Auta bez řidiče od Googlu měla za šest let 11 nehod. Ani jednu nezavinila.

auta_bez_ridice_ico

Auta bez řidiče celkem pochopitelně poutají pozornost veřejnosti. Padají otázky, jako například co by se mohlo stát, pokud by se do systému takového vozidla naboural hacker. Podobně často se řešilo, zda dokáže elektronika nahradit člověka ve všech směrech a aspektech – zda si poradí s nečekanými situacemi, které se v silničním provozu sem tam stávají.

Například typická nehoda ve městě, která se často ani nedostane do oficiálních statistik, může přijít vinou druhého řidiče, a ačkoli software a senzory umí detekovat nebezpečné situace a jednat dříve a rychleji než člověk, někdy nemohou být schopny překonat realitu rychlosti a vzdálenosti. Typickým příkladem takové situace je náraz zezadu při čekání na semaforech. A to je důležitý kontext pohledu na vozidla bez řidiče – i když bychom si přáli, abychom se mohli vyhnout všem nehodám, některé prostě budou nevyhnutelné.

Jednou z firem, které se vývojem takových vozidel zabývají, je již nějaký ten čas Google, jehož auta se ukázala být mnohem bezpečnější, než většina lidí předpokládala. Vedoucí projektu Chris Urmson uvedl, že auta Googlu se v posledních šesti letech zúčastnila 11 nehod.

Ačkoli je tento počet sám o sobě nízký, aby potlačil obavy z aut bez řidiče, mnohem důležitější je informace, že žádná z nehod nebyla způsobena vinou vozidla, které se v tom okamžiku řídilo samo. Výsledkem všech karambolů není žádné zranění, ve všech případech se jednalo pouze o drobné materiální škody. Osm z jedenácti bouraček zavinili řidiči ostatních vozidel, kteří do auta bez řidiče narazili zezadu.

Jde o docela slibná čísla, která naznačují, jak jsou na tom automatická auta v reálném provozu. Jistě se budou Googlu hodit, pokud bude někdy čelit odporu ze strany regulátorů, ohánějícím se otázkami bezpečnosti.

Pojďme se podívat na několik zajímavých bodů ze statistik:

  • Přes více než 20 Google aut bez řidiče najezdilo v kombinovaném provozu 1,7 milionů mil, tedy asi 2,7 milionů kilometrů. Většinu této vzdálenosti přitom absolvovala ve městě.
  • Z této vzdálenosti vozidla najela téměř 1 milion v autonomním režimu, po zbytek byla manuálně řízena zkušebními řidiči.
  • V automatickém režimu vozidla najela v součtu přes 10 000 mil za týden, což je jen o trochu méně než typický americký řidič najede za rok.
  • Asi 33 000 lidí umírá každý rok na amerických silnicích. Nejhorší jsou v tomto směru křižovatky, kde se během posledních několika let stalo 21 % smrtelných úrazů a asi 50 % z vážných zranění na silnicích.
  • Chyba řidiče způsobuje 94 % dopravních nehod.
  • V Americe je za volantem v každém okamžiku 660 000 lidí. Jejich pozornost se přitom dělí kromě řízení na posílání SMS zpráv, volání, stravování a další činnosti, odvádějící pozornost.
  • Proti tomu auta bez řidiče společnosti Google věnují nepřetržitě 100% pozornost do všech 360 stupňů svého okolí. Nejnovější senzory mohou sledovat jiná vozidla, cyklisty a chodce do vzdálenosti téměř dvou fotbalových hřišť.

Autoři projektu pracovali na pochopení příčin nehod a také identifikovali vzory chování řidičů (náhlá změna pruhu, průjezd křižovatkou na červené světlo), které bývají příčinou kolizí. Toto chování se sice neprojevuje v oficiálních statistikách, ale vytváří nebezpečné situace pro všechny kolem.

Zdroje: Phandroid, Medium.

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (9)