdete zde více detailů o místech, kde můžete produkt zakoupit, a informace extrahované z uživatelských recenzí z různých zdrojů, jako jsou Amazon, Best Buy nebo Reddit. Karty produktů také obsahují tlačítko Zeptat se na tento produkt, které vám umožní položit ChatGPT konkrétní otázku o daném výrobku.

chatgpt shopping vyber kavovaru karta s informacemi

Společnost rovněž upozorňuje, že produktové názvy a popisy mohou být zjednodušené, aby byly lépe čitelné, protože obchodníci často používají různé názvy a popisy pro stejný produkt. Co považuji za zvlášť praktické, jsou štítky jako „Cenově dostupný“ nebo „Nejpopulárnější“, které jsou generovány na základě dostupných informací.

OpenAI spolupracuje s několika partnery, kteří zajišťují aktuální ceny produktů, i když společnost odmítla prozradit, o které partnery se jedná. Ceny zobrazené v počáteční odpovědi ChatGPT typicky odrážejí cenu od prvního uvedeného obchodníka, což nemusí být nejnižší dostupná cena. Seznam obchodníků nabízejících produkt je generován na základě metadat, která OpenAI získává od třetích stran.

Dostupnost pro všechny uživatele

Nová funkce nakupování se začíná rozšiřovat ke všem běžným uživatelům ChatGPT (mimo Enterprise, Edu a Team), a to dokonce dokonce i těm, kteří nejsou přihlášeni. Je dostupná v modelech GPT-4o a 4o-mini. Kompletní zavedení by mělo trvat několik dní.

OpenAI hlásá, že funkce bude k dispozici globálně, a tak bychom se s ní v určité podobě měli setkat i v Česku. Nám se ji zatím aktivovat nepodařilo, takže nedovedeme potvrdit, zda i v našich končinách funguje tak slibně, jak je prezentována v oficiálních materiálech.

Jak vnímáte nové nakupovací funkce v ChatGPT?

Zdroje: OpenAI/X, OpenAI Help Center, TechCrunch, The Verge

O autorovi

Adam Kurfürst

Adam studuje na gymnáziu a technologické žurnalistice se věnuje od svých 14 let. Pakliže pomineme jeho vášeň pro chytré telefony, tablety a příslušenství, rád se… Více o autorovi

Adam Kurfürst
Sdílejte: