TOPlist

Volvo představilo bezpečnostní pás, který se přizpůsobuje člověku i případné nehodě. Z těch se navíc učí

  • Volvo představuje pokročilou technologii „víceadaptivního“ bezpečnostního pásu
  • V reálném čase má reagovat na tělo člověka a typ autonehody
  • Poprvé se objeví v elektrickém SUV EX60, které vyjde příští rok

Sdílejte:
Adam Kurfürst
Adam Kurfürst
7.6.2025 06:00
Ikona komentáře 0
volvo multi adaptive safety belt clovek v sedacce a logo ilustrace

Švédská automobilka Volvo Cars opět potvrzuje svoji pověst průkopníka bezpečnosti – v roce 1959 představila tříbodový pás a dnes přichází s jeho revolučním nástupcem. Nový „víceadaptivní“ bezpečnostní pás, který bude součástí elektrického SUV Volvo EX60, se dokáže v reálném čase přizpůsobit každému člověku i typu nehody. Díky pokročilým senzorům, datům a chytrému softwaru má ambici zachraňovat další životy.

Bezpečnost přesně na míru

Jedním z hlavních problémů dnešních pásů je jejich univerzálnost – nezohledňují, že každý cestující má jiné tělo, jinou polohu i jiné potřeby v krizových situacích. Nový pás od Volva to mění. Na základě výšky, váhy, tvaru těla a posedu upraví sílu zátěže tak, aby ideálně chránil. Při těžké nehodě poskytne většímu pasažérovi vyšší odpor kvůli ochraně hlavy. Naopak drobnější postavě v mírnějším střetu poskytne nižší zátěž a sníží tak riziko zlomenin žeber.

Moderní bezpečnostní pásy využívají tři základní profily zatížení. Volvo jich v nové generaci nabízí rovnou jedenáct a systém mezi nimi údajně vybírá během milisekund. Reaguje na informace ze senzorů uvnitř i vně vozu – včetně rychlosti, úhlu nárazu či polohy cestujícího. Tato synergie zajišťuje, že pás poskytne vždy tu nejvhodnější úroveň ochrany. Pás navíc komunikuje s airbagy, systémy rozpoznání posádky i asistenčními prvky, a vytváří tak jednotný bezpečnostní ekosystém.

Učí se prakticky neustále

Schopnosti pásu se mají díky over-the-air aktualizacím neustále zlepšovat. Volvo prý průběžně sbírá anonymizovaná data ze svých vozů a využívá je k vylepšení algoritmů, a tak systém neustále získává nové poznatky o reakcích v různých scénářích, typech postav i nehodách.

Volvo při vývoji čerpá ze své unikátní databáze, která zahrnuje přes 80 000 účastníků skutečných nehod. Tato data firma sbírá už přes padesát let a staví na nich tzv. Volvo Safety Standard – sadu pravidel, která přesahuje oficiální homologační normy. Díky tomu vznikají řešení testovaná nejen v laboratoři, ale především ve skutečném provozu.

Bezpečnější budoucnost začíná příští rok

Prvním vozem s novým pásem bude plně elektrické SUV Volvo EX60, které dorazí na trh v roce 2026. Tento model je zároveň dalším krokem na cestě Volva stát se čistě elektrickou značkou s cílem nulových emisí do roku 2040. Nový pás tak symbolicky spojuje dvě klíčové vize značky: osobní bezpečnost a udržitelnou mobilitu.

Co na tuto inovaci říkáte vy?

Zdroje: Volvo, The Verge, Engadget

O autorovi

Adam Kurfürst

Adam studuje na gymnáziu a technologické žurnalistice se věnuje od svých 14 let. Pakliže pomineme jeho vášeň pro chytré telefony, tablety a příslušenství, rád se… Více o autorovi

Adam Kurfürst
Sdílejte: