Volvo představilo bezpečnostní pás, který se přizpůsobuje člověku i případné nehodě. Z těch se navíc učí Hlavní stránka Zprávičky Volvo představuje pokročilou technologii „víceadaptivního“ bezpečnostního pásu V reálném čase má reagovat na tělo člověka a typ autonehody Poprvé se objeví v elektrickém SUV EX60, které vyjde příští rok Sdílejte: Adam Kurfürst Publikováno: 7.6.2025 06:00 Žádné komentáře 0 Švédská automobilka Volvo Cars opět potvrzuje svoji pověst průkopníka bezpečnosti – v roce 1959 představila tříbodový pás a dnes přichází s jeho revolučním nástupcem. Nový „víceadaptivní“ bezpečnostní pás, který bude součástí elektrického SUV Volvo EX60, se dokáže v reálném čase přizpůsobit každému člověku i typu nehody. Díky pokročilým senzorům, datům a chytrému softwaru má ambici zachraňovat další životy. Bezpečnost přesně na míru Jedním z hlavních problémů dnešních pásů je jejich univerzálnost – nezohledňují, že každý cestující má jiné tělo, jinou polohu i jiné potřeby v krizových situacích. Nový pás od Volva to mění. Na základě výšky, váhy, tvaru těla a posedu upraví sílu zátěže tak, aby ideálně chránil. Při těžké nehodě poskytne většímu pasažérovi vyšší odpor kvůli ochraně hlavy. Naopak drobnější postavě v mírnějším střetu poskytne nižší zátěž a sníží tak riziko zlomenin žeber. Moderní bezpečnostní pásy využívají tři základní profily zatížení. Volvo jich v nové generaci nabízí rovnou jedenáct a systém mezi nimi údajně vybírá během milisekund. Reaguje na informace ze senzorů uvnitř i vně vozu – včetně rychlosti, úhlu nárazu či polohy cestujícího. Tato synergie zajišťuje, že pás poskytne vždy tu nejvhodnější úroveň ochrany. Pás navíc komunikuje s airbagy, systémy rozpoznání posádky i asistenčními prvky, a vytváří tak jednotný bezpečnostní ekosystém. Učí se prakticky neustále Schopnosti pásu se mají díky over-the-air aktualizacím neustále zlepšovat. Volvo prý průběžně sbírá anonymizovaná data ze svých vozů a využívá je k vylepšení algoritmů, a tak systém neustále získává nové poznatky o reakcích v různých scénářích, typech postav i nehodách. Volvo při vývoji čerpá ze své unikátní databáze, která zahrnuje přes 80 000 účastníků skutečných nehod. Tato data firma sbírá už přes padesát let a staví na nich tzv. Volvo Safety Standard – sadu pravidel, která přesahuje oficiální homologační normy. Díky tomu vznikají řešení testovaná nejen v laboratoři, ale především ve skutečném provozu. Bezpečnější budoucnost začíná příští rok Prvním vozem s novým pásem bude plně elektrické SUV Volvo EX60, které dorazí na trh v roce 2026. Tento model je zároveň dalším krokem na cestě Volva stát se čistě elektrickou značkou s cílem nulových emisí do roku 2040. Nový pás tak symbolicky spojuje dvě klíčové vize značky: osobní bezpečnost a udržitelnou mobilitu. Co na tuto inovaci říkáte vy? Zdroje: Volvo, The Verge, Engadget O autorovi Adam Kurfürst Adam studuje na gymnáziu a technologické žurnalistice se věnuje od svých 14 let. Pakliže pomineme jeho vášeň pro chytré telefony, tablety a příslušenství, rád se… Více o autorovi Sdílejte: Žádné komentáře Vložit komentář Auto řízení Mohlo by vás zajímat Android Auto dostane schopnějšího asistenta! Takto (zhruba) vypadá Gemini v akci Adam Kurfürst 9.1. Android Auto dostává nový hudební přehrávač. Mrkněte, jak vypadá Adam Kurfürst 29.12.2024 Nový adaptér pro bezdrátové Android Auto už je v prodeji a těší se nevídanému zájmu! Kolik stojí? Adam Kurfürst 21.10.2024 Android Auto zavádí skvělou novinku Map Google. Využívá sílu Waze Adam Kurfürst 4.12.2024 Vylepšený adaptér pro bezdrátové Android Auto klepe na dveře. Známe cenu! Adam Kurfürst 3.10.2024 Chcete bezdrátové Android Auto? Řešení vás může stát těsně pod tisícovku Adam Kurfürst 5.8.2024