Google odstranil z Obchodu Play aplikace na blokování reklam

14. 3. 2013 7:30, autor:
Kategorie Novinky

Ohodnoťte článek! 1

14. února jsme informovali o tom, že aktualizace na Android 4.2.2 (dostupná v současnosti stále ještě pouze pro zařízení Nexus) vyřazuje z provozu jednu z nejpopulárnějších aplikací na blokování reklam Adblock Plus. Původně nebylo zřejmé, zda šlo o bezpečnostní opatření, jehož následkem aplikace přestane fungovat, nebo jestli se jednalo o záměr.

Včera se objevilo několik informací (za původní zdroj je často označován vývojář Jared Rummler), ze kterých se dá usuzovat, že se Google zahájil tažení proti aplikacím, blokujícím reklamu. Není divu – z reklamy, zobrazované v mobilních zařízeních s Androidem, v mnoha případech Google sám profituje. Z Obchodu Play tak zmizel nejen Adblock Plus, ale i další programy pro blokování reklam – například AdAway a AdFree. Nyní je otázkou, zda si Google dovolí využít své síly a přistoupí dokonce ke vzdálené odinstalaci těchto programů ze zařízení uživatelů.

Aplikace na blokování reklam již v Obchodě Play nejsou

Aplikace na blokování reklam již v Obchodě Play nejsou

Z hlediska fair play má Google na takový postup právo – uvedené aplikace totiž porušují bod 4.4 pravidel Obchodu Play pro vývojáře. V něm se uvádí, že publikované aplikace nesmí provádět činnost, která narušuje či způsobuje škody, nebo přistupuje neoprávněným způsobem k zařízení, serverům, sítím, nebo jiným vlastnostem či službě jakékoliv třetí strany. Nemůže být pochyb, že cílené odstraňování reklamy může být z tohoto pohledu považováno za narušení služby třetí strany. Navíc jde o praktiku, kvůli které vývojáři přicházejí, když ne přímo o peníze, tak alespoň o možnost zisku.

V těchto okamžicích není zcela přesně jasné, co bude následovat. Ze strany Google zatím přišlo pouze oznámení vývojářům, odkazující na porušení výše zmíněného bodu podmínek. Jistě bude zajímavé počkat si na vyjádření autorů zmíněných aplikací.

Zdroje: Eurodroid, Phandroid, Droid Life, Android Police a Android Central.

Štítky:


Komentářů: 28 »

  • corvik

    otevřený systém …

    14.3.2013 07:34 Zobrazit celý komentář
    0
  • MK

    Autoři aplikací se nemají k čemu vyjadřovat, ti můžou akorát v tomto případě mlčet.

    14.3.2013 07:35 Zobrazit celý komentář
    0
  • s.s.rock

    Myslel jsem že to bude něco jak mortal combat ale je to nuda. Má to hezkou grafiku ale to je tak všechno. :-( Navíc nechápu proč bych měl kupovat další roboty za peníze když jsem si už koupil hru.

    14.3.2013 07:53 Zobrazit celý komentář
    0
  • s.s.rock

    Pardon, chcel jsem zkopírovat svůj text a místo toho jsem dal vložit skopirovanej. :-( Co jsem chtěl napsat je že mám na displeji widget na data a zapinam jen když je opravdu aktivně používám, nejen ze to šetří razatnim způsobem baterii ale bez dat nikdy žádná reklama fungovat nebude a můžou se s ní jít zarámovat. Krom ty kraviny co mi jednou za týden skočí do lišty vlastně ani nevím že nějaká reklama existuje. :-D Ale to mi fakt nevadí dám vždy hned vymazat a mám klid. ;-)

    14.3.2013 07:59 Zobrazit celý komentář
    0
  • Registrovaný

    Caira

    No to se mi ale hrubě nelíbí :-(

    14.3.2013 08:16
    0
  • Libb76

    Mno sice většinou jsem na opačné straně, ale tentokrát souhlasím s existencí AdFree apod. Přinejmenším reklamy v notifikačím proužku jsou neskutečně otravné, o bezpečnosti, žravosti baterie ani nemluvě.
    Pokud by vždy existovala placená verze aplikace bez reklam, tak ani nepípnu. Ale současná situace se podobá situaci na webu, kde bez adblocku nelze některé stránky ani prohlížet.

    14.3.2013 08:23 Zobrazit celý komentář
    0
  • sarlej

    Nebudou v play, tak budou nekde jinde. Hlavne jestli se jim pradari vyresit problem, ktery prinesla nova aktualizace.

    14.3.2013 08:25 Zobrazit celý komentář
    0
  • Libb76

    sarlej: root to vyřeší vždy, akorát se tím brzo Android dostane na úroveň iPhone – bez hacku nepoužitelný :-(

    14.3.2013 08:41 Zobrazit celý komentář
    0
  • Beda

    Tenhle krok mi připadá logickej a divim se, že tyhle aplikace byly tolerované tak dlouho.

    Na téma morálnosti blokování reklamy se už vedly nekonečné války s trolly a nevyřešilo se nic. Stále existují dva tábory, já zastávám názor, že blokovat reklamu pomocí adblocku a podobných aplikací či pluginů je nemorální (s výjimkou reklamy ve flashi), protože dostanu zadarmo něco, za co ostatní platí (ve formě konzumace reklamy).

    Na webu je situace složitější v tom, že se často reklamy zbavit nedá. S aplikacemi to je jednodušší – u většiny existuje placená varianta (nebo alternativní aplikace). Pokud tedy používám free verzi s reklamou, nekoupím si placenou variantu bez ní a reklamy zablokuju, je to morálně hodně podobný upirátění placené verze. Bohužel u nás, kde lidé nejsou zvyklí platit za software, tohle nikoho moc netrápí.

    14.3.2013 08:59 Zobrazit celý komentář
    0
  • Zwick

    Tak, teď začnou přibývat reklamy v HTML5 a jsem na vás zvědavej, Flash hateři, co budete dělat.

    14.3.2013 09:26 Zobrazit celý komentář
    0
  • Aleq

    Libb: Root netreba (na aplikace z jinych zdroju), proc taky?

    Jinak co se tyce blokovani reklamy – tak misto AdFree/AdAway z Google Play uz autor AdAway vydal postup – nainstalovat Free OSS alternativu Marketu/Google Play: http://f-droid.org/ a v nem si uz nainstalovat AdAway

    14.3.2013 09:47 Zobrazit celý komentář
    0
  • xxxweqwasdad

    Aplikácie, ako napríklad populárny Adblock Plus, si budete môcť stále nainštalovať pomocou externých odkazov a inštalačných súborov APK.
    Takže niš sa nedej…

    14.3.2013 09:49 Zobrazit celý komentář
    0
  • Ston3

    já to vždy řeším přes /system/etc/hosts, na netu je plno seznamů dns jmen i ip adres na kterých jsou reklamy a ty přesměruju na 127.0.0.1 ;-)

    14.3.2013 10:12 Zobrazit celý komentář
    0
  • Mario

    S reklamou je potíž. Pokud je dobře vložená, nepřekáží, tak není problém, někdy i upozorní na zajímavé nabídky apod. Se spotřebou dat a baterie se bohužel nedá nic dělat, tady je to prostě daň za zdarma aplikaci, ale rozhodně by to mohli optimalizovat. Horší je případ, kdy špatně umístěná reklama způsobuje náhodné spuštění odkazu při běžném užívání aplikace, protože na ní uživatel nechtěně klepne. Podobná situace je i na PC při běžném prohlížení internetu. Reklamy mi zas tak nevadí, pokud jsou v nějakém bloku či jinak nevyužívaném okraji stránky, proč ne. Ale pokud reklama „vyletí“ a zakryje půlku obrazovky, tak to mne opravdu sere. Někdy používám k ovládání PC dálkový ovladač, kdy si třeba pouštím online videa z jednoho českého překladatelského serveru. A jelikož pohyb kurzoru 4-směrným ovladačem není moc rychlý ani přesný, dokázalo mne potěšit, když se objevila reklama, co mi zablokovala stránku a já musel tím ovladačem hledat malý křížek na zavření. A jelikož každé sebemenší klepnutí vedle znamenalo otevřít reklamu, musel jsem většinou vstát a všechno to napravit. Stejně archiv iPrima. Chápu, že je reklamy sponzorují, ale co dali reklamu i doprostřed pořadu, to opravdu posrali. Implementovali ji tak blbě, že kolikrát došlo k záseku a pořad se musel spustit znova – a opět shlédnout reklamy. Takže od té doby používám AdBlock, ale běžnou verzi. Takže reklamy na těch okrajích stránek mám a v běžných bannerech taky, ale všechny tyhle otravné vyskakující a překážející nesmysly jsou fuč.

    14.3.2013 11:01 Zobrazit celý komentář
    0
  • Roman

    s.s.rock „Krom ty kraviny co mi jednou za týden skočí do lišty vlastně ani nevím že nějaká reklama existuje. :-D Ale to mi fakt nevadí dám vždy hned vymazat a mám klid.“

    To mas teda trpelivost, ikdyz sem sam developer, tak Airpush povazuju pomalu za utok na uzivatele, jakmile se neco takoveho objevi, tak spustim detektor a danou aplikaci odinstaluju, at je jakakoliv. Autor APN droidu taky vyzkousel airpush a po vlne kritiky a propadu instalaci tu verzi hned odstranil, do listy by ti fakt nic z reklamy lezt nemelo.

    14.3.2013 11:05 Zobrazit celý komentář
    0
  • Registrovaný

    Rango

    xda nikdo nezastavi. ani mocny google. :-)

    14.3.2013 11:51
    0
  • Libb76

    Aleq: na instalaci aplikace samozřejmě root nepotřebuješ, ale aby ta aplikace fungovala, tak to už možná ano, viz změny v posledním Androidu.

    Beda: na webu je aspoň objektivně problém najít rozumný obchodní model, ale když můžu zaplatit tady 200 Kč za rok a mít to bez reklam, proč by to nemělo jít jinde?
    U aplikací je to horší v tom významu, že není problém udělat aplikaci placenou. Dokonce bych byl ochotný i platit třeba nějaký paušál, ale chci mít možnost mít aplikaci bez reklam.
    Ano, není to úplně fér, zablokovat reklamy, zvláště pokud existuje placená verze bez reklam, a správně bych se měl rozhodnout mezi reklamami a nebo nepoužitím aplikace, ale holt svět není dokonalý a stejně, jako existuje nevěra, jako lidi přecházejí na červenou, tak je třeba se nějak srovnat s tím, že pokud udělám aplikaci, která bude dobrá, ale bude mít pro někoho neakceptovatelný obchodní model, tak část z těch lidí ten model nějak obejde. A je na mně, jestli se přizpůsobím realitě a buď udělám verzi, kterou někdo zaplatí a nebo mávnu rukou nad těmi pár lidmi, kteří to prostě budou mít zadarmo, ale hádat se kolem toho a nadávat na to nemá moc smysl. Není to nic, s čím by se nedalo nic dělat.
    A pokud Google přitlačí moc na pilu, může se stát, že se Windows Phone ukážou jako ne až tak špatný systém a nebo se objeví něco úplně jiného…

    14.3.2013 12:23 Zobrazit celý komentář
    0
  • bkf1

    Ja tohle UPLNE chapu. Pokud si nekdo stahne z obchodu aplikaci ZDARMA tak „PLATI“ tim, ze se podiva na reklamu (jestli si ji vubec vsimne :D ). Jestli se nechce divat na reklamu, tak může ZAPLATIT realnymi penezmi… NEVIDIM problem!!!

    14.3.2013 12:24 Zobrazit celý komentář
    0
  • Poutnik

    Tak problem nastava, kdyz placena aplikace neni. Ja mam vetsinu aplikaci v mobilu placenych, cili bez reklam. Nemam s tim problem. Vsechny aplikace, ktere mne otravovali reklamou jsem okamzite likvidoval.

    Jinak ja proti statickym reklamam nic nemam. Kdyz vsak zacne reklama blikat, ci mi dokonce zblokuje pulku stranky, tak je fakt zle. V tu chvili nastupuje adblock a je mi opravdu jedno, ktere stranka to je.

    14.3.2013 13:05 Zobrazit celý komentář
    0
  • TomasNM

    Huraaaaaaaa!!! Update!!!
    Toho,co vymyslel reklamu mali hned pri narodeni zastrelit. Rovnako aj toho,co vymyslel 5S.

    14.3.2013 13:12 Zobrazit celý komentář
    0
  • ic

    Je to škoda no… nic sice nebrání uživatelům i nadále se reklam zbavovat stejným způsobem (přes hosts), ale ruční nahrání seznamu není tak pohodlné a instalovat aplikace odjinud než z play je potenciálně nebezpečné.

    14.3.2013 15:32 Zobrazit celý komentář
    0
  • 14.3.2013 16:21 Zobrazit celý komentář
    0
  • David

    Souhlasim s Poutnikem. Mam v telefonu vetsinu aplikaci placenych, ale je dost aplikaci, ktere zobrazuji agresivni reklamy a neexistuji jejich placene verze. Nez to, tak radsi podobnou kravinu odinstaluju, neni nic horsiho, nez kdyz pri hrani omylem klepnu na reklamu.

    14.3.2013 16:34 Zobrazit celý komentář
    0
  • astromedia

    On je cely tenhle spor apsolutne nesmyslny, zabit cloveka co tenhle system vymyslel. Nechapu jak muze svet tolerovat vyvojare co umyslne daji do aplikace neco co uzivatele otravuje a odstrani to az za poplatek … technicky vzato se jedna o vydirani. Tenhle model nahrava jen vyvojarum bez napadu co nedokazou dat do placene aplikace rozumne mnozstvi ruznych vyhod v podobe praktictejsiho, rychlejsiho a jednoduzsiho pouziti aplikace.

    Co se tyce samotneho boje google tak ten taky nema prilis sanci na uspech (docela me mrzi ze se google takto snazi znehodnotit otevrenost systemu, jak uz nekdo nahore poznamenal) jelikoz cim vice bude uzivateli zakazano blokovat to co nechce, tim vic bude nucen schanet piratskou kopii plne verze bez reklam pokud bude chtit zustat u toho ze aplikaci bude pouzivat nadale zdarma, nebo v tom druhem pripade – aplikace bude prinaset do jeho systemu vice skody nez uzitku a zbavi se ji na dobro. Ani v jednom pripade nebude vyvojar spokojen.

    Kdyby se vyvojari zamerili na zkvalitneni placenych verzi misto otravovani uzivatelu v tech neplacenych tak by se problem vyresil sam. Netrvdim ze by uplne zmizeli uzivatele co si sezenou piratskou verzi ale v ramci moznosti tohoto sveta by to byl idealni stav.

    15.3.2013 10:32 Zobrazit celý komentář
    0
  • Mario

    astromedia: Pod to se klidně podepíšu…

    15.3.2013 14:01 Zobrazit celý komentář
    0
  • Radysik

    O programu AdblockPlus jsem věděl – používám ho na PC. Po přečtení této zprávy ho používám i na svém mobilu! Stáhl jsem si jej z ofic. stránek… Myslím, že nejsem sám… :-D

    15.3.2013 23:55 Zobrazit celý komentář
    0
  • nemo

    Ale ved android ani neni original google produkt.Google si ho splu s firmou kupil ked si uvedomil ze mu tecu velke peniaze z mobilnej reklamy mimo (cez iPhone do Applu). Tvrdim to od zaciatku, google ma cely android u zadnice, ostatne to vidiet aj na rieseni technickych problemov s androidom. Android je pre google hlavne ak nie iba platforma na dodavanie mobilnej reklamy, kedze z reklamy zije a este tlacenie svojich sluzieb. Ostatne to vidiet aj na volbe jazyka, javy, potrebovali rychlo nahnat velke mnozstvo vyvojarov nech im spravy vela aplikacii aby dohnali casovu stratu ale moc na kvalitu nemysleli. A tak to vyzera s celym systemom, zbastlene na kolene kde z kazdeho rohu nejaky problem vyskoci. A najsmutnejsie na tom je ze existuje na nom postavenych kopec telefonov s vybornym hw a parametramy ale zdaleka sa nedaju naplno vyuzit.

    16.3.2013 01:41 Zobrazit celý komentář
    0
  • Hammy350

    A věděli jste, že existuje tlačítko, se kterým se dá vypnout wifi ? Pro ty, co to nepochopili -> Není internet, Nejsou reklamy ;).

    11.7.2014 20:03 Zobrazit celý komentář
    0

RSS (komentáře k příspěvku)

Napsat komentář

Pokud se váš komentář nezobrazí ihned po jeho odeslání, kontaktujte nás prosím na info@svetandroida.cz (může za to filtr proti spamu).