TOPlist

Googlení bude každou chvíli komicky jednoduché: Audio přehledy nabídnou předčítání výsledků vyhledávání. Jak to má vypadat?

  • Nový experiment z dílny Search Labs přináší mluvené shrnutí odpovědí z Google vyhledávače
  • Hlasové přehledy generuje umělá inteligence Gemini
  • Zatím jen v angličtině a pouze pro vybrané dotazy, i tak jde ale o zajímavou změnu

Sdílejte:
Pavlína Čížková
Pavlína Čížková
17.6.2025 18:00
Ikona komentáře 2
Gemini bude dělat audio přehledy ve vyhledávání

Google opět zkouší, jak posunout zjednodušování vyhledávání o krok dál. Po testování generativního AI přehledu výsledků nebo vizuálních karet přichází s další novinkou – Audio přehledy, tedy hlasová předčítání výsledků vyhledávání. Místo čtení si tak můžete nechat shrnout, co jste hledali, a zbytečně se nenamáhat; alespoň taková je vize Googlu.

Audio přehledy jsou zatím součástí Search Labs, tedy testovacího programu, do kterého se mohou zapojovat i uživatelé. Funguje jak na mobilu, tak i v prohlížeči na počítači, a zatím je dostupná pouze pro uživatele v USA.

Pokud se každopádně osvědčí, pravděpodobně se dostane i dál. Jak funkce navíc vypadá v praxi, předvedl portál 9to5Google.

Stačí u některých anglických dotazů sjet níž na stránce s výsledky a najít tlačítko „Generate Audio Overview“ (neboli „vygenerovat audio přehled“). Umělá inteligence Gemini následně vytvoří mluvené shrnutí trvající typicky kolem 4 minut, které si můžete pustit přímo na stránce.

Co všechno Audio přehledy nabídnou? A je to určitě jen pozitivní změna?

Audio přehledy jsou generovány dvěma známými hlasy z předchozích funkcí jako Discover’s Daily Listen nebo NotebookLM. Nejde o monotónní čtení textu – styl je konverzační, přehledný a přizpůsobený běžnému posluchači.

Samotný audio přehrávač nabídne základní funkce: přehrávání, pauzu, hlasitost, rychlost přehrávání od 0.25× do 2×. Pod přehrávačem navíc najdete posuvný seznam webů, ze kterých byla odpověď sestavena, takže se kdykoli můžete ponořit do podrobností i ručně.

Novinka se může hodit zejména tehdy, kdy jste příliš zaneprázdněni a nechce se vám brouzdat po internetových stránkách. Někteří lidé navíc jednoduše preferují poslech obsahu než jeho čtení.

Ačkoliv z novinky mohou jisté skupiny uživatelů benefitovat, je potřeba nahlédnout i na další strany, které může tato změna ovlivnit. Audio přehledy by totiž potenciálně mohly ještě více prohloubit propast mezi vyhledáváním a obsahem samotným, což negativně ovlivní tvůrce daného obsahu.

Umělá inteligence tedy velmi zjednodušuje vyhledávání jako takové, ale zároveň do jisté míry znevýhodňuje tvůrce, od kterých informace čerpá; záleží pak na každém jednotlivci, zda mu takový přístup přijde fér, dlouhodobě udržitelný, a chce jej podporovat.

Co si o Audio přehledech ve vyhledávání myslíte vy? Je to už moc, nebo vítaná změna?

Zdroj: 9to5Google

O autorovi

Pavlína Čížková

Pája nemálo kdy slýchá, že vypadá, jako by do přítomnosti přišla z cyberpunkového budoucna. Nejen svou prezentací, ale i svými zájmy dává veřejnosti každý den… Více o autorovi

Pavlína Čížková
Sdílejte: