Nahlédnutí do zákulisí navigace Waze s koordinátorem pro Česko

waze_opona

Komunitní navigace Waze se stala ve svém oboru jistým fenoménem. Kromě toho, že nabízí online informace o provozu, dopravních komplikacích, radarech a policejních hlídkách, může zaujmout také svým sociálním rozměrem. Uživatelé si sami vytvořili mapové podklady, vzájemně se informují o událostech na cestách a usnadňují si život. Použijeme-li trochu nadsázky, můžeme říci, že podobně, jako český národ před mnoha lety přispěl ke stavbě Národního divadla, ve 21. století přispívají „řidiči sobě“ prostřednictvím navigace Waze.

Co se ale děje na pozadí této netradiční navigace? Kolik s ní v Česku jezdí uživatelů a jaké je aktuální mapové pokrytí? Jaké novinky se chystají pro české uživatele? Nejen na to jsme se zeptali koordinátora pro Českou republiku Patrika Ingra.

Kdo je Patrik GinBook Ingr?

Před samotným rozhovorem jsme nejprve Patriku Ingrovi dali prostor, aby se našim čtenářům představil.

Jmenuji se Patrik GinBook Ingr a od února 2014 působím na pozici dobrovolného Koordinátor Waze pro Českou republiku.

Komunita Waze je tvořená kmenovými zaměstnanci Waze starající se o vývoj a chod společnosti.

O aktualizaci a správu českých mapových podkladů se starají uživatelé z řad dobrovolníků v dané zemi. Ve většině zemí je vlastní lokální management, většinou nazývaný Local Champs (Lokální Šampióni), s nejvíce zkušenostmi z aplikace a mapového editoru, kteří se snaží udávat editační pravidla a směr vývoje mapových podkladů v dané zemi. V tomto managementu působí překladatelé, správci Wiki, specialisté na editační postupy, programátoři různých pomůcek, beta testeři, atp. a nad tím vším bdí dnem i nocí Koordinátor. Koordinátor je většinou též Global Champs, což znamená skoro-zaměstnanec Waze, jen pořád na úrovni koníčka.

Hlavní úlohou Koordinátora je komunikace mezi zaměstnanci Waze a Lokal Champs. Poskytování Local Champs důležitých informací či připravovaných novinek ze strany Waze, tak abychom stihli připravit případné podklady. Hlášení závažných chyb od uživatelů. Pomáhat s mediální aktivitou v zemi. Moderovat fórum. Zaučování editorů případně uživatelů. Povinnost se zúčastnit lokálních a mezinárodních setkání, případně setkání se zaměstnanci Waze. Přístup do různých neveřejných dokumentů. Řešení případných sporů a závažných rozhodnutí a případně odpovídám na dotazy v soukromých zprávách a otázky nehodící se ke zveřejnění, až po možnost zablokovat či odblokovat uživatele v České republice pro jednotlivé funkce v aplikaci či editoru.

Skutečnost je taková, že bych to nezvládl bez party skvělých lidí. Tady obzvláště platí heslo „všichni za jednoho a jeden za všechny“. Za tím vším stojí mnoho aktivních a také bývalých editorů, kteří přidali každý svůj kousek ulice, místa a dalších informací tak, aby uživatelé aplikace měli dnes vynikající mapové podklady a fungující navigaci.

Kolik celkem a kolik aktivních uživatelů má Waze v Česku?

Úplné statistiky nemáme k dispozici.

Snad jedna možnost, jak aspoň malinko vyhodnotit nějaká data: když se podívám do žebříčku v aplikaci v tomto týdnu u mého testovacího účtu, figuruji na cca 11600. místě se 185 body. S celkovými 2880 body figuruji na 30500. místě v celkovém umístění v ČR.

Jaký je nárůst uživatelů v rámci ČR a eventuálně krajů za poslední roky?

Jedinou možnost vidět počet uživatelů máme v Praze a okolí, Brně a okolí a Ostravě a okolí. Grafy jsou volně k nahlédnutí na www.wazestats.com spravovanou českým uživatelem.

Vývoj počtu uživatelů v Praze za poslední dva roky (zdroj: www.wazestats.com) Vývoj počtu uživatelů v Praze za poslední dva roky (zdroj: www.wazestats.com)

Tam je možno sledovat postupný nárůst uživatelů. Asi největší skok v počtu uživatelů nastal před třemi týdny, kdy přišla zpráva o škodlivosti zadávání policejních hlídek v USA přes aplikaci. Skoro se mi chce říci, že tuto negativní reklamu vymyslel a zaplatil někdo záměrně. :-)

Jinak jde pozorovat v grafech neustálý mírný nárůst uživatelů.

Jaké pokrytí ČR Waze má z hlediska mapových podkladů?

Osobně si myslím, že vynikající. Za poslední rok se podklady posunuly úplně na jinou úroveň. Dříve přicházely výtky na kvalitu mapových podkladů, dnes si myslím, se můžeme rovnat konkurenci a navíc máme výhodu každodenních aktualizací map status.waze.com (INTL server). Co dnes editor udělá, se do aplikace promítne další den, maximálně o den později. Úpravu informací u zájmového místa máme online a taktéž uzavírky řešíme online.

Každý uživatel může přes aplikaci zadat upozornění na chybu v mapě, v 80 % se tyto chyby vyřeší do jednoho týdne. Také prosím, když zadáte chybu, komunikujte s námi. Pokud editor neví, kde nalézt chybu, napíše přes toto upozornění v mapovém editoru dotaz na Vás a Vy můžete odpovědět přes Zprávy v aplikaci. Tím se urychlí vyřešení problému.

Od loňského podzimu jsme spustili novou službu v rámci země i díky podkladům z JSDI a zpracováváme úplné a znovu upozorňuji úplné uzavírky na českých silnicích.

Mimochodem kdysi aktivní slovenský kolega vytvořil video, jak to začínalo na úplném začátku.

Waze Maps after 6 months

Waze Maps after 6 months

Jak je na tom Waze v sousedních zemích z hlediska „vzájemné řidičské loajality“? Mám dojem, že u nás většinou řidiči sice rádi využívají informace od ostatních, ale sami hlásí málo či vůbec.

Bohužel je to tak a mám úplně stejný názor. Asi je to česká vlastnost jen brát a nic nedávat. Ze druhé stránky rozumím tomu, že ne všichni chtějí ťapat po displeji za jízdy, byť mně osobně nahlášení události trvá 5 sekund a potvrzení/lajknutí události sekundu. Telefon mám kousek od volantu a po ruce.

Hlášení od řidičů s navigací Waze Hlášení od řidičů s navigací Waze

Hodnotit okolní země nemůžu, nemám dostupné informace. Snad slovenské kolegy ohodnotit můžu. Na Slovensku je těch hlášek daleko více, a to i potvrzených hlášek lajknutím, což ale může být větší penetrací uživatelů, tedy, dostáváme se opět k nedostupným informacím.

Kolik lidí v ČR aktivně edituje mapy?

Velmi dobrá otázka! A já se zeptám jinak: kdo je vlastně editor? Ten co používá Waze Map Editor v PC? Kdepak! I všichni ti, co někdy válcovali novou silnici, nebo přidali v nedávno vydané nové verzi aplikace zájmové místo. Všech těchto přibližně 8000 editorů se podílelo více či méně na úpravě mapy. Je to tedy komunitní navigace? Já myslím, že ano!

Ve skutečnosti je to tak, že jen pár nadšených dobrovolníků dlouhodobě upravuje mapové podklady. Většina editorů si opraví své okolí v městě či obci, kde to zná, a navždy zmizí. Potom jsou to ti, kteří mají zapálení pro věc a vydrží 3-6 měsíců a po půl roce editování se vypaří v nenávratnu. A ti ostatní, co zůstanou, jsou za určitých podmínek po roce Local Champs. To je asi momentálně 25 lidí, kteří se starají a snaží se, aby to v České republice fungovalo. Všem editorům děkuji, ale hlavně těmto 25 kamarádům patří hluboká poklona z mé strany.

Waze informuje řidiče o úskalích na cestách Waze informuje řidiče o úskalích na cestách

V čem spatřujete hlavní konkurenční výhody proti jiným navigacím?

Aktuálnost mapových podkladů. Každý den máme aktualizaci dat z Waze Map Editoru, takže aplikace má neustále aktuální podklady. Setkáváme se z otázkou, proč nemáme mapy offline. Nemáme, protože máme online vždy nejčerstvější podklady. Toho u offline podkladů není možno dosáhnout.

Také máme výhodu – většinu zadaných uzavírek v ČR tak, aby výpočet trasy přes tato místa nenavigoval. Možnost založit na místě nové zájmové místo s fotkou, otvírací dobou a dalšími informacemi.

A hlavně jsou to aktuální hlášky z místa událostí. Když mi navigace řekne, že je někde stojící vozidlo nebo předmět na vozovce, či nehoda, popřípadě kontroverzní funkce nahlášení policie, dostáváme se již k bezpečnosti v provozu. To je důvod proč používat Waze.

Jak Waze bojuje s tím, když uživatelé do systému záměrně zadávají lživé informace? Viz policie v zahraničí atd.

Každý uživatel si postupně vytváří bonitu na pravdivost hlášek.

Nedávný článek o policii v USA, která slibuje boj s nahlášenou hlídkou v aplikaci, mě baví. A řeči, jak budou hlídky rušit hlášky svých pozic způsobem „Není tu“? Kolikrát to udělá policista z jednoho účtu na tom místě? Destkrát? Dvacetkrát? A potom dostane na účet BAN! Řidičů, kteří nahlásí Hlídku nebo Radar na cestě, je mnohem více. Policista je jeden s jedním účtem na tom místě, to se bude pořád registrovat pod novým účtem?. Uvidíme, koho to bude bavit déle…

Jeden příklad, který nyní řeším v ČR: uživatel zadá pětkrát hlášení události na jednom a tom samém místě, a to se opakuje po několika metrech znovu a za 10 minut jinde, opět a opět. I kdyby měl pravdu s danou hláškou, tak objektivně se snaží získat podvodem více bodů a blíží se k zablokování funkce hlášení. Aplikace jako taková mu bude fungovat dál, může se navigovat do cíle, ale hlášení už neudělá žádné.

Takové uživatele se snažím dopředu upozornit Privátní Zprávou přes fórum. Bohužel se to vždy nepodaří. Na pozadí systému jsou nastavené hraniční hodnoty pro takové situace a v tomto případě je otázka, jestli ho první zachytí systém a udělí mu BAN nebo to udělám já osobně.

V České republice jde o jednotky případů, o nic masivního se nejedná.

Hlášení potvrzují či negují sami uživatelé Hlášení potvrzují či negují sami uživatelé

Jak se ověřují hlášení uživatelů, respektive ověřují se vůbec nějak?

Začnu od začátku. Každé hlášení trvá 30 minut a potom vyprší. Pokud se hlášení potvrdí neboli lajkne jinými uživateli, hlášení se prodlužuje o 15 minut. Když jede uživatel okolo nahlášené události, na displeji vyskočí okýnko s možností lajknutí, nebo možností „Není tu“, které okamžitě ukončí hlášení. Je jen na ostatních wazerech jestli potvrdí aktuální stav.

Jak se projevil vstup Google (resp. koupě) společnosti?

Je skoro překvapivé, že nijak. Obavy z klasického postupu Googlu – koupit a ukončit službu – se v tomto případě nenaplnily. Naopak v aplikaci je možnost od té doby vyhledávat pomocí záložky Google adresy včetně čísel popisných a orientačních a zájmové místa. Pro editory se změnilo hlavně to, že jsme dostali místo velmi špatných Bing satelitních podkladů nové satelitní podklady od Googlu a později integrované Street View.

Neuvažuje se o větší integraci hlášení z Map Google do Waze?

Tato otázka musí směřovat na některého zaměstnance Google nebo Waze. Google přebírá hlášení z Waze z mého pozorování na prvních a vyšších třídách silnic, a to za předpokladu, že hlášení ve Waze je ještě navíc potvrzené jiným uživatelem či více uživateli. Ale algoritmus přesně neznám. O tom, že by mohla být i opačná cesta z Google do Waze, jsem nikdy neslyšel nehledě k tomu, že v Google ani není možno hlášení zadat.

Chystáte nějaké novinky pro českou komunitu Waze?

Ano, chystáme pár drobností na lokální úrovni. Také v hlavě nosím několik věcí do budoucna. Snad bych mohl vypíchnout dvě záležitosti, které jsou živé a v rozpracovaném stavu. Připravujeme kvalitnější hlas do aplikace a doplnění některých hlasových hlášek a hlavně chystáme jednoduchou webovou stránku www.wazer.cz, to nosím v hlavě už moc dlouho a cítím, že nadešel čas.

Co byste Vy sám změnil na Waze, kdybyste měl neomezenou moc?

Víc bych podporoval management v jednotlivých státech. Ti lidé u toho sedí několik hodin denně bez nároku na odměnu, jen proto, aby to fungovalo. Bez těchto lidí by nebylo Waze jaké je dnes.

Dodejme, že navigaci Waze si stáhlo již více než padesát milionů uživatelů z celého světa. O jejich spokojenosti svědčí průměrná známka 4,6.

Waze Navigation & Live Traffic
Waze Navigation & Live Traffic
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (62)