Menu

Auta bez řidiče od Googlu měla za šest let 11 nehod. Ani jednu nezavinila.

Auta bez řidiče celkem pochopitelně poutají pozornost veřejnosti. Padají otázky, jako například co by se mohlo stát, pokud by se do systému takového vozidla naboural hacker. Podobně často se řešilo, zda dokáže elektronika nahradit člověka ve všech směrech a aspektech – zda si poradí s nečekanými situacemi, které se v silničním provozu sem tam stávají.

Například typická nehoda ve městě, která se často ani nedostane do oficiálních statistik, může přijít vinou druhého řidiče, a ačkoli software a senzory umí detekovat nebezpečné situace a jednat dříve a rychleji než člověk, někdy nemohou být schopny překonat realitu rychlosti a vzdálenosti. Typickým příkladem takové situace je náraz zezadu při čekání na semaforech. A to je důležitý kontext pohledu na vozidla bez řidiče – i když bychom si přáli, abychom se mohli vyhnout všem nehodám, některé prostě budou nevyhnutelné.

Jednou z firem, které se vývojem takových vozidel zabývají, je již nějaký ten čas Google, jehož auta se ukázala být mnohem bezpečnější, než většina lidí předpokládala. Vedoucí projektu Chris Urmson uvedl, že auta Googlu se v posledních šesti letech zúčastnila 11 nehod.

Ačkoli je tento počet sám o sobě nízký, aby potlačil obavy z aut bez řidiče, mnohem důležitější je informace, že žádná z nehod nebyla způsobena vinou vozidla, které se v tom okamžiku řídilo samo. Výsledkem všech karambolů není žádné zranění, ve všech případech se jednalo pouze o drobné materiální škody. Osm z jedenácti bouraček zavinili řidiči ostatních vozidel, kteří do auta bez řidiče narazili zezadu.

Jde o docela slibná čísla, která naznačují, jak jsou na tom automatická auta v reálném provozu. Jistě se budou Googlu hodit, pokud bude někdy čelit odporu ze strany regulátorů, ohánějícím se otázkami bezpečnosti.

Pojďme se podívat na několik zajímavých bodů ze statistik:

  • Přes více než 20 Google aut bez řidiče najezdilo v kombinovaném provozu 1,7 milionů mil, tedy asi 2,7 milionů kilometrů. Většinu této vzdálenosti přitom absolvovala ve městě.
  • Z této vzdálenosti vozidla najela téměř 1 milion v autonomním režimu, po zbytek byla manuálně řízena zkušebními řidiči.
  • V automatickém režimu vozidla najela v součtu přes 10 000 mil za týden, což je jen o trochu méně než typický americký řidič najede za rok.
  • Asi 33 000 lidí umírá každý rok na amerických silnicích. Nejhorší jsou v tomto směru křižovatky, kde se během posledních několika let stalo 21 % smrtelných úrazů a asi 50 % z vážných zranění na silnicích.
  • Chyba řidiče způsobuje 94 % dopravních nehod.
  • V Americe je za volantem v každém okamžiku 660 000 lidí. Jejich pozornost se přitom dělí kromě řízení na posílání SMS zpráv, volání, stravování a další činnosti, odvádějící pozornost.
  • Proti tomu auta bez řidiče společnosti Google věnují nepřetržitě 100% pozornost do všech 360 stupňů svého okolí. Nejnovější senzory mohou sledovat jiná vozidla, cyklisty a chodce do vzdálenosti téměř dvou fotbalových hřišť.

Autoři projektu pracovali na pochopení příčin nehod a také identifikovali vzory chování řidičů (náhlá změna pruhu, průjezd křižovatkou na červené světlo), které bývají příčinou kolizí. Toto chování se sice neprojevuje v oficiálních statistikách, ale vytváří nebezpečné situace pro všechny kolem.

Zdroje: Phandroid, Medium.

 

Komentáře

Dr.80

Dr.80

13.5.2015 16:20

Tymto Zdravim a prosim redakciu SA aby vratilo s5 prepinanie obrazkov sipkami, naco sa obrazok pri stlacani sipok na klavesnici refreshuje ? Dobre snazite sa vylepsovat stranku, rad citam vase recenzie, je videt ze do kazdej davate srdce ale prosim o vratenie s5 prepinania obrazkov sipkami na klavesnici. dakujem za Vas cas a prajem prijemny zvysok dna. PS: budem Vas otravovat dokym sa nedockam toho o co ziadam :)

Petr Rolf

13.5.2015 19:04

A já se přidám a rád bych prosil o urgenci zprovoznění přihlášení do app a konečně možnost komentovat:-)

Vláďa

Vláďa

14.5.2015 0:23

20 aut, 3 nehody zaviněné a 8 ne ale všechno nárazy ze zadu. Proč ze zadu, nikdo neřekne detail. To všichni nekoukali před sebe, nebo nebrzdili, nebo automatická auta brzdila na tolik silně či nepředvídatelně, že to ti za nimi neubrzdili? Podle mě je na uvedení tohoto pokusu do praxe příliš brzo. Použitá technika je příliš mladá, krátkou dobu na světě, a stále vykazuje dost chyb na to, aby ji někdo použil bezpečně v tak nebezpečné věci jako je auto… Stačí chyba jedné součástky a konec x životů. Děje se to dnes a denně, že automobilky svolávájí tisíce a tisíce aut do servisů kvůli vadným součástkám…

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT

14.5.2015 2:31

Nejnebezpečnější jsou na českých cestách řidiči octávií v naftě, případně v nových poddimenzovaných TSI. Takovým by auta od Google zcela jistě prospěla.

Pavel

Pavel

14.5.2015 6:28

@FAKTUZ…:
Ježíší, co má s bezpečnosti společného to, jaké je to auto nebo co je v něm za motor? Pominu-li vraky.

@Vláďa:
Víš, co neubrzdíš to neukecáš.

TracThorr

TracThorr 0

14.5.2015 9:21

A jezdit tyhle auta u nás, tak za všech jedenáct nehod můžou brutální zákeřný stromy u silnic, kerý se znenadání vrhaj řidičům před kola i s celým pangejtem.

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT

14.5.2015 11:10

Pavel: Podívej se na řidiče uvedených škodovek. Většinou reklamou zmanipulovaní a o automobilech zcela neznalí jedinci, kteří neměli blbější nápasd, než si po svékm 1. potomkovi pořídit auto na půjčku či leasing a v kombinaci s hladinou svého IQ dělají naše české silnice horší než sou.

Pavel

Pavel

14.5.2015 13:30

@FAKTUZ…:
Ty jsi fakt vůl!
Jak mám pak brát vážně jiné Tvoje příspěvky byť by jsi v nich měl pravdu a já jako reklamou zmanipulovaný a o autech zcela neznalý jedinec s tím nejblbějším nápadem si koupit oktu s TDI, bych se i chtěl poučit.
Jenže po tom co plodíš tady nemám v Tvoje názory nejmenší důvěru ani jinde na tomto webu.

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT

14.5.2015 18:18

Tip: Pokud chceš octávii v TDI, předpokládám tedy ojetinu, připrav si minimálně 50 tis do 12 měsíců jako nutnou investici. Všechny škodovky se v podstatě po 3 letech mohou nazývat vyjeté, ne ojeté. U motorů TSI (tedy většina nových Octávií) je problém ten, že při 100 000 tis km umírají, zejména ty 1.4 TSI atp. Z mého pohledu je octávie vhodná zejména pro ty, kteří mají rádi historii a umění … rez je totiž běžným dekorativním bonusem bez příplatku.

RSS (komentáře k článku)