TOPlist

Chystá Tesla nové „žihadlo“? To se již brzy dozvíme

tesla-logo-red-black-930×488

Jméno chystaného modelu 3 od společnosti Tesla Motors se poslední dobou skloňuje velice často. Ono se ani není čemu divit. Pokud se naplní veškerá očekávání, mohla by Tesla způsobit v prémiovém sektoru střední třídy okupovaném zejména trojicí automobilů Audi A4, BMW 3 a Mercedes-Benz C malou revoluci.

Modelem S Tesla odstartovala

Tesla si vytvořila jméno hlavně díky modelu S, který jako první elektromobil nabídl dojezd kolem 400 kilometrů, prostorný futuristický interiér a skvělé jízdní vlastnosti. Velkým lákadlem bylo zejména zrychlení, kdy jste se na 100 km/h mohli dostat za 2,8 až 5,2 s v závislosti na typu motoru. Převratným bodem bylo implementování funkce autonomního řízení, které zatím zvládá jízdu v pruzích, zatáčení, udržování rychlosti a automatické parkování. Výhodou je aktuální software díky OTA aktualizacím, jenž je neustále vylepšován díky nájezdu kilometrů a sběru dat ze všech pojízdných vozidel od Tesly.

Model X byl úspěšným pokračováním

Modelem X se značka dostala do kategorie SUV. Ani druhý model nebyl ochuzen o originální řešení. Jako první upoutaly pozornost nahoru otevírané elektrické zadní dveře, které díky dvojitému kloubu nepotřebují více než 30cm mezeru od vedlejšího auta nebo překážky. Kromě „sokolích křídel“, jak se novým dveřím říká, má model X i jiná zajímavá místa, například panoramatické čelní sklo, sedmimístný interiér, bezrámová okna nebo prostor na samém konci automobilu, kam můžete připevnit různé příslušenství pro převoz kol, lyží či jiných sportovních potřeb. Stejně jako model S obsahuje i model X spoustu senzorů hlídajících veškeré myslitelné části auta. Autonomní mód je zde přítomen také.

Nový model, nové určení

Model 3 bude představen na konferenci konající se v Los Angeles 31. března ve 21:30 pacifického času (5:30 českého v pátek 1. dubna). Toto datum bylo oficiálně potvrzeno a Tesla k němu přidává: „nemůžeme se dočkat, až vám ukážeme, na čem jsme pracovali“. Obecně se o modelu 3 nebo také III moc neví a spíše se o něm spekuluje. Zpočátku měl být nový model nazvaný „E“, ale toto označení má zaregistrované Ford.

Známá je zejména základní cenovka, jež nemá překročit hranici $35 000 (850 000 Kč). Očekávat bychom neměli žádné výstřední funkce jako již zmiňované „sokolí křídla“, elektricky otevírané páté dveře (možná budou za příplatek) nebo natáčení zadních kol. Troufáme si říct, že základní verze nebude tak dobře vybavená jako ostatní modely značky. Výbavu si stejně jako u konkurence budete moct rozšířit pomocí širokého spektra příplatků. Hodně se spekuluje i o menší kapacitě akumulátorů, jež by měly vystačit pouze na 320 kilometrů. I tady si myslíme, že v příplatkové výbavě najdeme možnost připlatit si za baterii s vyšší kapacitou.

Menší velikost i hmotnost

Velikostí má být model 3 o 20 % menší než model S. Pokud bychom vzali zmenšení celkového objemu o 20 % z rozměrů modelu S matematicky (4976×1963×1435 mm, hmotnost 2108 kg), dostali bychom délku 4627 mm, šířku 1825 mm, výšku 1334 mm a hmotnost 1,7 tuny. Tento výpočet proběhl snížením všech délek o 7 % (v celkovém objemu se to promítne jako zmenšení o cca 20 %) a hmotnosti o 20 %. Nejsou to nereálná čísla, ale dle převládajícího názoru v redakci zůstane výška velmi blízko té z modelu S. Model 3 by měl být sedan spadající do střední třídy. Karoserie modelu S a X byla hliníková, ale zde bude patrně ocelová kvůli vysoké ceně hliníku.

Předprodej za týden, prodej za dva roky

Od 1. dubna bude k dispozici systém předobjednávek. Možnost předobjednání exkluzivně dostali zaměstnanci společnosti minulý týden a často ji využili, přestože celé auto nikdy nespatřili. Majitelé modelů S a X budou mít v objednávkovém žebříčku přednostní právo. Poplatek za objednávku činí $1000 pro Američany, ostatní platí obdobnou částku ve své měně. Pro každý region bude vytvořena speciální fronta. Výroba se rozjede na konci příštího roku. Vozy začne Tesla dodávat postupně od západního pobřeží USA a bude pokračovat na východ. Poslední dodá verze s pravostranným řízením.

Jaká očekávání máte od nového modelu vy?

Zdroje: AutoExpress, Venturebeat, Popularmechanics, Autoblog.

Jaromír Šolc
O Autorovi - Jaromír Šolc

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (7)